Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:35

pharagirlke schreef:
Ik zie ook kinderen van ouders die niet slaan, die dat gedrag vertonen. Hoe verklaar je dat dan?

Aangeleerd op de kinderopvang van andere kinderen misschien?
Ik tolereer het als ouder in elk geval niet. Mijn dochter mag niet slaan, geen kinderen, geen huisdieren. Overigens is ze wel heel assertief, hoor, maar dat kun je ook zijn zonder terug te meppen. Dat heb ik haar geprobeerd te leren (en tot nu toe gaat dat goed).

Tuurlijk zal zij ook wel eens gaan slaan, denk ik. Maar misschien ook niet. De tijd zal het leren, he. ;)
Niemand is perfect en ik snap het ook best als iemand in zijn drift wel uitschiet een keertje. Maar geef dan nog toe dat je het uit onmacht hebt gedaan.....

Mijn ervaring is ook dat kinderen nadoen wat ze zien. Goed voorbeeld doet volgen, dat is meer mijn strategie thuis.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:35

Shadow0 schreef:
pharagirlke schreef:
Maar een tik betekent ook niet dat je kind later iemand zal mishandelen, sneller zal slaan enz ShadowO. Dus je maakt zelf die veralgemening wel. :)

Het is bewezen dat kinderen nadoen wat ze zien. Ik heb het niet over mishandeling, dat zijn echt excessen. Maar iemand die ziet dat er geslagen wordt, zal dit ook zelf eerder gebruiken als middel. Kinderen gebruiken de voorbeelden die ze zien. (Voor cijfermateriaal zou ik het boek 'The Social Animal' van Elliot Aronson aanraden, daar staan bovendien veel verwijzingen naar specifieke onderzoeken in.)

Serieus,
Ik heb toen ik klein was echt weleens een tik gehad, en ook weleens een wat hardere (was nu eenamaal niet altijd de liefste) maar ik heb echt nog NOOIT een ander kind geslagen!!
Ook niet als ik kwaad was!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:36

Shadow0 schreef:
pharagirlke schreef:
Maar een tik betekent ook niet dat je kind later iemand zal mishandelen, sneller zal slaan enz ShadowO. Dus je maakt zelf die veralgemening wel. :)

Het is bewezen dat kinderen nadoen wat ze zien. Ik heb het niet over mishandeling, dat zijn echt excessen. Maar iemand die ziet dat er geslagen wordt, zal dit ook zelf eerder gebruiken als middel. Kinderen gebruiken de voorbeelden die ze zien. (Voor cijfermateriaal zou ik het boek 'The Social Animal' van Elliot Aronson aanraden, daar staan bovendien veel verwijzingen naar specifieke onderzoeken in.)

Maar dat kan ook aan karakter van het kind liggen. Zoals ik al zei: hoe verklaar je dan kinderen die geen pedagogische tikken krijgen, die sneller slan dan mijn broer en ik die wel eens pedagogische tikken gekregen hebben? :) IMO moet je het niet zwart wit zien. En dat is wel wat vaak gebeurt. Het is of geen tik en als je een tik geeft mishandel je, of iemand die wel voor tikken is en als je daar niet voor bent voed je niet op. Waarom zou er niet wat tussen in kunnen zitten?

Juul: Dat is inderdaad een van de "negatieve punten".

TS: Heb je er wat aan als ik dat stukje uit mijn cursus over typ over het echte straffen? Als je daar geen interesse in hebt zoek ik het nl niet op. :) Dat steekt nl ergens tussen mijn cursussen en gezien ik inmiddels gestopt ben kan je je voorstellen dat die niet meer echt op orde liggen :')

En same here, en ik heb heus ook wel ferme tikken gehad. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om iemand maar te slaan als die wat mis doet in mijn ogen. Zoals ik al zei: het karakter speelt voor een heel groot deel mee.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-05-09 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

ik ben voor de tik.

mijn zoon van 10 heeft af en toe de tik op z`n billen echt verdient
de laatste jaren hoeft dat niet meer omdat hij nu de grens niet meer over gaat
maar hij zei gewoon;ach ik kan alles zeggen en doen want jij slaat mij toch niet [ was 4 jr ] toen heeft hij bij erg slecht gedrag een flinke tik gehad en weet nu dat mama het meent
ik tel en bij 3 is het TE laat }:) dan pak ik hem.

ik heb vroeger met de mattenklopper gehad :+ en ben daar niet agressief van geworden weet nu wel waar de grenzen liggen en dat moet mijn kind ook leren.
en ik kan zeggen dat hij dat nu aardig weet.

als je om je heen kijkt,vraag ik me weleens af waar het moet met de kinderen
ze luisteren slecht, hebben een grote mond en doen wat ze zelf willen, de maatschappij is in mijn ogen veel te soft geworden.

niks mis met een tik op de bips!

niet je kind in elkaar meppen natuurlijk!

