Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Lid van een studie- of studentenvereniging?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:16

Ik ga me verder helemaal niet verdedigen ofzo. Maar ik merk altijd dat mensen die geen lid zijn geweest er echt een heel ander beeld van hebben dan mensen die wel lid zijn geweest.

Ik ging helemaal niet ver van huis studeren, dus ik kon al mijn vrienden van thuis nog prima zien. Had dus ook echt niet iets nodig om geforceerd vrienden te maken. Voor mij was de studentenvereniging gewoon een leuk plek waar ik iedere week een paar keer heen ging, de ene keer wat meer dronk dan de andere. Ik heb evenementen georganiseerd, leren vergaderen, nieuwe mensen leren kennen. Een soort stamkroeg waar ik iedere avond naar binnen kon lopen, en er altijd mensen waren die je kende om een babbeltje mee te maken, biertje mee te drinken. Ja, voor mij was het echt alleen maar leuk.

Heb inderdaad ook 2 weken ontgroening mee gemaakt. Als ik er aan terugdenk, heb ik eigenlijk niets dan leuke gedachten. We moesten ook wel eens vieze of minder leuke dingen doen, maar eigenlijk was het grootste deel van de tijd alleen maar leuk.

Anyways, laat ik er niet een heel promotiepraatje van maken. Ik heb het gewoon heel leuk gehad, maar ik zie natuurlijk ook wel in, dat het iets is wat bij je moet passen. Heb je er zin in, vooral doen. Zo niet, lekker van weg blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:30

Ik ben in mijn studententijd voor actief geweest voor de studievereniging. Verschillende commissies, bestuur etc.
Ik ben ook een tijdje lid geweest van een studentenvereniging, maar dat geforceerde gedoe paste gewoon niet bij mij.

Leren vergaderen, dingen organiseren etc, daar heb je echt geen studentenvereniging voor nodig is mijn ervaring. Maar het is wel heel nuttig sowieso om naast je studie wat extra activiteiten te ontplooien.

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:48

Ben ook lid van Nji-Sri in Wageningen en heb er nooit spijt van gehad. Het is super gezellig, ik heb met sommigen vriendschappen op voor het leven (nja, dat moet natuurlijk nog blijken) en bouw zo een mooi netwerk op voor de toekomst!
Zuipen, prima; als je ook maar bij elkaar terecht kan in minder rooskleurige tijden.

Die_Balken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:08

Ben lid van de Diergeneeskundige Studenten Kringe, een studievereniging voor alle diergeneeskunde studenten... het is maar hoeveel tijd je erin wilt stoppen en welke activiteiten je wilt bezoeken, de brave, doch inhoudlijke lezingen en discussies of juist meer de feestjes als een Vetinn.

Daar buiten heb ik er voor gekozen, hoewel soms met spijt om niet lid te worden van een studentenvereniging op basis van tijd.. Daar mijn woonsituatie in het begin van de studie niet ideaal was, was makkelijker om nee tegen de studentenverenigingen te zeggen. Daarin tegen heb ik me wel voor andere studiegerelateerde verenigingen ingezet en vele activieteiten mee georganiseerd. Dit heeft niet alleen mijn sociale leven verreikt, maar er ook toegeleid dat ik verhaardigheden als besturen en beslissen beter onder de knie heb..

Als laatste wat zuipen betreft... achjah ik lust er wel eentje ...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:34

Om te zuipen hoef je inderdaad niet eens bij een studentenvereniging te zitten Tong uitsteken

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:42

Haha nej idd.. Dat kende ik ook al wel voordat ik daarbij zat... Achterhoek, oh Achterhoek.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:08

