Hoe reageerd jouw werkgever op ziekte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Hoe reageerd jouw werkgever op ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:23

Bij mijn huidige werkgever ben ik nog maar pas en nog niet ziek geweest. Bij mijn vorige heb ik 6 jaar gewerkt en me in die tijd maar twee keer een dagje ziek moeten melden. Eén keer had ik het norovirus, het enige wat ik kon was overgeven Clown de andere keer had ik echt een zware griep.
Beide keren gezeur en dan raak je niet echt gemotiveerd voor je werk moet ik zeggen. Ik was altijd heel flexibel, zei overal ja op, als ze me belden om te werken kwam ik altijd en ik wilde altijd wel ruilen of extra werken als me dat gevraagd werd.

Maar die keren dat ik me ziek meldde werd ik met de nek aangekeken en werd er gedaan alsof ik voor niks thuis bleef. Heel frustrerend vond ik dat, ik deed daar alles wat ze vroegen, nooit klachten over mijn werk en dan meld je je na 3 jaar een keertje ziek en krijg je alleen een afkeurende blik en dito antwoorden.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 11:29

Nou ik bood nog aan om maandag (vrije dag) te werken maar het was niet nodig. Dus dinsdag moet ik weer werken. Heb dus nog een weekend om uit te zieken, want ik wil wel volgende week weer aan de slag. Aan de ene kant wel lekker, op de bank liggen als je ziek bent.. maar ik ga anders om met mijn collega's en dan vind ik het voor hun best sneu.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:34

Bij ons zijn ze redelijk relaxed, maar je word er tochwel op aangekeken als je terugkomt... Ik heb tussen half september en begin november bijna continu ziek geweest(een na andere, maar gelijk behoorlijk extreem, wat wist de dokter niet). Ze vonden wel bij mijn functioneringsgesprek dat ik een negatieve houding had, nee vind je het gek, ik heb 9 van de 10 keer niks te doen, krijg nu ineens allemaal rotklusjes en word ipv volwaardige werknemer als een makkelijk en goedkope stagaire gezien(zijn ineens omgeslagen). Nogal lang verhaal, maar ik vind het ook knap dat ze vinden dat ik een negatieve houding heb, want opzich valt dat wel mee of ik verberg het en ik ben in die tijd ziek geweest en toen het nog niet echt goed ging een aantal keer komen werken nee, dan is het logisch dat je niet vrolijk achter je bureau zit... Maar o.a. door de manier waarop ik behandeld word momenteel en alles heb ik besloten om in mei als mijn contract afloopt ander werk te zoeken Lachen Ik heb hier nml totaal geen uitdaging, waardoor mijn motivatie ook verdwijnt. Ik doe trouwens een BBL-baan.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:35

Mas schreef:
Bij mijn huidige werkgever ben ik nog maar pas en nog niet ziek geweest. Bij mijn vorige heb ik 6 jaar gewerkt en me in die tijd maar twee keer een dagje ziek moeten melden. Eén keer had ik het norovirus, het enige wat ik kon was overgeven Clown de andere keer had ik echt een zware griep.
Beide keren gezeur en dan raak je niet echt gemotiveerd voor je werk moet ik zeggen. Ik was altijd heel flexibel, zei overal ja op, als ze me belden om te werken kwam ik altijd en ik wilde altijd wel ruilen of extra werken als me dat gevraagd werd.

Maar die keren dat ik me ziek meldde werd ik met de nek aangekeken en werd er gedaan alsof ik voor niks thuis bleef. Heel frustrerend vond ik dat, ik deed daar alles wat ze vroegen, nooit klachten over mijn werk en dan meld je je na 3 jaar een keertje ziek en krijg je alleen een afkeurende blik en dito antwoorden.

dat lijkt mij dus echt heel erg!!!
loop je altijd je benen onder je kont uit voor een bedrijf,en als je dan eens een keertje ziek bent om dan zo te worden behandeld..... ba moet er niet aan denken,lijkt me echt een rot gevoel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:40

Dat ís ook heel erg amazone77, gelukkig ben ik intussen van baan verwisseld. Voor mijn gevoel zijn mijn nieuwe collega's een stuk begripvoller, dus ik hoop dat dit zo blijft als ik me in de toekomst eens ziek moet melden Lachen
Eigenlijk meld ik me nooit ziek, alleen als het écht niet gaat, ik kan me dan ook mateloos ergeren aan mensen die voor een hoofdpijntje thuisblijven.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:47