El_vis

ik ben tegen.
Voor mij heeft lichamelijk contact op die manier (zowel met paarden, honden en kinderen) altijd aangeduidt dat de verzorger of ouder niet meer weet hoe het anders op te lossen.
Tikken geven komt namelijk altijd pas op het punt dat de ouder bang is de controle kwijt te raken. Het kind zal dit, onbewust, ook zo gaan herkennen, en op die manier raak je het kind dus júist kwijt: het zal je niet meer serieus nemen en wéten wanneer je dus de draad kwijt bent.

Je wilt toch communiceren met je kind? je wilt toch een vertrouwensrelatie hebben? en niet gewoon 'parental overwicht' zegmaar? Dan moet je ook werkelijk communiceren met je kind, en hem niet lichamelijk straffen. straffen kun je, als het moet, ook nog op een andere manier doen.

Dit komt dan van een 17jarige die door haar ouders is opgevoedt zonder lichamelijke druk/geweld/contact op die manier. Voordat ik geboren was, heeft mijn vader weleens een tik uitgedeeld geloof ik, maargoed alle ouders moeten leren ;) en vóór mij zijn er al 3 jongens geweest.
Maar ik ben mijn ouders, en vooral mijn moeder, er werkelijk zo ontzettend dankbaar voor, voor de manier waarop ze mij hebben opgevoed. Ik kan me bijna geen 'serieuze' problemen herinneren die ik met mijn ouders had. Ik geloof dat ze mij 1 keer in mijn level huisarrest hebben moeten geven, en toen was ik 10 en had ik het wel héél bont gemaakt.
Wat ik probeer te zeggen is: ik heb écht een goede relatie met mijn ouders, gewoon vanwege de manier waarop ze met mij zijn omgegaan: ze hebben mij altijd eerlijk behandeld, en waar mogelijk als een volwassene. Waren ze het niet eens met mijn beslissingen? dan praatten we daar redelijk over, en legten ze mij uit wáárom ze het er niet mee eens waren. Daar zijn nooit klappen of tikken bij van te pas gekomen: hadden ze dat echte wél gedaan, dan was mijn respect voor hun ZEER sterk gedaalt, dat kan ik je wel vertellen.

Ik ben het dus eens met twiggy en shadow.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:37

TS waarom open je geen poll?
Uhh.. ik ben groot geworden met af een toe een tik. En met mijn dieren doe ik hetzelfde.
Wie niet luisteren moet voelen (en nee, niet afranzelen)

R_obin

Ik ben tegen het gebruiken van een 'pedagogische tik'. Ik vind het een teken van onmacht en zover moet je het niet laten komen.. (Ja tuurlijk begrijp ik dat er momenten zijn dat ouders met hun handen in het haar zitten, maar slaan is in mijn ogen nooit een oplossing). Er zijn genoeg andere manieren om je kind op te voeden.

En ik ben het wel met Shadow0 eens. :j Als kind neem je veel over van je ouders.. Als jij wordt opgevoed met het idee dat een tik normaal is, denk ik dat je dit zelf ook makkelijker gaat gebruiken en slaan als iets normaals ziet.

KiWiKo

ik ben een hele vrije moeder, kind heeft heel veel vrijheid, mag heel veel zelf bepalen..... mijn kind is heel zelfstandig en zit heerlijk in haar vel, ze is positief in het leven, pakt alles aan, ze is vrolijk en wel heel zelfbewust.