Ik ben gaan studeren in de stad waar ik al woonde, omdat hier alle studies die ik maar enigzinds wilde doen werden aangeboden, en omdat in een andere stad wonen lastig te combineren is met mijn paard. Ik ben wel op kamers gegaan niet bij een vereniging, afgelopen juli ben ik afgestudeerd van het hbo. Ik wilde nog niet gaan werken (net 21 jaar geworden) en heb besloten er nog 2-3 jaar op de universiteit achteraan te plakken. Na veel positieve verhalen en het frequent bezoeken van open feesten bij de (overigens niet traditionele) studentenvereniging bij mij om de hoek, ben ik afgelopen jaar maar eens lid geworden. Het is druk en moeilijk qua tijdsindeling; een bijbaantje, paard, drukke studie én een studentenvereniging. Maar ik vind het superleuk, en vind het ook achteraf jammer dat ik niet in mijn 1e of 2e jaar van het hbo erbij ben gegaan.
We hadden geen ontgroening, wel een 'verplicht' kamp wat echt heel leuk was. Verder is eigenlijk niets verplicht zolang je niet een een dispuut o.i.d. gaat, en dan is het per dispuut heel verschillend hoe traditioneel ze zijn met regels/ontgroening etc. Actief worden, vaak aanwezig zijn en bij een dispuut of commissie gaan levert je wel de leukste tijd bij een vereniging op. Zeker in het begin zijn er allerlei feestjes/activiteiten waardoor je in korte tijd heel veel mensen leert kennen, dus dan is het wel handig als je er bij bent. Dat heeft trouwens niks te maken met geforceerd vrienden zijn, je zoekt binnen de vereniging toch je eigen groepje met mensen die jij leuk vind op.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:12

Een studievereniging vind ik trouwens wel iets heel anders dan een studentenvereniging. Ik ben ook lid van de studievereniging maar voornamelijk voor de samenvattingen en korting op boeken, doe er verder niks mee. Studievereniging is vrijwel altijd toch een stuk minder intensief en wat serieuzer dan een studentenvereniging. Wat een leuke tussenweg is; een studentensportvereniging. Bij ons kun je bijna alle sporten doen bij de verschillende verenigingen, en het is allemaal gesubsideerd en daardoor goed betaalbaar (vaak veel goedkoper dan reguliere sportverenigingen).

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:46

Osiris rulez!!! Ben 3 jaar lid geweest, helaas te weinig tijd gehad om er echt van te genieten, maar iedere keer was het in de Soos echt feest Haha! En wat een geweldige introweek organiseren ze!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:13

Truf schreef:
Osiris rulez!!! Ben 3 jaar lid geweest, helaas te weinig tijd gehad om er echt van te genieten, maar iedere keer was het in de Soos echt feest Haha! En wat een geweldige introweek organiseren ze!

Go jij! Go jij! Woehoeee! Go jij! Go jij! Haha! Knipoog

Een studievereniging is inderdaad veel serieuzer dan een studentenvereniging..! Onze studievereniging is gericht op lezingen en stages en werkplekken etc.. De studentenvereniging is alleen maar gezelligheid!
Geforceerde gedoe? Het verschild (gelukkig Bloos ) heel erg per studentenvereniging hoeveel ze van je verwachten als lid. Bij Osiris is er gelukkig niks geforceerd!
Je leert er veel mensen en maakt inderdaad snel vrienden, maar dat is toch altijd positief!? Knipoog Ik vind in ieder geval van wel!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:04

Osiris, haha, zo heet bij ons het online 'studieinformatiesysteem' waar je cijfers, rooster ed. kunt bekijken Haha!.

Ik denk dat het sowieso een aanrader is om ergens lid te worden, maar wat voor soort vereniging maakt niet uit. Studentensportverenigingen of bijvoorbeeld internationale verenigingen kunnen ook heel leuk zijn als een gezelligheidsvereniging je toch niet zo lijkt.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:16

Niseyra schreef:
Mijn beeld van studentenverenigingen is dat er allemaal van die typische studentjes bij zitten die zo geforceerd vriendjes aan het maken zijn.. Het lijkt me gewoon helemaal niks Nagelbijten / Gniffelen

