Universiteit Utrecht breidt tentamentijden uit!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polaris

Re: Universiteit Utrecht breidt tentamentijden uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:53

Karin schreef:
Sommige mensen zijn sowieso niet voor het middaguur in staat om optimaal te presteren. En anderen weer niet in de avonduren. Dus of een tentamen dan om 8 uur of om 9 uur plaatsvindt of om 21 of 22 uur is afgelopen doet er IMO niet zo veel toe, er zullen altijd mensen in het nadeel zijn.

Vooral onder de rechtenstudenten komt dat voor ja. ROFL

Ze moeten ergens de grens trekken, want uiteraard kunnen ze niet ieders belang behartigen.
Het is dus noodzaak om voor zoveel mogelijk studenten een zo efficient mogelijk tentamen-maak-klimaat te scheppen.
Het lijkt gewoon of ze met hun maatregelen onvoldoende naar dat algemeen belang hebben gekeken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:55

Je weet ruim van tevoren wanneer je tentamens hebt en op welke tijden. Als het echt een kwestie van ritme is, is het dan echt zo erg om je ritme daar voor die paar keer dat je tentamen hebt op aan te passen?

Echt, ik zie het probleem niet.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:56

Ik kwam zelf ook al terug op dat argument, vandaar dat ik het al weg had gehaald Tong uitsteken

edit: Nogmaals: wat ik een probleem vind hóef jij ook niet als probleem te vinden.
Er zijn altijd wel afwijkende meningen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:50

Tja 's ochtends vroeg zou ik er niet zoveel moeite mee hebben,
maar om 20:00 s avonds nog een tentamen doen zou ik niet op zitten te wachten
Je hebt dan toch al een hele dag achter de rug en ik denk niet dat ik me nog goed zou kunnen concentreren op zo''n tijdstip

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:13

Ik heb nu al weleens tentamens om half 9 en dat is echt onmenselijk vroeg Haha!. Verder kan ik me er eigenlijk niet zo heel druk om maken, ik denk dat het echt de uitzonderingsgevallen zijn die zo vroeg/laat of op zaterdag zullen plaatsvinden.

Edit: wat een berg d/t fouten bij het commentaar van de petitie-ondertekenaars! En dat op een uni...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:25

Van buitenlandse vrienden weet ik dat ze regelmatig tentamens hadden op zaterdagochtend om 6 of 7 uur. Daar piepte niemand, omdat studeren een voorrecht is in hun ogen Lachen

Nu wil ik niet Roomser zijn dan de paus; ik zou het ook vervelend gevonden hebben. Maar voor je studie mag je inderdaad best iets over hebben. Omvangrijke examens in de Tennishal op het Zernikecomplex in Groningen waren bijvoorbeeld altijd afzien: steenkoud! Bloos! Beetje scheef voorbeeld, maar dat geeft ook aan dat het inderdaad heel moeilijk is om passende ruimte te regelen voor grote toetsen.

Jansuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:37

hmmm ik heb er nog niks van gehoord...

hoop maar dat het meevalt, want op zaterdag een tentamen maken, vind ik echt belachelijk.
zaterdag is ook geen normale werkdag.

dat ze de vechtsebanen gaan droppen vind ik op zich niet slecht, want met 800 man daar zitten is ook niet echt fijn, maar ja, de alternatieven lijken me ook niet echt positief...

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:54

Ik ben nog steeds van mening dat het een slecht idee is.
Het is fijn voor de mensen die hier geen problemen mee hebben, als het dan door gevoerd wordt hebben zij iig niks te klagen.

Maar alsnog denk ik dat de studenten die het niks vinden in het voordeel zijn. Kijk maar naar de petitie die binnen een paar uur getekend is door meer dan 200 studenten.

Ik ben net trouwens naar een vergadering geweest waar ook de onderwijsorganen aanwezig waren.
Heb vanuit de U-raad vernomen dat het grotendeels om budgetredenen gaat. Ze willen graag bezuinigen en dat doen ze door de tentamens te verschuiven naar minder gangbare tijden.