Sanne is nu 10 en de kop begint erop te komen, maar ook daarin laat ik haar best vrij, ze mag van mij best een pesthumeur hebben of ergens helemaal de kerstbal in hebben, geen probleem.......

maarrrr ik heb grenzen. ik geef mijn grenzen heel duidelijk aan. en dat heeft wel eens geresulteert in een wel gemikte skup onder haar kont ja :D

grote bekken doet ze maar tegen haar schoolvriendinnetjes. Dat pik ik niet :)

eigenlijk voed ik mijn kind op zoals ik de paarden altijd opvoed :) :)

alles kan, alles mag, genoeg ruimte voor eigen inbreng....... maar een grote bek is niet aan mij besteed joh :) :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:38

Raja, dan was jij een lief, zachtaardig kind, maar vele kinderen doen toch echt na wat ze thuis meekrijgen. Ik zie veel kinderen, heb nog een prachtige studie kinderpsychologie hier staan en vele pedagogische boeken op de boekenplank en het is een feit, hoor. ;)
Uitzonderingen daargelaten.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:40

een tik is pas een teken van onmacht als je idd woedend bent en het niet meer anders op wilt lossen.

Een corrigerende of pedagogische tik wordt uitgedeeld op het moment dat je volledige verstand er bij is en om duidelijk te maken dat het heel stout is wat er gedaan wordt.
Daar wordt dus over nagedacht.

Zodra een tik voorkomt uit onmacht, dan is het geen pedagogische of corrigende tik meer.
Laatst bijgewerkt door Raja op 12-05-09 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:40

Mijn broer is álles behalve een zachtaardig persoon te noemen, dat was echt een monster en nu soms nog hoewel hij onderhand toch 24 is... Een oude vos verliest zijn haren wel maar.....
Overigens kan hij ook echt een lieverd zijn. Maar een zachte aard heeft hij nu niet echt... (ik ook niet trouwens.)

En ja, ook die heeft fikse tikken gekregen omdat hij er simpelweg vér over ging. Maar hij is niet fysiek agressief, assertief wel, maar niet agressief. Hij weet heel goed waar de grenzen liggen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-05-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:41

Ik ga mee met Kiwiko.

Ik heb ook welleens een tik gehad, ook welleens een wat hardere. Vind achteraf dat ik het verdient had :j Op het moment natuurlijk niet :=

Kan ook begrijpen dat sommige mensen geen tikken willen uitdelen.

Raja

Twiggy2008 schreef:
Raja, dan was jij een lief, zachtaardig kind, maar vele kinderen doen toch echt na wat ze thuis meekrijgen. Ik zie veel kinderen, heb nog een prachtige studie kinderpsychologie hier staan en vele pedagogische boeken op de boekenplank en het is een feit, hoor. ;)
Uitzonderingen daargelaten.

Tja, dat zal dan miss wel..
Maar het geld exact hetzelfde voor mijn broertje, en die was toch echt een heel kind als ik...

Ik zal dan ook nooit slaan uit onmacht.
Eerder gaan janken en schreeuwen :')

Twiggy2008

KiWiKo, een grote bek accepteer ik ook niet. Mijn kleuter mag me geen 'stommerd' noemen, ik wil het gewoon niet hebben. Ik hoor het andere kids rustig tegen hun mama zeggen en die lachen er een beetje schaapachtig bij. :+

Ik waarschuw 2x en bij de derde keer zit ze op de gang. Werkt als een speer. Of ik dreig met iets (bv net nog, geen ijsje na het eten als je nu niet je bord leeg eet en reken maar dat als dat bord niet leeg was, ze dat ijsje echt niet gekregen had). Werkt als een speer. :D

En ze zegt vaak nog 'sorry mama' ook, als we even strijd hebben gehad. En dat is weer dat voorbeeld doet volgen. Ik ben ook wel eens een hittepetit en ik ben ook wel eens onredelijk tegen haar en dan zeg ik ook altijd 'sorry'. Want ik ben geen perfecte moeder, verre van. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:43

Raja schreef:

Haha, ik schreeuw inderdaad soms ook wel eens uit onmacht :o . Vind ik ook niet ok en dat geef ik achteraf ook meteen toe aan mijn dochter en dan zeg ik ook oprecht 'sorry' tegen haar.
Met schreeuwen los je ook niets op.........

