HELP! Cito toets...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: HELP! Cito toets...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:17

djoni schreef:
Volgensmij mag je niet helemaal zelf beslissen wat je gaat doen... De toets en de leerkracht hebben daar ook flinke inspraak in, dacht ik.

Dat valt wel mee hoor. Mocht je later toch te hoog/laag ingeschat zijn dan kun je op het voortgezet onderwijs ook nog eens switchen tussen de niveaus dus eigenlijk heeft die toets helemaal geen waarde want je beland hoe dan ook wel op het goede niveau.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:19

Dat hangt af van de school waar je naartoe gaat hoor. Bij ons wordt op vwo al lang niet iedereen aangenomen en op het tweetalig onderwijs al helemaal niet. Bij ons is gym. pas in de 2e maar bij andere scholen telt dat dan ook al mee.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 11:40

De cito bepaald 15 procent waar je naar toe gaat volgens mij Zij zijn groot en ik is klein!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:49

ach wel nee joh. Ik had mavoadvies van de cito. Ook puur omdat ik net zo gestressed was als jij. Uiteindelijk naar mavo/havo brugklas gegaan. Toen naar havo/vwo. toen naar 3vwo, 4vwo, 5vwo. En uiteindelijk 5havo. Mavo advies klopte dus helemaal niet Knipoog

Je hoeft je echt niet zo druk te maken. Je komt altijd op de goede plek Lachen

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:42

Bij ons maakte de cito toets niet heel veel uit, maar telde wel een beetje mee. Gewoon die toets rustig maken en goed de vragen lezen. Ik was er niet zenuwachtig voor, ik dacht dat het toch niet zo veel uit maakte. Tong uitsteken Mijn zusje doet hem dit jaar ook. Je kunt toch ook met zo'n koptelefoon op doen of niet?

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:08

Ik had echt heel veel van de CITO verwacht en was dus echt heel zenuwachtig..
Uiteindelijk viel het echt reuze mee, hij was makkelijker dan ik had verwacht Nagelbijten / Gniffelen
Ik had havo/vwo gescoord! Lachen

Bij ons telde de Cito wel een klein beetje mee..
Als je leraar havo(ik zeg maar wat) advies gaf, en op de cito scoorde je ook havo.. dan was het zeker dat je havo kreeg..
maar als de leraar je havo gaf, en je scoorde vmbo-b dan gingen ze toch nog wel even kijken..

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:30

Cisss schreef:
Bij ons maakte de cito toets niet heel veel uit, maar telde wel een beetje mee. Gewoon die toets rustig maken en goed de vragen lezen. Ik was er niet zenuwachtig voor, ik dacht dat het toch niet zo veel uit maakte. Tong uitsteken Mijn zusje doet hem dit jaar ook. Je kunt toch ook met zo'n koptelefoon op doen of niet?

Je mag alleen met koptelefoon als je dyslexies (zo schrijf je het toch? bent.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:35

Ik was geloof ik in staking toen de ik de citotoets had, had ook echt heel weinig punten. Maar mocht toen wel gewoon naar VMBO-tl Haha! .

Enne, ik heb geen enkele vraag gelezen van die test. En ik ben toch ook nog goed terecht gekomen. Je leven hangt er niet van af hoor Haha! .

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:49

wanneer heb je hem?

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:50

ik wil je ten 1e heel veel succes wensen! Lachen

maar je moet je niet zo druk maken, het lijkt allemaal heel erg, maar het bepaald echt niet alles, als je gewoon goed uitgeslapen ben, goed de vragen leest kan dr niet zoveel fout gaan Knipoog

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:25

Tnx ik heb hem ergens in januari volgens mij

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:56

Ik was ook heel zenuwachtig, maar hij valt echt reuze mee Ja .
Tenminste in mijn klas was hij heel goed gemaakt! Gewoon rustig
der aan beginnen en goed controleren, zo heb ik er weleens een paar
foutjes van mezelf uit gehaald Lachen .

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:50

_Miesje_ schreef:
De cito bepaald 15 procent waar je naar toe gaat volgens mij Zij zijn groot en ik is klein!

In percentages telt het in ieder geval sowieso niet Knipoog

In principe telt de CITO alleen mee als je op bijvoorbeeld een categoraal gymnasium wilt komen (dat is een school met alleen gymnasiumleerlingen), daar hanteren ze vaak een norm van 545, waarbij met een lagere score overlegd kan worden.
Bij de meeste scholen ga je toch eerst nog naar een gecombineerde brugklas en je kunt altijd nog wel switchen of doorstromen als je toch een ander niveau aankunt.

Bij de CITO: heel veel succes natuurlijk! Lees rustig de vraag door, denk niet halverwege al dat je het antwoord weet maar lees 'm echt uit! Als je alle vragen hebt gemaakt en er is nog tijd over, dan kun je je vragen nog een keer doorkijken, maar verander niet als je écht twijfelt want dan is meestal je eerste gedachte de goede.
Als er vragen zijn die je écht niet weet, ga er dan niet een kwartier over nadenken maar sla 'm even over en ga eerst verder met de vragen die je wél weet, anders verlies je tijd.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:53

Heej
Ik doe binnekort ook de cito.
Maar ik heb Dicalculie (Het zelfde als Dyslectie alleen met Rekenen)
Maar ik moet de toets gewoon maken,terwijl ik de stof nooit heb gehad of gezien.
Ik ga hem gewoon maken,ik zie wel wat eruit komt Lachen

