Op kamers, ja of nee? Wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo

Re: Op kamers, ja of nee? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:39

Ik was 17 toen ik ging studeren in Breda. Reistijd was ook te lang en o o o wat ik ben ik blij dat ik toen direct op kamers ben gegaan! Het bezorgd me nog eens minder stress (telkens die trein en aansluitingen proberen te halen, krijg daar echt hoofdpijn van haha) en het is gewoon geweldig! Inmiddels ben ik 21 en woon nog steeds op mezelf en ik wil echt niet meer terug naar mijn ouders. Je leert ontzettend veel, hebt leuker contact met medestudenten en tja het studentenleven is heerlijk. Als je het kan betalen gá gewoon op kamers. En met je vriendje loopt het vast wel goed joh..ik zou gewoon doen wat je zelf wil en waar je zelf de voorkeur voor hebt.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:19

Nee, zit niet op het TMO, heb design gestudeerd en die richting hebben ze daar niet zoals je ongetwijfeld weet.
Ben wel ervaringsdeskundige mbt tot de 50, de trein en de spits richting Driebergen, wat een drama. En heb lange tijd de verhalen van TMO studenten aan mogen horen :+ .

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:03

Je vind 1 uur en 10 minuten veel reizen? Ik reis dagelijk 5u! 2,5u heen en 2,5u terug! Ik zit 3/4 dagen op school en ik ga niet op kamers ;)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:07

Marieke_456 schreef:
Je vind 1 uur en 10 minuten veel reizen? Ik reis dagelijk 5u! 2,5u heen en 2,5u terug! Ik zit 3/4 dagen op school en ik ga niet op kamers ;)

Waarom heb je daarvoor gekozen dan? Ik zou alsik zolang moest gaan reizen toch echt wel op kamers gaan hoor..
Je bent nu echt de hele dag bezig met school.. heenreis, naar school, terugreis, slapen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:15

Krijg je al studiefananciering als je 16 bent en HBO doet (bij MBO is dat niet zo, HBO weet ik eerlijk gezegd niet) Als dat niet zo is, waar ga je het allemaal van betalen? Met alleen de huur ben je er niet hoor.

Ik ben het huis uit gegaan toen ik net 19 was, ik wilde gewoon niet meer thuis wonen en ik heb geen moment spijt gehad. Maar het kost wel veel geld en tijd. Alles bij elkaar ben ik toch wel een dag in de week bezig met het huishouden (zonder boodschappen doen), dus die tijd dat je minder kwijt bent aan reizen ben je zo weer kwijt aan andere dingen.
Daarbij reis ik ook nog eens elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug voor school.

Ik zou er goed over nadenken, je bent nog jong.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:06

M_EL_ISSA schreef:
Marieke_456 schreef:

Waarom heb je daarvoor gekozen dan? Ik zou alsik zolang moest gaan reizen toch echt wel op kamers gaan hoor..
Je bent nu echt de hele dag bezig met school.. heenreis, naar school, terugreis, slapen?

Op de opendag werd geinformeerd dat het 2 dagen school zou zijn en hooguit 3. Dus dat vond ik
wel te doen.. Maar nu zit ik 3 hele dagen op school, 1x tot 17.15, 2x tot 16.15 (reken maar uit
hoelaat ik thuis ben ;) ) en de 4e dag is werken aan project, meestal tot half 3.
Ik was er dus niet op voorbereid en deze opleiding is in de rest van t land (op limburg na) alleen
in deeltijd en dat kon niet. De eerste periode's zat ik maar 2 dagen op school, en dat ging perfect.
Nu raak ik aardig gesloopt van de lange dagen... helemaal de dinsdag, kwart voor 8 thuis..
Ik kan nu niet op kamers gaan, daar heb ik geen geld voor en ik wil ook niet zo'n groot bedrag
maandelijk aan mn ouders vragen.. Al was ik erop voorbereid was het anders, maar opzich ben ik het
reizen wel gewent nu!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:19

Ik reis op het moment in totaal ongeveer drie kwartier, en wil ook op kamers. Ik ga dan echter het tegenovergestelde doen, en verder bij mijn school weg wonen :D Ik wil namelijk niet op kamers in Leeuwarden, maar in Groningen. Leeuwarden heb ik niks mee, dus dan reis ik liever nog iets langer met de trein (waar ik helemaal geen hekel aan heb) dan dat ik in Leeuwarden me zit te vervelen en maar 10 minuutjes hoef te reizen. De reden dat ik op kamers ga is gewoon omdat het me leuk lijkt, vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid. Heerlijk lijkt me dat.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:43

imd schreef:
Ik reis op het moment in totaal ongeveer drie kwartier, en wil ook op kamers. Ik ga dan echter het tegenovergestelde doen, en verder bij mijn school weg wonen :D Ik wil namelijk niet op kamers in Leeuwarden, maar in Groningen. Leeuwarden heb ik niks mee, dus dan reis ik liever nog iets langer met de trein (waar ik helemaal geen hekel aan heb) dan dat ik in Leeuwarden me zit te vervelen en maar 10 minuutjes hoef te reizen. De reden dat ik op kamers ga is gewoon omdat het me leuk lijkt, vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid. Heerlijk lijkt me dat.

Hihi, dat doen best veel. :j In Leeuwarden studeren, in Groningen op kamers. :j

Ik zou als ik jou was wel op kamers gaan, je vriend kan dan ook blijven slapen en dan heb je juist meer tijd met elkaar. En als je op kamers zit hoef je niet verplicht elke dag op je kamer door te brengen, je kunt ook de ene keer een paar dagen bij je ouders zijn en een deel op je eigen kamer (afhankelijk van hoelaat je moet beginnen 's ochtends bijvoorbeeld).

Ik vind overigens een uur reizen echt niets, maar dat komt omdat ik 't gewend ben denk ik.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:02

Ik zou zelf wel op kamers gaan, gewoon omdat het leuk is, maar alleen als je eraan toe bent. Als je tegen je zin puur voor de reistijd op kamers gaat, word je er niet blij van. Dan zou ik eerder een poosje reizen en zien of je de reistijd wat kunt inkorten, en het gewoon even aanzien - je merkt het vanzelf als je graag op kamers wilt.

1 uur en 10 minuten vind ik trouwens niet zo gek veel, alleen doordat je zoveel verschillende vervoermiddelen hebt lijkt het me wel een vermoeiende reis en veel verloren tijd. Als je een uur in de trein zit, kun je wat leren, maar als je elke 10 minuten moet overstappen schiet dat ook niet op. Kun je niet naar de trein fietsen, en op het station daar ook een fiets neerzetten?

Ik vind dat de tijd die je aan het huishouden bezig bent trouwens goed meevalt. Ik heb een huisje voor mezelf (slaapkamer, badkamer, woonkamer, keuken e.d.) en ben echt geen dag per week met het huishouden bezig. Elke dag koken + afwassen is samen een half uurtje, en verder denk ik 2 uur per week schoonmaken. Toen ik nog op kamers zat kookte ik samen met een vriendin, dus dat was helemaal geen punt (gezellig juist) en was ik met een uurtje schoonmaken wel klaar. Daar hoef je het dus echt niet voor te laten. Sowieso helpen veel mensen bij hun ouders ook al in het huishouden, dus dan is het verschil nog kleiner.

Marieke, kun jij niet ergens blijven logeren, daar? Ik heb een tijdje maandag en dinsdag college gehad op 2,5 uur reizen bij mijn woonplaats vandaan, en bleef daar vaak bij een studiegenoot slapen.