Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 12:49

_Marianne schreef:
Ik doe PABO aan de Marnix Academie in Utrecht. Ook erg leuk :D

Hoeveelste jaar? Al leuke stages gedaan? Welke groepen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 12:52

Urielle schreef:
Dat kan ik me voorstellen hoor, ik heb mijn eerste stage ook gedaan op H/V. :j Dacht van te voren ook dat ik een echte H/V docent zou zijn, TOT ik op het VMBO terecht kwam. :D H/V leerlingen zijn een stuk afstandelijker imo en VMBOers zijn ook wat kinderlijker. Op H/V kunnen ze nog wel eens achter je rug om afspreken met de hele klas om je door de mangel te halen, dat heb je op VMBO niet zo snel, meer spontane drukte omdat ze snel zijn afgeleid of even geen blijf met zichzelf weten, maar het is niet snel gemeen bedoeld. Bijvoorbeeld, klas heeft toets, is stil, iedereen aan het werk en ineens staat er een leerling op en die loopt naar het raam. 'Juf, ik MOET echt even lopen hoor, al dat stilzitten!' Dan krijgt ie wel op zijn kop maar stiekem moet ik ook wel grinniken in mezelf. Herken het gevoel wel dat ik echt even van mijn plaats moet :D Grenzen stellen moet je leren door veel ervaring op te doen, ga ik zelf ook nog wel eens de mist mee in. Maar als je eerlijk bent tegenover de leerlingen, dat je zelf ook nog aan het leren bent, en zegt dat je te snel/hard hebt ingegrepen of juist dat je een nieuwe start wilt maken omdat het zo echt niet kan, snappen VMBOers dat wel. Het meerendeel heeft zelf ook wel eens een nieuwe kans gevraagd ;) En meestal gaan ze je dan ook nog helpen hoe je op de juiste manier structuur geeft zonder te streng of te los te zijn. Op het H/V had ik dat alleen bij de eersteklassertjes :D

Ja als je het zo stelt, dan klinkt het VMBO wel heel tof :) Was eigenlijk al wel van plan volgend jaar op het VMBO stage te lopen. Jouw visie motiveerd wel :) Op zich lijken mij VMBO leerlingen inderdaad ook wat meer interesse te hebben ik jouw, en niet alleen de stof. Net als dat ze waarderen als je interesse hebt in hun. Voor een eerstejaar zoals ik is dat wel moeilijk, maar dat is wel een omgaanswijze die me aanspreekt! :)

Urielle

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:02

Oh, maar je moet sowieso gaan proberen om op zoveel mogelijk schooltypes les te geven hoor! Ik vond het jammer dat ik met mijn vak op het MBO niet terecht kon, anders had ik dat ook nog willen proberen. Is ook weer een totaal andere wereld!
De school waar ik gesolliciteerd heb is overigens h/v.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:06

Ik had eigenlijk de volgende planning:
-Dit jaar de beschermende omgeving van mijn oude school, op H/V niveau, als fijne opstart.
-Volgend jaar VMBO, liefst speciaal onderwijs (voor zover dat nog bestaad, maar de scholen in Almelo hebben daar een ongeschreven regel over...)
-Dan een jaar MBO, als dat mogelijk is. Er moet namelijk wel genoeg diepgang in zitten omdat dat de "theoriestage" is.
-Laatste jaar misschien naar het buitenland, of in een projectgroep, zoals lesgeven in de jeugdgevangenis.

Jaja, vol ambitie :D

Ik ben persoonlijk wel enthousiast voor het werken met "zorgleerlingen"

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:20

Dat heeft idd ook mijn interesse :j Heb ook in mijn tweede jaar geloof ik, onderzoek gedaan naar de leerproblemen en hoe een docent kan helpen bij leer- en gedragsstoornissen. Erg interessant en nuttig, want ook in het regulier onderwijs krijg je steeds meer zorgleerlingen. Ben ook in de toekomst geinteresseerd in een functie als remedial teacher of vertrouwenspersoon. Maar eerst maar eens gewoon docent en daarna mentor. Dat is moeilijk en druk genoeg voor het begin!

Je laatste jaar zou ik niet naar het buitenland gaan persoonlijk, bij ons wordt dat iig afgeraden omdat veel mensen daardoor voor hun LIO zakken omdat het buitenland ander onderwijs heeft en andere eisen/verwachtingen heeft dan Nederland en ze kunnen je van school uit niet tijdig corrigeren als het fout loopt. Ze adviseren dat in je tweede of derde jaar te doen, want dan kun je het jaar erop evt. twee stages ineen doen (veel uren kloppen dus :P ).