Nou ben ik wel heel benieuwd wat "typische studentjes" zijn en hoe je "geforceerd" vrienden kunt maken. Daar kan ik me nou helemaal niets bij voorstellen, bij dat laatste. Inderdaad, je wordt met 150 onbekende mensen bij elkaar gezet met als doel nieuwe mensen te leren kennen. Maar vriendschappen kun je toch niet forceren? Je kunt niet jaren bevriend blijven met mensen met wie je niets deelt, die niets voor je betekenen en waar je geen energie in steekt. Het contact leggen zou je misschien kunstmatig kunnen noemen, maar uiteindelijk pik je er de mensen uit met wie je een hechte vriendschap op wilt bouwen. Met de 150 mensen uit mijn jaar en de 1000 van mijn vereniging heb ik met zeven mensen nog intensief contact: zes meiden die ik na zeven jaar nog wekelijks zie en dagelijks spreek en één jongeman met wie ik zes jaar een relatie heb en samenwoon Lachen We delen inderdaad dezelfde verenigingsachtergrond maar inmiddels zijn het al duizenden andere dingen die ons binden.
Ik heb er in ieder geval nooit spijt van gehad; ik ging op 200 kilometer van mijn ouderlijk huis studeren, kende niemand in deze stad en ik deed een zeer massale studie waarbij ik weinig contacturen had en weinig mensen leerde kennen. Zonder lid te worden van een vereniging had ik me knap eenzaam gevoeld. Ik vind dat je over 'ontgroeningen' geen echte mening kan hebben als je het niet zelf hebt meegemaakt. Het wordt allemaal zo opgeblazen en er wordt zoveel gekletst. Zo boeiend is het nou ook allemaal niet hoor. Iedereen moet vooral doen waar ie zich prettig bij voelt, wil je niet lid worden dan word je dat lekker niet, ook prima. Maar ik stoor me wel serieus aan personen die menen dat mensen die lid zijn niets anders doen dan zuipen en dat contacten die je daar opdoet de diepgang hebben van een bakje vla. Zo is het gewoonweg niet en je doet mensen echt tekort met dit soort ongefundeerde verzinsels.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:21

Ik ga mee met Soda, vriendschappen kan je niet forceren en we zijn echt geen typische studentjes. Ik ben met de mensen met wie ik ontgroend werd goed bevriend.

Ontgroeningen worden inderdaad altijd opgeblazen en er wordt vreselijk dramatisch over gedaan, terwijl het allemaal zo erg niet is als je het gedaan hebt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:36

Daarom zei ik er ook bij dat het mijn beeld is, want het zal vast wel iets meer zijn Haha! In het begin van mijn studie waren er een aantal mensen die alleen maar praatten over "leuke mensen ontmoeten" en stappen, die na 2 minuten gepraat te hebben al telefoonnummers uitwisselden om die avond op stap te gaan e.d. (mss vinden anderen dat ook wel normaal, maar ik vond het wel een beetje vreemd iig) en na een paar maanden zag je ze ook nooit meer.. Scheelt misschien wel dat ik een studie doe waarbij je véél practica en colleges hebt, dus dan leer je ook wel sneller je studiegenoten kennen. Verder boeit het me ook niet zo, want ik heb er absoluut geen tijd voor Nagelbijten / Gniffelen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:21

Tja, ik weet niet of dat normaal is. Het is wel een manier om mensen te leren kennen natuurlijk. Ik heb na mijn eindexamen een jaar in Spanje gewoond, daar kende ik ook niemand. De eerste weken stapte ik ook op mensen af die ik nauwelijks kende en vroeg ik of ze zin hadden om samen uit eten te gaan of op stap te gaan. In het begin voelde dat wat onwenning maar het was vaak ontzettend gezellig en je leerde binnen no-time veel mensen kennen. Daar pik je dan toch de blijvertjes uit. Mijn zusje heeft dezelfde ervaring toen zij in het buitenland woonde. Ze is op een dag op een meisje afgestapt met de vraag: "ik hoorde dat je op turnen zit, mag ik eens een keertje mee?" Daardoor heeft ze uiteindelijk een hele groep mensen leren kennen waar ze nog steeds veel contact mee heeft.
Ik zou eigenlijk geen andere manier weten om nieuwe vrienden te maken dan maar gewoon je mond open te doen en interesse te tonen. Iemand moet toch de eerste stap zetten? Ik begrijp dus nog steeds niet zo goed wat daar geforceerd aan is? Knipoog Hoe zou je het dan aanpakken als je verhuisd naar een plek waar je helemaal niemand kent? Ben wel benieuwd Lachen

