Gezocht: Paardenopleiding!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Re: Gezocht: Paardenopleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:20

Let wel.. Vakantiewerk is voor even.. Je opleiding is voor heel je leven..

Het is en blijft een moeilijke keuze en het is jammer dat er niet veel meer aandacht aan wordt besteed..

Ik wens je heel veel succes bij je keuze.. Lachen

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:28

dit is waar ja, maar denk dat je opzich met vakantie werk ook een heel eind kwa ervaring op doet.
Wat is volgends jullie een ''betere'' kant kwa school, het les geven, of het handelen en inrijden van paarden.
Deze dingen samen met de fokkerij lijken mij heel leuk.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:39

Ervaring zul je vast wel opdoen, maar denk dat het een slecht beeld geeft voor de rest van je leven..

Maar sowieso is op je 15e het nog erg lastig om een juiste keuze te maken..

Ik ben nu 21 en zit nu in mn tweede jaar, maar ik weet ook niet 100% zeker of ik de juiste opleiding heb gekozen. Maar ik heb een zeer brede opleiding, dus kan nog wel zeer veel kanten op.. Maar ben bang dat het echt wel een kantoorbaan gaat worden in begin sowieso, terwijl ik altijd geroepen heb dat ik dat absoluut niet wil..

Ik heb trouwens ook gehoord dat er veel mensen afvallen die paardenhouderij MBO doen.. Ik wil je niet helemaal tegen paardenhouderij maken, want er zijn natuurlijk ook genoeg meiden die het wel echt leuk vinden.. Maar ik denk dat veel meiden zich er heel erg op verkijken en dat is erg jammer..

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:42

Kirstjuhh schreef:
dit is waar ja, maar denk dat je opzich met vakantie werk ook een heel eind kwa ervaring op doet.
Wat is volgends jullie een ''betere'' kant kwa school, het les geven, of het handelen en inrijden van paarden.

Wat ik leuk vind is de handel en africhting. Maar het nadeel ervan is als je dit voor jezelf gaat doen, dan heb je geen vast inkomen. Want de ene maand worden er meer als 5 paarden verkocht en de andere maand geen een. Als je een beetje vastigheid qua geld wil hebben zou ik lessen erbij gaan geven en iets van een pension stalling.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:44

Het is idd waar dat veel meiden afhaken later omdat je weinig kan in de paardensport als je ''niet heel goed bent''. Maar wil toch al 12 jaar mijn eigen famillie achterna..

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:47

Jordy_ schreef:
Kirstjuhh schreef:

Wat ik leuk vind is de handel en africhting. Maar het nadeel ervan is als je dit voor jezelf gaat doen, dan heb je geen vast inkomen. Want de ene maand worden er meer als 5 paarden verkocht en de andere maand geen een. Als je een beetje vastigheid qua geld wil hebben zou ik lessen erbij gaan geven en iets van een pension stalling.

Ik vind dit ook erg leuk, je hebt gelijk hoor. Je hebt geen vast inkomen, en dit heb ik wel nodig denk ik. ( ik ben dus degene die nu in de 2de zit en opzich nog wel 2 jaar heeft, maar al verlangt naar de paardenhouderij vanaf groep 6 basisschool Clown en XNOUSS die zit in haar laatste jaar Knipoog ) Een pensionstal lijkt me ook erg leuk, maar ik ben altijd iemand die het luxe wilt.. dus dan zou je denk ik eerst veel moeten investeren?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:27

Moet je eigenlijk zowiezo een eigen paard hebben voor deze opleidingen?

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:50

Licht eraan voor sommige opleidingen heb je wel een eigen paard nodig, maar een lease/bijrijdpaard is ook goed.

Ja je moet altijd wel een beetje investeren he.. Maarja, zonder een lening v/d bank red je het toch niet. Dus als je het toch doet, waarom het dan niet meteen goed doen toch. Knipoog

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:55

Tja ik doe nu dus Deurne... MBO 4.. maar ga hierna wel een HBO opleiding doen wat iets totaal anders is zodat ik ook nog iets anders heb... (doe trouwens geen sport maar de richting voor paraveterinair

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 08:41

Jordy_ schreef:
Licht eraan voor sommige opleidingen heb je wel een eigen paard nodig, maar een lease/bijrijdpaard is ook goed.

