Voor hoeveel kom jij je bed uit??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:30

ik moet voor het minimumloon mn bed uit, tuurlijk klaag ik wel s, maar ben nog jong dus mn loon stijgt nog veel

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:36

Voor leuk werk + leuke collega`s
Een goed salaris moet je verdienen en minder dan het minimum loon mogen ze je toch niet geven.
Als je ergens nieuw wordt aangenomen vindt ik niet dat je eisen moet gaan stellen aan je loon als je baas vindt dat je het verdient en goed presteert krijg je vanzelf meer.
Dus niet klagen en blij zijn met wat je krijgt.

Winged

Re: Voor hoeveel kom jij je bed uit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:41

Ik doe nu een hbo-opleiding, journalistiek. En tja, het is algemeen bekend dat dat niet altijd vetpot is. Vaak juist niet. Waarom dan toch die opleiding? Omdat ik díe opleiding wil, omdat dat werk mij aantrekt. En niet het loon.

Geld maakt niet gelukkig, zolang ik rond kan komen vind ik het prima :j (okey... Een beetje luxe mag natuurlijk altijd ;) )

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:52

Ik doe nu een HBO opleiding, dus ik betaal zelfs om uit mijn bed te komen (schoolgeld). :P Als ik klaar ben met mijn opleiding, en ik krijg een leuke vaste baan met doorgroeimogelijkheden dan wil ik best voor de eerste tijd voor een minimumloon mijn bed uit komen. Je mag tegenwoordig al blij zijn met een vaste baan. Maar ik wil niet voor de rest van mijn leven een minimumloon krijgen. :n Dat gaat me dan toch weer te ver met een HBO diploma op zak.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:43

Frances schreef:
23 jaar + € 8,39 € 9,06
22 jaar € 7,13 € 7,71
21 jaar € 6,09 € 6,57
20 jaar € 5,16 € 5,58
19 jaar € 4,41 € 4,76

Minimumjeugdlonen 2009. 2e bedrag is incl. vakantiegeld

Belgische situatie
Leeftijd -Minimumloon. (Linkerkant voltijdse baan bruto, rechterkant uurloon bruto)
21 1.335,78 8,1120
20 1.255,63 7,6253
19 1.175,49 7,1386
18 1.095,34 6,6518
17 1.015,19 6,1651
<16 935,05 5,6784

Voor de oudere werknemers weet ik het niet.

Frances schreef:
Over welke leeftijd heb je het dan precies M_VE. Ik denk dat het minimum in Nederland wel wat lager ligt.

Ik heb het over studenten tussen 15 en 18 jaar die ik ken en die tussen 6 en 10 per uur ontvangen. (Wat ze in handen krijgen)
Laatst bijgewerkt door M_VE op 23-06-09 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:50

Dat laatste klopt denk ik niet helemaal. Ik ben 19 en werk fulltime (bbl opleiding) en ik verdien daarmee bijna 6 euro per uur.

Bar weinig ik weet het.

Ik kan wel zeggen dat ik voor minder dan een bepaald bedrag mijn bed niet uitkom, maar je zal wel moeten he. Ik woon dan wel thuis, maar moet mijn ziektekosten en paard zelf betalen.

Als je man goed verdient heb je nog een keuze, en ik woon thuis dus dan kan het ook nog wel, maar als je op jezelf woont word dat lastiger, dan grijp je alles aan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:51

xan schreef:
ikdoemaarwat schreef:
geen hbo,maar mbo diploma...maar voor minder dan 11,00 p.u. kom ik mijn bed niet uit :n

celano schreef:
Maar waar leef jij dan van mocht je dat niet kunnen verdienen?

ikdoemaarwat schreef:
ik ben bereid om te werken maar wil daar wel goed voor betaald krijgen

Maar wat is dan goed betaald ???
Ik denk dat je toch gewoon werkervaring moet opdoen, dan dus steeds beter worden in je werk, en
dan pas kun je om meer geld gaan vragen (of beter opslag krijgen!)

