Op kamers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:49

Ilsemarie schreef:
Maar die ouders die niet aan de huur en dergelijke meebetalen, betalen die dan wel de boeken? Dat hoor ik ook vaak, dat ouders boekenkosten overnemen en dat zijn toch ookal gauw zo'n 700 euro. Dat is ookal heel wat natuurlijk.
Maar opzich worden ouders geacht ongeveer 200 euro te investeren. Wat de aanvullende stufi vervangt.

Iemand zei; omdat het de eerste stap richting echte zelfstandigheid is, júist daarom zouden ouders mee moeten betalen... juist omdat het de eerste grote stap en niet de laatste is, gooi je je kind ook niet zomaar ineens in het diepe.

Sommigen doen het jammergenoeg wel... Bij mij zal dat ook gebeuren, geen idee wanneer ze me daadwerkelijk uit huis willen hebben, ik rek het zolang mogelijk... Maar ik ken verschillende mensen waar de ouders ook zogenaamd geen geld hebben en dan hebben ze ineens een nieuwe tuin of geven ze maandelijks geld uit aan zooi ipv eens hun zoon of dochter te helpen. En het verrotte is als je student bent dan kijkt niemand in feite naar je om, dus je werkt je dan kapot naast je studie of je leent bij. Ik ken ook iemand die hierdoor diep in de schulden is geraakt, daar zat dan wel meer achter, maar dan word je dus van school afgetrapt en de gemeente ziet je niet staan. Ik heb juist diep respect voor ouders die moeite doen voor hun kinderen, ik heb al zovaak het tegenovergestelde gezien, echt belachelijk... Als je het niet kan ok, dan snap ik het, maar ik zeg al, heb dus ook vaak de andere kant gezien en daar word je niet vrolijk van.

miccamaaike

Re: Op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:58

Volgens mij zijn er best veel ouders die bijdragen in de studie van hun zoon/dochter. Misschien niet door een kamer te betalen maar vaak wel door het schoolgeld te betalen, wat ook al een hele duit is.
Ik heb gelukkig tot dit jaar nooit hoeven bijlenen, omdat mijn ouders me veel konden steunen. Na 4 jaar stufi hield de IB op met mij ondersteunen dus nu heb ik toch maar een lening afgesloten. (Maar maar voor een jaar, dat scheelt al weer).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 16:59

Ja wat dat schoolgeld word meestal wel betaald, maar daarme kan een student egt nog niet op kamers wonen! Niet iedereen althans. Huur moet je nog betalen, boodschappen, en evt andere dingen die je nodig hebt voor school. De meeste studenten zullen dat niet redden en die werken maar 1 dag in de week omda ze een voltijd studie volgen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:00

juist :P
Het is helaas maar zo... Gelukkig willen mijn ouders wel helpen met het afbetalen van mijn studieschuld

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:02

Hoe kun je dat krijgen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:02

Je kunt een lening afluisten bij de IB, als je zorgt dat die niet al te hoog wordt is het meestal wel te overzien. En een baantje is wel belangrijk ja, ik werk minstens 1 dag per week, meestal vaker.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:03

lifaya schreef:
Hoe kun je dat krijgen?

een schuld? of een lening? ;)

Kijk maar eens op de site van de IB groep!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:04

Je kunt een bedrag bij IBG lenen tot je maximaal 750 (oid) in totaal krijgt.
Dit wil ik je niet aanraden. Want als je studieschuld heel hoog is wordt het lastig.
Ze zeggen dat je in 15 jaar mag afbetalen met minimaal 45 euro per maand. Heb je een hoge schuld, dan kan het wel oplopen tot 200 euro per maand! En dat is echt moeilijk om te kunnen betalen!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:04

