kleding op je werk- solliciteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:48

Anoeska schreef:
meintje schreef:
zal sowieso wel iest neutraals aantrekken, dat even terzijde. en idd iets waar ik me prettig in voel. maar hoezo zouden mensen in publieke functies niet anders gekleed mogen gaan dan de rest va Nederland? ben je minder goed in je werk als je er niet hetzelfde bij loopt als je collegae?

ik moet eerlijk toegeven dat ik al een tijd met dit 'probleem' loop. ik zou er bijvoorbeeld ook moeite mee hebben als ze me zouden vragen om mijn tong piercing te verwijderen. dat is imo een sieraad...

wat vinden jullie?

Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Maar dat doen de mensen die jou in een sollicitatiegesprek beoordelen en aannemen dan ook. En als zij geen goed gevoel hebben bij iemand met een tongpiercing (om wat voor reden dan ook) en daarom liever voor iemand anders kiezen... Dat moet je dan ook op de koop toe nemen.

Precies! Je kan ervoor gaan om gewoon in je favoriete kloffie te gaan solliciteren, maar dan moet je het ook accepteren dat je wss niet wordt aangenomen. Maargoed, dan ben je wel jezelf. Als dat is wat belangrijk voor je is moet je net zolang doorgaan tot je een baan vind waar je zo gekleed mag gaan. Hard to find, maargoed.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:50

meintje schreef:
even extra info: mijn kleding is nit extreem, beetje zwart, en kanten afwerkingen op broeken, doodshoofdjes en andere assesoires maar dan juist weer met veel felle en vrolijke kleuren. bedoel, ik werk met kinderen, het moet wel leuk blijven natuurlijk ;)
geen make up ed. mainstraim met een flinke dosis aanpassingen waardoor ik het leuk vind.

Sowieso zou ik geen doodskopjes op je kleding laten zien als jij gaat solliciteren of iets dergelijks. :) Er zijn gewoon mensen die daar echt niet tegen kunnen, en je hebt al snel vooroordelen. Mensen moeten je durven aanspreken, ook als juf zijnde. Je kunt heus wel een beetje van je eigen style laten zien, zoals bijvoorbeeld de kleuren die je leuk vind. Je moet je niet gaan kleden op een manier die jou niet neerzet zoals je bent. Je kunt wel kleding aan gaan doen die je normaal nooit draagt, maar ook dat zien mensen omdat je je dan niet op je gemak voelt.

Op wat voor functie(s) wil je gaan solliciteren?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:50

Juul schreef:
Mensen krijgen al snel een bepaalt beeld van je als je je anders kleed. Dat willen werkgevers niet graag. En dat is ook logisch. Er zijn altijd mensen die iets hebben tegen skaters, punkers, ordianair geklede mensen. In je werk ben je vaak met andere mensen bezig en moet je je zo neutraal mogelijk opstellen, dus ook in je kleding.

Hoe zou jij bijv. kijken als je in een snackbar een patatje gaat halen en er staat iemand in bikini frietjes te bakken ''Omdat diegene zelf wel weet wat ze aan wil''?

zou me een breuk lachen om eerlijk te zijn. stom om te frituren in een bikini maar verder kan ik dat soort dingen meestal juist wel waarderen. al is t voorbeeld wel heel extreem natuurlijk :+

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:51

Je bent niet minder goed in je werk, tenminste, dat hoop ik. Maar er zijn zat voorbeelden waar je werk er wel onder KAN lijden. Wanneer jij verkoopster bent en je gezicht zit vol piercings, je draagt een skaterbroek en donkere make-up kom je op veel mensen behoorlijk agressief/beangstigend over, men zal dan minder snel wat van je kopen. En dergelijke beroepen gaan heel ver denk aan een verkoopster in de winkel, een sales functie buitenshuis, maar ook aan een intercedente bijvoorbeeld.

Als receptioniste ben je alweer het plaatje van het bedrijf. De klant/bezoeker ziet jou als eerste en dat maakt zijn 1e indruk. De meeste bedrijven zien liever een verzorgde dame in een net (broek)pak zitten dan een jongedame in gothic/skaterkleding of een afgetrapte spijkerbroek met gaten.

Hier heb ik een boel secretaresses werken, als hun inkopers (ook al zo'n commerciele functie waarvoor je verzorgd (pantalon met bloes en stropdas is bij ons verplicht voor de heren) voor de dag moet komen) even niet kunnen moeten zij de leveranciers verwelkomen, ze zorgen voor koffie etc.

