Help, aardrijkskunde of toch natuurkunde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:53

Nueve schreef:
Niet banketstaaf bedoeld, maar waarom kies je uberhaupt voor N&G? Want als wiskunde B, scheikunde en natuurkunde je al niet zo liggen, dan kan je toch beter een niet-exact profiel kiezen?

Anyway, ik heb in 3VWO wel voor N&T en N&G gekozen en mijn ervaring is dat ze bij natuurkunde zéker meer inzicht vragen, maar het allemaal te doen is wanneer je de stof in het boek goed bijhoudt.

Ik heb helemaal geen wiskunde B en natuurkunde gekozen.
Misschien even lezen een idee?
Scheikunde ligt me een stuk beter maar dat kan lastig worden in de 5e/6e.
Ik heb alle talen in mijn profiel gemieterd, maar dan ben je er nog lang niet, je moet er een hoop vakken bij hebben.
SK/Bio liggen me qua intresse 10x zo goed als geschiedenis, kunstvakken en dat soort zooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:57

Puissance schreef:
Nueve schreef:
Niet banketstaaf bedoeld, maar waarom kies je uberhaupt voor N&G? Want als wiskunde B, scheikunde en natuurkunde je al niet zo liggen, dan kan je toch beter een niet-exact profiel kiezen?

Anyway, ik heb in 3VWO wel voor N&T en N&G gekozen en mijn ervaring is dat ze bij natuurkunde zéker meer inzicht vragen, maar het allemaal te doen is wanneer je de stof in het boek goed bijhoudt.

Ik heb alle talen in mijn profiel gemieterd, maar dan ben je er nog lang niet, je moet er een hoop vakken bij hebben.
SK/Bio liggen me qua intresse 10x zo goed als geschiedenis, kunstvakken en dat soort zooi.

Ik heb helemaal niet gezegd dat je dat hebt gekozen.
}:0
Je hebt gezegd dat die vakken je niet liggen, dus vandaar de conclusietrekking dat een exactprofiel misschien niet helemaal jouw ding is. Maar nu je zegt dat sk en bi je zoveel meer interesseren, moet dat wel lukken op wilskracht neem ik aan.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 19:06

Nueve schreef:

Nueve schreef:
Ik heb helemaal niet gezegd dat je dat hebt gekozen.
}:0

Beetje tegenstrijdig vind je niet? :)

Profielkeuze is hier niet de discussie.
Heb je daar problemen mee?
Stuur maar een PB'tje. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:58

Ik heb gezegd dat je voor N&G kiest ja. Een exact profiel.
Daarnaast heb je gezegd dat wiskunde B, scheikunde en natuurkunde je niet zo liggen. (En ik heb er niks over gezegd dat je die vakken hebt gekozen.) Daaruit trek ik de conclusie dat extra vakken je wellicht niet zo liggen - dus N&G misschien ook niet. Voila.

Maar goed. Gewoon natuurkunde kiezen, easy vak en je kan er veel meer mee.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:12

Zo wat een discussie hier :P

Ik heb net mijn vwo afgerond, nog met de oude profielen en mijn profiel was N&G met wiskunde B1,2 (ik kon dus niet kiezen uit wiskunde A of B en ik had natuurkunde 1 automatisch in mijn pakket).

Ik heb altijd natuurkunde het moeilijkst gevonden, maar ik denk dat je er wel heel veel aan hebt wil je later een studie volgen die aansluit op je profiel. (Ik begreep dat het niet altijd nodig is, maar ik denk wel dat het een pré is, je krijgt met natuurkunde toch een soort inzicht mee). En ik vind echt dat je er nu nog niet van uit moet gaan dat je het niet gaat halen, het zal ongetwijfeld moeilijker worden dan in 3VWO, maar je komt ook steeds verder. Het is echt niet zo dat je alles zomaar moet kunnen.