Ja je moet altijd wel een beetje investeren he.. Maarja, zonder een lening v/d bank red je het toch niet. Dus als je het toch doet, waarom het dan niet meteen goed doen toch. Knipoog

Ja dat is waar Lachen

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:06

Heeft er niemand verder nog ervaring met opleidingen in de paardenhouderij? Haha!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:36

Ikke! Zit in Zwolle, op de Groene Welle. Paardenhouderij niveau 4.. Just ask!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:40

RCHLLKE schreef:
Ikke! Zit in Zwolle, op de Groene Welle. Paardenhouderij niveau 4.. Just ask!

Is dit goed + leuk?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:40

Jazeker, ik vind van wel Lachen! Heb het erg naar mijn zin!

lisannetj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:31

Ik zit op de opleiding paardenhouderij/paardensport [niveau 4] op het Prinsentuin College te Breda.. maar denk goed na voordat je een paarden opleiding gaat doen, wat al gezegd werd..

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:38

Voor opleidingen kan je kijken bij NHB Deurne, AOC Terra, Wellant, en Google natuurlijk, want daar vind je heel veel.
Toch raad ik je aan heel goed na te denken over werken in de paarden, het is niet allemaal rozengeur en manenschijn.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:41

Dit weet ik allemaal heel goed hoor, dat ik goed moet beslissen enzo. Maar dit is het enige wat ik écht wil.. Hier leef ik al zo'n 12 jaar naartoe Tong uitsteken En moet er nog 2 minimaal..

lisannetj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:21

Kirstjuhh schreef:
Dit weet ik allemaal heel goed hoor, dat ik goed moet beslissen enzo. Maar dit is het enige wat ik écht wil.. Hier leef ik al zo'n 12 jaar naartoe Tong uitsteken En moet er nog 2 minimaal..

vroeger was het bij mij ook zo dat wanneer mensen de vraag aan mij stelde 'wat wil je worden?' dat ik zei; IETS MET PAARDEN!! .. maar nu ik eenmaal deze opleiding doe valt het toch tegen.. t zijn meer rotklusjes die je te doen krijgt dan leuke dingen..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:22

Championn schreef:
Oke,oke.
Groom zijn of stalruiter lijkt me echt helemaal leuk.
Als ik maar bij de paarden ben,dan vind ik alles best.
Kijk ik wil ook niet alleen bezig zijn met bv stallen mesten,omdat ik me niet als vuil laat behandelen.

Welke MBO opleidingen zijn geschikt op deze kant op te gaan??

Dan raad ik je af om in de paarden te gaan Lachen Stallen uitmesten hoort erbij.. en daar zal je ook beginnen.
Als je een goede motivatie hebt, en goed je best doet, zal je hogerop gaan komen..
Tuurlijk, ik snap dat je niet de rest van je leven stallen wilt uitmesten.. Maar denk dat toch wel voor 9 vd 10 daar hun paardencarriere begint, en als je dat al niet wilt, moet je er ook echt niet gaan beginnen.
Als je paardenhouderij gaat doen, en je bent dadelijk stagiaire op bijv een manege bedrijf, nou uitmesten zul je dan elke dag doen Lachen ben je je daar van bewust? (of je moet natuurlijk een goede stage hebben waar ze standaard iemand hebben om uit te mesten Lachen )

