Leraren houden er geen rekening mee dat ik buitenlander ben.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:09

Ik woon zelf in Noorwegen en ben 16. Ik ga naar een internationale school en heb binnen 3 jaar vloiend Engels geleerd. Ik ben echt geen talengenie, ik kan je alleen een paar tips geven om het leren van talen makkelijker te maken
-Lees veel in het Duits, hoe meer je het leest, hoe beter je taalbegrip wordt en hoe sneller je nieuwe woorden lert
-Luister veel Duits, zet gewoon de radio aan als je huiswerk maakt. Probeer geen Nederlands nieuws te luisteren (of kijken) maar het duitse nieuws!
-Ben je de enige met dit probleem op jouw school? Dan kan het namelijk ook gewoon zo ijn dat de leraren niet goed genoeg weten welke problemen jij hebt. Praat eens je een mentor or klasseleraar. Deze kunnen je vaak helpen, bokt niet

Een jaartje overdoen zou een goede oplossing kunnen zijn, maar alleen als je accepteert dat het niet makkelijk is en dat je echt veel aan jue duits zal moeten werken. Veel mensen blijven een jaar zitten als ze naar et buitenland verhuizen vanwege taalverschillen of verschil in de leerstof.

-Wees redelijk. Stuur je ouders niet naar school toe als je nog andere optoes hebt, schrijf een brief of bel eerst. Het komt vaak wat aggresief over om gelijk ouders er bij te betrekken (en ook wat kinderachtig)

-Is het een optie om bijles duits te nemen, of een tutor te vinden die na school help met je schoolwerk. Dat kan vaak helpen met het halen van betere cijvers en een betere kennis van de taal

Verwacht niet dat de school je niet wil helpen, vaak zijn scholen gewoon aan regels gebonden en MOGEN ze geen uitzondering vaak geen maken. Zoek dit eerst op voor je verder wat gaat regelen met de school!

Ik hop dat je hier iets aan hebt, als je meer wil weten, kun je altijd Pmen!
Suzanne

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:12

Karin schreef:
Problemen hebben met de taal wil niet zeggen dat je dan ook meteen minder intelligent bent waardoor je op een lager niveau thuishoort. Sommige mensen hebben een minder sterk taalgevoel dan anderen, maar dat maakt nog niet direct dat ze op een lager niveau functioneren. Toch jammer als je bijvoorbeeld een exacte knobbel hebt (lees: op vwo-niveau) maar moeite hebt met Duits of Engels en toch je proefwerken en tentamens in die taal moet maken. Dan kun je nooit 100% laten zien wat je écht in huis hebt.

Ja klopt. Mijn dochter had op de Grundschule (basisschool) Realempfehlung. Hier in Duitsland krijg je van school advies waar je kind het beste heen kan gaan. De meeste ouders volgen dat op, maar de leerkracht zei ook dat mijn dochter qua intelligentie het gymmnasium kon, maar qua woordenschat het niet zou redden.
Wij hebben haar toch naar het gym gedaan (wou ze zelf) en ook op de nieuwe school zeiden ze dat dat wel goed zou komen. Maar als ik zie wat de kinderen op school moeten doen, is dat echt niet makkelijk als je de taal niet goed beheerst. Misschien dat het dan makkelijker is een klas terug te gaan of een stapje in niveau te zakken, zodat je later 'hogerop' kunt gaan.
Bovendien zijn de 'eisen' hier heel belangrijk en er wordt ook echt aan vastgehouden. Ik weet niet of dat in Oostenrijk ook zo is, maar hier is het zo, dat als je niet bepaalde cijfers haalt jn een bepaalde klas, je gewoon teruggezet wordt, hoe dan ook.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:19

Ik denk dat je daardoor wel op kunt maken dat Nederland wel een super land is hoe het wat dat betreft met buitenlanders omgaat, of juist weer niet super omdat er misschien zelfs wel teveel rekening mee gehouden wordt en zo veel de taal nooit echt goed machtig zullen worden. Je merkt het al op de camping aan zee waar wij vrolijk Duits gaan praten in plaats dat de Duitsers moeite doen om Nederlands te spreken.
Maar jij zit niet in Nederland waar overal (overdreven) rekening mee gehouden wordt, jij woont in een land waar ze zeggen, jij wilt hier wonen, dus zorg maar dat je het kunt. En ik kan me voorstellen dat dit moeilijk is. Maar toch zul jij daarvoor toch harder moeten gaan blokken aan die taal. Dat is denk ik toch de enigste kans om fijn op school mee te kunnen gaan draaien. Succes!

xxmyrtheexx

Re: Leraren houden er geen rekening mee dat ik buitenlander ben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 10:28

