paardenhouderij/hoefsmederij met een IQ van 75?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: paardenhouderij/hoefsmederij met een IQ van 75?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:02

Precies Cassidy vandaar mijn post. Het is zonde om 4 jaar naar school te gaan voor een beroep wat je misschien maar 4 jaar volhoud. Dat is ook de reden dat ik het zelf niet heb gedaan. Een IQ van 75 is extreem laag en dat lijkt me ook niet kloppen, maar het fysieke gedeelte is wel een belangrijk onderdeel van je opleiding. Bovendien wat heb je eraan om over een aantal jaar weer om te moeten scholen. Zijn er geen andere (dieren)opleidingen die je leuk vind? De DIVETO (dierverzorging en veterinaire ondersteuning) is erg leuk en breed, of als je het echt niet weet een gesprek met je decaan om verder na te denken over wat het beste is voor jouw toekomst.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:04

Cassidy schreef:
Daphne__ schreef:
.
ik heb mega instabiele knieen, zoiezo zijn m'n benen niet perfect :o
maar stalwerk, voorbrengen, en alles kan ik wel gewoon, maar wat anderen (bv) 8 uur kunnen, kan ik 7 uur, :+

Op dit moment kun je 7 uur, maar hoe zit dat in de toekomst? Als je een opleiding volgt is het toch de bedoeling dat je daar je werk van maakt, en langere tijd je werk van maakt. Als je na een aantal jaar steeds minder kunt omdat je het niet meer lichamelijk aankunt, steeds minder uren in je baan kunt werken of je werk helemaal niet meer uit kunt voeren, kun je dan in je eigen onderhoud voorzien?

En dit is ook niet banketstaaf bedoelt maar ik denk niet dat je makkelijk een baan vind, omdat een toekomstige baas er ook zijn twijfels bij zou hebben om iemand aan te nemen die fysiek niet helemaal fit is. (hoewel de meeste hoefsmeden wel voor zichzelf werken dus dan is het misschien niet zo'n heel groot probleem). Heb je echt geen andere intresses?

Zou het trouwens erg flauw vinden van je school als ze je vast pinnen op een IQ test terwijl je op de tijden die je wel bent geweest goede cijfers hebt gehaald. Ik zou zeker een tweede test af laten nemen als de begeleidster je afleide tijdens de test. IQ is trouwens niet alleen een moment opname het is ook nog trainbaar. Mensen die al heel lang niet meer naar school zijn geweest hebben bijna altijd een lager IQ dan wanneer ze net uit school kwamen. Het is dus onzin om je hierop vast te pinnen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:24

Ik begeleid jongeren als jou, Daphne.
En ik weet uit ervaring dat een IQ heel weinig kán zeggen van een jongere. Het spreekwoord "waar een wil is, is een weg" is toch wel heel vaak van toepassing op jongeren als jou.
Als ik lees dat jij het wel kunt - naar eigen zeggen- , maar jezelf slecht ertoe kan motiveren om naar school te gaan of er iets voor te doen.. heb je met dat laatste wel een belangrijk punt, vind ik :)
Probeer dus inzet en doorzettingsvermogen te tonen, wat mijn voorgangers ook al hebben benoemd.

Verder zijn er veel mogelijkheden voor LL met laag IQ, dus geen man over boord.
Ik heb momenteel een jongere met laag IQ op een mbo niveau 3 zitten en die gaat -welliswaar met extra hulp- als een trein. Praktijk doet het goed, ze is sociaal en verbaal goed onderlegd en ook dat doet veel... Niks is zo vervelend -vind ik- als een oerdom overkomend persoon die niet op de hoogte is van de basis sociale vaardigheden. Dan val je bij bepaalde mensen ook al op en krijg je al gauw een stempel en ga je in deze maatschappij niet ver komen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:35

zowiezo heb ik nog nooit mee gemaakt dat ik bij een opleiding geweigerd ben vanwege iq.

maar wat ik wel tegen je wil zeggen pas echt op met die knieen van je.
heb het zelfde probleem als jij en echt in de paardenwereld kan je dat er niet bij gebruiken.
je bent niet maar 7 uur op een dag bezig nee soms wel 12 uur of langer.
hou je dit vol tot je 67ste?

sorry wil je echt niet ontmoedigen maar herken veel in je verhaal.
ik moest en zou ook de paarden in maar vanwege me knieen en andere bijkomende zaken is het het toch niet geworden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:41

Daphne__ schreef:
heb ook geen hulp nodig, ik red mezelf prima, en kan gewoon super leren.
maar ik heb er zo geen zin in.. k voel me alsof ze niet gelofen dat ik het kan, ze gaan alleen maar af op de uitslag van die test. (terwijl ik die eigenlijk niet goed/eerlijk heb gedaan..)

Misschien kan je dat eens uitleggen...?

Trouwens, als ik de teksten in je profiel lees, zie ik niet een moeilijk lerend iemand. Leuke teksten, niks mis mee!

