Studieschuld: Wie betaalt er al terug? Ervaringen gevraagd..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Studieschuld: Wie betaalt er al terug? Ervaringen gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:15

Wat betreft het maandje overslaan, ik doe dit niet vaak, maar soms is het niet anders, en is het verdomd handig. Het is niet zo dat ze je de kans geven, maar de aanmaling komt pas na enkele weken.
De BKR ligt aan de codering, ik heb ook gewoon een andere lening aan kunnen vragen, en mijn BKR gegevens zijn nagetrokken. Over een rekening te laat betalen word niet moeilijk gedaan. Het is een BKR registratie, maar niet dusdanig dat het problemen oplevert. BKR kent verschillende coderingen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:26

Tooske schreef:
Ik heb ook een flinke schuld heb de pabo niet afgerond en moest studiefinanciering en OV terug betalen een schuld van geloof ik rond de 3000 euro.
Betaal nu 45 euro per maand af gaat prima.

Ik wou dat ik dat ging redden MAAR €3000,- schuld.
Ik leen maximaal.
Moet zelf m'n opleiding betalen.
Huisje, boompje, beestje.
Voor m'n stufi haal ik eten en drinken. Tja, tel dan de rest er nog maar eens bij. En dat komt er op neer dat ik max bijleen.
ik denk dat ik op het einde zo'n 20.000 schuld zal hebben staan bij de IBG.
Zuur, maar het is niet anders. Anders zou ik niet eens een studie kunnen volgen

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:56

Chubby schreef:
Ook hier iemand met een fikse studieschuld, had geen financierende ouders én woonde op mezelf, dus ondanks diverse bijbaantjes moest ik het maximale halen bij de IBG.. Door omstandigheden heb ik mijn studies niet af kunnen maken, dus tel maar uit :+

Deze schuld is niet geregistreerd, dus dat geeft geen problemen bij het aangaan van een andere financiering (hypotheek). Maar volgens mij kan er wel een negatieve BKR codering ontstaan als je je maandtermijnen niet tijdig betaald?

Ik heb ook altijd gedacht dat ik na 15 jaar klaar zou zijn met terugbetalen, wist niet van die partner-regeling eigenlijk?

Over fikse studieschuld: hier nog een, hoor. Ben jij al aan het terugbetalen eigenlijk? Of wacht je op een bericht?

Utixo schreef:
Wat betreft het maandje overslaan, ik doe dit niet vaak, maar soms is het niet anders, en is het verdomd handig. Het is niet zo dat ze je de kans geven, maar de aanmaling komt pas na enkele weken.
De BKR ligt aan de codering, ik heb ook gewoon een andere lening aan kunnen vragen, en mijn BKR gegevens zijn nagetrokken. Over een rekening te laat betalen word niet moeilijk gedaan. Het is een BKR registratie, maar niet dusdanig dat het problemen oplevert. BKR kent verschillende coderingen.

Prettig dat die mogelijkheid er is. Ik wist niet dat BKR gradaties heeft in ernstige schuld of minder ernstig. Ik zou dat toch het meest willen voorkomen, maar net wat je zegt: soms is het niet anders. :) (Net als überhaupt een lening afsluiten, het was bij mij of studeren met lening, of anders niets.)

annastasia schreef:
Ik wou dat ik dat ging redden MAAR €3000,- schuld.
Ik leen maximaal.
Moet zelf m'n opleiding betalen.
Huisje, boompje, beestje.
Voor m'n stufi haal ik eten en drinken. Tja, tel dan de rest er nog maar eens bij. En dat komt er op neer dat ik max bijleen.
ik denk dat ik op het einde zo'n 20.000 schuld zal hebben staan bij de IBG.
Zuur, maar het is niet anders. Anders zou ik niet eens een studie kunnen volgen

Ik zou ook verguld zijn met maar 3000 euro schuld. :) Ik vind het allemaal niet zo zuur. Tenslotte heb ik kunnen studeren en ik hoop (maar weet eigenlijk zeker) dat dat me in de toekomst best wat gaat opleveren en dat die schuld slechts een schijntje is vergeleken bij de winst. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:09

dejavu schreef:
Over fikse studieschuld: hier nog een, hoor. Ben jij al aan het terugbetalen eigenlijk? Of wacht je op een bericht?

Ik ben al een aantal jaar aan het afbetalen ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 14:34

Is het een rib uit je lijf, Chubby? Trek je het financieel wel? Heb jij bezwaar gemaakt tegen het eerste bedrag dat zij aankaartten? :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:36

Nee ik heb geen bezwaar gemaakt, het is natuurlijk elke maand zuur geld, maar ik betaal 120 euro per maand..

ik verdien momenteel 2550 bruto

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:56

Ik ben ook inmiddels aan het terugbetalen. Eigenlijk geen centje pijn! Heb ook geen bezwaar gemaakt tegen het bedrag dat ze voorstelden.

Doordat ik heb gestudeerd, verdien ik nu ook prima, en kan ik het eigenlijk gemakkelijk afbetalen. Ik zou het dus, als ik het allemaal over moest doen, zeker weer bijlenen.