Overigens vind ik taalgebruik daar ook onder vallen bij een representatieve/commerciele functie. Je dient ABN te spreken, geen plat Amsterdams of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:51

meintje schreef:
[naam] schreef:
Mensen krijgen al snel een bepaalt beeld van je als je je anders kleed. Dat willen werkgevers niet graag. En dat is ook logisch. Er zijn altijd mensen die iets hebben tegen skaters, punkers, ordianair geklede mensen. In je werk ben je vaak met andere mensen bezig en moet je je zo neutraal mogelijk opstellen, dus ook in je kleding.

Hoe zou jij bijv. kijken als je in een snackbar een patatje gaat halen en er staat iemand in bikini frietjes te bakken ''Omdat diegene zelf wel weet wat ze aan wil''?

zou me een breuk lachen om eerlijk te zijn. stom om te frituren in een bikini maar verder kan ik dat soort dingen meestal juist wel waarderen. al is t voorbeeld wel heel extreem natuurlijk :+

Maar je zou het op z'n minst apart vinden, dus. Dat hebben mensen wss ook met jou normale outfit op werktijden. ;)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:51

Rianne_ schreef:

als leerkracht op een basisschool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:52

meintje schreef:
Rianne_ schreef:

Dan zou ik zéker iets neutraals aantrekken aangezien je dan als voorbeeldfunctie voor die kinderen gezien wordt......

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:54

Juul schreef:
meintje schreef:

Dan zou ik zéker iets neutraals aantrekken aangezien je dan als voorbeeldfunctie voor die kinderen gezien wordt......

Mee eens. :j En je moet de kinderen ook niet afschrikken..

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:54

Juul schreef:

Dan zou ik zéker iets neutraals aantrekken aangezien je dan als voorbeeldfunctie voor die kinderen gezien wordt......[/quote]

ja maar er lopen meer mensen rond die gekleed zijn als ik, is me aanpassen en meegaan met de masa dan juist niet het voorbeeld wat ik dan geef?

overigens niks mis mee met je een beetje aanpassen aan je omgeving maar je wil kinderen toch juist leren dat je mag zijn wie je bent?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:56

Rianne_ schreef:
Mee eens. :j En je moet de kinderen ook niet afschrikken..

nee zoals ik al zei, t moet wel leuk blijven.... en kinderen schrikken niet zo snel hoor. ouders hebben er over t algemeen meer problemen mee dan de kinders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:58

meintje schreef:
ja maar er lopen meer mensen rond die gekleed zijn als ik, is me aanpassen en meegaan met de masa dan juist niet het voorbeeld wat ik dan geef?

overigens niks mis mee met je een beetje aanpassen aan je omgeving maar je wil kinderen toch juist leren dat je mag zijn wie je bent?

Je moet ze zeker leren dat ze mogen zijn wie ze zijn. Maar je moet zelf neutraal blijven. Anders is het straks een van die kids: 'Hahaha jij lijkt op de juhuf!' En dan mag een potentieel gothic kindje dus zichzelf niet meer zijn omdat hij anders gepest wordt met dat hij op de juf lijkt. ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:58

Meintje, ik denk dat je tijdens je sollicitatie het beste zo normaal mogelijk gekleed kunt gaan. :) zorg gewoon dat je je goed voelt in de kleding die je draagt, en er verzorgd uit ziet. Tijdens je sollicitatiegesprek (of volgend gesprek) kun je aangeven dat je normaal een andere kledingstyle hebt, en dat je je afvraagt of dat ook mag.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:00

Ik zou ook even informeren op de school wat de kledingvoorschriften zijn.

De school waar ik stage deed had voorschriften: Geen rokken of jurken boven de knie, geen pumps, geen piercings en geen hoge hakken en zeker geen kleding waar je de aanzet van je borsten in ziet

De school daarna had eigenlijk geen voorschriften

Het verschilt dus!

Naar een sollicitatie gewoon neutrale kleren met je eigen stijl. Dus een leuke sweater en leuke gympen en een spijkerbroek, eventueel een hemdje onder de trui, dat komt altijd heel net over
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 19-02-09 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:00

Ik zou een combinatie maken. Kies iets waar jij je lekker in voelt maar wat er toch netjes uitziet, zorg dat je makeup en sieraden bescheiden zijn en dat je haar netjes is. Ik zou persoonlijk nergens willen werken waar ik me echt anders voor zou moeten doen dan ik ben.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:01

Juul schreef:
meintje schreef:

Je moet ze zeker leren dat ze mogen zijn wie ze zijn. Maar je moet zelf neutraal blijven. Anders is het straks een van die kids: 'Hahaha jij lijkt op de juhuf!' En dan mag een potentieel gothic kindje dus zichzelf niet meer zijn omdat hij anders gepest wordt met dat hij op de juf lijkt. ;)

mm dan ziter meer fout in je klas dan alleen hoe je juf er bij loop :+
en dan moetik dus tegen ze zeggen: doe wat ik zeg, niet wat ik doe? zo werkt t niet, neem dat maar van mij aan:)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:02

