VMBO > HAVO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rooz1993

Re: VMBO > HAVO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:14

Hallo,
Ik zit op dit moment ik VMBO-TL 3.
Ik wil ontzettend graag daarna nog havo gaan doen. op zich zou ik het makkelijk aan kunnen maar ja ik moet dan wel gaan leren. bij ons op school is het wel goed geregeld!!!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:15

Ik heb dit een aantal jaar geleden gedaan.
Na mijn examen VMBO ben ik naar de Havo gegaan.

Absoluut geen problemen mee gehad, en het ging allemaal nog met 2 vingers in de neus. Heb het dus ook gehaald.
Ook de anderen in mijn klas die van het VMBO kwamen zijn allemaal samen met mij geslaagd.

Persoonlijk vond ik het verschil niet heel erg groot :n Maar ik lees dat hierboven dat deze overgang soms wel als lastig wordt ervaren.

Als je het echt wil doen, gewoon voor gaan ;) :) Succes!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:03

Ja het heeft wel allemaal zijn voordelen en nadelen! Het is gewoon een keuze waar je uiteindelijk een van moet kiezen! Dus ja.. Heb waarschijnlijk mijn keuze al gemaakt dus nu nog afwachten!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:33

Heb ook 2 jaar geleden de stap gedaan. Stond er zelfs beter voor dan op het vmbo.
Begeleiding is veel beter en met wiskunde op vmbo een 5 geslaagd en havo een 6!
Sommige dingen zijn makkelijker dus. Alleen voor NL wat meer werk, meer boeken lezen etc. Ik vond het heel fijn in iedergeval.
Er gaan meer deuren voor je open.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:44

Als ik zo de voor en nadelen bekijk zie ik dat van VMBO naar Havo korter is, je kan sneller naar het HBO en dus sneller beginnen met werken (maar of je dat laatste als voordeel ziet ligt geheel bij jezelf). Als je niet precies weet wat je wil dan geeft de Havo je nog wat extra tijd om een vervolgopleiding te doen. Je moet dan natuurlijk wel het goede profiel kiezen, anders ben je nog langer bezig...
Nog een nadeel is dat je niet geheel gericht aan het leren bent, gewoon op een bepaald niveau.

Van VMBO naar MBO naar HBO is zijn de voordelen dat je gericht aan het leren bent naar wat je wil (je moet natuurlijk wel weten wat je wil, anders kan je beter de Havo eerst doen, dan heb je nog tijd om erover te denken). Het mooie is dat als je op het HBO terecht komt je meer voorkennis hebt en meer praktijkervaring. Ook heb je dan iniedergeval wat achter de hand mocht het HBO toch te moeilijk zijn. Je hebt studifinanciering in MBO én HBO (ook wel fijn om te weten als je naar de financiele kant kijkt). Een nadeel is dat je wel langer bezig bent.

Succes met je keuze iig!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:53

@stybba: als je naar een gewone havo gaat krijg je op je 18e ook een soort van stuffie, alleen geen ov-kaarkaard.

verder denk ik niet dat je naar de jaren moet kijken, maar eerder naar wat je wilt
voor mij zijn er een aantal dingen die mij doen hebben besluiten om naar de havo te gaan:
1 ik had de capaciteiten, zou dus qua niveau havo makkelijk aan kunnen
2 ik wou meer dingen weten over verschillende vakken
3 wist nog niet zeker wat ik zou willen doen, en wat ik eventueel op mbo zou willen doen was geen goede keuze voor mij geweest(onderwijsassistent of paardenhouderij)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:25

het ging door pesten minder op school bij mij minder, waardoor ik lage inzet en scores had, maar hoge citoscore ---> VMBO

1e schooljaar VMBO/HAVO ging het gepest stug door, cijfers waren weer onder mijn kunnen. halverwege ga ik via m'n mentor met een van de counselors praten maar het is te laat ook 2 oma's verloren en kom iets van een halve punt te kort ---> 2 VMBO

2 VMBO exact de zelfde klas gaat beter door goed en optijd ingrijpen van mentor, teamleider en counselor en met gemiddeld een 7.7 mag ik aan het einde van het jaar zo door naar ---> 3 HAVO maar vrijwel geen kans meer op VWO

nu woon ik ruim 2 maanden in duitsland (zat dit jaar eigenlijk in 3 HAVO) in 9 gymnasium (ong 3 VWO/atheneum) hoogste niveau hier en voorbereiding op universiteit. loopt tot de 12e klas (ze tellen groep 1 en 2 niet mee en tellen vanaf groep 3 door) ze hadden verwacht dat ik door het verschil in aantal lesjaren (hier beginnen ze 1 jaar eerder met echt leren) het niet zou halen, maar ik haal gemiddeld voor de toetsen waar ik lessen in gehad het 3-en (1 is hoogste, 6 is laagste) dus als ik mezelf over de drempel trek en duits ga spreken dat zit de kans erin dat ik zo over mag terwijl de meeste nederlanders (vrijwel alle) het eerste jaar over moeten doen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:54

Ik ben twee jaar geleden van mavo 4 naar havo 4 gegaan en doe dus dit jaar eindexamen havo. Ik vind de havo zelf niet veel moeilijker, maar ik heb enorm moeite met de mensen op de havo. Ik had het enorm naar mijn zin op de mavo en had echt veel vrienden. Nu vind ik het echt maar (en dat mag ik niet zeggen, dat weet ik) waardeloze mensen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:58

Jaa IK!!
Zit nu in de 3e, en heb best hoge cijfers. Volgend jaar ga ik in 8 vakken examen doen. Omdat ik moet leren te leren ( :') )
Hoop dat ik wat heb aan dit topic.