Wat vinden jullie nou van een presentatie houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: Wat vinden jullie nou van een presentatie houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:48

ik heb nu gelukkig vakantie, hierna moet ik 2 weken stage en daat moet dus ook weer een verslag + presentatie van komen... :(

ik had pas nog een soort boekbespreking maar danvan de krant zegmaar, ik had niks echt voorbereid ofzo, gewoon gaan staan en alles verteld, had wel goed cijfer :D dus niet te druk over maken :P

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:50

Op de basisschool vond ik presenteren echt een ramp. Ik kwam er altijd onder uit. Maar op de middelbare was het echt een en al preseteren. Ik vond het in het begin best spannend, maar als ik eenmaal sta te praten dan begin ik het zelfs 'leuk' te vinden. Ik bereid me er wel altijd erg goed op voor, misschien wat overdreven veel. Ik haal er wel altijd mooie cijfers op :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:52

Ik vind het leuk :)
Vooral de voorbereidingen

Ik heb vrijdag presentatie van sector werkstuk:)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:59

Paula schreef:
Mas schreef:
Ik kan het wel heel goed en haal meestal wel een 8 voor mijn presentaties, maar ik ben altijd zo stikzenuwachtig ervoor :P Ik leer mijn tekst ook letterlijk uit mijn hoofd, ben zo bang een black out te krijgen als ik daar sta.Maak mezelf een dag vantevoren ook helemaal gek met allerlei rampscenarios en dingen die eventueel mis zouden kunnen gaan :o Voor mij is het dus vooral in de voorbereiding geen pretje, als ik eenmaal begin te praten dan gaat het meestal wel.

Daar word ik juist zenuwachtig van. Bij de laatste presentatie die ik heb gehouden, kreeg ik 5 minuten van te voren te horen dat ik moest presenteren. Terwijl een ander presenteerde las ik mijn tekst voor het eerst door en toen was ik aan de beurt. Het was nog nooit zo goed gegaan. :+

Ik denk idd dat het bij mij ook best goed zou gaan als ik op het laatste mometn zou moeten presenteren. Dan heb je natuurlijk ook veel minder de tijd om je druk te maken. Ik kan ook best presenteren, maar maak mezelf helemaal gek met evt. rampen die zouden kunnen gebeuren, heel irritant :o

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:55

Vroeger vond ik het ook nooit leuk. :D

Wat mij heeft geholpen is om mezelf af te vragen wáárom ik het niet leuk vond.
Bij mijzelf zat het probleem 'm in de reacties van 'het publiek' na afloop.
Altijd was ik bang dat mensen het niet interessant zouden vinden of dat ik negatieve feedback zou krijgen.

Toen ik eenmaal wist waar het probleem zat, heb ik dit op de volgende manier weten op te lossen:

Stap 1: Beeld jezelf in dat je een héél goede presentator bent & oefen dit thuis.
Stap 2: Tijdens de presentatie voer je dus je geoefende 'rol' op.
Stap 3: Feedback
Stap 4: Vat deze feedback & eventuele kritiekpuntjes op als een 'aandachtspuntje' om je 'rol' beter uit te kunnen voeren! (en betrek dit dus NIET op jezelf!)
Het publiek spreekt jou aan op wat je laat zien. Wanneer je de kwetsbare kanten van jezelf niet laat zien, kan het publiek je dus nooit aanspreken op jou gevoelige kern. Je kunt er óók voor kiezen om tijdens een presentatie niet jezélf te laten zien, maar een aangeleerde rol.
Hierdoor veranderd feedback in voeding die je optimaal kunt gebruiken om je rol te verbeteren!
Natuurlijk moet je jezelf niet verliezen en moet de rol die je jezelf aanmeet wel enigzins raakvlakken hebben met je eigen 'ik', maar je hoeft zéker niet iedereen de kern van je persoonlijkheid te laten zien.
Dit maakt je kwetsbaar en dat voelt niet lekker voor een groep 'vreemden.'

Tip: kies zelf de mensen die jou kern mogen zien! Bepaal dus zelf welke aspecten je van jezelf aan anderen laat zien en begrens delen die anderen niet mogen zien. Heb hier zelf de regie in!
Op die manier kun jij je zo kwetsbaar opstellen als dat je zelf wilt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:04

Ik vond het doodeng: het was altijd een en al zenuwen, waardoor de presentatie er nooit uitkwam zoals bedoeld.
Maar nu, na 6 jaar middelbare school vind ik het niet erg meer om iets te presenteren. Vind het zelfs leuk ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:23

Vroeger vond ik het vreselijk, maar hoe vaker je het doet hoe handiger je wordt.

Ik draai tegenwoordig gewoon mijn powerpoint in elkaar met wat kernwoorden, zorg dat ik een beetje in het onderwerp zit en dan komt het meestal wel goed :+
Al is het natuurlijk nog steeds wel een verschil in stress of je voor een groep collega's staat of voor een volle zaal onbekenden :o

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:26

vlak voor mijn presentatie het ik altijd stress, maar eenmaal ik met men presentatie bezig ben vind ik het allemaal wel goed meevallen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:28

Haha, ik praat met presentaties altijd te zacht en ik vergeet steeds wat ik wil zeggen, maar het rotste vind ik nog dat ik niet weet waar ik heen moet kijken :+

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:29

Ik heb gisteren mijn presentatie moeten houden. En het ging best goed.
Ze hadden geen commetaar over mijn houding en hoe ik hard ik praat. Alleen wat over de inhoud..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:31

Ik vind het ook verschrikkelijk!! Al moet ik zeggen dat het wel beter gaat :j Laatst zo een uur gekletst (wel met nog iemand, we moesten afwisselen) en was nog best leuk ook!

Over een drietal weekjes moet het in het engels... in een volle (hele volle) klas.... aaaiii

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:31

Weissjee schreef:
Ik heb gisteren mijn presentatie moeten houden. En het ging best goed.
Ze hadden geen commetaar over mijn houding en hoe ik hard ik praat. Alleen wat over de inhoud..

Nouja, het presenteren zelf ging dan in ieder geval vast goed +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:46

Okee, liever niet dan wel :D
Maar al met al vind ik een presentatie maken/geven best leuk :)
Uiteraard, ook ik vind het wel spannend :D

Heb eens een keer een presentatie moeten geven van een half uur in't Duits _O-
Nouweh, dan vind ik zo'n 'normale' presentatie niet veel meer aan :)) ;)

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:47

ik vind een presentatie houden juist wel leuk! zie je de klas ook een keer van voren :D

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:05

Ik heb het niet zo op presentaties. :P Uiteindelijk blijkt het allemaal wel mee te vallen en doe ik het best goed maar ben er toch elke keer stikzenuwachtig voor. :=

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:26

Een presentatie in het engels of nederlands, prima. Maar woensdag heb ik er eentje in het Duits := Dat vind ik dan minder :Y)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:28

Als ik de presentatie goed heb voorbereid vind ik het hartstikke leuk om te doen, heb laatst nog een 9 gehaalt!
Maar als het onderwerp me niet boeit vind ik het echt niet leuk om te doen, en weet dan ook dat mijn klasgenoten het saai vinden.
Ik probeer er dus altijd wat leuks en afwisselends van te maken!