Sorry dat ik een tijd niet heb gereageerd.. mag een week niej op de pc wnt kheb ruzie met me pa,, maar das een ander verhaal..
ik wil wel even duidelijk maken, dat het niveau niet te zwaar voor mij is, oke ik moet wel iets harder leren dan in NL (in NL deed ik eigg bijna nooit wat), maar ik kan het wel en ik sta nu ook alleen in economie een onvoldoende. Ik ben zowiezo niet goed in economie en dat weet ik, maar ik doe er heel erg mijn best voor en als ik dan niet fatsoenlijk de tijd krijg om het te maken. Mijn vader heeft gister mijn mentor opgebeld en zij vond het ook onterecht, omdat zij ook wel inziet dat ik mijn best doe voor alle vakken. Dus mijn vader heeft vandaag een gesprek met mijn economielerares en dan zien we wel wat eruit komt.
Misschien zou een cursus nog een mogelijkheid zijn, maar als ik zie wat ik nu in een jaar allemaal al geleerd heb, vind ik dat al heel wat.
Blijven zitten is voor mij geen optie, dan zit ik dus met 14 en 15 jarige in een klas en dan ben ik 18.. ik vind het nu al moeilijk om contact te leggen, omdat hun toch anders gedragen enzo,, gelukkig zitten er nu nog een paar 16 jarige in en daar kan ik het wel mee vinden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:25

Mijn buren zijn Oostenrijkers en spreken dus thuis gewoon altijd 'duits'.Hun dochter,die in Frankrijk is geboren,is vorig jaar gaan studeren in Oostenrijk.Zelfs zij heeft in het begin moeite gehad met schriftelijk Duits,hoewel ze de taal,gesproken,heel goed beheerst.
Het is gewoon niet zo makkelijk,maar dat komt wel!
Sterkte ;)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:03

dankje

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:25

Diablo schreef:
In een jaar is de taal heel goed te leren, maar het hangt erg van de leeftijd af. Mijn dochters waren 2, 5 en 7 toen we in Duitsland kwamen wonen en die spraken (ok, op de kleinste na) binnen een jaar echt vloeiend Duits. Heel af en toe wordt er een foutje gemaakt met de naamvallen, maar dat doen de Duitsers zelf ook.

Ook mijn dochter (ze zit inmiddels op het gymnasium) moet gewoon met de stroom mee, gelukkig heeft zij er niet veel moeite mee. Ik vind het ook wel een lastig iets: om een bepaald niveau te halen, moet je aan bepaalde eisen voldoen. Kun je dat niet, hoor je eigenlijk niet op dat niveau thuis.....

Dit is een beetje appels met peren vergelijken ;) .
Het is heel wat anders of je in het buitenland in de eerste klas terecht komt (waar ieder kind begint met leren) of als 16 jarige.
De taal is anders, het onderwijs systeem is anders, je moet een plaatsje in een klas veroveren waarin de meeste elkaar al jare kennen enz.enz.

Ahtnamas schreef:
Het is voor jonge kinderen vele malen makkelijker om een taal onder de knie te krijgen dan voor tieners of volwassenen....

Daarnaast is een kleuter niet te vergelijken met een tiener, het aantal woorden dat een kleuter actief en passief moet kennen is een stuk minder dan dat van een tiener. Zeker wanneer dit gaat over zaakvakken, waarbij er veel gebruik wordt gemaakt van moeilijke begrippen/woorden.

Ben het volledig met Ahtnamas eens :) !

Ik vind het trouwens ook niet vreemd hoor, dat je ouders een gesprekje hierover met je leerkracht(en) aangaan :) .
Je vraagt daarbij toch niet of ze de uiteindelijke beoordeling voor je willen versoepelen, je wil alleen maar dat je iets meer tijd krijgt om je proefwerk te kunnen inleveren en eerlijk gezegd vind ik dat niet teveel gevraagd :) .

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:45

LZP -> STW

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:36

Vind dat je na een klein jaartje wel een beetje duits moet kunnen spreken/lezen/verstaan. Maar de school dient natuurlijk ook rekening met je te houden imo.
Bepaalde begrippen die je niet kent zou je mss met een woordenboek kunnen opzoeken. Is dat een idee, vragen of je wb erbij mag houden en dan 5 minuutjes meer tijd oid. Zelf met oplossingen komen bij de directeur is denk ik wel een goed idee, dan weten ze dat je wel bereid bent er wat voor te doen (weet dat je dat al doet, maar dat weten zij miss niet hè ;) )

Fijn dat je wel wat aansluiting hebt in de klas, toch? Veel lezen, duitse tv kijken, en met je deutsche Freunden reden :j Dan gaat het vast heel snel nog beter met je taal. Accent is altijd moeilijk dat maakt het wel moeilijker ja.