Ik woon momenteel ook nog thuis, mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken en alles wat er verder nog wel is bijkomt voor school. Als ik uit huis zou willen gaan mijn ouders absoluut mijn kamer niet betalen, ik woon thuis prima vinden ze. En als ik uit huis ga houden ze echt niet opeens 300 euro per maand over ;), zoveel kost ik niet in de maand. Dus dat argument vind ik onzin. Ik ken ook mensen die zelf álles moeten betalen, genoeg zelfs.. Waarom zouden je ouders persé bij moeten dragen als jíj gaat studeren? Het is hartstikke fijn als ze je wat op weg willen helpen maar ik vind niet dat ze dat verplicht zijn aan je. Mijn ouders hebben het standpunt dat als ik uit huis ga, dat ik dan ook voor mezelf moet gaan zorgen, zolang ik hier woon doen hun dat :).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:05

Schuld, die krijg je toch vaak als je je opleiding niet afmaakt, na bijv een paar jaar studiefinanciering? dan moet je toch een deel terugbetalen?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:05

lifaya schreef:
Schuld, die krijg je toch vaak als je je opleiding niet afmaakt, na bijv een paar jaar studiefinanciering? dan moet je toch een deel terugbetalen?

Dan moet je álles terugbetalen (incl. OV) :)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:06

Rosie_Posie schreef:
Je kunt een bedrag bij IBG lenen tot je maximaal 750 (oid) in totaal krijgt.
Dit wil ik je niet aanraden. Want als je studieschuld heel hoog is wordt het lastig.
Ze zeggen dat je in 15 jaar mag afbetalen met minimaal 45 euro per maand. Heb je een hoge schuld, dan kan het wel oplopen tot 200 euro per maand! En dat is echt moeilijk om te kunnen betalen!

Het is toch dat je terugbetaald nav je inkomen op dat moment? En dat na 15 jaar het resterende bedrag vervalt? Zo heb ik het altijd begrepen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:06

Ezumii schreef:
Ik woon momenteel ook nog thuis, mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken en alles wat er verder nog wel is bijkomt voor school. Als ik uit huis zou willen gaan mijn ouders absoluut mijn kamer niet betalen, ik woon thuis prima vinden ze. En als ik uit huis ga houden ze echt niet opeens 300 euro per maand over ;), zoveel kost ik niet in de maand. Dus dat argument vind ik onzin. Ik ken ook mensen die zelf álles moeten betalen, genoeg zelfs.. Waarom zouden je ouders persé bij moeten dragen als jíj gaat studeren? Het is hartstikke fijn als ze je wat op weg willen helpen maar ik vind niet dat ze dat verplicht zijn aan je. Mijn ouders hebben het standpunt dat als ik uit huis ga, dat ik dan ook voor mezelf moet gaan zorgen, zolang ik hier woon doen hun dat :).

Kijk, als je een uur moet reizen elke dag vind ik het wel nodig! Want dat is heel erg zwaar om elke dag zo vroeg op te staan, daarom heb je ook kamers , zodat je dichterbij je school woont, ga ik vanuit, en een begin om zelfstandig te wonen. Maar jah. Ik hoef maar een uur in totaal te reizen (bus fiets en trein). Dus jah..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:07

Ezumii schreef:
lifaya schreef:

Dan moet je álles terugbetalen (incl. OV) :)

Wow... das k*t... OV is 5000 euro ofzo

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:07

geen idee hoe het precies zit eigenlijk.
Maar sowieso niet handig en fijn om een superhoge schuld te hebben :P

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:07

Ik reis 2 uur, 4 uur dus totaal heen en weer..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:10

Rosie_Posie schreef:
geen idee hoe het precies zit eigenlijk.
Maar sowieso niet handig en fijn om een superhoge schuld te hebben :P