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:46

Hier ook iemand die minder goed kan leren. Zelf heb ik een wat hogere IQ, maar ik word ook betiteld als 'zwak begaafd'.

Hier thuis weten ze het ook, en word altijd dom etc genoemd. Dat ik niks kan, en dat het onzin was om verder te studeren. Dus ik heb dit ook niet gedaan.
Ik werk op het moment, en merk toch dat dingen mij vaker uitgelegd moeten worden, even wat vaker voorgedaan moeten worden, ik heb gewoon meer tijd nodig dan andere, maar sta wel bekend als een hardwerkend iemand.

Daarbij geloof ik niet zo in een IQ test.
Ze zitten boven op je lip, je bent ontzettend gespannen, ik heb wat psychische probleempjes, kan me niet concentreren en alles gaat fout. En zoals je zei ; op internet een hoog iq.
Ik doe elk jaar mee met de nationale IQ test, en kom uit op een IQ van 120 :P Zal wel niet helemaal zo zijn, maar het zegt genoeg, je maakt de test in thuisomgeving etc.

Maak ook nog wel eens mee, dat mensen denken dat ik slimmer ben, en dus een iq test willen afleggen om te kijken of dat is. En dan toch weer een laag iq.

Ik kan trouwens wel moeilijk leren. Heb op lom onderwijs gezeten, en mijn basis diploma gehaald met allemaal 7ens. Maar komt ook, door moeilijke thuissituatie op dat moment. Ik denk als het rutiger was, dat ik betere cijfers had behaald :P

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:49

Ik had een docent voor het vak Recht op mijn opleiding (HBO). En hij is het schoolvoorbeeld van "waar een wil is, is een weg".

Hij was begonnen op de lom-school, daarna heeft hij Mavo gedaan, toen Havo, toen 1 jaar HBO en zijn propedeuse gehaald. Daarmee is hij Rechten gaan studeren aan de universiteit en in zijn 4e jaar heeft hij er nog een studie bij opgepakt, namelijk bedrijfsfilosofie ook universitair.

Nu was zijn mankement dat hij zwaar discalculie had, dat is cijferblindheid. Verder was hij ook lichamelijk gehandicapt (ernstige scoliose) en daarbij ook nog homoseksueel (dat is geen mankement natuurlijk, maar het maakte het er voor hem ook niet makkelijker op) En toch is hij zover gekomen...dus.

Het kan, als je het maar wilt en er hard voor knokt. Soms misschien niet meteen de snelste weg, maar het kan wel.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:51

juline schreef:
.
je bent niet maar 7 uur op een dag bezig nee soms wel 12 uur of langer.

ik weet dat je langer bezig bent, het was ook maar een voorbeeld :)

beantsje; ik heb hem niet goed/eerlijk gedaan omdat de gene die de test afnam zat te sms-en en me uit lachte..
voelde me dus niet serieus genomen, en toen kon ik het niet meer goed doen..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:10

Dan zou ik zo snel mogelijk actie gaan ondernemen. Kijk of je de test opnieuw kan doen, als dat echt een harde voorwaarde is voordat je naar de school van jouw keuze mag. Bereid je dan ook echt goed voor, want sommige dingen zijn echt te oefenen, zelfs bij van die officiele testen kan dat best een punt of 10 verschil maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:18

Eerlijk gezegd vind ik het verbijsterend dat een test die blijkbaar zo dubieus is, zo'n stempel op iemand drukt...
Eigenlijk zouden die testen verboden moeten worden. Wanneer gaan we eens echt naar de mens zelf en zijn capaciteiten kijken? Een mens is geen getalletje...

Daarnaast vind ik ook de houding van school bijzonder. Normaal gesproken wordt er bij kinderen met zulke stralende cijfers helemaal geen IQ-test gedaan. Blijkbaar is dat bij TS wel gedaan, maar dan wsch vanuit de therapeutische hoek? Waarom, is mij een raadsel. Hoe weet de school de uitslag dan?

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:27

beantsje schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het verbijsterend dat een test die blijkbaar zo dubieus is, zo'n stempel op iemand drukt...

Nee hoor, Nederland is dol op etiketjes plakken en mensen in hokje duwen, dus dit past prima in het plaatje van de Nederlandse
Maatschappij.

Lieve TS-er, je bent 14 dus je zit op het voortgezet onderwijs. Waarom is er een IQ test gedaan. Om je cijfers hoeft het tenslotte
niet?
Heeft dat mogelijk een verband met de consulten bij de psycholoog? Of met je abcentie?

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:57

Daphne__ schreef:
hey,

ik wil dolgraag paardenhouderij gaan doen, of hoefsmederij, ik wil blijfen leren tot ik niet meer kan :D
maar kunnen deze opleidingen als je bb (basis) doet? nee, nouja op een school mijlenver van hier...

hoe moet ik mezelf bewijzen? wie heeft enig idee?

Ik doe dat wel.. ga nu naar clusius college vanaf de 3e .. k-tl als je 16 ben kan je daar gewoon instromen