Volgens de U-raad is dit probleem veel beter op te vangen door niet 10 mensen een tentamen in een collegezaal te laten maken en de piekweken (tentamenweken) per opleiding meer te verspreiden.
Er zijn in ieder geval vele makkelijkere oplossingen te vinden dan tentamens op zaterdag en de avonduren en daar gaat het nu om.
Waarom die zaterdag als er andere oplossingen voor handen zijn?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:56

Ik woon in Zwolle, als ik om 8 uur tentamen moet maken, moet ik om 5 uur van huis... Als ik tot 10 uur tentamen heb, ben ik half 1 thuis, leuk als je de dag erna om 8 uur moet Knipoog ...

Ga even die petitie tekenen Knipoog .

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:21

Mijn tentamens zijn standaard van 19.00-21.00/22.00. De deeltijders willen ook graag hun tentamen maken enzo. Voor mijn bijvakken moet ik straks om 9.00 komen opdraven, dat vind ik een veel ernstiger probleem Haha! Tentamens 's avonds moeten ze vooral erin houden.

Tentamens op zaterdag, daar ik zou ik ook not amused over zijn. Dan is het niet meer de moeite om af te reizen naar de onbewoonde wereld.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:11

Daarbij hebben ook veel studenten een bijbaan, en de meesten werken dan op zaterdag Knipoog .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:20

Ik denk dat Karin gelijk heeft. Omdat je het van tevoren weet kun je het wel plannen; er rekening mee houden.
Toch zou ik het zelf niet prettig vinden hoor...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:23

Ik heb het bij ons ook nooit anders geweten (Universiteit Antwerpen), mijn vroegste examen was 7u10 en ik moest inderdaad met het OV gaan Lachen . Leuk is anders, maar je weet het genoeg op voorhand om het te plannen.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:46

De tijden ruimer maken vind ik best kunnen. Ik vind best dat je tussen 8.00 - 22.00 u tentamen moet kunnen maken, de een presteert 's ochtends beter en de ander 's middags en de anders 's avonds, daar kan je niets aan veranderen. Al zou ik het wel balen vinden als ik om 8.00 of 22.00 in de Vechtse banen zit, dat is in Utrecht nog zo'n stuk met de bus, doe dan in de Jaarbeurs of Educatorium, dat scheelt ook weer qua reistijd vanaf Utrecht CS.
Maar ik vind op zaterdag tentamen maken niet te doen. Ik en vele medestudenten met mij werken op zaterdag en aangezien ze bij ons zo heerlijk traag zijn met de roosters, is het ook lastig om vrij te vragen. En het kost ook weer extra, omdat de week OV dan niet geldig is.
Als het kan vind ik wel dat de reguliere tentamens op normale tijdstippen gegeven moeten worden, liefst ergens tussen 9.00 en 17.00 en dan de herkansingen in de avond.
De studie die ik doe heeft geen deeltijd variant, dus 2x tentamens moeten maken voor deeltijd en voltijd is al onzin.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:14

Karin schreef:
Je weet ruim van tevoren wanneer je tentamens hebt en op welke tijden. Als het echt een kwestie van ritme is, is het dan echt zo erg om je ritme daar voor die paar keer dat je tentamen hebt op aan te passen?

Echt, ik zie het probleem niet.

Ik kom uit Zwolle, als ik tot 10 uur tentamen heb, ben ik niet voor half 1 thuis... Als ik dan de dag erna weer op college of tentamen moet zijn, moet ik kwart over 6 de deur uit, half 6 opstaan. Ritme of niet, dat vind ik een erg kort nachtje...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:18

Ben ik heel bot als ik zeg 'wen er maar aan'? Later in je werkende leven zal het ook wel eens voorkomen dat je 'buitenschoolse' activiteiten hebt waardoor je laat thuis bent en de volgende ochtend weer fris en vrolijk om half 9 op je werk wordt verwacht.