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:22

Hier! onderwijsassistent.
Ik wil ook doorstromen naar de PABO, maar ik ben erg aan het twijfelen of ik volgend jaar niet havo wil starten.. Zijn er mensen die ervaringen hebben met eerst Onderwijsassistent en dan PABO? want van veel mensen hoor ik dat dat niet te halen is, dat je een hele hoop kennis mist...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:25

Urielle schreef:
Dat heeft idd ook mijn interesse :j Heb ook in mijn tweede jaar geloof ik, onderzoek gedaan naar de leerproblemen en hoe een docent kan helpen bij leer- en gedragsstoornissen. Erg interessant en nuttig, want ook in het regulier onderwijs krijg je steeds meer zorgleerlingen. Ben ook in de toekomst geinteresseerd in een functie als remedial teacher of vertrouwenspersoon. Maar eerst maar eens gewoon docent en daarna mentor. Dat is moeilijk en druk genoeg voor het begin!

Je laatste jaar zou ik niet naar het buitenland gaan persoonlijk, bij ons wordt dat iig afgeraden omdat veel mensen daardoor voor hun LIO zakken omdat het buitenland ander onderwijs heeft en andere eisen/verwachtingen heeft dan Nederland en ze kunnen je van school uit niet tijdig corrigeren als het fout loopt. Ze adviseren dat in je tweede of derde jaar te doen, want dan kun je het jaar erop evt. twee stages ineen doen (veel uren kloppen dus :P ).

Ja, dat kan ook, maar het lijkt me wel heel tof om naar het buitenland te gaan. Moet me misschien even beter inlezen, dat ik daar niet pas in mijn laatste jaar achter kom :D bedankt voor de tip :D

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:26

MLoeser schreef:
_Marianne schreef:
Ik doe PABO aan de Marnix Academie in Utrecht. Ook erg leuk :D

Hoeveelste jaar? Al leuke stages gedaan? Welke groepen?

Derdejaars.. stages waren groep 3, 7/8, 4, 1, 6 en dit hele jaar dezelfde groep: 7.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:27

X_juul_X schreef:
Hier! onderwijsassistent.
Ik wil ook doorstromen naar de PABO, maar ik ben erg aan het twijfelen of ik volgend jaar niet havo wil starten.. Zijn er mensen die ervaringen hebben met eerst Onderwijsassistent en dan PABO? want van veel mensen hoor ik dat dat niet te halen is, dat je een hele hoop kennis mist...

Wij hadden er drie in dit jaar, die dus overstapten naar LVO. Dat bleek te moeilijk. Een van die twee doet nu de PABO en ik hoor niets dan goeds van haar. Het andere meisje heeft het twee weken geprobeerd en is toen alsnog gestopt, maar of ze dan al een goed beeld heeft? is vraag het me af.

Ik zou zeggen: Ga ervoor, doe je best, en dan heb je een goede kans dat het wel lukt!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:29

_Marianne schreef:
Derdejaars.. stages waren groep 3, 7/8, 4, 1, 6 en dit hele jaar dezelfde groep: 7.

Goh, dat lijkt met wel leuk, zo'n wisselende stage. Kan je eigenlijk alle theorie uitproberen. Het is wel de vraag hoe de leerlingen het opnamen...?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:35

MLoeser schreef:
_Marianne schreef:

Goh, dat lijkt met wel leuk, zo'n wisselende stage. Kan je eigenlijk alle theorie uitproberen. Het is wel de vraag hoe de leerlingen het opnamen...?

Nou ja, in principe is het de bedoeling dat in de majorfase elk halfjaar een nieuwe klas hebt. Maar ik heb vorig jaar 3 klassen gehad, omdat ik in een klas moest stoppen ivm ziekte van de leerkracht (de invaller wilde geen stagiaire).
Dus in het eerste jaar: eerste semester groep 3 en tweede semester groep 7/8
In het tweede jaar: eerste semester groep 4(paar weken), daarna groep 1, tweede semester groep 6.

In principe zijn de leerlingen het gewend natuurlijk :) Je bent ook niet 'ineens' weg, je bereidt ze er op voor!

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:36

Mn studie is Pedagogiek, niet zo specifiek op het onderwijs als Pabo of leraren opleiding, maar wel gericht op onderwijs.
Ik zit nu in mn vierde jaar en ga dus afstuderen. Ik loop stage op een middelbare school, met VMBO en Havo. Hier doe ik van alles, leerproblematiek, onderwijsassistent, voor de klas, mentoraat etc. Heel leuk en afwisselend. Hierna wil k mn onderwijsbevoegdheid halen, of RT gaan studeren om daarmee op het VO aan de slag te kunnen.

Urielle, jou ervaring over het middelbaar onderwijs vind ik erg leuk om te lezen. Het is zo herkenbaar, en ik denk dat ik mede daardoor erg gecharmeerd ben van het VMBO..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:52

En ik zit bij MieLo op school, ook op de lerarenopleiding biologie.
Maar dan eerstejaars :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 14:04

gezellig, nog een eerstejaars bioloog :D

Zin in je stage? En welke vakken heb jij tot nu toe gehad?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:46

Heb er heel veel zin in!
Spannend, ben benieuwd waar ik word geplaatst.

