Uitkering aanvragen en weekenden feesten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:25

Het is echt op die manier. En een andere kant, ik weet hem niet. Ondanks dat ik die persoon vrij goed ken. Het is verder echt een leuke meid, heel aardig. Maar dat gedeelte kan ik echt niet begrijpen. Maar wat doe je er aan? Ik vind het echt niet eerlijk voor de mensen die lelijk aan gekeken worden als ze eens een keertje gaan. Of erger geen uitkering krijgen want ze kunnen niet hard genoeg klagen omdat dat niet in hun doen en laten zit. Die moeten blijven werken en hebben daardoor geen sociaal leven meer.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:49

Ik heb sinds ik 18 ben geworden een uitkering.
Ik doe doordeweeks niks en ga elke weekend uit jep.

Maar met niks doen bedoel ik eigenlijk dat ik niet naar school ga, niet werk maar wel zo veel als mogelijk vrijwilligerswerk doe. (nu 3 dagen per week, streef naar 5 dagen per week)
Helaas heb ik nog heel veel mindere dagen.. dan lijk ik wel een uitkeringstrekker maar weet je, ik voel me soms echt schuldig dat ik een uitkering heb maar helaas ik kan nog niet optimaal genoeg functioneren in de 'gewone' maatschappij (werk en school.)
En uitgaan, doe ik 1x per week, soms zelfs minder maar ik heb het wel nodig. Even eruit zijn en even aan niks denken.

zonnebloem18

Re: Uitkering aanvragen en weekenden feesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:21

Maar als je vrijwilligerswerk kan doen kan je toch ook een gewone baan nemen lijkt me??

Ik heb ook een uitkering en werk een aantal uur in de week, ik voelde me eerst wel banketstaaf omdat ik niet graag mijn hand op hou.
Gelukkig is uit onderzoek wel gebleken dat ik echt niet meer kan werken dan dat ik al doe.

Je hand ophouden en gewoon niet je best doen om weer werk te vinden ben ik wel tegen sommige vinden het wel fijn lekker thuis zitten en slapend geld vangen.
Gelukkig kan dat steeds minder makkelijk.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:32

Ik ben depressief, en op het moment kan ik absoluut niet de druk aan van een baan. Maar ik moet er niet aan denken dat ik de hele dag thuis zou moeten zitten. Ik hou zelf niet van stappen, maar ik ga wel met de honden wandelen en naar m'n paard. Heb ik dan ook geen zin om te werken? Ik vind niet dat je zomaar over iemand kan oordelen. Ik denk dat weinig mensen aan mij merken dat ik depressief ben (behalve mijn naaste omgeving), dus waarschijnlijk wordt er ook wel gel*ld over mij...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:49

zonnebloem18 schreef:
Maar als je vrijwilligerswerk kan doen kan je toch ook een gewone baan nemen lijkt me??

Ik heb ook een uitkering en werk een aantal uur in de week, ik voelde me eerst wel banketstaaf omdat ik niet graag mijn hand op hou.
Gelukkig is uit onderzoek wel gebleken dat ik echt niet meer kan werken dan dat ik al doe.

Je hand ophouden en gewoon niet je best doen om weer werk te vinden ben ik wel tegen sommige vinden het wel fijn lekker thuis zitten en slapend geld vangen.
Gelukkig kan dat steeds minder makkelijk.

Vrijwilligerswerk op 1 dag is ongeveer 2 tot 3 uurtjes.
En er is hier dan niet zo'n grote druk als in een gewone baan.
(eigenlijk dezelfde verhaal als tinkertreas)

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:55

Een uitkering is bedoeld als 'vangnet', maar wordt tegenwoordig door velen gezien als 'hangmat'. :n

Wil hiermee niet zeggen dat iedereen zo gebruikt maakt van Nederland als verzorgingsstaat, want er zijn natuurlijk ook vele personen waarbij de situatie wél vraagt om een uitkering!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 08:00