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:24

Ik heb bij een studentenvereniging gezeten en bij 2 studieverenigingen en dan nog wat andere subjes en clubjes. Echt een heel erg leuke tijd gehad! Ik zou het iedereen aanraden....Zelf hou ik helemaal niet van alcohol......maar dat werd gewoon gerespecteerd. Het is maar denk ik net van hoe je jezelf opstelt Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:36

Soda schreef:
Nou ben ik wel heel benieuwd wat "typische studentjes" zijn en hoe je "geforceerd" vrienden kunt maken. Daar kan ik me nou helemaal niets bij voorstellen, bij dat laatste. Inderdaad, je wordt met 150 onbekende mensen bij elkaar gezet met als doel nieuwe mensen te leren kennen. Maar vriendschappen kun je toch niet forceren?
Je kunt het niet helemaal forceren maar wel een heel eind. En de effectiefste manier is de manier van de heftigste ontgroening. Door een groep bij elkaar te zetten, ze eerst af te breken en te vernederen, ze verantwoordelijk te maken voor elkaar, ze samen ontberingen te laten doorstaan en ze dan samen naar een doel te leiden - in die situaties krijg je vrijwel gegarandeerd heel sterke (vriendschaps-)banden, dat is haast onvermijdelijk.

Citaat:
Ik vind dat je over 'ontgroeningen' geen echte mening kan hebben als je het niet zelf hebt meegemaakt.
Ten eerste vind ik dat altijd een bijzonder zwak argument, en het draagt wat mij betreft absoluut bij aan het oppervlakkige imago, als zelfs zo'n discussie al uit de weg wordt gegaan...
Daarnaast: als je echt denkt dat je geen mening kunt hebben over dingen die je niet zelf hebt meegemaakt, zou ik accuut, onmiddellijk en meteen stoppen met studeren want dat lijkt me dan een hele zinloze aangelegenheid.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:47

Met ontgroeningen worden mijns inziens geen vriendschappen geforceerd. Wel het elkaar leren kennen, helemaal mee eens. Maar echt vriendschappen stamp je niet uit de grond in tien dagen. Sterker nog: van de zeven mensen met wie ik nog steeds zeer intensief contact heb, ben ik met één (!) tegelijkertijd "ontgroend". De rest heb ik allemaal daarna leren kennen, wij hebben absoluut nul van de zogenaamde ontberingen meegemaakt. Ik ben ze stuk voor stuk tegengekomen op een zogenaamde kroegavond, met een drankje in de hand wat staan kletsen. Niet anders dan in een gewone kroeg, behalve dan dat je misschien wat makkelijker (maar niet geforceerd) contact legt.

Wat betreft mijn opmerking over ontgroeningen: ik zie dat niet als een argument een discussie uit de weg te gaan. Maar ik stoor me wel aan opmerkingen als: "ontgroeningen zijn laf en mensonterend" meer van dat soort drastische statements die op niets gebaseerd zijn. Als je er wat over wilt weten of er met me over wilt praten, vráág het me dan gewoon, in plaats van af te gaan op opgeblazen berichten in de media. Als je er niet over wilt discussiëren, ook prima. Je mag best vinden dat het mensonterend en respectloos is, maar dan mag ik op mijn beurt vinden dat je daar hoogstwaarschijnlijk geen volledig beeld van hebt.

