Mobiel verbod in onbetaalde pauze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:59

Ik vind het nogal grappig hoe hier over 3 pauzes gedacht word als eigen tijd.
Als je uit gaat van een 8,5 uurige werkdag. Wat dus van 8.30h tot 17.00h is. Dan heb je een half uur middag pauze als eigen tijd, als in onbetaald.
Die twee keer een kwartier zijn wel degelijk de baas z'n tijd want daarin krijg je gewoon door betaald ;)
(arbeidstijden wet, moet het wle in staan dacht. Wil hem er wel even bijpakken als het moet := )

Ik vind wel of geen mobiel een beetje afhangen van hoe de pauze is ingedeeld, is die gezamenlijk dan vind ik vrij logisch dat je het even achterwege laat tot na werktijd. :)

Zaina

Re: Mobiel verbod in onbetaalde pauze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:02

de TS zegt zelf dat het onbetaalde pauzes zijn. ik heb ook alleen maar onbetaald pauze hoor. zou best 2x een kwartier pauze willen hebben, lekker doorbetaald, maar nee helaas.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:04

Op 8 uur werk heb je recht op een half uur pauze in de baas zijn tijd voor zo ver mij bekend.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:07

Ik snap het punt van je baas wel hoor, maar ik vind niet dat ie je het kan verbieden.. Dat niet, maar misschien wel een vriendelijk verzoek naar iedereen om het niet te erg te laten worden... Dan zou ik het nog niet zo erg vinden :)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:08

Uit nieuwsgierigheid heb ik de ATW er eens bij gepakt.
Bij mij is het namelijk altijd zo geweest dat als ik 8,5 uur werkte dit een uur pauze betrof (in totaal) half uur in de baas z'n tijd en half uur eigen tijd. ;)

ATW staat alleen het volgende:
•2. De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij:
◦a. meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten;
◦b. meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

*Zoekt nu nog even in het BW*

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:09

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:11

Dan doe je het toch gewoon ff op de wc :-)

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:11

Thats_Me schreef:
Aspirer schreef:
Oh oh oh wat herken ik mezelf hierin :D

Ik bok, msn, mail sms en bel ook altijd in mijn pauzes :o
En collega´s maar zeuren van ´leg die telefoon nou toch eens neer!!!´

Soms neem ik zelfs mijn oplader mee voor het geval van een lege accu :o

Zou prima in de reclame passen dat Nederland steeds associaler wordt :=

Wij houden meestal maar in ons eentje pauze hoor :Y)
En maar soms met 2 of 3, al mijn pauzes zijn onbetaald, dan vind ik best dat ik zelf mag weten hoe ik mijn pauze invul :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:18

Wat de regels ook zijn. deze mijnheer lijkt weinig manieren te hebben. Je bent toch geen klein kind. Ik hoop dat jullie als volwassenen dit kunnen bespreken met elkaar. Bij zo'n typ was ik erg snel uitgepraat namenlijk. Zoek voor jezelf de exacte regels en probeer zelf met alternatieven te komen voor hetgeen hij wil bereiken(contact met collega's) misschien een leuk uitje samen;)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:19

Nikka schreef:
Thats_Me schreef:
Op 8 uur werk heb je recht op een half uur pauze in de baas zijn tijd voor zo ver mij bekend.

Lees dit dan nog maar eens na

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/d ... rije_dagen

Okeey dan zat ik fout. Ik dacht dat het in de ATW stond.. maar niet dus :+
Nouja als het onbetaald is vind ik dat je baas daar weinig over te zeggen heeft.. Tenzij het schade voor het bedrijf zou kunnen brengen, maar dat zal wel niet. :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:22

mijn pauze's zijn sinds week 21 van 09' onbetaalt

ook vind ik dat als je met meerdere pauze hebt dat je het eigenlijk niet kunt maken om te smse
ik pak mijn telefoon als ik onderweg naar de kantine ben mocht ik een smsje hebben dan kijk ik of het belangerijk is
zoja dan zeg ik even en bied mijn excuus aan

en soms moet ik ook evenbellen ja als er wat is met de paarden ofzo ook dan bied ik mijn excuse aan
mijn baas moet er altijd hard om laggen dat ik sorry zeg;)
heb meestal pauze met mijn baas en nog een collega

het is je eigentijd en je mag in mijn ogen daar in doen wat je wilt maar doe het wel op een nette manier

liefs

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:23

celticpony schreef:
Wat de regels ook zijn. deze mijnheer lijkt weinig manieren te hebben. Je bent toch geen klein kind. Ik hoop dat jullie als volwassenen dit kunnen bespreken met elkaar. Bij zo'n typ was ik erg snel uitgepraat namenlijk. Zoek voor jezelf de exacte regels en probeer zelf met alternatieven te komen voor hetgeen hij wil bereiken(contact met collega's) misschien een leuk uitje samen;)

dat uitje wel op zijn kosten ghahah

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:24

in princiepe mag je in je pauze doen waar je zin in hebt en heeft je baas daar niet zoveel over te zeggen.