Lotje02 schreef:
Ik zou een combinatie maken. Kies iets waar jij je lekker in voelt maar wat er toch netjes uitziet, zorg dat je makeup en sieraden bescheiden zijn en dat je haar netjes is. Ik zou persoonlijk nergens willen werken waar ik me echt anders voor zou moeten doen dan ik ben.

nee, en daar zit m nu net t probleem... ik ben wie ik ben, ben goed in mijn werk zie er alleen niet precies uit als de rest.
maar ik wil wel werk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:03

meintje schreef:
[naam] schreef:

mm dan ziter meer fout in je klas dan alleen hoe je juf er bij loop :+
en dan moetik dus tegen ze zeggen: doe wat ik zeg, niet wat ik doe? zo werkt t niet, neem dat maar van mij aan:)

Zo zitten kinderen van die leeftijd nou eenmaal in elkaar. Een leraar moet gewoon in alles neutraal blijven, klaar. Je hebt met een hele klas te maken, niet met 1 kind. Kinderen lopen zo makkelijk met alles mee, dat is gewoon niet handig.

meintje

Re: kleding op je werk- solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:05

euhm, dan ken jij andere kinderen dan ik... de kinderen bij mij op school accepteren elkaar om wie ze zijn (ok op een uitzondering na dan) nou werk ik u ook niet op een doorsnee school maar zo zou t volgens mij wel moeten zijn.
je geeft het voorbeeld door het zelf te doen, niet door te zeggen hoe ze het moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:07

Juul schreef:

Ik zou het juist een prachtig voorbeeld vinden van lekker jezelf zijn en niet meelopen met de grote massa omdat dat zo 'hoort'.

@ TS: Ik heb een beetje een vergelijkbare kledingstijl denk ik. In mijn vrije tijd leef ik me zo veel mogelijk uit .:D
Tijdens werk/sollicitaties/bepaalde sociale verplichtingen blijf ik absoluut bij mijn eigen stijl, maar houd ik het wel wat 'rustiger'. Dan bv. geen corset of erg wijde mouwen/broekspijpen, wel mijn gewone make-up (eyeliner) en de kleuren (rood/zwart/grijs) die ik graag draag. Met wat 'alternatieve' elementen als sieraden of schoenen/laarzen. Dit omdat ik er -helaas- vooral mezelf mee heb als ik me niks aantrek van de (voor)oordelen die veel mensen toch hebben. Erg lastig om daar een balans in te vinden, want het is eigenlijk te gek voor woorden. Je zou beoordeelt moeten worden op je persoonlijkheid en capaciteiten, helaas speelt je uiterlijk ook vaak mee in deze maatschappij.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:08

Vjestagirl schreef:
Ik zou gaan voor een zwarte broek, wit shirtje, zwarte bloes, nette zwarte schoenen, haar netjes.

.

Als je normaal gesproken in Gothic kleding loopt? Neee, dat zou ik zeker niet adviseren. Idd wat verder nog gezegd is... zorg dat je net de minst wijde broek aantrekt, of igg 1 die netjes oogt, een shirtje en een vest ofzo erop..kan me voorstellen dat je je daar ook nog fijn in voelt en je haar netjes, make-up niet te heftig... idd geen doodskopjes en dat soort dingen, maar ik ben van mening dat je wel jezelf moet kunnen blijven.

Ik woon in een spijkerbroek met truitje/vest/bloes erop, heb een wenkbrauwpiercing en een tattoo op mijn enkel. Ik werk nu met kinderen met gedragsproblemen en heb pas gesolliciteerd naar een functie bij een ander bedrijf, met jongeren met gedragsproblemen... nergens een probleem geweest, maar zou ook niet wíllen werken op een plek waar ik moet veranderen... Die kleding, een piercing en tattoo horen bij mij en hoe ik me fijn voel...

Uiterlijk doet niet af aan jouw kwaliteiten en wanneer jij kwaliteit voldoende hebt én zeker van jezelf bent, doet kleding daar niets aan af hoor...

Zie nog iets over ene voorbeeldfunctie... die heb je zeker, maar een prima voorbeeld van iemand die zichzelf blijft én kwaliteit in huis heeft, goed les geeft een fijne sfeer in de klas creeerd, voor gevoel van veiligheid geborgenheid zorgt in een klas (d of t??:P) vind ik absoluut een een goed voorbeeld... daar heeft kleding ook geen drol mee te maken :+
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 19-02-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:09

RedPassion schreef:
Ik zou het juist een prachtig voorbeeld vinden van lekker jezelf zijn en niet meelopen met de grote massa omdat dat zo 'hoort'.