Een paar jaar terug had ik wel 1 of 2 x per maand hevige migraine aanvallen waardoor ik dus ook per aanval wel 2 of 3 dagen ziek thuis was. Op zich reageerde mijn baas daar niet verkeerd op. Alleen je collega's die je werk moeten overnemen zeurden daar wel over. Best begrijpelijk en ik voelde me dan ook altijd heel schuldig over. Maar ja als je je hart uit je lijf spuugt kun je gewoon niet werken, punt!
Nu heb ik sinds anderhalf jaar goede medicatie en ben ik slechts heel af en toe nog eens een dag thuis als het niet helemaal lekker gaat in mijn hoofd. Bovendien heb ik een ander soort baan, waarbij een ander mijn werk niet beslist hoeft over te nemen. Nooit meer een vuiltje aan de lucht. Van de week nog was ik dinsdag thuis.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:49

Bij ons in het brijf kon je duidelijk verschil merken met goede medewerkers die een x ziek waren (en dat bijna nooit waren) en medewerkers die zich normaal niet voor 100% in zetten en dan ziek melden.
Vaak waren dat ook degene die sneller ziek zijn.
Flexibel zijn werkte in ons bedrijf ook zeer gunstig.
De 'goeie' moet je meestal naar huis sturen Ach gut Ik vond het ook altijd sport om zo lang mogelijk te blijven en door bijv koorts steeds te verkleuren ROFL

Je heb gewoon mensen die willen werken en mensen die aanwezig zijn en vinden dat ze werken Clown

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:54

mijn partner had ziekte van pfeiffer en is daarom ontslagen ...
hij had een vast contract en heeft het ook aangevochten ,is in gelijk gesteld en moets uitgekocht worden...maarja wel weg vaste baan..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:58

Schandalig lique en bovendien ook tegen de wet... Een werkgever is verplicht bij ziekte 2 jr 70%door te betalen...
Gelukkig is hij in het gelijk gesteld, maar het is natuurlijk balen als je zo je baan verliest Scheve mond

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:00

Wat een rotstreek Lique.... en je partner werkt hij ondertussen al weer Verward

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:01

ik heb ook de ziekte van pfeifer en had een half jaar contract ben 2 maanden ziek geweest maar gelukkig afgelopen week me contract weer verlengd. Werdt wel gezegd dat ik wat aan me verzuim moest doen en promp zit ik nu weer een week thuis omdat de dokters niet kunnen vinden wat ik heb maar k verga vna de pijn.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:03

Ik neem aan dat je begeleiding hebt van een Arbo arts in een reintegratie project en deze een langzame opbouw de voorkeur geeft[/quote]

dat klopt maar mijn werkgever werkt nietmee
heb gister dan de brief gehad waarin ze vertelde dat ze me kwijt wilde en als ik me betermeld ik dan een oprotbedrag mee krijg

maar goed ik ga me niet eerder beter melde voordat ik weet wat dat bedrag is
en ik heb gelukkig al iets anders gevonden waar ik wel rustig kan opbouwen maar dat ga ik mijn werkgever natuurlijk niet vertellen
mijn man heeft het baantje geregeld bij het moederbedrijf waarhij werkt
en kan beginnen wanneer ik wil

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:03

mijn baas reageerde zo slecht dat ik ervoor ontslagen ben ik was overspannen en op heb me iets te laat ziek gemeld en daarop ben ik ontslagen

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:06

lique schreef:
mijn partner had ziekte van pfeiffer en is daarom ontslagen ...
hij had een vast contract en heeft het ook aangevochten ,is in gelijk gesteld en moets uitgekocht worden...maarja wel weg vaste baan..

het is verschrikkelijk oneerlijk allemaal

ik ben de afgelopen jaren bijna niet ziek geweest maar doordat je reuma hebt willen ze je gewoon niet in vaste dienst nemen want je bent een riscico
als je bij het uwv loopt is alles geregeld werkgevers krijgen subsidie maar als je nog in het werkende traject zit kan je het allemaal schudde

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:17

Wat een rotverhalen allemaal hier.
Maar bij ons is het weer het tegenovergestelde vind ik. Mijn baas zou naar sommige mensen best eens wat strenger mogen zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:20

Een "normale" baas heeft heel snel in de gaten wat voor een vlees hij in de kuip heeft.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:21

Eehm, mijn werkgever gooit nogal 'ns wat kapot als er iemand ziek is bij ons (een fax of een telefoon ofzo) Laatst heeft hij een collega van mij verrot gescholden, omdat ze zich ziek had gemeld (ze werkt al 15 jaar bij ons en is zo goed als nooit ziek, normaal gesproken)

Hij heeft zo goed als geen empathie en dat is echt een gebrek, hoor (zeg maar gerust een behoorlijk grote handicap in het sociale aspect...). Je merkt't aan heel veel dingen bij hem. Hij zet ook gerust op het werkrooster dat ziekmelden uit den boze is, hahaha, erg toch?