En inderdaad plezier in je werk is veeeeeeeel belangrijker.

dat bedrag staat er toch? minimaal 11 euro per uur.....
en werkervaring opdoen? nou meid ik ben bijna 30 ,werk al vanaf mijn 15e en heb de nodige diploma's in mijn vak wel gehaald hoor
dan is 11 euro een schijntje ;)

sflj schreef:
Dus als jouw partner/ouders goed verdien(t) /-en, ga jij daar lekker van profiteren? Vind ik ook niet zo sociaal. Ik vind dat iedereen zichzelf financieel moet kunnen redden en/of daar moeite voor moet doen. Ik heb de pest aan profiteurs.
Ik heb op het moment een redelijk inkomen maar zou ook voor het minimumloon nog gaan werken. Overigens hoef ik helemaal niet zoveel te verdienen, ik vind vrije tijd veel belangrijker.

profiteren? :?
en wat als je daar nou samen met je partner voor kiest?
je partner werkt de hele dag en komt thuis in een schoon opgeruimt huis en hoeft voor de rest niks meer te doen...
zie het niet als profiteren hoor :n
dat noemen ze nou samenleven ;)

en hoe ....en wie wat betaald en wat doet ,tja dat beslis je samen....

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:52

Zo dat vindt ik toch redelijk veel M_VE :j

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:53

manutjuh schreef:
Dat laatste klopt denk ik niet helemaal. Ik ben 19 en werk fulltime (bbl opleiding) en ik verdien daarmee bijna 6 euro per uur.

Bar weinig ik weet het.

Ik kan wel zeggen dat ik voor minder dan een bepaald bedrag mijn bed niet uitkom, maar je zal wel moeten he. Ik woon dan wel thuis, maar moet mijn ziektekosten en paard zelf betalen.

Als je man goed verdient heb je nog een keuze, en ik woon thuis dus dan kan het ook nog wel, maar als je op jezelf woont word dat lastiger, dan grijp je alles aan.

Ik had het over de belgische minimumlonen.
In de quote staat het minimum voor de nederlandse lonen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:54

Als ik klaar ben met mijn studie, verwacht ik toch wel te beginnen met minstens 2000 in de maand (bruto natuurlijk) :j. Liefst nog rond de 2500 :j

Maar voor ongeschoold werk wil ik 10 euro netto per uur :j (zoals nu :P)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:54

Frances schreef:
Zo dat vindt ik toch redelijk veel M_VE :j

Is ook zo!
Ikzelf ben 16 (in November zeventien) en werk voor 7.5 per uur. (Bijbaantje)
Als ik dat vergelijk met leeftijdsgenoten is dit wel veel, maar niet extreem.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:56

M_VE schreef:
manutjuh schreef:

Bar weinig ik weet het.

Ik had het over de belgische minimumlonen.
In de quote staat het minimum voor de nederlandse lonen.

Tijd om naar belgie te gaan dan. ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:58

Zo! Hier mogen de meesten echt blij zijn met 7,50 per uur := en dan bedoel ik mensen van mijn leeftijd (20)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:59

Tijd om naar belgie te gaan dan. ;)[/quote]

haha ;)
Grote volksverhuizing straks. (Ben ik er de oorzaak van omdat ik de lonen bekend heb gemaakt. ) :o

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:01

Er was vorig jaar toch het 'idee' (of grap) om het vlaamse deel weer bij nederland te laten horen ? Kunnen we doen en dan de salarissen van belgie overnemen :P

Allemaal de straat op met borden 'belgische lonen!!!!'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:04

Maar in België heb je toch een hoger BTW-stelsel?

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:05

ik ben 16 woon in Nederland en voor mijn leeftijd heb ik wel een mooi loon namelijk 4,50 in het uur. Maarehh voor een vijftien euro in het uur wil ik wel mijn bed uit komen echttt wel..!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:06

manutjuh schreef:
Er was vorig jaar toch het 'idee' (of grap) om het vlaamse deel weer bij nederland te laten horen ? Kunnen we doen en dan de salarissen van belgie overnemen :P

Allemaal de straat op met borden 'belgische lonen!!!!'