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:43

Twiggy2008 schreef:
KiWiKo, een grote bek accepteer ik ook niet. Mijn kleuter mag me geen 'stommerd' noemen, ik wil het gewoon niet hebben. Ik hoor het andere kids rustig tegen hun mama zeggen en die lachen er een beetje schaapachtig bij. :+

Ik waarschuw 2x en bij de derde keer zit ze op de gang. Werkt als een speer. Of ik dreig met iets (bv net nog, geen ijsje na het eten als je nu niet je bord leeg eet en reken maar dat als dat bord niet leeg was, ze dat ijsje echt niet gekregen had). Werkt als een speer. :D

En ze zegt vaak nog 'sorry mama' ook, als we even strijd hebben gehad. En dat is weer dat voorbeeld doet volgen. Ik ben ook wel eens een hittepetit en ik ben ook wel eens onredelijk tegen haar en dan zeg ik ook altijd 'sorry'. Want ik ben geen perfecte moeder, verre van. ;)

Kijk, als je idd je dreigementen uitvoerd heeft het zin.
Er zijn genoeg ouders die de dreigenmenten niet uitvoeren en wat krijg je dan??
Monsters ja!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:44

Twiggy2008 schreef:
Raja schreef:

Haha, ik schreeuw inderdaad soms ook wel eens uit onmacht :o . Vind ik ook niet ok en dat geef ik achteraf ook meteen toe aan mijn dochter en dan zeg ik ook oprecht 'sorry' tegen haar.
Met schreeuwen los je ook niets op.........

Ik heb "gelukkig" geen kinderen, dus die zullen daar geen last van hebben.
Eerder andere mensen in mn omgeving of mn paard :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:44

Precies. Ik hoor heel vaak van die dreigementen die ten eerste nooit uitvoerbaar zijn en/of die nooit uitgevoerd worden. Een kind is slim, die heeft dat zo door en daar gaat je overwicht. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:45

Gelukkig werkt een goede brul van tijd bij mijn paard dus op zo'n momenten ben ik daar niet boos om Raja :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:45

Twiggy2008 schreef:
Precies. Ik hoor heel vaak van die dreigementen die ten eerste nooit uitvoerbaar zijn en/of die nooit uitgevoerd worden. Een kind is slim, die heeft dat zo door en daar gaat je overwicht. :D

Juist! En daar gaat het ook vaak fout!
Dan wordt er uiteindelijk toch een tik uitgedeeld, uit onmacht!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:46

pharagirlke schreef:
Gelukkig werkt een goede brul van tijd bij mijn paard dus op zo'n momenten ben ik daar niet boos om Raja :D

hahaha
Tja, mijn paard luisterd eerder als ik een keer een brul naar hem geef dat ie nou echt eens moet kappen met dat gehap in mn jas, dan dat ik m iedere 10sec een tik op zn hoofd/hals/borst moet geven...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:47

Raja schreef:
Twiggy2008 schreef:

Juist! En daar gaat het ook vaak fout!
Dan wordt er uiteindelijk toch een tik uitgedeeld, uit onmacht!

Vaak nog onder het mom van 'pedagogische tik'. Yeah, right. :+

Twiggy2008

Mijn paard kan ik geen time out geven, die is daar echt niet van onder de indruk. :+

Schuur_

Tja, ik ben voor.
Vroeger heb ik ook wel eens een tik op de vingers of een draai om mijn oren gehad maar dat had ik wel verdiend. Ik kon/kan ontzettend doordrammen en dan kan ik begrijpen als je als ouder 10x hebt gezegd dat je van het stopcontact moet afblijven je een ferme tik op de vingers geeft. Daarna heb ik dat ook niet meer gedaan en ik ben er absoluut niet slechter van geworden, integendeel de laatste tijd gaat het met mijn ouders zo goed, zelfs al weken geen woordenwisseling gehad en andere kinderen slaan,.. dat doet iedere peuter wel eens,

Ayasha
Blogger

En als die dreigementen geen vat hebben als je ze uitvoert? Je kan wel telkens met ergere dingen gaan dreigen, maar het is toch niet de bedoeling dat je uiteindelijk je kind uit het raam aan het smijten bent omdat dat het enige is dat werkt? (en ja, mijn broer was zo'n monster dat dergelijke gevolgen voor lief nam :j Waar je ook mee dreeg waarvan hij WIST dat het uitgevoerd werd, het interesseerde hem geen zier)

Die merrie van mij krijgt ook soms een time out :j en de kleine witte al helemaal, als die zich echt druk maakt ga ik gewoon stil staan met losse teugel, en al moet ik daar een half uur staan, kalmeren zal hij :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-05-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt