Ergernissen op hoge scholen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:45

ik heb ook zo mijn irritaties! :Y) (Ik doe het eerste jaar docentenopleiding biologie, volgend jaar ga ik voor een andere opleiding: Psychologie aan de RUG :P)

-Een docent didactiek die zelf totaal geen les kan geven! }>
-Inconsequente regelgeving
-Docenten die lak hebben aan het OER (examenregelement met o.a. regels voor het inleveren van portfolio's)
-Docenten die daarop durven te roepen dat over 5 dagen een gigantisch portfolio in hun postvak moet komen te liggen, of anders...
-Wij moeten een taaltoets doen, maar de readers die we krijgen zijn gammel wat betreft taal en spelling.
-Tentamens waaraan meer mankeert dan dat er iets aan klopt
-Fouten met postadressen, waardoor mijn cijferlijsten steeds naar een onbekend adres worden gestuurd :+
-Een overstap naar Sharenet (waarover o.a. de cijfers en mail gaat, digitaal leernetwerk laat maar zeggen) midden in een tentamenweek... 8)7 (met als gevolg dat portfolio's niet konden worden ingeleverd, docenten niet bereikbaar waren per mail, readers niet konden worden besteld, printers het niet meer deden, draadloos netwerk op privelaptops het niet meer deed, cijfers niet konden worden ingevoerd etc. etc.)
-Onduidelijkheden over wat er van je wordt verwacht door inconsequente informatie, waarvan de student de dupe wordt, omdat het volgens de docent wel "ergens op blackboard staat" (en de 10x dat het er anders staat heeft hij dan weer maling aan).
-Docenten die verwachten dat alles op je stage school maar moet kunnen...
-portfolio's die worden gecontroleerd op spelling, waarvan de docent vindt dat "ik word" maar met "dt" moet :+

Anne_Baukje

Re: Ergernissen op hoge scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:26

Oja ik was Sharenet vergeten :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:38

babe schreef:
Oja ik was Sharenet vergeten :')

Bij jullie ook zo'n doorslaand succes? _O-

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:55

Oregon schreef:
- Schrijffouten in de readers
- Boeken idd niet gebruiken
- De complete les op intranet zetten zodat je net zo goed niet naar school had kunnen gaan. Lessen moeten een aanvulling zijn op geschreven stof lijkt mij...
- Het in groepjes werken waardoor je soms gewoon een gigantische achterstand oid oploopt terwijl je er zelf niet verantwoordelijk voor bent
- Docenten die het woord didactisch niet kennen en ook niet willen kennen.

Etc.....
Ben 2 jaar geleden gestopt met school en heb onlangs even gesnuffeld bij een andere hogeschool. Beide hadden alle hierboven beschreven problemen.......

Nou met die spelfouten ben ik het dus eens. Er wordt van ons verwacht dat onze opdrachten in foutloos Nederlands inleveren, maar zelf leveren ze hun boeken vol fouten aan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:59

Ik heb wel eens geprobeerd een gesprek aan te vragen met een schrijver van een zeer belangrijk boek binnen onze opleiding omdat er zoveel fouten in stonden. De beste man wilde niet met mij praten, want wat wist ik als docent er nu van? :+

Taaltoets moet ik op de Erasmus ook opeens doen. Helaas voor hen ken ik 'de klappen van de zweep' en kunnen ze mij niet verplichten een toets te maken als dit niet vooraf aan het schooljaar gemeld is (wat niet het geval is..).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:16

Ik hoop niet dat op mijn nieuw opleiding ik weer een taaltoets moet doen, ik heb hem dit jaar al op goed geluk gehaald :=

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:17

Meestal heeft iedere opleiding een eigen taaltoets.. Ik heb al een hbo opleiding afgerond en moet alsnog een taaltoets doen.. Omdat het niveau qua taal zo laag is op de uni?! Ehmm.. ja bij de dagstudenten misschien, maar bij volwassen in de deeltijd die allemaal al jaren werken en al meerdere opleidingen afgerond hebben?!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:19