En nogmaals: wie ben jij om mijn contacten, vriendschappen en relaties als oppervlakkig te betitelen? En dat alleen maar omdat we elkaar via een studentenvereniging hebben leren kennen? Als mijn vriend en ik in een gewone kroeg aan elkaar waren voorgesteld waren door een wederzijdse bekende, daarna samen een biertje hebben gedronken en na 6,5 jaar nog steeds samen waren, was het allemaal wel inhoudsvol en diepgaand geweest? Kom zeg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:23

Soda schreef:
En nogmaals: wie ben jij om mijn contacten, vriendschappen en relaties als oppervlakkig te betitelen?

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar aangezien jouw reactie direct onder de mijne staat: ik heb geen mening uitgesproken over je contacten, vriendschappen en relaties.

Wel heb ik in het bericht verwezen naar 'het oppervlakkige imago' en ik vind inderdaad dat de algemene studentenverenigingen dat imago hebben, en wat mij betreft dragen de reacties in dit topic daar nog verder aan bij.

Het forceren van vriendschap kan in elk geval, dat is niet een kwestie van mijn mening of die van een ander maar gewoon onderzocht en geconstateerd - maar of die geforceerde vriendschap 'minder' is, daar zou ik niets over zeggen.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:41

Maar het feit dat je vindt dat studentenverenigingen een oppervlakkig imago hebben, geeft aan dat de mensen die er lid zijn een oppervlakkige indruk op je maken of dat ze volgens jou op een oppervlakkige manier met elkaar omgaan. Je kunt geen mening hebben over de vereniging an sich zonder een mening te hebben over de mensen die er deel van uit maken. De vereniging is immers niet meer dan de mensen die er lid zijn. Dus jouw beeld van het oppervlakkige imago zegt wel degelijk wat over mijn persoonlijke oppervlakkige imago of het oppervlakkige imago van mijn vriendschappen en relatie. Ik kan dat niet anders interpreteren. Geeft verder niets hoor, ben er niet beledigd om, maar ik vind het wel bevooroordeeld en ergens ook wel oppervlakkig.

Over geforceerde vriendschappen: ik blijf erbij dat je het begin van een vriendschap wel kan forceren, maar het verloop ervan niet. Ik bedoel, ik heb het met mijn vrienden nauwelijks nog over de vereniging waar we lid zijn, we komen er ook nooit meer. We teren na zeven jaar echt niet meer op die tien daagjes ontgroeningen hoor. Het hebben van een gezamelijk "vijand" geeft inderdaad een groot groepsgevoel en versterkt de onderlinge saamhorigheid, maar ik vind het nogal ver gaan om dat vriendschap te noemen. Maar goed, als jij een goede studie kent naar het effect van kortdurende onplezierige omstandigheiden en sociale druk van buitenaf in een groep op het ontstaan en behoud van langetermijn vriendschappen, dan ben ik daar wel nieuwsgierig naar. Misschien is mijn lekenvisie wel volledig onjuist. Ik weet wel iets van sociale psychologie, maar zo goed zit ik er niet in.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:26

Tja, met mijn lichtingsgenoten ben ik ook niet allemaal even goed beviend, sommige zie ik nooit meer en bij sommige beperkt het zich tot 'hoi' en klein gesprekje. Nee, ik ben er mee eens dat vriendschap zich echt niet ontwikkeld in die periode van introductie. Je bent één groep en doorstaat dat met z'n allen. Nee, ik heb écht een supergoede vriendin aan die introductietijd overgehouden, ook al is ze nu geen lid meer van die vereniging. Andere goede vrienden/vriendinnen zijn of van dezelfde lichting óf latere en anders gewoon niet lid.
Het gaat mij meer om hoe mensen zijn, en niet of ze al dan niet bij die vereniging zitten óf een andere lichting hebben gedaan.
Vriendschappen krijg je niet wanneer je introductie loopt, die krijg je er pas ná en niet alleen door hoe goed je met elkaar kunt feesten Knipoog. Moet je echt wat voor doen. Het is makkelijk dat je snel meer mensen leert kennen maar dat wil niet zeggen dat je buddys for live bent.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:40

Plien91 schreef:
Ik zit uit principe niet bij een studentenvereniging (studeer in Groningen). Als je respect van anderen moet krijgen door de meeste belachelijke, ranzige of mensonterende dingen te doen, hoeft het van mij al niet meer..

