Het leed dat IB Groep heet...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Re: Het leed dat IB Groep heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:40

Sjukke schreef:
BibicheB schreef:
Maar Sjukke, begrijp ik nou goed dat als je ouders géén bijdrage leveren maar wel allebei werken (en dus boven de inkomensgrens zitten) je wél een aanvullende beurs kan krijgen??

Dat weet ik niet... Mijn ouders werken niet allebei en zitten niet boven de inkomensgrens. Ik weet wel dat de hoogte van je aanvullende beurs sterk af hangt van het inkomen van je ouders. Die aanvullende beurs van mij is dus aan de hoge kant.

Nee, als je ouders allebei werken en boven de inkomensgrens zitten krijg je alleen basis. Ongeacht of ze wel of geen bijdrage leveren. Mijn beste vriendin krijgt ook alleen de basisbeurs en betaald zelf haar studie met een lening. Ik krijg ook de basisbeurs maar mijn ouders betalen wel de studie.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:25

Fifteen schreef:
Ik heb inderdaad ook een nieuwe map aangeschaft voor al die brieven Clown
Het is ook echt niet normaal wat voor boekwerken je per post krijgt van hen

En 40x hetzelfde.
Heb vandaag reactie gehad op de eerder verstuurde brief.
Het blijkt dus dat ik een kortlopende schuld had, waar ik al een keer 640 euro voor terug moest storten, en dat ze de maand Juli van mn studiefinanciering daarvan af hebben getrokken. Maar omdat ik niet meer ingeschreven stond in Juli, moet ik dat alsnog betalen. Ook fijn dat ze dat meteen melden in zo'n brief.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:27

heej ik meld me hier ook even!!! TS erg vervelend voor je!!
verder heb ik het topic niet door gelezen maar ik ben aan het uit/opzoeken hoe ik een aanvullende beurs moet aanvragen, ik word overladen met info op de site maar duidelijke verwijzingen kan ik niet vinden

Christel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:08

Ik ben ook net 18 geworden, doe een mbo opleiding. En hoor dus vanaf januarie mijn stufi te krijgen. Welke datum word dat gestort? Of is er geen vaste datum?

IK hoop maar dat ik niet al dat gezeur erbij krijg zeg, poe!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:36

Sassieja schreef:
Fifteen schreef:
Ik heb inderdaad ook een nieuwe map aangeschaft voor al die brieven Clown
Het is ook echt niet normaal wat voor boekwerken je per post krijgt van hen

En 40x hetzelfde.
Heb vandaag reactie gehad op de eerder verstuurde brief.
Het blijkt dus dat ik een kortlopende schuld had, waar ik al een keer 640 euro voor terug moest storten, en dat ze de maand Juli van mn studiefinanciering daarvan af hebben getrokken. Maar omdat ik niet meer ingeschreven stond in Juli, moet ik dat alsnog betalen. Ook fijn dat ze dat meteen melden in zo'n brief.

Idd ik heb pas geleden een brief binnen gekregen dat ik een bepaal bedrag terug moest betalen aan de ib groep en dat ik geen recht meer had op een beurs, en op de 2de pagina onderaan stond vereld dat ik wel recht had op een beurs en ov.
Hoezo tegenstrijdig Slapen

Christel3 schreef:
Ik ben ook net 18 geworden, doe een mbo opleiding. En hoor dus vanaf januarie mijn stufi te krijgen. Welke datum word dat gestort? Of is er geen vaste datum?

IK hoop maar dat ik niet al dat gezeur erbij krijg zeg, poe!

Meestal word je studie financiering gestort rond de 23ste van de maand.

Hier een statje van de site van de ib groep:

Hieronder vind je de data waarop de betalingen in 2009 worden verwerkt. Het kan per bank verschillen wanneer het geld daadwerkelijk op je rekening staat. Bij de ene bank staat het geld dezelfde dag nog op je rekening, bij de andere kan dit een paar dagen later zijn.

vrijdag 23 januari
dinsdag 24 februari
dinsdag 24 maart
vrijdag 24 april
vrijdag 22 mei
woensdag 24 juni
vrijdag 24 juli
maandag 24 augustus
donderdag 24 september
vrijdag 23 oktober
dinsdag 24 november
dinsdag 22 december
Let op: Studiefinanciering wordt altijd aan het einde van de maand uitbetaald. Als je bijvoorbeeld recht hebt per januari, dan krijg je de studiefinanciering van de maand januari rond 23 januari uitbetaald.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:42

Heb vandaag nog een brief gehad, dat ze mijn brief hebben ontvangen, en dat ze het in behandeling nemen. Terwijl ik het antwoord al gekregen heb gisteren. Haha, stom daar!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:48

Hey Saskia ik heb precies dezelfde brief gekregen. Ik moet ook mijn studiefinanciering van juli weer terugstorten. Bijna 400 euro. Voor 24 december. Lekker dan in deze maand! Boos!