Wij zouden ook naar oostenrijk emigreren. Heb toen ik 15 was ook dagje meegelopen op een school. Ik kon gelukkig alles wel verstaan en opgaven maken (ik werd als rekenwonder beschouwd, stond een 4 voor wiskunde toen, volgens mij lag het niveau daar véél lager dan hiero). Maar ik kon het mss zo goed oppakken omdat we veel op vakantie zijn geweest in duitsland en aan de grens wonen. En ik heb een aanleg om veel talen te leren..

Succes in ieder geval, na een paar jaar weet je niet beter meer denk ik!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:30

Maiska schreef:
Vind dat je na een klein jaartje wel een beetje duits moet kunnen spreken/lezen/verstaan.

De TS zegt toch ook nergens dat ze het Duits niet beheerst? Alleen niet in de mate waarin haar klasgenoten het beheersen - klasgenoten die al van kleins af aan de taal spreken en ermee zijn opgegroeid.

Ik vind 5 minuutjes meer tijd wel heel weinig hoor. En niet alles is met een woordenboek op te lossen. Begrip van schoolmaterie in een vreemde taal is meer dan een kwestie van woordjes opzoeken waarvan je de betekenis niet weet.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:38

Karin schreef:
Maiska schreef:
Vind dat je na een klein jaartje wel een beetje duits moet kunnen spreken/lezen/verstaan.

De TS zegt toch ook nergens dat ze het Duits niet beheerst? Alleen niet in de mate waarin haar klasgenoten het beheersen - klasgenoten die al van kleins af aan de taal spreken en ermee zijn opgegroeid.

Ik vind 5 minuutjes meer tijd wel heel weinig hoor. En niet alles is met een woordenboek op te lossen. Begrip van schoolmaterie in een vreemde taal is meer dan een kwestie van woordjes opzoeken waarvan je de betekenis niet weet.

Nee, maar ze beheerst het duits dus niet goed genoeg om die test te maken. Dat is ook niet meer dan normaal natuurlijk, het zou erg knap zijn als ze binnen een jaar vloeiend duits praat! Maar ik bedoelde dat je de basisdingen zegmaar wel hoort te weten zo´n beetje, ik bedoelde meer in het algemeen ;)

Als ze een test in eco moet doen en daarvoor heeft geleerd, zou ze eigenlijk wel de begrippen moeten kennen die je in het pw tegenkomt. Daarvoor leer je immers ook. In nl wordt er wel goed rekening gehouden met buitenlanders, tenminste op de twee scholen waar ik zat en van wat ik van anderen heb gehoord. Maar in landen als oostenrijk zijn ze wat traditioneler en dus zullen ze er mss minder moeite voor doen zich aan te passen aan buitenlanders.

Vind trouwens knap van TS dat ze wil blijven proberen op school te blijven en het jaar te halen, inzet is al een heel ding :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:53

De school hoeft zich helemaal niet aan te passen aan buitenlanders. Het enige wat wordt gevraagd is of er wat rekening mee kan worden gehouden dat de TS geen native speaker is. Dat gaat veel minder ver dan aanpassen, dat is gewoon 'rekening houden met'.

En ook met alleen de begrippen kennen waar de stof over gaat ben je er IMO niet. Je zult het toch moeten kunnen verwoorden en daarvoor heb je meer nodig dan alleen de begrippen die in de stof voorkomen.

Bij toetsen maken in een taal die niet jouw moedertaal is komt echt meer kijken dan alleen kennis van de betekenis van woorden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:12

Wat ik al zei, bij ons in Duitsland (en wellicht dan ook in Oostenrijk) zijn ze daar best wel star in. Je moet het gewon beheersen en aan dezelfde eisen voldoen als een Duitser (of in geval van TS een Oostenrijker) dat moet. Erg vervelend, maar wel de realiteit.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 10:54

ik kan opzich best dingen begrijpen en ik begreep ook wel de dingen op de test, maar het lijkt mij toch wel redelijk logisch dat ik niet zo snel kan lezen dat ik een heel a4tje in 10 min kan maken.. dat is gewoon te weinig tijd.. dat is het grootste probleem, maargoed als het goed is houd ze er de volgende keer meer rekening mee. Hopelijk kan ik die onvoldoende dan nog weg werken.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:20

xxmyrtheexx schreef:
maargoed als het goed is houd ze er de volgende keer meer rekening mee. Hopelijk kan ik die onvoldoende dan nog weg werken.

Ah mooi :)

Gaat vast lukken, je wilt er iig wat voor doen dat is al hartstikke goed :j