Precies mijn mening.

Ik heb wel bij de studievereniging van mijn studie gezeten en actief lid geweest, mijn vrije studiepunten mee verdiend en zeker veel lol mee gehad, hoop leuke feestjes die ze organiseerde! Maar dat was gewoon allemaal vrijheid blijheid, niks geen verplichtingen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:47

Maar ook niet elke studentenvereniging heeft verplichtingen. Kijk, ik word ook niet blij van verenigingen die willen dat ik 's zaterdags het gebouw schoon maak of een week moet gaan werken voordat ik erbij mag, maar er zijn genoeg vereningen die dat helemaal niet verplichten. Bij mijn beide verenigingen hoef ik helemaal niets.

Ik heb mijn vrienden in Leiden voor het merendeel leren kennen op de verenigingen, dan wel studie, dan wel studenten. Ik stap nou eenmaal niet zo snel uit mijzelf op mensen af, bij verenigingen gaat contact leggen gewoon makkelijker. Daar is helemaal niets mis mee. En wij zijn echt geen typische studentjes, sterker nog, ik ben vermoedelijk de aller, allerbraafste studente die er bestaat, met nog geen gemist college de afgelopen anderhalf jaar Tong uitsteken

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:34

@ Soda, écht overal geld, dat je over een ontgroening niet mag praten met mensen die de ontgroening niet doorstaan hebben (buiten de vereniging staan etc.). Dat ontgroeningsverhalen worden opgeblazen heeft vooral te maken met het feit dat er altijd zo geheimzinnig over wordt gedaan, daar zijn de verenigingen dan ook voor het grootste deel zelf debet aan. Bovendien ken ik ook verhalen van mensen die na een half jaar weg zijn gegaan bij een vereniging en er daarom wel over gepraat hebben met een buitenstaander, dat sommige ontgroeningen ook echt veel en veel te ver gaan. Met name de dispuutsontgroeningen en huisontgroeningen waar vaak totaal geen controle op is. Er zijn ook zat verenigingen waar dat niet gebeurt maar de misstanden zijn er wel degelijk.

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:23

Shadow0 schreef:
Soda schreef:
Nou ben ik wel heel benieuwd wat "typische studentjes" zijn en hoe je "geforceerd" vrienden kunt maken. Daar kan ik me nou helemaal niets bij voorstellen, bij dat laatste. Inderdaad, je wordt met 150 onbekende mensen bij elkaar gezet met als doel nieuwe mensen te leren kennen. Maar vriendschappen kun je toch niet forceren?
Je kunt het niet helemaal forceren maar wel een heel eind. En de effectiefste manier is de manier van de heftigste ontgroening. Door een groep bij elkaar te zetten, ze eerst af te breken en te vernederen, ze verantwoordelijk te maken voor elkaar, ze samen ontberingen te laten doorstaan en ze dan samen naar een doel te leiden - in die situaties krijg je vrijwel gegarandeerd heel sterke (vriendschaps-)banden, dat is haast onvermijdelijk.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk eerder dat zo'n ontgroening een soort 'snelkookpan'effect heeft. Je komt sneller met elkaar in contact. Je gaat samen ergens doorheen, dus de eerste drempel in het contact weg. Ik denk dat je daardoor sneller vrienden word met mensen die je anders ook wel leuk had gevonden, maar juist ook sneller een afkeer krijgt van mensen die je in het dagelijks leven ook minder leuk had gevonden. Alle emoties worden door de ontgroening wat versterkt.