Buiten dat is hij best een goeie vent, hoor, maar 't houdt een keer op om telkens te moeten zeggen: "ach, je weet toch hoe hij is, trek 't je niet aan" Er zijn natuurlijk grenzen!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:22

Iemand ontslaan vanwege een ziekte is echt schandalig. Net of iemand het prettig vind ziek te zijn.

Daarnaast lijkt het soms wel hoe flexibeler je bent, en hoe makkelijker je ja zegt op alles, hoe bozer ze zijn als je een keer echt niet kan komen werken. Belachelijk die bazen. (zijn zelf nooit ziek zeker).

Bij mijn vorige baan zat ik de dag na een ongeluk al weer achter de computer, maar werd ik na 4x een dag thuis te zijn geweest ivm met buikgriep (van onder en boven tegelijk eruit) wel bij de arboarts geroepen.
Gelukkig was die het met me eens dat je dan niet werken kan.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:26

Ik heb al een dikke week erge griep. Kan slecht ervan slapen krijg haast geen lucht. Ik heb van de week 1 dag gewerkt en gisteren ben ik naar huis gegaan omdat ik me zo ellendig voelde. Ik werk in ouderenzorg en wil niet nog meer mensen aansteken.

Ik heb me gister dus ziek gemeld bij mijn leidinggevende,en vanochtend belde mijn collega hoe mijn dienst eruit zag dit weekend, niet, ik wil eerst beter worden(vannacht boven wc gehangen Misselijk )Ze zouden mijn weekenddienst oplossen tot maandag. Ik waag me ook niet naar buiten. vriendlief is de stallen aan het mesten.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:29

ik werkte parttime dagen ruilen geen probleem
langer werken ook geen probleem
werkte zelfs nog als ik niet goed kon auto rijden schakelen met links en zo
ik was er toch
maar je dan ontslaan om dat je reuma hebt
en daar baal ik dan weer zo van
je doet nog zo je best en dan mag je nog opzouten
terwijl er mensen zijn die zich al eeen scheet dwars zit al ziek melden
maar die krijgen dan wel een vast dienstverband

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:31

Prinnie schreef:
Iemand ontslaan vanwege een ziekte is echt schandalig. Net of iemand het prettig vind ziek te zijn.

Ben ik helemaal met je eens!
Alleen kan ik't me soms toch voorstellen, zakelijk gezien. Het kost een werkgever over het algemeen een hoop geld.

Als je een jaarcontract hebt bijv. en je raakt zwanger (is geen ziekte, weet ik, haha), dan komt't vaak voor dat je contract dan uiteindelijk niet verlengd wordt. Ze gooien 't dan natuurlijk niet op de zwangerschap, want dat mag niet, maar op dat je niet goed in de groep past ofzo.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:32

Daar zijn werkgevers voor verzekerd als het goed is.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:33

dipstaartje schreef:
ik werkte parttime dagen ruilen geen probleem
langer werken ook geen probleem
werkte zelfs nog als ik niet goed kon auto rijden schakelen met links en zo
ik was er toch
maar je dan ontslaan om dat je reuma hebt
en daar baal ik dan weer zo van
je doet nog zo je best en dan mag je nog opzouten
terwijl er mensen zijn die zich al eeen scheet dwars zit al ziek melden
maar die krijgen dan wel een vast dienstverband

Dit lijkt me inderdaad heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg frustrerend!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:33

het is de regering die dit in de hand gewerkt heeft
bedrijven moet heel lang betalen voordat er iets verzekerd is volgens mij

ik heb er niet voor gekozen om reuma te krijgen
het beperkt me al genoeg in mijn bewegingen en die van de kinderen
want hoe leg je een klein kind uit dat je niet kan spelen omdat alles zeer doet

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:35

Prinnie schreef:
Daar zijn werkgevers voor verzekerd als het goed is.

Als 't goed is wel, ja Haha! , maar de mijne in elk geval niet