Ik moet zeggen dat ik op mijn school (InHolland Diemen) en m'n opleiding (MER) eigelijk weinig problemen heb. Tuurlijk valt er wel eens een les uit of is een lokaal dubbel geboekt. Maar bij ons proberen docenten ook echt wat aan het probleem te doen en anders kan je altijd nog naar de afdelingscoordinator stappen.
Ik ben iig heel tevreden hoe het er aan toe gaat (zeker vergeleken met eerdere ervaringen)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:51

Marieke_K schreef:
@Jaulijn: check je examenregeling: vaak mogen ze je geen onnodige vertraging op laten lopen en kan je via de examencommissie nog een extra herkansing aanvragen, dit moet je wel zelf regelen!

Die extra herkansing geldt bij ons alleen als je één vak mist, ik mis er 2 :(
Maar ik heb nog wel de vraag over de uitslag die te laat bekend werd gemaakt bij mijn studieloopbaanbegeleider gelegd.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:19

haha ménn kom ik met mn late reacties :P

d_ruiter schreef:
ojeejj.. en naar die school ga ik volgend jaar... :P

naar de academy for leisure of een andere nhtv locatie?

heb vandaag overigens besloten te stoppen met mn opleiding, niet alleen door deze problemen. maar de onduidelijkheid van d eopdrachten hebben er zeker wel aan meegeholpen!

nu ik jullie reacties lees kan ik mn lijstje toch ook weer even aanvullen!

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:04

ThaGirl schreef:
Ik moet zeggen dat ik op mijn school (InHolland Diemen) en m'n opleiding (MER) eigelijk weinig problemen heb. Tuurlijk valt er wel eens een les uit of is een lokaal dubbel geboekt. Maar bij ons proberen docenten ook echt wat aan het probleem te doen en anders kan je altijd nog naar de afdelingscoordinator stappen.
Ik ben iig heel tevreden hoe het er aan toe gaat (zeker vergeleken met eerdere ervaringen)

Mijn vriend doet dezelfde opleiding aan dezelfde school en is daar helemaal niet over te spreken. Hij heeft deze periode al voor de 2e keer een minor waar te weinig inschrijvingen op zijn waardoor er geen lessen worden gegeven. Moet je dus maar beetje zelfstudie doen enzo. Begeleiding is daarbij niet aanwezig.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:50

igor001 schreef:
haha ménn kom ik met mn late reacties :P

d_ruiter schreef:
ojeejj.. en naar die school ga ik volgend jaar... :P

naar de academy for leisure of een andere nhtv locatie?

heb vandaag overigens besloten te stoppen met mn opleiding, niet alleen door deze problemen. maar de onduidelijkheid van d eopdrachten hebben er zeker wel aan meegeholpen!

nu ik jullie reacties lees kan ik mn lijstje toch ook weer even aanvullen!

Nee ik ga de opleiding functiegericht toerisme doen.. Op de Mnr Hopmansstraat.. Ben gisteren kamers wezen kijken en toen heb ik ook niet heel veel positiefs gehoord over de opleidingen.. Majah hiervoor Tio gedaan en veel slechter dan dat kan het geloof ik niet, en k moet toch wat haha..

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:36

Marieke_K schreef:
Mogen docenten in dit topic ook klagen over lakse/luie/irritante studenten ;)

- dag na tentamen, moet er 120 nakijken: heeft u mijn cijfer al? Als ik kon toveren werkte ik ergens anders :+
- Hebben jullie de les voorbereid met het huiswerk? Nee? O, dan ben ik voor niets twee uur bezig geweest met voorbereiden..
-etc...

Overigens kan ook ik redelijk zout worden van niet kloppende roosters, cijferadministratie die hun werk niet goed doen en niet kloppende lijsten etc.

Uni is overigens bij mij ook niet zo heel denderend geregeld hoor: 5 weken wachten op een tentamenuitslag is hier heel normaal (volgens de examenregeling moet het binnen 15 werkdagen zijn nagekeken..).

Na de eerdere berichtjes in dit topic zonk de moed mij een beetje in de schoenen omdat
ik zelf ook naar een HBO opleiding met de tijd wil, maar door dit berichtje ben ik er anders naar
gaan kijken, ik vind dat je volkomen gelijk hebt!