Van de biologische vakken heb ik tot nu toe inclusief deze tentamenweek gehad:
Diersystematiek 1
Diersystematiek 2
Aquatische ecologie
Celbiologie 1
Ethologie
Fysiologie voeding

En jij?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 15:48

Anatomie en fysiologie van mens en dier 1 (AFM1)
Chemie van het leven (eerst 5 hst. uit Campbell)
Plant vorm en functie 1
Diverstiteit 1 (systematiek en ordening, en een stukje evolutie (ontstaan van het leven)

Die opleidingen zien er wel heel anders uit qua opbouw. Maar op Windesheim is er toch geen pijl op te trekken, want bij elke verbetering van het eerste jaar worden de vakken weer overhoop gehaald. Maar goed, ze willen er dus wel aan werken om het eerste jaar zo goed mogelijk te maken, dat is de andere kant.

En dan dus steeds SLB onderwijskunde/pedagogiek en didactiek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:13

De biologen zijn hier wel zwaar in de meerderheid :=

Ik heb er vanmiddag nog een sollicitatie uitgedaan, voor een bijna volledige baan.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:21

Ik ben een 1e jaars onderwijsassistente, dus net begonnen.. Maar vindt de stage etc tot nu toe echt super.

zou hierna graag de PABO willen doen, op lerarenopleiding met vak Maatschappijleer.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:33

Urielle, hoe is die opleiding maatschappijleer? :)

Ik zit er namelijk over na te denken om dat er misschien ook bij te gaan doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:15

Tja, ik moet zeggen, ik ben het gaan doen omdat ik een verkort opleidingstraject zou mogen volgen met veel vrijstellingen. Dat is niet waar gemaakt en achteraf had ik dan liever iets gedaan waar meer werkgelegenheid in is, omdat geschiedenis al heel weinig banen heeft. Maar op zich is het wel interessant. Persoonlijk vind ik het allemaal veel te basaal, maar het kan zijn dat dat is omdat ik via geschiedenis al voorkennis heb. Het vak zelf is leuk, daar ligt het niet aan. Heb Politicologie gehad en ben nu bezig met Sociologie. Krijg nog dingen als Massamedia etc.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:06

@ Biologen onder ons, en anderen met een engels talig studie boek: Ik ben nu kei hard aan het studeren voor DIV1, en daar staan me toch een boel "heb ik nog nooit gezien"-termen in. Wij worden allemaal geacht dat we die termen ook in het NL weten omdat we uiteindelijk een studie doen voor NL talig onderwijs. Hoe zit dat bij jullie?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:13

Natasja91 schreef:

heb ik je nou al eens gezien? of jij mij? :=
wordt weleens tijd ;)

Ben er trouwens ook weer :D Operatie was erg meegevallen, heb het nog leuk gehad in het ziekenhuis ook := ontzettend gelachen met mijn kamergenoten :) zusters waren ook ontzettend aardig en de service was super :P
Moet vanmiddag weer terug voor loopgips. zit alleen nog te twijfelen over de kleur :=

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:15

MLoeser schreef:
Anatomie en fysiologie van mens en dier 1 (AFM1)
Chemie van het leven (eerst 5 hst. uit Campbell)
Plant vorm en functie 1
Diverstiteit 1 (systematiek en ordening, en een stukje evolutie (ontstaan van het leven)

Die opleidingen zien er wel heel anders uit qua opbouw. Maar op Windesheim is er toch geen pijl op te trekken, want bij elke verbetering van het eerste jaar worden de vakken weer overhoop gehaald. Maar goed, ze willen er dus wel aan werken om het eerste jaar zo goed mogelijk te maken, dat is de andere kant.

En dan dus steeds SLB onderwijskunde/pedagogiek en didactiek.

dat is bij ons dus minder, ze houden nu voornamelijk hetzelfde schema aan qua vakken. vriend van mij zit een jaar hoger en die heeft wel een heel ander vakkenschema, maar zoals het ons nu loopt gaat wel goed :)
zelf sluit ik nu hopelijk Sociobio, nask voor bio's, Celbiologie 2 en fysiologie hersenen (2e jaars vakken) af

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:40

MieLo schreef:
Natasja91 schreef:

heb ik je nou al eens gezien? of jij mij? :=
wordt weleens tijd ;)

Ben er trouwens ook weer :D Operatie was erg meegevallen, heb het nog leuk gehad in het ziekenhuis ook := ontzettend gelachen met mijn kamergenoten :) zusters waren ook ontzettend aardig en de service was super :P
Moet vanmiddag weer terug voor loopgips. zit alleen nog te twijfelen over de kleur :=

Mooi dat het is meegevallen! Heb je al een keuze kunnen maken voor een kleurtje? Anders vraag je of je gewoon half de ene en half de andere kleur mag :=

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:33

MieLo, ik heb je al vaak gezien haha :D
Ik heb vandaag m'n stage toegewezen gekregen en ben gewoon op m'n oude school geplaatst!
Helemaal top, heb er onwijze zin in :D