Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
WillemYntJee schreef:@Haike, Dat werd in t begin van je topic ook al gezegd dat je je gewoon moest inschrijven bij de gemeente, maar toen was dat volgens jou een probleem omdat je in een kraakpand gaat wonen. Dus ik snap je nu even niet meer
Liezel1 schreef:Urielle schreef:Maar bij jullie geldt het allemaal wel? Want dan gaat er hier iemand nog eens op zijn achterste poten terug naar de IBG bellen
Ik ben een periode thuiswonend geweest, toen heb ik gewoon thuiswonende beurs gekregen. Daarna op kamers gegaan, adreswijziging doorgegeven en aangegeven dat ik vanaf dan uitwonend was en ik heb gewoon een uitwonende beurs gekregen. Woon nu samen, ook uitwonend, maar heb geen recht meer op stufi. Ik sta wel gewoon uitwonend ingeschreven en heb mn OV nog. Nog nooit moelijk over gedaan. Ik hoefde ook geen huurcontract of wat dan ook te overleggen.
) moest er wel ineens meer overlegd 
http://www.ib-groep.nl/particulier/Info ... nadres.asp schreef:Iedere burger in Nederland is verplicht om zich in te laten schrijven op het adres waar hij woont bij de gemeente waar hij woont. Dit geldt dus ook voor scholieren en studenten. Instanties, zoals de IB-Groep, die uitkeringen verstrekken, maken gebruik van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) om gegevens te controleren. Dit is wettelijk geregeld. Vanaf 2003 controleren wij deze inschrijving bij de gemeente.
Als je vanaf het school- of studiejaar 2002 voor het eerst studiefinanciering ontvangt, is de IB-Groep verplicht je woonadres dat je hebt doorgegeven te vergelijken met dat in de GBA. Als de adressen na de adresvergelijking verschillen, krijg je een brief van de IB-Groep. Daarin staat dat je nog vier weken de tijd hebt om de 'fout' te herstellen. Zijn bij de tweede controle de adressen nog niet gelijk, dan wordt je beurs voor uitwonenden omgezet in een beurs voor thuiswonenden. Dit gebeurt vanaf het begin van de gecontroleerde periode.
) kunnen inschrijven, maar dan krijg je je post ook daar.
Bleek niet zo handig te zijn tijdens de vuurwerkramp.sjaantje schreef:Kun je als je kraak woont je dan wel inschrijven bij de gemeente?? Dat vraag ik me namelijk af.. Zolang dat niet kan, krijg je ook geen uitwonende beurs. Dan zou je je eventueel nog bij een tante (ofzo) kunnen inschrijven, maar dan krijg je je post ook daar.
Urielle schreef:Een vriendin van mij woonde in een antikraakpand en volgens mij stond die wel gewoon geregistreerd, zal het haar eens vragen via Hyves.
Overigens wel gedoogd hoor dat we daar zitten, maar blij zijn ze er niet mee. Citaat:er zijn 2 zaken die je uit elkaar moet houden:1) het woonadres waarop je bij de gemeente staat ingeschreven moet je ook bij ons doorgeven als uitwonende woonadres. Dat wordt namelijk gecontroleerd. Als deadressen bij de gemeente en de IB-Groep niet hetzelfde zijn krijg je een boete. Dat staat los van het uitwonend zijn, het is puur een controle op de adresgegevens zelf.2) je bent uitwonend als je niet op het adres van (een van) jouw ouders woont.Jezult dan later bij de uitwonende controle eventueel met aanvullende bewijzen moeten aantonen dat je uitwonend bent, als wij dat niet op basis van de controlebij de gemeente dat kunnen afleiden. Wij kunnen namelijk bij de gemeente de gegevens opvragen van alle personen die op een bepaald adres ingeschreven staan en wat de relatie tussen die personen is. Als blijkt dat je ouders ook op datzelfde adres staan ingeschreven dan ben je dus inwonend. Het zijn 2 aparte controles dus.
haike schreef:Heb nu HBO gedaan aan de HAS, ga straks verder met de 1jarige kopopleiding aan de STOAS, docentenopleiding HBO. Nu dacht ik zelf ook nog half jaar recht te hebben op stufi om daarna gewoon stil te zetten. Wilde dan ook uitzoeken hoe zat met lerarenbeurs, gezien docentenopleiding ga volgen. Maar nu blijkt dat niet te kunnen, en kan na mn half jaar stufi echt alleen nog maar een lening krijgen? En die wil ik niet, maar kon blijkbaar niet anders? En meteen beginnen met docentenbeurs kon ook al niet, omdat eerste half jaar nog recht heb op stufi en dan geen recht hebt op docentenbeurs..... HELP!!!
Sorry, zoals uitgelegd werd net, snap er echt helemaal niks meer van! Morgen intake bij Stoas, die zullen het misschien al wel vaker hebben meegemaakt, maar ben bang van niet omdat eerste ben die van 3,5 jarige opleiding doorstroomt.
, je kan daar een nul-lening van maken, en dan leen je feitelijk niks, hoef je niks terug te betalen, maar je houdt wel je OV.