_Marianne schreef:Ik doe PABO aan de Marnix Academie in Utrecht. Ook erg leuk
Hoeveelste jaar? Al leuke stages gedaan? Welke groepen?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:Dat kan ik me voorstellen hoor, ik heb mijn eerste stage ook gedaan op H/V.Dacht van te voren ook dat ik een echte H/V docent zou zijn, TOT ik op het VMBO terecht kwam.
H/V leerlingen zijn een stuk afstandelijker imo en VMBOers zijn ook wat kinderlijker. Op H/V kunnen ze nog wel eens achter je rug om afspreken met de hele klas om je door de mangel te halen, dat heb je op VMBO niet zo snel, meer spontane drukte omdat ze snel zijn afgeleid of even geen blijf met zichzelf weten, maar het is niet snel gemeen bedoeld. Bijvoorbeeld, klas heeft toets, is stil, iedereen aan het werk en ineens staat er een leerling op en die loopt naar het raam. 'Juf, ik MOET echt even lopen hoor, al dat stilzitten!' Dan krijgt ie wel op zijn kop maar stiekem moet ik ook wel grinniken in mezelf. Herken het gevoel wel dat ik echt even van mijn plaats moet
Grenzen stellen moet je leren door veel ervaring op te doen, ga ik zelf ook nog wel eens de mist mee in. Maar als je eerlijk bent tegenover de leerlingen, dat je zelf ook nog aan het leren bent, en zegt dat je te snel/hard hebt ingegrepen of juist dat je een nieuwe start wilt maken omdat het zo echt niet kan, snappen VMBOers dat wel. Het meerendeel heeft zelf ook wel eens een nieuwe kans gevraagd
En meestal gaan ze je dan ook nog helpen hoe je op de juiste manier structuur geeft zonder te streng of te los te zijn. Op het H/V had ik dat alleen bij de eersteklassertjes
Was eigenlijk al wel van plan volgend jaar op het VMBO stage te lopen. Jouw visie motiveerd wel
Op zich lijken mij VMBO leerlingen inderdaad ook wat meer interesse te hebben ik jouw, en niet alleen de stof. Net als dat ze waarderen als je interesse hebt in hun. Voor een eerstejaar zoals ik is dat wel moeilijk, maar dat is wel een omgaanswijze die me aanspreekt!

Heb ook in mijn tweede jaar geloof ik, onderzoek gedaan naar de leerproblemen en hoe een docent kan helpen bij leer- en gedragsstoornissen. Erg interessant en nuttig, want ook in het regulier onderwijs krijg je steeds meer zorgleerlingen. Ben ook in de toekomst geinteresseerd in een functie als remedial teacher of vertrouwenspersoon. Maar eerst maar eens gewoon docent en daarna mentor. Dat is moeilijk en druk genoeg voor het begin!
). Urielle schreef:Dat heeft idd ook mijn interesseHeb ook in mijn tweede jaar geloof ik, onderzoek gedaan naar de leerproblemen en hoe een docent kan helpen bij leer- en gedragsstoornissen. Erg interessant en nuttig, want ook in het regulier onderwijs krijg je steeds meer zorgleerlingen. Ben ook in de toekomst geinteresseerd in een functie als remedial teacher of vertrouwenspersoon. Maar eerst maar eens gewoon docent en daarna mentor. Dat is moeilijk en druk genoeg voor het begin!
Je laatste jaar zou ik niet naar het buitenland gaan persoonlijk, bij ons wordt dat iig afgeraden omdat veel mensen daardoor voor hun LIO zakken omdat het buitenland ander onderwijs heeft en andere eisen/verwachtingen heeft dan Nederland en ze kunnen je van school uit niet tijdig corrigeren als het fout loopt. Ze adviseren dat in je tweede of derde jaar te doen, want dan kun je het jaar erop evt. twee stages ineen doen (veel uren kloppen dus).
bedankt voor de tip
X_juul_X schreef:Hier! onderwijsassistent.
Ik wil ook doorstromen naar de PABO, maar ik ben erg aan het twijfelen of ik volgend jaar niet havo wil starten.. Zijn er mensen die ervaringen hebben met eerst Onderwijsassistent en dan PABO? want van veel mensen hoor ik dat dat niet te halen is, dat je een hele hoop kennis mist...
MLoeser schreef:_Marianne schreef:Derdejaars.. stages waren groep 3, 7/8, 4, 1, 6 en dit hele jaar dezelfde groep: 7.
Goh, dat lijkt met wel leuk, zo'n wisselende stage. Kan je eigenlijk alle theorie uitproberen. Het is wel de vraag hoe de leerlingen het opnamen...?
Je bent ook niet 'ineens' weg, je bereidt ze er op voor! 

Natasja91 schreef:En ik zit bij MieLo op school, ook op de lerarenopleiding biologie.
Maar dan eerstejaars

Operatie was erg meegevallen, heb het nog leuk gehad in het ziekenhuis ook
ontzettend gelachen met mijn kamergenoten
zusters waren ook ontzettend aardig en de service was super
MLoeser schreef:Anatomie en fysiologie van mens en dier 1 (AFM1)
Chemie van het leven (eerst 5 hst. uit Campbell)
Plant vorm en functie 1
Diverstiteit 1 (systematiek en ordening, en een stukje evolutie (ontstaan van het leven)
Die opleidingen zien er wel heel anders uit qua opbouw. Maar op Windesheim is er toch geen pijl op te trekken, want bij elke verbetering van het eerste jaar worden de vakken weer overhoop gehaald. Maar goed, ze willen er dus wel aan werken om het eerste jaar zo goed mogelijk te maken, dat is de andere kant.
En dan dus steeds SLB onderwijskunde/pedagogiek en didactiek.

MieLo schreef:Natasja91 schreef:En ik zit bij MieLo op school, ook op de lerarenopleiding biologie.
Maar dan eerstejaars
heb ik je nou al eens gezien? of jij mij?
wordt weleens tijd
Ben er trouwens ook weerOperatie was erg meegevallen, heb het nog leuk gehad in het ziekenhuis ook
ontzettend gelachen met mijn kamergenoten
zusters waren ook ontzettend aardig en de service was super
![]()
Moet vanmiddag weer terug voor loopgips. zit alleen nog te twijfelen over de kleur