@ TS: Ik heb een beetje een vergelijkbare kledingstijl denk ik. In mijn vrije tijd leef ik me zo veel mogelijk uit .:D
Tijdens werk/sollicitaties/bepaalde sociale verplichtingen blijf ik absoluut bij mijn eigen stijl, maar houd ik het wel wat 'rustiger'. Dan bv. geen corset of erg wijde mouwen/broekspijpen, wel mijn gewone make-up (eyeliner) en de kleuren (rood/zwart/grijs) die ik graag draag. Met wat 'alternatieve' elementen als sieraden of schoenen/laarzen. Dit omdat ik er -helaas- vooral mezelf mee heb als ik me niks aantrek van de (voor)oordelen die veel mensen toch hebben. Erg lastig om daar een balans in te vinden, want het is eigenlijk te gek voor woorden. Je zou beoordeelt moeten worden op je persoonlijkheid en capaciteiten, helaas speelt je uiterlijk ook vaak mee in deze maatschappij.

AMEN!

maar hoe zoek jij die middenweg? wat jij beschrijft doe ik ook, maar ik wil mezelf niet kwijtraken in een baan omdat ik me dn anders ga kleden om aan de 'eisen' te voldoen...

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:12

_rosita_ schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik zou gaan voor een zwarte broek, wit shirtje, zwarte bloes, nette zwarte schoenen, haar netjes.

.

Als je normaal gesproken in Gothic kleding loopt? Neee, dat zou ik zeker niet adviseren. Idd wat verder nog gezegd is... zorg dat je net de minst wijde broek aantrekt, of igg 1 die netjes oogt, een shirtje en een vest ofzo erop..kan me voorstellen dat je je daar ook nog fijn in voelt en je haar netjes, make-up niet te heftig... idd geen doodskopjes en dat soort dingen, maar ik ben van mening dat je wel jezelf moet kunnen blijven.

Ik woon in een spijkerbroek met truitje/vest/bloes erop, heb een wenkbrauwpiercing en een tattoo op mijn enkel. Ik werk nu met kinderen met gedragsproblemen en heb pas gesolliciteerd naar een functie bij een ander bedrijf, met jongeren met gedragsproblemen... nergens een probleem geweest, maar zou ook niet wíllen werken op een plek waar ik moet veranderen... Die kleding, een piercing en tattoo horen bij mij en hoe ik me fijn voel...

Uiterlijk doet niet af aan jouw kwaliteiten en wanneer jij kwaliteit voldoende hebt én zeker van jezelf bent, doet kleding daar niets aan af hoor...

waar kan ik zo'n baan vinden? :D

je hebt gelijk, vandaar ook mijn vraag. ik weet wel ongeveer wat ik aan moet trekken. stel mijn vraag ook denk ik verkeerd. ik zoek meer naar hoe ga ik er mee om en vind ik toch een baan die bij me past.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:15

meintje schreef:
euhm, dan ken jij andere kinderen dan ik... de kinderen bij mij op school accepteren elkaar om wie ze zijn (ok op een uitzondering na dan) nou werk ik u ook niet op een doorsnee school maar zo zou t volgens mij wel moeten zijn.
je geeft het voorbeeld door het zelf te doen, niet door te zeggen hoe ze het moeten doen.

Je zegt het goed, bij jou op school is het misschien anders. Maar er zijn genoeg basisscholen met daarop leerlingen die elkaar niet accepteren om hoe ze zijn en wat voor kleding ze dragen. Op een basisschool zal het misschien nog iets meevallen aangezien de meeste kinderen zich pas op de middelbare school anders gaan kleden en hun eigen ding gaan doen.. Het zou wel zo moeten zijn zoals het bij jou op school is, maar vertel dat die kinderen maar 's. :)

Ik zou gewoon, zoals ik al zei, wel íets van je kledingstijl gebruiken tijdens de sollicitatie maar dan gewoon met mate en niet extreem. :) Je kunt altijd nog navragen hoe de school er over denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:17

meintje schreef:

Zo zou het moeten zijn, maar is het meestal niet.

Maar wat is in vredesnaam het probleem van je aanpassen op je werk? Dat moet iedereen hoor..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:19

Juul schreef:
meintje schreef:

Zo zou het moeten zijn, maar is het meestal niet.

Maar wat is in vredesnaam het probleem van je aanpassen op je werk? Dat moet iedereen hoor..

Dan is het toch een prachtig voorbeeld dat jij als 'juf' 'het buitenbeentje' bent en júist hieraan behoorlijke lessen over elkaar accepteren en respecteren hoe je er ook uitziet kan schenken... In het middelbaar onderwijs kán dat een pittige kluif zijn maar in het basisonderwijs een mooie opening :D

@ts: Buitenschool opvang 'plus' zoeken, mag je ook met Pabo werken ;)