[ENQ] multicultureel Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:24

1. Wonen er mensen bij je in de buurt die een andere afkomst hebben dan jij?
ja
2. Vind je dat er teveel mensen bij je in de buurt wonen die een andere afkomst hebben dan jij?
nee
3. Heb je buitenlandse collega's / medeleerlingen?
ja
4. Ben je bevriend met 1 persoon van een andere afkomst dan jij?
nee, een collega noem ik niet bevriend
5. Ben je bevriend met meerdere personen van een andere afkomst dan jij?
nee, alleen collega's noem ik niet bevriend
6. Heb je last van de cultuurverschillen als je iemand tegenkomt met een andere afkomst dan jij (die wel nederlands praat)?
nee
7. Vind je dat buitenlanders die in je buurt gaan wonen Nederlands moeten spreken?
ja, geld overigens niet alleen voor mijn buurt maar voor heel NL.
8. Kom je wel eens mensen tegen die tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat?
ja
9. Stoor je je aan mensen als ze tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat?
ja, wanneer er mensen bij zijn die hun niet kunnen verstaan.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:29

1. Wonen er mensen bij je in de buurt die een andere afkomst hebben dan jij? Ja

2. Vind je dat er teveel mensen bij je in de buurt wonen die een andere afkomst hebben dan jij? valt mee

3. Heb je buitenlandse collega's / medeleerlingen? Ja

4. Ben je bevriend met 1 persoon van een andere afkomst dan jij? nee

5. Ben je bevriend met meerdere personen van een andere afkomst dan jij? nee

6. Heb je last van de cultuurverschillen als je iemand tegenkomt met een andere afkomst dan jij (die wel nederlands praat)? soms

7. Vind je dat buitenlanders die in je buurt gaan wonen Nederlands moeten spreken? Zeker

8. Kom je wel eens mensen tegen die tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat? Ja meer dan eens

9. Stoor je je aan mensen als ze tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat? Ja

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:31

1. Wonen er mensen bij je in de buurt die een andere afkomst hebben dan jij? Nee

2. Vind je dat er teveel mensen bij je in de buurt wonen die een andere afkomst hebben dan jij? Nee, want ze wonen er niet

3. Heb je buitenlandse collega's / medeleerlingen? Nee

4. Ben je bevriend met 1 persoon van een andere afkomst dan jij? Ja

5. Ben je bevriend met meerdere personen van een andere afkomst dan jij? Nee

6. Heb je last van de cultuurverschillen als je iemand tegenkomt met een andere afkomst dan jij (die wel nederlands praat)? Soms wel, ik heb in het verleden een collega gehad die het vertikte om opdrachten van een leidingevende vrouw aan te nemen.
Ook weigerde hij handen te schudden e.d. Als vrouw viel er niet met zo iemand samen te werken en dat stoorde me wel.

7. Vind je dat buitenlanders die in je buurt gaan wonen Nederlands moeten spreken? Ja, ik vind het niet meer dan normaal dat als je in een land gaat wonen, je ook je uiterste best doet om de taal te leren. Het hoeft natuurlijk niet perfect te zijn. Mocht het voor een korte termijn zijn (bij tijdelijk voor werk), dan vind ik het weer een ander verhaal.

8. Kom je wel eens mensen tegen die tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat?Ja

9. Stoor je je aan mensen als ze tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat?[/quote]
Ja. In sommige winkels heb ik het idee dat ik in een ander land ben ipv Nederland. Het geeft mij wel een onprettig gevoel om niet te kunnen verstaan wat andere zeggen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:35

ja
2. Vind je dat er teveel mensen bij je in de buurt wonen die een andere afkomst hebben dan jij?
nee
ja
ja
ja
6. Heb je last van de cultuurverschillen als je iemand tegenkomt met een andere afkomst dan jij (die wel nederlands praat)?
soms (soms denk je anders, dat hoeft geen last te zijn, ik respecteer andere meningen. Maar als voorbeeld, ik heb er wel problemen mee als ik als vrouw niet met respect behandeld wordt, omdat dat in hun cultuur anders gaat. Dán heb ik er wel 'last' van)
7. Vind je dat buitenlanders die in je buurt gaan wonen Nederlands moeten spreken?
ja
8. Kom je wel eens mensen tegen die tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat?
ja
9. Stoor je je aan mensen als ze tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat?
nee

Kleine noot: Zelf heb ik ook in het 'buitenland' gewoond (officieel woon ik dat nu weer...Belgie... maar goed). Dat scheelt wel met hoe ik tegen bepaalde dingen aankijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:58