Ik denk dat veel mensen te makkelijk zijn en verwachten dat alles zo in hun schoot valt,
wat natuurlijk niet het geval is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:56

@Vende: dank je :) Ik vind ook dat een zeer groot aantal studenten verwachten dat docenten/scholen alles maar 'even regelen'. Sommige moeten even wennen dat ze niet meer thuis zijn waar mammie alles voor ze regelt ;)

Het werkt twee kanten op, dat vergeten studenten nog wel eens en klagen is nu eenmaal makkelijker dan toegeven dat je misschien zelf anders had kunnen handelen.

Overigens heb ik wel heel veel plezier in mijn werk als hbo docent en kan ik een aantal frustraties goed voorstellen, maar ik kan ook hele rijtjes klachten die genoemd worden studenten direct ontkrachten :)

Vooral de: 'die docent kan echt geen lesgeven' is een leuke. Ja er zijn een aantal docenten met een minder didactisch gevoel, maar kijk eens goed om je heen als je in de les zit. Weinig inspirend is een groep onderuitgezakte post-pubers die soms niet eens de moeite nemen om een kladblok of schrift te pakken en het liefst met hun jas aan blijven zitten. Die 9 van de 10 keer niet het gevraagde huiswerk maken en alleen maar klagen dat alles zo veel is. Als jij dan als docent uren bent bezig geweest om een les te maken die 'stom' is dan zinkt de moed je wel eens in de schoenen. En dan snap ik ook dat sommige, wat minder vitale collegea, geen inspirerende lessen meer geven.

Onderwijs, en zeker hbo/uni, komt van twee kanten. Je zit daar omdat je zelf iets wilt leren, niet omdat het moet. Zoek zelf die uitdaging in je lesstof, en zie het als een goede leerschool voor je toekomst. Want later als je groot bent zal je ook voor je zelf moeten opkomen en creatief met problemen om moeten gaan, dan is mammie er ook niet om je te helpen.

*ik spreek niemand bewust aan in deze post, wil ook niemand beledigen, maar ik wil jullie ogen een beetje openen en jullie uit die klaag modus trekken (die die zich aangesproken voelen), dan is school namelijk echt een stuk leuker *

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:12

d_ruiter schreef:
Nee ik ga de opleiding functiegericht toerisme doen.. Op de Mnr Hopmansstraat.. Ben gisteren kamers wezen kijken en toen heb ik ook niet heel veel positiefs gehoord over de opleidingen.. Majah hiervoor Tio gedaan en veel slechter dan dat kan het geloof ik niet, en k moet toch wat haha..

mn zus doet toeristisch management op de nhtv en zit nu in dr laatste jaar. er zijn idd wel dingen geweest die zo niet kunnen, maar over het algemeen lijkt het me een hele leuke opleiding, die jammer genoeg door het ongeluk van rob naar beneden is gehaald.

heb je al een kamer gevonden trouwens?

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:37

nee nog niet, ben hard opzoek.. Gisteren weer naar Breda heen en weer geweest. Gaat je zus niet toevallig uit haar kamer? :P

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:36

Marieke, ik ben het wel met je eens. 3 jaar geleden was het bij ons een bende. Wij zijn met z'n alle naar de directie gestapt, veelal om de redenen die hier genoemd worden. Toen is wel de bezem door de organisatie gehaald. Niet alles gaat al van een leien dakje, maar ik moet zeggen dat het al veel beter is nu.

Het enige waar ik me behoorlijk aan erger is het niveau engels (engelstalige opleiding en internationale school) van de organisatie achter de leraren of van sommige leraren zelf.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:59

d_ruiter schreef:
nee nog niet, ben hard opzoek.. Gisteren weer naar Breda heen en weer geweest. Gaat je zus niet toevallig uit haar kamer? :P

Die is er al 1,5 jaar uit. Ze was op stage in het buitenland, en het laatste jaar heb je eigelijk geen les meer. Zal het is in de gaten houden. Probeer kamernet.nl eens :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:15

Ik vind dat veel hogescholen een beroerde organisatie hebben en opleidingen hebben die slecht in elkaar zitten en waarbij de begeleiding behoorlijk tekort schiet. En ik vind dat de hogescholen ook veel te makkelijk doen alsof het ook allemaal niet anders kan (dat is namelijk onzin.)