edit: en dan nog alle andere klusjes, spinnenwebben raggen, bak spoeien, 100 paarden poetsen, verven, timmeren, poetsen, en ga zo maar even door Lachen
als je dan stalruiter of groom wilt worden, naja als je geluk hebt mag je een paard rijden, of een dier wedstrijdklaar maken of dergelijke..
Ik weet niet hoe je kan rijden? Als dat heel goed is, zal je natuurlijk grotere kans op stage hebben om te kunnen rijden..
Dan heb je 4 jaar stage achter de rug, en dan nog hopen op een baan te vinden, en heel veel werken, voor heel weinig geld.
Als je dat wilt, zeker doen! Als daar je passie ligt, als je niet zeker weet of je passie daar wel ligt, raad ik het je af.
Ik wilde ook iets met paarden gaan doen. Wat? geen idee.. Uiteindelijk ben ik Horse & Healt gaan doen in deurne. Opleiding paraveterinair, of houderij, jaar 3 kan je kant gaan kiezen. Bevalt goed! Jaar 3 ga ik voor paraveterinair. Loop nu stage op een dierenkliniek, en help de DA veel met paarden(en natuurlijk andere dieren) maar voornamelijk paarden Lachen Bevalt super! Maar toch ga ik na deze opleiding HBO Fysiotherapie doen. Waarom? In het vak waar ik leer, is bijna geen werk te vinden.. Als je werk hebt, is het niet wat ik wil. Ik wil op een grote paardenkliniek te werken komen. Die kans is minimaal. En heb voor mezelf besloten dat ik geen DA assistente wil worden, die de zooi van de DA maar opruimt.
Laatst bijgewerkt door MaaikeMo op 03-01-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:28

Persoonlijk raad ik het je heel erg af om een paardenopleiding te gaan doen!
Ik wou dit ook en heb dus (bijna) alle mbo en hbo opleiding op paardengebied gehad en of ze waren slecht voor je paard(op paardensport aoc alleen vrijdag half uurtje naar buiten en in de ochtend even los in de bak, verder op stal) of voor jezelf(met betrekking op niets/nauwelijks iets nuttigs leren).

En waar een wil is, is inderdaad een weg. Maar je kan ook wel iets in de paarden gaan doen als je een andere opleiding hebt gedaan. In de paarden is geen droog brood te verdienen(uitzonderingen daargelaten natuurlijk) en is dus fijn als wat anders achter de hand hebt.
Instructricepapieren bijv. kun je ook los wel halen in vorm van een cursus.

Ik heb nu besloten om de havo te gaan doen en daarna Fysio enja dat daarna doorbetrekken op de paarden(wil heel graag osteopaat worden), maar dan heb ik altijd de fysio voor mensen achter de hand. Ook wil ik mijn instructricepapieren gaan halen en dan les gaan geven, maar erbij niet als hoofdbaan.
Mijn ultime droom is een eigen bedrijf in de paarden, maar daar ga ik niet een opleiding in volgen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:34

- Ik Kirstjuhh is iemand anders dan Championn hé! -

Ik wil denk ik toch ondanks al jullie waarschuwingen, toch mijn familie volgen.
Zelf wil ik misschien ostheopaat worden(net als ijssnuiver Tong uitsteken ) en mn instructeurs diploma's halen.
Maar het maakt mij niet echt uit dat ik eerst alleen moet mesten enzo..
Mijn oom zegt zelf, dat ik het beste naar Ermelo kan gaan. En dit doe ik dus ook.
Want ja, waar een wil is, is een weg! Lachen

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:38

MaaikeMo schreef:
Championn schreef:
Oke,oke.
Groom zijn of stalruiter lijkt me echt helemaal leuk.
Als ik maar bij de paarden ben,dan vind ik alles best.
Kijk ik wil ook niet alleen bezig zijn met bv stallen mesten,omdat ik me niet als vuil laat behandelen.

Welke MBO opleidingen zijn geschikt op deze kant op te gaan??

Dan raad ik je af om in de paarden te gaan Lachen Stallen uitmesten hoort erbij.. en daar zal je ook beginnen.
Als je een goede motivatie hebt, en goed je best doet, zal je hogerop gaan komen..
Tuurlijk, ik snap dat je niet de rest van je leven stallen wilt uitmesten.. Maar denk dat toch wel voor 9 vd 10 daar hun paardencarriere begint, en als je dat al niet wilt, moet je er ook echt niet gaan beginnen.
Als je paardenhouderij gaat doen, en je bent dadelijk stagiaire op bijv een manege bedrijf, nou uitmesten zul je dan elke dag doen Lachen ben je je daar van bewust? (of je moet natuurlijk een goede stage hebben waar ze standaard iemand hebben om uit te mesten Lachen )