Citaat:
ja

nee

ja

ja

nee

nee

ja

ja

soms

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:21

1. Wonen er mensen bij je in de buurt die een andere afkomst hebben dan jij? Ja

2. Vind je dat er teveel mensen bij je in de buurt wonen die een andere afkomst hebben dan jij? Nee

3. Heb je buitenlandse collega's / medeleerlingen? Ja

4. Ben je bevriend met 1 persoon van een andere afkomst dan jij? Ja

5. Ben je bevriend met meerdere personen van een andere afkomst dan jij? Ja

6. Heb je last van de cultuurverschillen als je iemand tegenkomt met een andere afkomst dan jij (die wel nederlands praat)? Ja(maar meer met wel-Nederlandse-achtergrond mensen)

7. Vind je dat buitenlanders die in je buurt gaan wonen Nederlands moeten spreken? Zeker, ze horen zich gewoon aan te passen, ook als ze niet bij mij in de buurt wonen.

8. Kom je wel eens mensen tegen die tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat? Ja

9. Stoor je je aan mensen als ze tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat? Meestal wel

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:36

1. Wonen er mensen bij je in de buurt die een andere afkomst hebben dan jij? ja

2. Vind je dat er teveel mensen bij je in de buurt wonen die een andere afkomst hebben dan jij? nee

3. Heb je buitenlandse collega's / medeleerlingen? ja

4. Ben je bevriend met 1 persoon van een andere afkomst dan jij? nee

5. Ben je bevriend met meerdere personen van een andere afkomst dan jij? nee

6. Heb je last van de cultuurverschillen als je iemand tegenkomt met een andere afkomst dan jij (die wel nederlands praat)? Ik heb er geen contact mee dus dat kan ik niet zeggen.

7. Vind je dat buitenlanders die in je buurt gaan wonen Nederlands moeten spreken? ja

8. Kom je wel eens mensen tegen die tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat? ja

9. Stoor je je aan mensen als ze tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat? ja

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:09

evoos schreef:
1. Wonen er mensen bij je in de buurt die een andere afkomst hebben dan jij? Ja.

2. Vind je dat er teveel mensen bij je in de buurt wonen die een andere afkomst hebben dan jij? Nee.

3. Heb je buitenlandse collega's / medeleerlingen? Ja.

4. Ben je bevriend met 1 persoon van een andere afkomst dan jij? Nee, geen 'close' vrienden.

5. Ben je bevriend met meerdere personen van een andere afkomst dan jij? Nee, geen 'close' vrienden.

6. Heb je last van de cultuurverschillen als je iemand tegenkomt met een andere afkomst dan jij (die wel nederlands praat)? Soms, bijvoorbeeld als een Marokkaanse collega (die bijv. geen varkensvlees eet) mee gaat naar een barbecue/etentje. 'Last' vind ik dan wel wat te negatief klinken, ik vind het nl geen probleem om met zoiets rekening te houden.

7. Vind je dat buitenlanders die in je buurt gaan wonen Nederlands moeten spreken? Ja!

8. Kom je wel eens mensen tegen die tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat? Ja.

9. Stoor je je aan mensen als ze tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat? Niet altijd, het kunnen tenslotte ook toeristen zijn.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:17

Dit zijn de vragen:

ja

nee

medecollega's niet, medeleerlingen wel.

Nee, al heb ik er niks tegen hoor. Maar ik heb alleen "nederlandse" vrienden.

Nee dus.

Soms met moslims. Ik vergeet elke keer weer dat zij geen varkensvlees mogen, en hier struikel ik dan ook wel eens over ;) (jij ook een saucijs?)

Ja, ik heb een aantal turkse mensen hier achter wonen en deze praten veel turks op straat. Opzich niks ergs mee, maar ik vind het vervelend dat ik niet weet waar ze over praten. Maar ze moeten wel Nederlands kunnen spreken als ze voor een lange tijd in NL willen verblijven.

Ja dus ;)

9. Stoor je je aan mensen als ze tegen elkaar in een andere taal praten, in bijv. een supermarkt of op straat?[/quote]
Ja, ik vind het vervelend dat ik niet weet waar ze over praten want dat kan ook over mij gaan. ;) En ik erger me er gewoon aan, vind het een beetje respectloos. Wanneer ze gewoon NL kunnen praten moeten ze dat doen, thuis een andere taal geen probleem, maar op straat en in de supermarkt wel (vooral als je extra hard gaat praten.. :\ )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:20

evoos schreef:
heey allemaal,
voor school (maatschappijleer) moet ik een interview/enquete maken over hoe multicultureel nederland is.
zouden jullie mij alsjeblieft willen helpen en een paar vragen willen beantwoorden,
antwoorden met ja of nee.
heel erg bedankt alvast! :)

Dit zijn de vragen:

Ja

Nee

Ja

Nee

Nee

Nee

Ja

Ja

Ja