Maar weet je wat ik dan zo jammer vind? Dat er zo weinig ondernomen wordt om de zaken ook echt te veranderen. Als je actie onderneemt met een flinke groep, kun je veel bereiken. Op de universiteiten, waar veel meer verenigingen en studieraden bestaan, blijkt dat ze beslist wel flinke druk kunnen uitoefenen als je dit gezamelijk organiseert en toont dat je als groep bereid bent om mee te denken.
Als je niet tevreden bent met de gang van zaken (en dat is een groot deel van de hogeschoolstudenten niet), doe dan iets. Schrijf een brief en laat die ondertekenen door alle studenten van je opleiding, richt een studievereniging op, schakel de pers in, verzin ludieke acties, laat kamervragen stellen (dat kan om het minste of geringste, dus ook hierom :) ), barricadeer de deur, span een groepsproces aan (leuke casus voor de juridische studenten), doe iets, trek de aandacht. Je kunt heel veel bereiken als je redelijke eisen hebt en bereid bent daar aandacht voor te vragen.

Maar het gebeurt meestal niet. Er wordt onderling wel veel geklaagd maar het wordt niet van de hogescholen geeist.

(Overigens - hoewel ik vind dat je als student wat moet ondernemen, vind ik dat heel nadrukkelijk GEEN excuus voor de falende organisaties. Je hebt als hogeschool de plicht om een fatsoenlijke organisatie te hebben, en niet pas als er klachten komen. In dat opzicht schieten veel grote onderwijsinstellingen toch tekort.)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:20

Hallo HBO-ers,
ik ga binnenkort ook naar het HBO, en ik vroeg mij af hoeveel les jullie allemaal ongeveer hebben in een week?

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:56

igor001 schreef:
d_ruiter schreef:

Die is er al 1,5 jaar uit. Ze was op stage in het buitenland, en het laatste jaar heb je eigelijk geen les meer. Zal het is in de gaten houden. Probeer kamernet.nl eens :)

okee.. daar ben k ingeschreven en hou het allemaal goed in de gaten haha, maar ik dacht als je zus er toch toevallig binnenkort uitgaat ;)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 21:57

vinurr schreef:
Hallo HBO-ers,
ik ga binnenkort ook naar het HBO, en ik vroeg mij af hoeveel les jullie allemaal ongeveer hebben in een week?

is heel verschillend per opleiding denk ik.. ik heb per week zo'n 12-15 uur per week (dit blok iig), maar daarnaast hebben we nog een project lopen wat toch zeker wel maakt dat we elke dag opschool zitten en vaak tot laat! En dan de tussenuren nog niet meegerekent!
Laatst bijgewerkt door igor001 op 03-06-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:58

ik had vorig jaar ongeveer 25 uur les.. 1 dag van 9 tot 19 uur.. en de andere dagen maar een paar uurtjes..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:24

Vanaf volgend jaar gaan wij 580 uur les geven in het eerste jaar, dat is dus ongeveer 15-18 uur per week.

@Shadow: ik ben het met je eens dat er veel geklaagd wordt en er weinig ondernomen wordt door de studenten zelf. Dat is soms best jammer. Ze willen dat iets veranderd, maar ook dat mag de student geen moeite kosten (vindt de student zelf). Wederom: zo werkt het niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:21

Ik heb nog een nieuwe ergenis erbij! :(

Ik heb bijna al mijn punten voor mijn propedeuse (die heb ik ook nodig: volgend jaar wil ik op de RuG starten) en nu krijg ik een brief dat ik mijn punten niet heb en in aanmerking kom voor een BSA! :( Blijkt dat de docenten mijn cijfers nog niet op sharenet hebben ingevoerd! Daar kan ik wel boos om worden...