Maarrrr........ Ik heb zelf ook een collega dit hetzelfde doet als jij. Ze blijft wel deelnemen aan het gesprek maar zit steeds met haar telefoon. Ook al is het haar goed recht, ik vind het echt bloedverziekendirritant. Gaat me ook steeds meer irriteren.
Dus ik kan je baas wel een beetje begrijpen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:26

Aspirer schreef:
Thats_Me schreef:

Zou prima in de reclame passen dat Nederland steeds associaler wordt :=

Wij houden meestal maar in ons eentje pauze hoor :Y)
En maar soms met 2 of 3, al mijn pauzes zijn onbetaald, dan vind ik best dat ik zelf mag weten hoe ik mijn pauze invul :)

Ohw, dat valt dan weer mee. Als je alleen pauze hebt dan is dat natuurlijk geen probleem. Dan val je er niemand mee lastig. Als je met meerdere bent vind ik dat, ondanks dat het misschien eigen tijd is. Want hele tijd smsen zeker midden in een gesprek vind ik écht niet kunnen.

Dus mocht er wat zijn dat je, je telefoon bij je moet hebben ok. Maar anders is een beetje rekening met elkaar houden toch echt niet te veel gevraagt. Zeker als er al opmerkingen over komen van baas/collega's.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:21

Sentido schreef:
Ik vind het nogal grappig hoe hier over 3 pauzes gedacht word als eigen tijd.
Als je uit gaat van een 8,5 uurige werkdag. Wat dus van 8.30h tot 17.00h is. Dan heb je een half uur middag pauze als eigen tijd, als in onbetaald.
Die twee keer een kwartier zijn wel degelijk de baas z'n tijd want daarin krijg je gewoon door betaald ;)
(arbeidstijden wet, moet het wle in staan dacht. Wil hem er wel even bijpakken als het moet := )

Ik vind wel of geen mobiel een beetje afhangen van hoe de pauze is ingedeeld, is die gezamenlijk dan vind ik vrij logisch dat je het even achterwege laat tot na werktijd. :)

Ik werk van 9 tot 18.. dat is 9 uur.. waarvan 1 uur totaal pauze (1 x half uur, 2 x 15 minuten) en krijg 8 uur betaald :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:35

Ik zie het probleem niet zo als je alleen zit of even apart gaat zitten. Als dat jouw manier van ontspannen is, dan is het alleen maar goed voor de arbeidsproductiviteit :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:52

Je mag wel bellen en doen in je pauze. Net als je bv weg mag om een broodje te kopen ofzo.

Maar je baas mag wel degelijk verklaren dat er in z'n pand geen mobiele telefoon meer mag worden gebruikt. Hij verband je dan als het waren naar buiten.

Maar waarom praat je het niet uit? En maak je er een afspraak over. In het half uur pauze bv wel maar in 2 x 15 minuten niet.
Beetje comprimeren kan altijd toch.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:47

Ik vind het persoonlijk ook niet echt super sociaal om te mailen tijdens een gesprek, maar ik ben het er wel helemaal mee eens dat het je eigen tijd is. In je eigen tijd mag je in principe zo asociaal zijn als jij wilt, vind ik - je mag toch ook in je eentje naar buiten om te roken, ene stukje te wandelen, een boekje lezen, etc?

Dat andere mensen het asociaal vinden moeten ze zelf weten, maar dat wil niet zeggen dat ze jou het dan mogen verbieden. Ik vind ook wel eens iets asociaal dat mensen toch gewoon doen.

Ik vind dus ook niet dat je er een afspraak over moet maken, ik zou hierin zelf toch echt wel voet bij stuk houden. Mijn pauze, mijn tijd, mijn beslissing hoe ik die invul. Als mijn collega's het asociaal vinden mogen ze het zeggen, en dan is het aan mij om met die informatie te doen wat ik wil.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:22

wanneer het daadwerkelijk in de huisregels in opgenomen,vind ik dat je baas gelijk heeft,
ook al is het eigen tijd,dan ga je amar fijn buiten staan met dat ding.
bij ons mag je mobiel niet mee de werkvloer op(ook niet in de kantine) staat zo in de huisregels.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:25

Waar maakt die baas zich druk over zeg :roll: Het is toch zeker je eigen tijd, je hoeft je toch niet af te zonderen omdat je even op je mobiel wilt kijken. En mailen/internetten/smsen onder een gesprek, dat moet je toch lekker zelf weten. Vind het onzin

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:30

ikkemetwikke schreef:
wanneer het daadwerkelijk in de huisregels in opgenomen,vind ik dat je baas gelijk heeft,
bij ons mag je mobiel niet mee de werkvloer op(ook niet in de kantine) staat zo in de huisregels.