De RTBF (nieuws) had 'voor de grap' bekend gemaakt dat Vlaanderen onafhankelijk was geworden. (Een hele tijd terug)
Verder is er al heel de tijd discussie over de splitsting van Brusel-Halle-Vilvoorde.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:07

Ik ben HBO afgestudeerd, heb een goede (commerciele) baan gehad inclusief auto, telefoon enz, enz.

Maar werk nu als koerier voor een loon van nog geen 10 euro per uur. Maar ik kom er mijn bed voor uit. Ik vind mijn werk leuk, als ik thuis ben speelt werk geen rol meer en ik heb veel, veel meer tijd voor onze paarden en vrienden. En daar wordt ik gelukkig van.

Dan maar minder vaak nieuwe kleren en luxe dingen als etentjes en vakanties. Daar bezuinig ik graag op als ik daardoor elke dag meer kan genieten.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:08

Maya schreef:
Maar in België heb je toch een hoger BTW-stelsel?

21 procent is het meestvoorkomende procent.
6 procent op levensnoodzakelijke goederen
12 procent op dingen zoals brandstof.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:04

ris schreef:
Als je ergens nieuw wordt aangenomen vindt ik niet dat je eisen moet gaan stellen aan je loon als je baas vindt dat je het verdient en goed presteert krijg je vanzelf meer.
Dus niet klagen en blij zijn met wat je krijgt.

Kom nou, je brengt zelf ook wat mee. Als ik goed werk af lever dan mag daar ook wel wat tegenover staan. En ik (en mijn vriend idem) ga toch zeker wel een salarisonderhandeling aan. Voor je baas is het gunstig als jij tegen een zo laag mogelijk loon begint. Maar als ik ergens anders beter kan verdienen dan kijk ik nog even verder....
Natuurlijk is het belangrijk dat het werk leuk is, maar er moet ook brood op tafel.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:13

als je geen baan hebt vind ik dat je voor elk bedrag je bed uit hoort te komen. Vind het bedrag te weinig, nog meer reden om optijd uit je nest te komen, zodat je verandering kan brengen in de situatie.
heb je geen baan en als je zwemt in de vrije tijd, dan moet je actief opzoek zijn naar werk, maakt niet uit wat voor vergoeding je er voor krijgt, of ander bv vrijwillgerswerk gaan doen. (voordat we hier discussies over krijgen, ik zeg niet dat mensen zonder baan per definintie zwemmen in de de vrije tijd)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:44

Ligt inderdaad aan de situatie: is er echt geen baan op mijn niveau, tuurlijk ben ik dan blij met een baan die ik dan wel kan krijgen (lees: ongeschoold werk). Dan maar 10 euro per uur :)
Maar als het echt om een baan op mijn niveau gaat, vind ik het terecht dat ik daar ook eisen aan kan stellen. Heb niet voor niets jaren gestudereerd :j wil er wel wat voor terug zien :)
Zou niet snel accoord gaan met 1800 bruto in de maand dan :n

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:49

Welshcobfan helemaal mee eens

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 07:57

Bedankt voor de antwoorden! Merk dat het soms een gevoelig onderwerp kan zijn.
Ik ben het er zeker mee eens dat afwisselend werk met leuke collega's veel belangrijker is dan het loon, maar inderdaad, er moet toch brood op tafel!
Daarbij heb je ongeveer een verwachting van wat je gaat verdienen aan de hand van gemiddelde starterssalarissen en wat als daar niet aan voldaan wordt? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zeggen: je moet alles aannemen als je geen baan hebt. Maar wat als je starter bent op de arbeidsmarkt, je nog weinig vaste lasten hebt en nog keuze uit meer banen?

Hoe ik bij deze vraag kwam is door een starter, die een baan aangeboden kreeg op zijn niveau, in de beroepsgroep waarvoor hij gestudeerd had. Voor deze baan kreeg hij het minimumloon plus een klein beetje, waarvan de reiskosten betaald moest worden. Dit terwijl het gemiddelde startsalaris bijna 2 keer zo hoog was!

Dus mijn mening: Leuke baan is heel belangrijk, maar loon moet wel naar kunnen en opleiding betaald worden!