Ik heb ook 2 jaar geleden alleen een huis gekocht, dus over je hypotheek hoef je je ook geen zorgen te maken.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:11

Ik heb niet zo'n hoge schuld. Ik ben nu ongeveer 45 euro per maand aan het afbetalen. Dit 45 euro per maand mis ik eigenlijk niet, dus dat valt me niet tegen. Wat me wel tegenvalt is het tempo waarmee m'n schuld afneemt. Het schiet echt niet op. De rente die over het openstaande bedragd wordt berekent tikt toch best wel aan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:28

veerledec schreef:
In eerste instantie wordt gewoon een bedrag bepaald volgens mij, zonder enige draagkrachtmeting. Daartegen kan je dan bezwaar maken. Mijn inkomen is in ieder geval nooit gevraagd, en ik betaal sinds begin 2009 nu maandelijks ongeveer 130 euro terug.
En ik zie ook niet in waarom dat zuur zou zijn, het is een lening, en dus moet je terugbetalen. Je kan er ook voor kiezen om niet te lenen, maar ik was blij met de mogelijkheid.

dat vind ik niet waar... Ik kan niet anders kiezen.
Mijn opleiding wordt alleen maar in Leeuwarden gegeven, dus ik moest op kamers.
Mijn kamer kost 260 euro, ik krijg 250 euro van de ibg. Dus ik kan het niet betalen.
Mijn ouders betalen school en ik betaal daar per jaar 600 aan mee. Maar ik heb ook nog vaste kosten als ziekenfonds.
En ik moet ook nog eens eten... Nee, ik kan het niet zonder lenen, helaas.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:59

Je kunt ervoor kiezen om erbij te werken. Heb ik ook altijd gedaan, had immers ook nog een paard staan, en op deze manier bleef mijn lening zo laag mogelijk.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:00

Ja dat wel, ik werk er ook bij. Maar helemaal onderuit komen doe ik niet. Maar er zijn ook mensen die gewoon maximaal lenen om relax te leven. Dat vind ik echt stom.

Ik ben nog aan het studeren, dus nog niet aan het afbetalen.
Gelukkig willen mijn ouders helpen, dus ieder een gedeelte per maand betalen, zodat ik er sneller vanaf ben. Dat is wel erg fijn!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:00

Ik betaal 50 euro per maand, heb al een groot deel ingelost, 50 euro is op te brengen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:02

Rosie, ik bedoelde het ook niet naar jou toe hoor ;). Maar net wat je zegt, sommige mensen lenen ontzettend veel, en beweren niet te kunnen werken omdat ze studeren.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:07

Als je een studie hebt waarbij je veel stage moet lopen, een hele lastige studie doet, of 2 studies tegelijk, kan het soms behoorlijk onmogelijk zijn om er naast te werken. Als je dan ook nog eens ooit een verkeerde studiekeuze hebt gemaak en niet al je vakken ineens haalt ben je zo 5 a 6 jaar aan het studeren terwijl een hbo studie maar recht geeft op 5 jaar stufi. Zo bouw je een behoorlijke schuld op.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:36

Ik heb volgens mij 3 jaar (bij)geleend, waarvan anderhalf jaar 3 dagen per week gewerkt, maar dat heeft er nu in geresulteerd dat ik in één jaar teveel heb verdiend en dat dus extra moet terugbetalen ;).

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:13

Anoeska schreef:
Ik ben ook inmiddels aan het terugbetalen. Eigenlijk geen centje pijn! Heb ook geen bezwaar gemaakt tegen het bedrag dat ze voorstelden.

Doordat ik heb gestudeerd, verdien ik nu ook prima, en kan ik het eigenlijk gemakkelijk afbetalen. Ik zou het dus, als ik het allemaal over moest doen, zeker weer bijlenen.

Ik heb ook 2 jaar geleden alleen een huis gekocht, dus over je hypotheek hoef je je ook geen zorgen te maken.

Werd er bij de Makelaar ook niet gevraagd naar een eventuele studieschuld? Of alleen over de vaste lasten? Ik ga er ook vanuit dat het afbetalen me prima afgaat. :)

_iza_ schreef:
Ik heb niet zo'n hoge schuld. Ik ben nu ongeveer 45 euro per maand aan het afbetalen. Dit 45 euro per maand mis ik eigenlijk niet, dus dat valt me niet tegen. Wat me wel tegenvalt is het tempo waarmee m'n schuld afneemt. Het schiet echt niet op. De rente die over het openstaande bedragd wordt berekent tikt toch best wel aan.

45 euro is voor mij ook goed te doen. Het schiet misschien niet op, maar gelukkig heb je gestudeerd en kun je nu rustig afbetalen.

Utixo schreef:
Je kunt ervoor kiezen om erbij te werken. Heb ik ook altijd gedaan, had immers ook nog een paard staan, en op deze manier bleef mijn lening zo laag mogelijk.

Ik heb uiteraard ook gewoon gewerkt tijdens mijn studie. :D Maar met woonlasten, eten/drinken, collegegeld kreeg ik het niet rond met mijn stufi en mijn bijbaantje. (In de zomer werkte ik me al helemaal suf om een voorraad te hebben voor mijn collegegeld.)

sjorsie schreef:
Ik betaal 50 euro per maand, heb al een groot deel ingelost, 50 euro is op te brengen.