Nee dat zoiezo ;) Maar soms heb je jammergenoeg geen andere keuze :) Ik denk ook dat ik ga bijlenen, ik zal het wrs zoiezo nodig hebben, ongeacht hoe mijn situatie dan is(heb nml al wat scenario's in mijn hoofd en een van allemaal zal het toch worden :+ Momenteel verdien ik nml meer dan een basisbeurs + aanvullend en alsnog zou ik het niet redden)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:12

ja ik leen ook hoor! maar zijn zat mensen die maximaal lenen om uit hun dak te kunnen gaan...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:13

pfoeh, mij niet gezien! Ik heb 3 maanden van Meppel naar Groningen gereisd, dat was van deur tot deur 1,5 uur heen en 1,5 uur terug maar dat was ik al snel zat!
Mijn ouders vinden het juist goed als je op kamers gaat aangezien je dan ook wat van het studentenleven meepikt. in je studententijd doe je veel leuke en nuttige contacten op, dus dat vind ik wel een pré om op kamers te gaan!
Als mijn ouders niks hadden bijgedragen aan mijn kamer weet ik ook niet of ik zo snel was gegaan... dan zou ik er toch iets langer over nadenken denk ik..

(dit was trouwens een reactie op Ezumii)
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 17-01-09 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:14

Ezumii schreef:

Ik ben het wel met jouw ouders eens. Ik heb drie dochters, waarvan de oudste twee maar twee jaar van elkaar verschillen. Stel dat ze allebei zouden gaan studeren, en wij de kamers moeten betalen (dit is toekomstmuziek hoor, ze zijn nog maar 9 en 11 jaar :D )....zouden we 600 euro per maand kwijt zijn aan huur voor de kinderen, dat kan natuurlijk niet. En ik weet dat ik niet 600 euro per maand over zou houden als ze de deur uit zijn....

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:14

Rosie_Posie schreef:
ja ik leen ook hoor! maar zijn zat mensen die maximaal lenen om uit hun dak te kunnen gaan...

Ja klopt, dat vind ik belachelijk := Als ik dat wil dan werk ik daar wel wat meer voor :+

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:19

miccamaaike schreef:
pfoeh, mij niet gezien! Ik heb 3 maanden van Meppel naar Groningen gereisd, dat was van deur tot deur 1,5 uur heen en 1,5 uur terug maar dat was ik al snel zat!
Mijn ouders vinden het juist goed als je op kamers gaat aangezien je dan ook wat van het studentenleven meepikt. in je studententijd doe je veel leuke en nuttige contacten op, dus dat vind ik wel een pré om op kamers te gaan!
Als mijn ouders niks hadden bijgedragen aan mijn kamer weet ik ook niet of ik zo snel was gegaan... dan zou ik er toch iets langer over nadenken denk ik..

Oh maar mijn ouders vinden dat ook hoor, mijn vader gunt me een geweldige studententijd..
Maar.. niet volledig op zijn kosten ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:22

Mijn vader weet niet eens wat uitgaan is, dus daar kan ik ook niet op rekenen :') wat word er verstaan onder studentenleven?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:29

Ik heb altijd heel weinig aan kleedgeld / zakgeld gehad doordat mn ouders niet veel te besteden hadden. Ben ik prima mee opgegroeid, gewoon leren sparen bijv!

Maar nu mn vader meer is gaan verdienen willen mijn ouders me suporten tijdens mn studie, en dat zal een X bedrag aan geld zijn. Precieze bedrag is nog niet afgesproken maar het zal wel zoiets zijn als de huur of zorgverzekering.
Hun beredenatie: vroeger weinig gehad, maar tijdens je studie willen we niet dat je beperkt wordt door weinig geld!

Ook werk ik dit jaar en ben flink aan het sparen zodat ik bijv. mn college gelden in 1 keer kan voldoen!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:29

Ezumii schreef:
miccamaaike schreef:

Oh maar mijn ouders vinden dat ook hoor, mijn vader gunt me een geweldige studententijd..
Maar.. niet volledig op zijn kosten ;)

Daarom heb ik er ook een baantje bij ;)
Ik weet overigens niet of jullie ook nog een paard hebben waaraan je ouders bijdragen?? Dan was het bij mij denk ik wel weer anders geweest!

Ik denk (en hoop) dat ouders doen wat ze kunnen. Als ze meer kunnen bijdragen aan je studie zodat jij geen studieschuld krijgt is dat mooi, als ze dat niet kunnen is dat jammer, maar niks aan te doen! Dan is er de IB die een helpende hand kan bieden..