Dus als je bijv gebeld wordt door je stal dat je paard een koliek aanval heb dan kunnen ze je gewoon niet bereiken en moet je er op hopen dat ze het nummer van je werk hebben :o

Het staat niet bij ons in de huisregels, hij dreigt maar een eind heen zo is hij }>

Veulen84 schreef:
Maar waarom praat je het niet uit?

We hebben geen conflict of zo hoor :P Hij zei het alleen maar.. en vorige week zei hij het ook al een keer.. Maar ach hij doet maar, hij kan het toch niet verbieden :+

Zo ook was er een keer dat hij maar vond ik dat moest gaan werken na me knie operatie ookal vond me arts dat ik 2 weken thuis moest blijven, hij vond dat ik wel kassa kon gaan draaien :z
Hij zei zelfs dat hij hoger staat dan MIJN ARTS en FYSIOTHERAPEUT en dat als hij persé wildde dat ik kwam, dat ik dan moest doen omdat het anders werkweigering zou zijn.. Een rechtzaak zou ik verliezen :D

Ben gewoon 2 weken thuis gebleven niks aan de hand

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:37

Ik irriteer mij er ook aan als je met een groepje bent en je gaat met je telefoon dingen doen en ook nog mee praten. Komt een beetje ongeinterreseerd over.
Ik kijk zelf alleen als ik ben gebeld of als ik een smsje heb. Mijn stal weet het nummer van mijn werk, mocht er wat zijn met het paard. Ik kan me voorstellen als je baas het wil verdienen.

EN uit je laatste post maak ik op uit dat je doet wat je zelf wilt. KOmt niet echt proffesioneel over. Ook lijkt het alsof je het niet serieus neemt. Als je je zo ergert aan je baas zoek dan ander werk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:37

Het lijkt mij overduidelijk niet te gaan om één keer een belletje of sms'je maar om het constante gesms.. Dat je bereikbaar moet zijn lijkt mij wel algemeen geaccepteerd.. en het lijkt mij niet dat dáár over gevallen wordt.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:52

tallechie schreef:
.

EN uit je laatste post maak ik op uit dat je doet wat je zelf wilt. KOmt niet echt proffesioneel over. Ook lijkt het alsof je het niet serieus neemt. Als je je zo ergert aan je baas zoek dan ander werk.

Hoezo, waar maak je dat uit op dan ? :P

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:55

Zwaantje1985 schreef:
ikkemetwikke schreef:

Dus als je bijv gebeld wordt door je stal dat je paard een koliek aanval heb dan kunnen ze je gewoon niet bereiken en moet je er op hopen dat ze het nummer van je werk hebben :o

[size=18]Het staat niet bij ons in de huisregels, hij dreigt maar een eind heen zo is hij }> [/size]

Veulen84 schreef:
Maar waarom praat je het niet uit?

We hebben geen conflict of zo hoor :P Hij zei het alleen maar.. en vorige week zei hij het ook al een keer.. Maar ach hij doet maar, hij kan het toch niet verbieden :+
Zo ook was er een keer dat hij maar vond ik dat moest gaan werken na me knie operatie ookal vond me arts dat ik 2 weken thuis moest blijven, hij vond dat ik wel kassa kon gaan draaien :z
[size=18]Hij zei zelfs dat hij hoger staat dan MIJN ARTS en FYSIOTHERAPEUT en dat als hij persé wildde dat ik kwam, dat ik dan moest doen omdat het anders werkweigering zou zijn.. Een rechtzaak zou ik verliezen :D
Ben gewoon 2 weken thuis gebleven niks aan de hand
[/size]

Zie vetgedrukte zinnen. Als ik zo over mijn werk zou praten zou ik allang weg zijn gegaan.
Dit komt op mij over als je het allemaal wel best vind en dat het je niet interesseert.

Je baas gaf aan dat je eigenlijk moest werken, maar dat kon niet omdat je wat met je knie had. Je had ook kunnen zeggen ik kom zo snel mogelijk weer. Nu ben je gewoon 2 weken thuis gebleven. Dat is een flinke kostenpost voor de werkgever.

Oeps de zinnen zijn een beetje groot geworden :o
Laatst bijgewerkt door tallechie op 14-07-09 19:07, in het totaal 4 keer bewerkt