Je schuld zal dan wel gering zijn, niet? Ik ben bang voor meer dan 50 euro per maand. :)

odetteke schreef:
Als je een studie hebt waarbij je veel stage moet lopen, een hele lastige studie doet, of 2 studies tegelijk, kan het soms behoorlijk onmogelijk zijn om er naast te werken. Als je dan ook nog eens ooit een verkeerde studiekeuze hebt gemaak en niet al je vakken ineens haalt ben je zo 5 a 6 jaar aan het studeren terwijl een hbo studie maar recht geeft op 5 jaar stufi. Zo bouw je een behoorlijke schuld op.

Een hbo-studie geeft recht op 4 jaar stufi. Hier inderdaad een verkeerde studiekeuze gemaakt, dus vooral de laatste jaren was mijn portemonnee niet bepaald gevuld. :o Heb er alles aan gedaan om de schade te beperken, maar je wilt en je studie afmaken, en ook eten en drinken. Het kon écht niet anders, helaas, want ik ben niet zo'n leenfreak. (Ben ook geen type die maandelijks veel kleren moet hebben, totaal niet gewoon. Ik moet alleen eten, drinken, studeren en wonen.)

veerledec schreef:
Ik heb volgens mij 3 jaar (bij)geleend, waarvan anderhalf jaar 3 dagen per week gewerkt, maar dat heeft er nu in geresulteerd dat ik in één jaar teveel heb verdiend en dat dus extra moet terugbetalen ;).

Dat is wel balen! Maar dan heb je toch ook zoveel verdiend dat je geen lening nodig hebt gehad?!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:16

Ik had toen een bepaalde periode 3 paarden op pension en woonde ook niet meer in een studentenkamer ;). Maar dat is allemaal mijn eigen keuze geweest, dus ik vind het niet meer dan redelijk dat ik nu afbetaal.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:31

ik heb nu bijna mijn 4 jaar stufi erop zitten dus kom nu in de echte alleen leenfase terecht en nu vind ik het lastig om te bepalen wat ik wil lenen, aan de ene kant denk ik dan minimaal maar aan de andere kant als je het nodig hebt ineens en je moet ergens anders duur gaan lenen baal je denk ik dat je niet meer geleend. dus ik weet niet goed wat ik zal doen....

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:33

veerledec schreef:

heey veerle :D
wat is die bijverdien grens dan? ik werk nu 2 dagen in de week gemiddeld en volgens mij kom ik niet aan die grens bij lange na niet (of verdien ik dan echt zoooo weinig)
het was toch iets rond de 15000 toch?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:37

efaa schreef:
ik heb nu bijna mijn 4 jaar stufi erop zitten dus kom nu in de echte alleen leenfase terecht en nu vind ik het lastig om te bepalen wat ik wil lenen, aan de ene kant denk ik dan minimaal maar aan de andere kant als je het nodig hebt ineens en je moet ergens anders duur gaan lenen baal je denk ik dat je niet meer geleend. dus ik weet niet goed wat ik zal doen....

Op zich heb je vrij snel geregeld dat je meer geld krijgt als dat nodig mocht blijken. Tenminste... Ik regelde altijd alles op het steunpunt, dan wist ik meteen dat mijn formulier er was en dat ik alles juist had ingevuld. :)
De bijverdiengrens wordt regelmatig bijgsteld, maar die zal wel op de site van de ibg staan bij de faq, toch?!

En even algemeen: ik vind niet dat je als buitenstaander kunt beoordelen waarom iemand leent. Dat kan in jouw ogen zijn om relaxed te leven, maar je weet nooit precies waarom iemand bepaalde keuzes maakt...

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:35

heey rian jij ook al hier :D ik ga even zoeken op de ib site.

ik ben het idd met riandeV eens dat je dat niet voor anderen kan beoordelen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:36

Ik ben ook begonnen met afbetalen. Ben alleen nog niet verplicht ofzo, dus nu wordt alleen mijn OV automatisch geincasseerd.. Mijn st. schuld maak ik zelf over :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:41

@Riande: heb je ook gelijk in, maar ik weet van sommige mensen dat dat echt de reden is, hebben ze me zelf verteld :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:58

Och, ik vertelde ook wel eens wat anders dan de, imo genante, waarheid...
En dan nog is het hun zaak. Het is niet zo dat ze nooit met de consequenties te maken zullen hebben. :)

Overigens is het in bijvoorbeeld Amerika veel normaler om een enorme studieschuld te hebben. Je hebt of niet gestudeerd, of een beurs, of rijke ouders, of 50.000 dollar schuld als je klaar bent.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:24

Daar is het collegegeld ook echt enorm hoog, vergeleken bij hier.
En het was toendertijd (volgens mij gaat het om 2006, maar ik kreeg de brief een paar maanden geleden pas) ongeveer iets van € 14.000 nog wat. Ik ging er in ieder geval echt maar nét overheen ;( .