IB groep is echt zwaar waardeloos! De jaren dat ik recht had op studiefinanciering kreeg ik van januari t/m juni nooit wat omdat ze geen gegevens hadden terwijl die allang weg waren. En nu dit weer. Boos!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 09:17

minnie_muis schreef:
Hey Saskia ik heb precies dezelfde brief gekregen. Ik moet ook mijn studiefinanciering van juli weer terugstorten. Bijna 400 euro. Voor 24 december. Lekker dan in deze maand! Boos!

IB groep is echt zwaar waardeloos! De jaren dat ik recht had op studiefinanciering kreeg ik van januari t/m juni nooit wat omdat ze geen gegevens hadden terwijl die allang weg waren. En nu dit weer. Boos!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet helemaal snap. Tuurlijk, het is logisch dat je iets niet mag houden omdat je niet meer op school zit, maar ik snap eigenlijk ook niet waarom ik in Juni al uitgeschreven ben op school.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:18

Dus dan moeten we school stalken! Haha!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:29

laten we allemaal blij zijn met de ib groep. alsof in ieder land je studie gefinancierd word.

dat alles langs elkaar heen gaat en dat je af en toe van het kastje naar de muur gestuurd word is nu eenmaal tipisch iets voor het nederlandse systeem. uiteindelijk vangen we wel geld zonder te werken.
wij jongeren zijn te veel verwend/gewend. school is vanzelfsprekend, bijbaantjes moeten vooral veel opleveren en zo min mogelijk intensief zijn, want anders hebben we geen tijd meer voor sociale contacten. Dromen

ik heb nooit hoeven lijden dankzij de ib-groep. ben er nooit slechter op geworden in ieder geval Knipoog . en dat geld vast voor veel anderen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:43

Ja natuurlijk is het fijn dat je wat extra's krijgt, maar als het zo'n luxe is, en zo'n geweldige vazelfsprekendheid waar we uit dankerbaarheid door het stof moeten kruipen (bij wijze van spreken Knipoog ) maar waarom moeten we ons dan in alle hoeken en bochten wringen om het te krijgen? Huilen van het lachen

Hoewel het een geweldig goed is, betekend nog niet gelik dat we onze ogen maar moeten sluiten voor de gammele rompslomp eromheen.

Ik stopte ook met m'n studie, en las blijkbaar de kleine lettertjes niet. Blijkbaar moest m'n OV veel eerder ingeleverd worden dan ik had gedaan, maar de zin waarin dat stond was zo krom en zo dubbelzinnig opgeschreven dat zelfs de mensen op het postkantoor hetzelfde dachten als ik, en zeiden dat ik m'n OV op tijd had ingeleverd.
Maar ik mocht wel fijn een boete betalen.
Zo lekker zijn ze dan ook weer.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:50

maar dat is niet enkel bij de ibgroep zo. neem een voorbeeld aan de belasting. alles gaat langs elkaar heen. facturen worden niet goed opgesteld. blablabla ze maken het zo ingewikkeld dat veel mensen denken 'laat maar'.

volgens mij werkt ieder systeem zo. ze moeten het geld ergens vandaan halen, niet van de rijkestinkerds in dit land als je het mij vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:53

ik snap ook niets van de IB groep.. ik woon alleen met mijn moeder,(draagt niet bij) inkomen van mijn vader word niet meegerekend, ik krijg iets meer dan 70 euro studiefinanciering, vriendin van mij woont nog thuis bij bijde ouders en die krijgt meer dan 300 euro per maand..
ik heb nu ook al 3 keer een nieuwe didiD code aangevraagd, en de laatste keer een half uur aan de telefoon gezeten, en dat ging niet over die code, maar die jongen begon een heel gesprek, waar ik woonde, of ik wel eens in groningen op stap ging, dat hij daar wel eens heen ging Nors opkijken ja fijn voor je, maar daar bel ik niet voor.. ik bel voor iets anders.. uiteindelijk heeft hij dus bijna een half uur aan de telefoon gehangen in de baas zijn tijd.. ik had echt zoiets wat is dit nou weer? geef me gewoon antwoord dan kan ik ophangen..

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:55

Oh breek me de bek niet open over de bureaucratie in Nederland ROFL ben het helemaal met je eens daarin.

