Interessant topic, wellicht dat ik na mijn (nl) hbo opleiding,diergeneeskunde in belgie wil gaan proberen. (verkeerd profiel, weinig natuurkunde/scheikunde/wiskundige achtergrond (wel biologie en dat vond ik samen met geschiedenis het leukste), maar waar een wil is daar is een weg en ben over het algemeen makkelijk lerend) Ietswat verkeerd geplaatst: wat zijn de verschillen tussen Antwerpen en Gent? Hoe zit het met de te vinden huisvesting? (Aankomend jaar ga ik zoiezo de open dagen bezoeken van beide universiteiten).
Als ik zo de vakken bekijk heb ik natuurlijk al enigzins kennis van cellenleer, dna, genetica enz. De drempel zal zitten in chemie, natuurkunde, wiskunde. Domweg gewoon weinig les in gehad dus weinig kennis/nooit gehad.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 01-07-09 08:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Mootje
Geplaatst: 01-07-09 08:11
Barkruk hier op Bokt is vorig jaar afgestudeerd in Gent. Ze is niet veel online, maar je kan haar altijd PB'en!
Hannanas
Geplaatst: 01-07-09 08:12
mo_van_dijk schreef:
Barkruk hier op Bokt is vorig jaar afgestudeerd in Gent. Ze is niet veel online, maar je kan haar altijd PB'en!
thnx!
Rinoa
Geplaatst: 01-07-09 13:48
Verschil Antwerpen-Gent Antwerpen is veel kleinschaliger. Daar zit je met ongeveer 60 in het 2e en 3e jaar, in Gent zijn het er veel meer. Antwerpen heeft geen eigen kliniek dus met levende dieren kom je zowiezo niet in aanraking daar (na het 3e moet je naar Gent en dan kom je wel met levende dieren in aanraking). Heb zelf in Antw gezeten de eerste 3 jaar en merk nu toch wel dat wij minder anatomische kennis hebben dan de Gentenaren (Gentenaren hebben zowiezo meer kennis vind ik, hebben alles uitgebreider gehad lijkt wel).
Dat zijn mijn ervaringen. Persoonlijk vind ik Gent ook leuker. Hoewel ik het in Antwerpen ook erg naar mijn zin heb gehad maar als ik nu opnieuw zou moeten beginnen zou ik denk ik in Gent beginnen (vanwege de uitgebreidere kennis die je naar mijn idee opdoet).
*Schiet me nu ineens iets te binnen: Antwerpen heeft sinds dit jaar een Ark, met paarden, rund, lama's??? dacht ik, waardoor je dus wel praktica met levende dieren hebt).
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 01-07-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Hannanas
Geplaatst: 01-07-09 14:00
Ha ja ik ben al een aantal keren op de ark geweest. Leuk onderkomen hoor! Lama's idd, gekke beesten . De koe heb ik (nog) niet gezien. Met de paarden doen ze niets behalve omgang/gedrag geloof ik iets in de trant van poetsen oid? Ze hebben daar een mooi plekje (splinternieuwe loods heel luxe) met een leuk heuvelig weitje. Maar dat is het dan ook wat ik ken van de uni antwerpen.
Thioro
Geplaatst: 01-07-09 14:24
Over de verschillen ben ik het helemaal eens met Mar. Achteraf bekeken vind ik ook dat ik veel beter gelijk naar Gent was gegaan ipv in Antwerpen te beginnen. Antwerpen is dan wel kleiner en iets gezelliger maar ik vond de overgang nogal wennen en in Gent wordt er idd wat harder gehamerd op bv anatomie góed kennen. Al moet ik wel zeggen dat in Antwerpen bv de fysiologie wel goed is, merk nu soms dat ik dingen sneller begrijp/oppik omdat ik het in fysiologie al heb gezien terwijl collega's uit Gent het dan soms in keulen horen donderen. Al kan dat ook persoonlijk zijn, met name hoe goed je oude cursussen zijn blijven hangen .
Ik heb in Antwerpen geen levende dieren gezien, behalve 1 keer een rat en ook een keer een kikker die veronderstelt werd dood te zijn maar waar de reflexen toch nog goed aanwezig waren (vind ik tot op de dag van vandaag het meest vervelende practicum dat ik ooit gehad heb). Nu hebben ze er idd de ark met lama's en paarden, geloof dat de koeien nog moeten komen.
Qua huisvesting schijnt Antwerpen goedkoper en makkelijker te zijn (heb zelf nooit op kot gezeten in Antwerpen). In Gent zit je het eerste jaar nog in Gent zelf en daar wil het ook nog wel meevallen met koten. Vanaf het 2de jaar ga je naar Merelbeke (godvergeten boerengat iets buiten Gent), daar moet je goed zoeken om iets te vinden. In Merelbeke zelf is er geen ruime kotenmarkt, volgens mij zijn er zelfs iets te weinig koten voor het aantal studenten, waardoor de prijzen soms nogal overdreven kunnen zijn. Nu zijn er ook studenten die gewoon in Gent blijven (is ongeveer 20 minuten fietsen naar de faculteit dan), maar persoonlijk zit ik graag dicht bij de faculteit. In de hogere jaren moet je vaak om 8u beginnen of heb je op de raarste uren les/kliniek (ik heb nu bv zelf nachtdienst) en ik hou van mijn bedje dus dat moet dichtbij zijn .
Ik heb toch beslist om het niet te doen, 6 jaar is toch wat lang. En ik ben bang dat ik nog maar heel weinig vrije tijd ga hebben.
Na deze opleiding ga ik echter wel nog het schakelprogramma naar handelswetenschappen volgen.
AndreaB
Geplaatst: 17-08-09 19:50
Zijn er hier ook mensen die dit jaar gaan beginnen in Gent?
Zelf wilde ik graag naar Utrecht, maar helaas niet ingeloot. Nu ga ik mijn beste beentje voor zetten om het in België te doen. Heb er best wel zin in, alleen stiekem toch een beetje bang dat ik het misschien niet aan zou kunnen. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet verwachten Maar ik ga gewoon mijn best doen en dan zie ik vanzelf hoe het gaat
Zijn er hier ook Nederlandse studenten die in Gent/Antwerpen de opleiding volgen? Hoe vonden jullie de overstap van Nl>Belgie? Ik hoor veel verhalen dat veel NL-ers sowieso een jaar over moeten doen ivm taal.
Rinoa
Geplaatst: 17-08-09 20:13
De taal is voor mij nooit ene probleem geweest hoor, ze spreken gewoon nederlands en aan de aparte vlaamse woordjes wen je snel genoeg Het onderwijssysteem is alleen heel anders dan bij ons (blokken blokken blokken) en dat is de reden waarom veel nederlanders een jaartje blijven hangen (incl moi). Maar als je je best doet en probeert alles zovele mogelijk bijt e houden dan moet het wel lukken! Ga nu zelf naar het 5e in Gent, begonnen in Antwerpen.
Er lopen nog ene paar topics over dgk op bokt, eentje voor alle dgk studenten in Utrecht/ Antwerpen/ Gent en eentje voor studenten die dit jaar gaan beginnen (maar de meesten daarvan beginnen in Antwerpen).