Ik heb zelf verder geen aardrijkskunde gehad, dus daar kan ik niet over oordelen, maar als ik jou was zou ik zeker natuurkunde kiezen, ik denk dat je daar in de toekomst meer aan hebt ;)

vuurneon

Re: Help, aardrijkskunde of toch natuurkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:17

En vaak is er altijd wel iemand die je bijles kan geven :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:19

Puissance schreef:
Nueve schreef:

Amper exacte vakken, talen liggen je niet := wat ga je in godsnaam doen zeg :P filosofie

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 12:27

tita schreef:
Amper exacte vakken, talen liggen je niet := wat ga je in godsnaam doen zeg :P filosofie

Pardon?
Talen liggen mij inderdaad niet, 9.1 op Frans, 8 op Duits. :Z

Hier kan een slotje op.
Voor de mensen die wel even nadachten en verdiepten, heel erg bedankt voor de reacties. :D

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:32

Euh, als er staat dat ze alle talen heeft dan lijkt me toch dat dat haar wél ligt :=

Persoonlijk zou ik even afwegen: ben je bereid om er keihard voor te gaan en wil je echt een studie als biologie doen? Als dat in beide gevallen zo is, dan is het haalbaar. Maar dan moet je ook echt heel hard werken, want natuurkunde is niet zo makkelijk als gedacht wordt. Het is te doen, maar wel met veel energie bij jou.
En als je het niet zeker weet zou je ze allebei kunnen doen. Ik heb ze allebei met alleen Duits - geen idee of jij wat hebt aan het vak Duits, maar zo niet, lekker laten zitten.
Een extra vak zou ik niet aan beginnen: dat kost ongelooflijk veel energie, alle leerlingen bij ons hebben dat extra vak laten vallen. Ik heb gewoon het reguliere aantal met AK en natuurkunde, en dat is al gigantisch veel, laat staan nog een taal extra erbij. Roostertechnisch kan dat waarschijnlijk ook niet, dat hebben ze althans hier zo.
Nu ja, ik weet het niet. Wat wordt het? :P

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 12:34

AK moet ik er echt wel bijhouden aangezien ik echt een knal voor m'n kop kan verwachten van natuurkunde.
Als ik AK helemaal verruil voor natuurkunde dan is dat de meest atactische zet ooit..
Daarnet overlegd met de decaan en we gaan toch voor een extra vak, als dat roostertechnisch mogelijk is (hoor ik na de vakantie).
Duits houd ik maar wel in 't vrije deel, aangezien dat me nogal veel compensatie kan leveren..
Vandaar dus toch een extra vak, en dan kijken hoelang ik het volhoud.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:35

Wel mooi dat het kan :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:36

Nou lijkt me duidelijk dan, hup leren voor tolk als je iets wilt doen waar je exacte vakken nodig voor hebt en je red het niet zo goed dan had je ook een stap terug kunnen doen bv HAVO.

Je kunt niet dromen over iets wat je niet kan halen ook al hoef je bepaalde studie-richtingen niet.
Zo ken ik iemand die kon geen wiskunde maar verder overal kei in was helaas spectrometrie een al berekingen van bepaalde wiskunden en daar ging haar diploma 3x gezakt voor het vak geen HLO diploma jammer maar denk maar eens goed na.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 12:38

Tegen wie heb jij het Tita? :')
Je hoeft niet te reageren als je enkel je posts omhoog wilt hebben. ;)
Zoals hierboven staat ben ik er uit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:38

Vriendin van me heeft N&G met wiskunde B, natuurkunde, geschiedenis, muziek én aardrijkskunde.. Dus het kan wel. :j

Ach weetje. Binnen een half jaar weet je of je natuurkunde aan zult kunnen, want het niveau vanaf de 4e blijft gelijk. Dus als je aardrijkskunde er eerst gewoon bij houdt.. Weet je snel genoeg of je natuurkunde moet houden of niet.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:13

Nueve schreef:
Ach weetje. Binnen een half jaar weet je of je natuurkunde aan zult kunnen, want het niveau vanaf de 4e blijft gelijk. Dus als je aardrijkskunde er eerst gewoon bij houdt.. Weet je snel genoeg of je natuurkunde moet houden of niet.

Dat is niet helemaal waar. In ieder geval was dat bij mij op school en de methode die wij hadden niet zo. Het klopt wel dat je sommige onderwerpen afsluit in de vierde, maar niet allemaal. In de vijfde en zesde heb ik af en toe nog wel even onderwerpen uit de vierde moeten ophelderen omdat je die stof toch weer nodig hebt. Daarnaast waren de toetsen in de vierde bij ons makkelijker dan het uiteindelijke examenniveau. Als we toen een examenvraag in de toets hadden was het een makkelijke, maar dat verschilt natuurlijk per school/leraar.

TS; ik denk dat je zo een verstandige keuze hebt gemaakt :j In ieder geval veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:16

Hm, oke, excusez.
Bij ons bestaan de toetsen uit 4VWO namelijk ook al uit examenopgaven van natuurkunde1,2 VWO eindexamens. Ook hebben wij echt per kwartiel een of twee onderdelen afgesloten.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:28

Naja het kan natuurlijk dat jullie een andere methode hebben. Maar veel dingen komen toch terug vond ik, maar dat komt misschien ook omdat examenopgaven vaak over twee of meer onderwerpen gaan ;)

Wel goed dat jullie al zulke examenopgaven in de toetsen hebben, dat scheelt denk ik wel voor volgende jaren.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:33

Over methode's gesproken, dit jaar hadden bij Banas (is natuur en scheikunde in een, hoofdstukken zijn steeds om en om, maar dus wel twee aparte vakken), volgend jaar voor scheikunde iig Pulsarchemie maar voor natuurkunde weet ik dat niet.
Is Pulsarchemie ook voor natuurkunde?
Of is er nog een Banas vervolgdeel (nee toch?)?
Binas krijg ik volgens mij in de 5e er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:41

Het komt terug ja, omdat je die stof moet blijven beheersen. Maar je gaat er niet zo gek veel dieper nog op in.
Het is idd wel fijn dat we nu al examenopgaven voorgeschoteld krijgen, beetje idee van wat het niveau is.

Binas krijg je in de 4e lijkt mij.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:43

Bij ons zeggen ze voorexamenjaar, 5e dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:48

Echt? Vreemd zeg. Waarom zou je in de 4e bepaalde formules wel uit je hoofd moeten leren, en in de 5e niet meer..
Dacht eigenlijk dat je die op elke school bij aanvang bovenbouw gewoon kreeg.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:03

Binas hoef je niet per sé te krijgen in de vierde (TTO-vwo krijgt 'm bijvoorbeeld niet, maar moet wel kunnen doorstromen naar VWO), maar ik denk dat jullie 'm wel krijgen. Is puur voor het oefenen, ik had echt zoiets van 'wat is dit' toen ze aankwamen met een Binas :') .

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:08

Puissance schreef:
AK moet ik er echt wel bijhouden aangezien ik echt een knal voor m'n kop kan verwachten van natuurkunde.
Als ik AK helemaal verruil voor natuurkunde dan is dat de meest atactische zet ooit..
Daarnet overlegd met de decaan en we gaan toch voor een extra vak, als dat roostertechnisch mogelijk is (hoor ik na de vakantie).
Duits houd ik maar wel in 't vrije deel, aangezien dat me nogal veel compensatie kan leveren..
Vandaar dus toch een extra vak, en dan kijken hoelang ik het volhoud.

Ik heb dit ook :)
Ik heb een C&M profiel met economie en wiskunde b en als extra vakken Duits en Natuurkunde.
Dit omdat ik goed ben in wiskunde en Natuurkunde altijd erg interessant heb gevonden.
Tot nu toe bevalt het me eigenlijk heel goed.
Ik volg Duits op afstand, omdat het rooster technisch niet anders mogelijk is en ik daar toch goed in ben en stel dat ik niet over ga door mijn cijfer natuurkunde kan ik het altijd nog laten vallen.
Maar zolang het gaat gaat het toch? het is altijd fijn om verschillende mogelijkheden open te houden, :j

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:05

Denk dat je een goede keuze gemaakt hebt :j Je kan altijd nog stoppen met één van beide!

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:54

Goede keuze,
ik heb zelf ook de keuze moeten maken, aangezien de leraar wist dat ik het kon(mits ik mijn best ging doen) daarom heb ik nu toch natuurkunde gekozen ipv ak, want daar sta ik sowieso niet goed voor en voor natuurkunde sta ik nu precies een 6.
wiskunde B heb ik zelf er ook bij gekozen, dat meer omdat ik wiskunde A gewoon niet kan..
Als ik beide had kunnen kiezen, had ik het misschien ook wel gedaan :)