Wel eens is iets heel anders dan elk weekend. Zelf ben ik ook ziek en ga wel eens uit. Ik krijg een gedeeltelijke uitkering en zorg dat ik daarnaast wel werk heb (momenteel even niet, maar dat komt omdat ik zoekende ben). Die meid waar ik het over heb gaat gerust op vrijdag en zaterdag uit, zondag hele dag weg en dan door de weeks naar een concert (afgelopen weekend), maar ondertussen te ziek om te werken. Dat soort mensen heb ik weinig respect voor.
Voor mensen die ziek zijn en niet kunnen werken, maar eens in de zoveel tijd een avondje uitgaan of weg gaan moedig ik alleen maar aan. Want altijd thuis zitten is ook niet alles. Vrijwilligerswerk zie ik wel gewoon als werken.
Bovendien overdag niet werken en wel met de hond wandelen of wat dan ook vind ik ook niet raars. Er zit een verschil in tussen een uurtje wandelen of hele dag werken ;)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:48

Helaas gebruiken veel mensen hun uitkering verkeerd en ik vind dat die mensen dat niet mogen ontvangen dan.
Als ze wel kunnen feesten elk weekend tot diep in de nacht kan je ook werken. Zijn ook lichte banen met minder uren.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:00

Ik vind het heel moeilijk. Er zullen genoeg mensen zijn die het wel terecht krijgen, maar vele mensen (ook in mijn omgeving) kunnen gewoon werken. Ook hier op bokt zie ik regelmatig topics over uitkeringen aanvragen, wat mij echt mateloos frustreert. Ik werk hartstikke hard voor een paar centen, waarom zouden andere dat dan niet hoeven? Ik ben ook liever overdag bij m'n paard zodat ik in de winter ook kan genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:04

Ik zit momenteel ook in de ziektewet en we gaan in de weekends ook leuke dingen doen, moet ik nu ook een schop onder mijn hol? :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:19

ik heb ook zn oud klasgenootje. zij heeft ''last'' van dr rug
zit door de week thuis(is 19) en heeft een uitkering omdat ze dr opleiding wel af heeft gemaakt maar staat in het weekeind te feesten als een gek! nergens last van zegt ze als ze maar alcohol drinkt. lekker makkelijk om het maar op alcohol te gooien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:30

Tja, we weten allemaal wel dat alcohol een verdovende werking heeft dus ook de scherpe kanten van pijn afhaalt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:32

Maar dan kun je nog steeds niet feesten als een gek, dan kun je aanwezig zijn zonder te stikken van de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:33

Ik vind het een beetje, hoe zal ik het zeggen, veroordelend zoals er af en toe wordt gesproken over mensen met een uitkering die verder nog dingen ondernemen. Vooral als je de redenen niet weet, er kan tlijd meer achter zitten.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:37

Maar het probleem hierbij is, dat de slechte het verpesten voor de goede.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:38

Dat kan. Maar het voorbeeld wat ik aangaf, die meid ken ik goed. En ik zal niet zeggen dat ze een volle baan aan kan. Maar als je van vrijdagmiddag tot zondag nacht kunt feesten, kun je mij niet wijsmaken dat er geen een baan is die je niet kunt, geen enkel uur.

Juist drupeltje.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:00

Ach wat.
Ik heb fybromyalgie, heb het perioden in heel agressieve vormen gehad, dat ik echt maar een paar uur per dag kon functioneren en dan moest gaan liggen.

En dan werd ik weer beter, krabbelde op en begon van alles te ondernemen.... om vervolgens de boel weer als een kaartenhuis in elkaar te zien donderen omdat ik gewoon stúk was.

Vrienden en kennissen raakte ik kwijt, omdat ik de contacten niet meer kon onderhouden (verjaardagen waren al een hele berg om te beklimmen) en ook gewoon omdat de gezamenlijke interessen niet meer zo werkten. Ik was altijd erg actief, had ondernemende en actieve vrienden.... zij bleven op die wildwaterbaan en ik dreef langzaam een modderputje in.

Echt, ik heb verschillende keren op het punt gestaan van de brug te springen... Ik word dan ook boos als ik gezonde mensen een arbeidsongeschikte zo hoor veroordelen op grond van stompzinnigheid.

In de tijden dat ik me beter voel doe ik ook zoveel mogelijk. Maar ik heb wel jaren een uitkering gehad.
Eerst een bijstand. Dat was ideaal, als ik een keertje een opdracht als beeldend kunstenares had, werd ik gekort.
Toen bleek bij een controle van het ministerie dat ik dus eigenlijk Wajong had moeten krijgen, alleen had niemand dat ooit verteld. :+
Ik belde meteen op hoe dat met eigen inkomsten ging, werd compleet uitgelachen door de telefoon.

Werd me ook afgeraden te werken, want bij eigen inkomsten werd de invaliditeitsgraad meteen naar beneden geschroefd, zodat ik nog maar 60% of zo uitkering zou krijgen.