Helaas schijnt ook dat weer 'typisch' Nederlands te zijn, het is tijd voor glasnost en perestrojka Ja

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:00

haha ok Tong uitsteken

@dees_daan:
dan heeft jou vriendin zich waarschijnlijk als uitwonend opgegeven. gebeurt heel vaak dat men nog thuis woont maar zich als uitwonend opgeven, bv het adres van de tante ofzo. dan vang je idd tussen de 200 en 400 per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:06

jameyskatje schreef:
haha ok Tong uitsteken

@dees_daan:
dan heeft jou vriendin zich waarschijnlijk als uitwonend opgegeven. gebeurt heel vaak dat men nog thuis woont maar zich als uitwonend opgeven, bv het adres van de tante ofzo. dan vang je idd tussen de 200 en 400 per maand.

nee dat heeft ze niet gedaan. ze snapt het zelf ook niet.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:08

Die 300 euro is als je ouders niet voldoende geld hebben om je studie te kunnen betalen ik ontvang deze ook namelijk Knipoog
Waarschijnlijk heeft je moeder dan toch voldoende geld om je studie te kunnen financiering.
Maar hoezo draagt je vader niet bij dan....? (als ik dat weten mag) Normaal gesproken rekenen ze dat toch mee ookal zijn ouders gescheiden... kan zijn dat ik het verkeerd zeg hoor Vork

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:27

Ik begrijp ook vrij weinig van die OV jaar kaart, ben net 18 geworden.
Ik heb brief gehad dat mijn studie financiering geregeld is, die zou ik dan volgens dit topic 23 januari krijgen..
Ben benieuwd of dat lukt, maar dat tenzijde..
Want ik heb ook mijn OV jaar kaart aangevraagd, maar daar heb ik niks van gehoord..
Terwijl ik die wel aangevraagd heb, weet iemand hoe dit zit dan?
Krijg je dan gewoon brief waarin staat dat je hem bij het postkantoor kan ophalen? Of is het dan gewoon niet geregeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:33

Fifteen schreef:
Die 300 euro is als je ouders niet voldoende geld hebben om je studie te kunnen betalen ik ontvang deze ook namelijk Knipoog
Waarschijnlijk heeft je moeder dan toch voldoende geld om je studie te kunnen financiering.
Maar hoezo draagt je vader niet bij dan....? (als ik dat weten mag) Normaal gesproken rekenen ze dat toch mee ookal zijn ouders gescheiden... kan zijn dat ik het verkeerd zeg hoor Vork

mijn moeder hoeft niet bij te dragen (hebben we meerdere brieven over gekregen) ik vind het dan ook best l*llig dat je dit zegt.. je weet niets van de situatie af, en oordeeld toch.. dat zal wss niet zo bedoeld zijn, maar het komt wel een beetje raar over..
mijn vader draagt niet bij omdat ik daar al jaren geen contact mee heb, en daar dus ook niets extra's van hoef te verwachten, ze zijn dus niet 'gewoon gescheiden' maar ik heb een 'onverzoenlijk conflict' met mijn vader zoals ze dat bij de IB groep noemen Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:12

Ik denk niet dat ze bedoelde dat je moeder dan toch genoeg geld heeft, maar eerder dat ze bedoeld dat de IB-groep denkt dat je moeder genoeg geld heeft, of toch net binnen de bepaalde grens valt dat je een mindere stufi krijgt. Lachen Knipoog

Was bij mij namelijk ook zo. Vader werkloos, moeder werkloos, maar toch maar 93 euro per maand krijgen. Lachen

denk niet dat ze het zo bedoelde. Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:15

patsur schreef:
Ik heb ook nog geen erge problemen gehad met IB, ze zijn alleen wel errug traag. Zo kwamen ze er 1,5 jaar te laat achter dat ik onrechtmatig OV had gehad Verward

Oh nee... Integendeel zelfs.. Ik heb nog ruim de tijd om bezwaar te maken, maar ik heb al wel een rekening gehad. En dat dus ik dus mooi niet, ik snap ook niet hoe ze er bij komen. Ik vermoed dat de communicatie tussen IB en mijn school niet goed is gegaan, maar aangezien dit van het voorjaar was én ik nu pas die brief krijg is het voor mij ook graafwerk.l

Ik heb volgens het IB al eens een broer gehad ergens. Had niet eens dezelfde achternaam, woonde compleet ergens anders.. Maar het was mijn broer, hoor
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-12-08 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:15

dat is toch raar dan? want wij krijgen wel brieven dat de ouderbijdrage 0,00 euro is. dus ik neem aan dat ze bij de IB groep dan wel weten dat mams niet bij kan dragen Lachen ik weet dat ze het wss niet zo bedoeld, maar het komt wel over alsof ze oordeeld over de situatie, dat vind ik een beetje jammer Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:21

minnie_muis schreef:

Als ze je in juni al hebben uitgeschreven, zou ik wel die laatste maanden collegegeld terugvragen! Dat is weer 1/6 deel van ruim 1500 euro!