Jij Ook veel succes,en voor tips of vraagjes pb staat alltijd voor je open Bloos

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:55

De CITO toets is niet allesbepalend, so don't worry Lachen
De leraren hebben een redelijk beeld van wat jij kan & doet,
en zullen vooral op basis daarvan advies geven Knipoog

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:00

Ga je naar een school met verschillende niveaus hierna?
Dan zou ik me al helemáál niet meer druk maken over de CITO toets .
Wij hebben hier op school mavo, havo en vwo, en er zijn zát voorbeelden van mensen die mede dankzij de cito toets, een mavo advies kregen, vanuit de brugklas gingen ze naar vwo 2, en nu zitten ze in vwo 6. Dus, gewoon lekker rustig blijven, gewoon je best doen, meer kan je gewoon niet doen Lachen .
Op de middelbare school in de brugklas wordt er eigenlijk ook wel een beetje naar je niveau gekeken, en daar doen ze een heel jaar over, alle toetsen tellen dan mee. Dat is dus veel minder een momentopname Lachen Dus, maak je er gewoon echt niet druk over Knipoog

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:27

- Gewoon goed uitgerust zijn (dus vroeg naar bed al een aantal dagen van tevoren).
- Niet je op de toets voorbereiden met toetsen enzo. Het gaat om je basiskennis (wat je in die jaren geleerd hebt).
- Alle spullen die je voor de toets nodig hebt meenemen.
- En (gewoon) je best doen Lachen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:31

Let wel even op:
Als je iets overslaat, ga dan niet het antwoord van de volgende vraag in dat hokje invullen! Dat heb ik namelijk toen gedaan, en daar kwam ik achter toen ik klaar was. Toen dacht ik: "he? er is toch nog een vraag?" Nors opkijken Gelukkig wist ik nog het nummer van de vraag waar ik in de mist was gegaan en kon ik alles terug veranderen. Anders had ik wel heel veel fout gehad...
Maar succes alvast OK dan!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:37

Ik heb morgen,woensdag en donderdag de proefcito. Dat is wel fijn. Zijn er veder nog tips?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:37

vooral rustig blijven, dextro pure ofzo erbij houden en de vraag 3 x lezen voor je antwoord

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:40

lifaya schreef:
vooral rustig blijven, dextro pure ofzo erbij houden en de vraag 3 x lezen voor je antwoord

Oke, maar wat is een dextro pure? Tong uitsteken

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:41

cito zegt niet zo veel hor, ik werk op veel scholen, en mmge doen 2 dagen cito andere 3.
ik had inmiddels tig jaar terug 548 punten zu met gemak naar het atheneum kunnen..
heb uiteindelijk na 4 jaar mavodiploma gehaald, daarna mbo en hbo, ach je komt e wel, je leven hangt niet af van die toets, er spelen veel meer factoren mee in je leven, waardoor dingen soms niet gaan zoals je verwacht.
zorg dat je goed slaapt, en goed eet, en doe je best.
gewoon op je eigen tempo werken

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:42

_Miesje_ schreef:
lifaya schreef:

Oke, maar wat is een dextro pure? Tong uitsteken

zo'n soort zuigsnoepje ofzo dat je energie geeft Clown en het zorgt ervoor dat je suuikerspiegelgehalte hoog blijft ofzo whuah ik had et in elk geval wel bij mijn CITO. mijn scoro was 544

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:58

Tieneke schreef:
djoni schreef:
Volgensmij mag je niet helemaal zelf beslissen wat je gaat doen... De toets en de leerkracht hebben daar ook flinke inspraak in, dacht ik.

Nee, de toets geeft een indicatie en op basis daarvan mag de leerkracht een mening geven. Maar die mening hoeft niet bepalend te zijn voor de beslissing. Een toets/leerkracht kan je niet verplichten iets te doen. Het kan enkel aangeven wat misschien het beste is. Een advies dus, maar niet bindend. Als de toets je aangeeft het laagste te gaan volgen, mag je in principe het hoogste gaan doen. Of dat verstandig is, is een totaal andere vraag.

De toets geeft indd een score en aan de score is een niveau gekoppeld.
De leerkracht kan je een ander advies geven als het denkt dat je normaal veel hoger of lager zou halen dan deze uitslag.
Meestal zit de cito wel in de goede richting.

Het is zo dat je met een vmbo niveau je kan inschrijven op een Havo. Het is echter niet gebruikelijk dat je dan aangenomen wordt.
Als je net 1 punt misloopt om naar het vwo(bijvoorbeeld) te kunnen wil de school nog wel overwegen om naar jou basisschool te bellen en te overleggen met jou juf/meester.

* ik heb vorig jaar groep 8 gehad

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:01

Mijn broertje heeft hem binnenkort ook. Hij had van zijn juf oefentoetsen gekregen.

Hihi toen ik hem had had ik amper door dat het de cito toets was en zo belangrijk was. :o Vond het wel chill, lekker pauze en we mochten op sokken in het lokaal en kregen thee enzo. Nouja ik was iig niet gestresst ofzo. :)
Ik had trouwens 540, was havo advies. Maar ik ben naar het vwo gegaan, want de juffen dachten dat ik wel beter kon en ik denk zelf eigenlijk ook. Zit nu in 5 en 6 vwo (doe sprint want ben blijven zitten door luiheid :o ).
Dus niet teveel stressen, je cito score zegt echt helemaal niks. Het komt heus wel goed, en ik denk dat jouw juf of meester je een beter advies kan geven dan de cito. :)