En dat is met een grillige ziekte waarbij je ook zo weer een half jaar niets kan niet zo handig.....

Ben die uitkering kwijtgeraakt bij de laatste herkeuringsronde. Wist ik al vantevoren, fybromyalgiepatienten redden het alleen met heeeeeeel dure juridische bijstand.

Weten jullie gelijk ook weer hoe dat gaat. ;)

Werk inmiddels voor mezelf, ben na de geboorte van mijn zoontje een paar jaar erg goed geweest, helaas is deze winter weer vallen en opstaan, niet handig als je voor jezelf werkt. Maar voor een baas werken is vrijwel onmogelijk voor mij, omdat ik mijn rust moet nemen als ik aanvoel dat de fybro de overhand krijgt.

En nog even de meest groffe, lompe opmerking ooit over mensen die ziek thuis zitten:

Mijn moeder is jaren geleden een tijd in de ziektewet geweest, ze had nog 10% overlevingskans, borstkanker, operatie, chemo, zware bestralingen. Een heel intelligente vrouw op de manege waar mijn paard stond merkte op, toen ik vertelde dat mijn moeder nog niet aan het werk kon (wat ze zelf vreselijk vond): 'nou, ik zou willen dat ik zo lang vakantie had.'

Weet je hoe ik me toen voelde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:03

Onwetendheid is zo vaak de basis voor grove beledigingen, Randalinpony....mensen hebben vaak geen inlevingsvermogen en denken niet na, waardoor ze anderen echt gigantische kopstoten kunnen verkopen en reken maar dat die hard aankomen!!!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:06

Maar Randalin, jij bent nu de dupe van de aanstellers. Het gaat niet over personen als jij, maar jij bent wel je uitkering kwijt. Terwijl jij hem wel hoort te krijgen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:08

Snap dat er wel een verschil zit tussen ontspanning en werk...

Nou kan ik er zelf ook niet zo inkomen dat iemand die niet kan werken wel elk weekend zou kunnen feesten, maar afentoe moet wel kunnen toch?
Ik zelf ben manisch depressief en zou het niet trekken om schoolgaand te zijn én te werken, heb hierdoor een wajong.
Ik ga overigens niet uit maar heb wel een paard (die ik al sinds mijn 13e heb), wat veel mensen dan ook niet snappen.
Ik zie haar als mijn ontspanning, die ik broodnodig heb om mijn hoofd te kunnen gebruiken voor school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:09

IEDEREEN die een uitkering ontvangt, is de dupe van zogenaamde aanstellers en profiteurs, maar wie zijn wij om uit te maken wie wel of geen recht tot een uitkering heeft?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:11

presies Suleilitha,
ik vind dus ook dat iemand maar lekker zelf moet weten wat hij doen, en als iemand wel fit genoeg is om uit te gaan kan die ook vast wel werken, als als hij werkt zal hij vast meer verdienen dan met een uitkering. Ik zit er echt niet mee, zijn leven. I don't care

edit: en natuurlijk als iemand écht ziek is, ligt dit anders. Maar ik vind echt dat iemand het zelf moet weten :)
Laatst bijgewerkt door Alexx op 02-03-09 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:12

Ik denk dat er meer mensen zijn zoals randalin die geen uitlering krijgen, omdat een ziekte als fybro niet genoeg erkend is. Die zijn de dupe.

Als je iemand erg goed kent kun je dat soms wel bepalen hoor. Die spelen dan naar mijn idee toch echt toneel bij een uitkeringsinstantie.
Zoals de mensen die 40 uur kunnen beunen naast een uitkering. Daar hoef ik ze niet eens goed voor te kennen om gerust een oordeel te durven geven.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:15

Effe een kleine toevoeging, ik zit op dit moment wel in een re-integratie traject ;) dus niet dat ik geen zin heb om te werken..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:15

en je krijgt ook écht niet zomaar een uitkering...
Ik kan dusdanig zeggen dat ik een uitkering écht nodig heb, krijg geen geld van mijn ouders, en op alleen ib geld red je het niet als student. En werken zou bij mij absoluut ten koste gaan van school. (mede door manische depressie).
Ik kreeg echt op het nippertje een uitkering hoor...

Je kan mij niet wijsmaken dat iedereen zomaar een uitkering kan krijgen, er moet wel écht iets zijn (en zelfs dan is het nog moeilijk)...