edit: en dan nog alle andere klusjes, spinnenwebben raggen, bak spoeien, 100 paarden poetsen, verven, timmeren, poetsen, en ga zo maar even door Lachen
als je dan stalruiter of groom wilt worden, naja als je geluk hebt mag je een paard rijden, of een dier wedstrijdklaar maken of dergelijke..
Ik weet niet hoe je kan rijden? Als dat heel goed is, zal je natuurlijk grotere kans op stage hebben om te kunnen rijden..
Dan heb je 4 jaar stage achter de rug, en dan nog hopen op een baan te vinden, en heel veel werken, voor heel weinig geld.
Als je dat wilt, zeker doen! Als daar je passie ligt, als je niet zeker weet of je passie daar wel ligt, raad ik het je af.
Ik wilde ook iets met paarden gaan doen. Wat? geen idee.. Uiteindelijk ben ik Horse & Healt gaan doen in deurne. Opleiding paraveterinair, of houderij, jaar 3 kan je kant gaan kiezen. Bevalt goed! Jaar 3 ga ik voor paraveterinair. Loop nu stage op een dierenkliniek, en help de DA veel met paarden(en natuurlijk andere dieren) maar voornamelijk paarden Lachen Bevalt super! Maar toch ga ik na deze opleiding HBO Fysiotherapie doen. Waarom? In het vak waar ik leer, is bijna geen werk te vinden.. Als je werk hebt, is het niet wat ik wil. Ik wil op een grote paardenkliniek te werken komen. Die kans is minimaal. En heb voor mezelf besloten dat ik geen DA assistente wil worden, die de zooi van de DA maar opruimt.

Ik weet wel dat je natuurlijk áltijd begint met mesten. Je voelt jezelf een soort slaaf.. Ik hielp(vrijwilligers werk) 3 dagen in de week op de manege waar ik toen de tijd reed. Maar wat moest ik doen? Poetsen,paarden klaar maken voor les, beginners helpen, lessen startten, vegen,korte pauze. Ze hadden dan iemand die standaard uitmestte, maar dit vond ik persoonlijk niet heel erg om te doen. Je bouwt op die manier een goede band op met de paarden van jou manege, en de mensen die er ook rijden. Ik reed daar in totaal 6 jaar.. en kende vele pony's door en door.. Vele andere mensen die daar reden kenden ik ook wel. Maar nu ik daar weg ben (alweer anderhalf jaar..) mis ik het eigenlijk wel hoor! Om als een soort slaafje gebruikt te worden.. Oké natuurlijk vind je het leuk om lekker veel te kunnen rijden, andermans paarden uit te brengen in de sport enzo. Maar hier begint het. En daar ben ik me erg van bewust. Daarom zoek ik ook nog steeds(samen met XNOUSS) een vakantie baantje op een stal om te weten wat het allemaal écht inhoud. Okal weet ik het zelf wel zeker, wil ik me nu meer gaan richten op welke kant ik nou eigenlijk op wil... Is dit de sport in? (ja denk het wel) of de kant van het zien van kreupelen dieren, deze goed maken op conditie trainen en zo weer in goede handen aan de eigenaar geven?
Of wil ik de handels kant op? Ik weet het niet.. Daar wil ik me graag op orrienteren Lachen

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:42

Dus kan iemand mij vertellen wat kwa opleiding het beste is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:45

qua opleiding is het het beste als je gewoon je school afmaakt, en dan bij een goede handelaar gaat werken

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:18

Ik denk dat wij een beetje hetzelfe 'probleem' hebben. Ik heb vorig jaar daarom ook een andere opleiding gedaan, omdat de kans op arbeid gewoon zeer klein is / je verdient slecht. Daar heb ik echter ontzettend spijt van gehad, en zat dus helemaal niet op mijn plek daar. Nu neem ik het risico dat ik geen werk krijgen, of heel slecht ga verdienen. Maar dan doe ik wél wat ik wil.. Die keuze moet je dus zelf gaan maken.. Ik heb er tot nu toe geen moment spijt van gehad, en het is een ontzettend leuke opleiding Haha!.