Als het nou een dagelijks of wekelijks terugkomend iets was, maar waar hebben we het nou helemaal over, die ene keer in de paar weken of maanden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:30

Ik snap je reactie wel Karin, maar aan de andere kant zijn de meeste studenten afhankelijk van het ov. Dat kan knap lastig zijn in de avond.
Veel studies hebben de avondonderwijsvariant Haha! gestopt en bieden alleen nog overdag les aan. Dan is tentamen in de avond nog steeds redelijk, maar wel net anders.
Overigens had ik voor mijn universitaire studie soms wel eens wekenlang een of twee tentamens per week; ik denk dat het je dan best kan opbreken...
Maar ik ga verder helemaal met je mee...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:57

Ik heb echt veeel liever tentamen op de Vechtse Banen dan op het Educatorium. Dus andersom kan ook Knipoog.
Mochten ze het invoeren vind ik het wel een must dat de tentamenroosters op tijd klaar zijn!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:34

TurdusMerula schreef:
Ik snap je reactie wel Karin, maar aan de andere kant zijn de meeste studenten afhankelijk van het ov. Dat kan knap lastig zijn in de avond.

Daar had ik nog niet eens aan gedacht, als ik dan op station Zwolle kom, rijd mijn bus niet eens meer, dus dan kan ik niet eens naar huis Tong uitsteken .
Ik weet dat je in het 'grote mensen leven' wel vaker dit soort dingen zal hebben. Ik wil dierenarts worden, dus ik zal ook wel eens een nachtdienst hebben... Liever niet, ik ben liever overdag actief dat ik 's nachts in mijn bedje lig, maar ik heb het wel wel voor over. Maar als het niet perse hoeft, dan liever niet Knipoog .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:04

Karin schreef:
Extra ruimte creëren is geen kwestie van even wat extra gebouwen uit de grond stampen, zo werkt dat niet in een stad waar ruimte al schaars is.

Dat er geen ruimte is is meer een kwestie van beroerde planning, verkeerde prioriteiten en geld voor de verkeerde dingen dan dat de ruimte er fysiek niet is. Zo wordt er extern verhuurd, is er weinig samenwerking tussen de faculteiten waardoor ruimtes vaak niet goed gebruikt worden en helpen de vrij zinloze permanente reorganisaties en verhuizingen ook niet echt mee.

Het is trouwens ook heel lastig voor veel niet-OV'ers: de verkrachtingszaken zijn nog niet zo heel lang geleden, en met de fiets is dat dus niet ideaal. (En dat iedereen er van uit gaat dat je dan iemand kunt vinden om mee samen te fietsen vind ik maar raar. Ik heb heel veel vakken alleen gevolgd, als bijvakker bij studies waar ik niemand kende.)
Ik heb maar 1 avondtentamen gehad en vind het echt onnodig.

En dat je dat soort dingen in de grotemensenwereld hebt? Dat hangt er maar heel erg van af. Dat soort dingen kun je afspreken en uitkiezen. Er zijn banen waar je vaak s'avonds moet werken, maar je kunt er ook voor kiezen dat niet te doen. Op de uni heb je echter weinig keuze en dat is het probleem.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 05-12-08 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:10

Dan zal het wel aan mij liggen. Ik heb er zelf iig nooit problemen mee gehad of er een probleem van gemaakt.

Waar ik niet bij kan is dat het al minstens vijftien jaar zo gaat (lees: heel gangbaar is) en dat er nu blijkbaar ineens een handtekeningenactie moet komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:18

Ik heb een tentamen 's avonds gehad, en daar heb ik geen probleem van gemaakt. Maar wat mij tegenstaat is de manier van prioriteiten stellen. Ik heb nou 10 jaar op universiteiten rondgelopen en soms vraag je je af of de bestuurders uberhaupt studenten op hun prioriteitenlijst hebben staan. Ik heb inmiddels zo ontzettend veel voorbeelden van simpelweg wanbeleid, slechte planning en geldverspilling gezien dat ik gewoon heel weinig begrip heb om dit op deze manier op te lossen.

En ik weet uit ervaring dat veel mensen die dicht bij de studenten staan vaak genoeg hun best doen (ik heb echt goeie ervaringen met de docenten en medewerkers van de deelsubfaculteit), maar door de logge bureaucratie van bovenaf kunnen die vaak gewoon niet meer kunnen doen. De avondtentamens zijn simpelweg niet nodig als er andere keuzes gemaakt worden in het beleid, behalve misschien in situaties waarin het vak zowel in deeltijd als in voltijd gegeven worden - en omdat het niet nodig is, vind ik het ook niet acceptabel.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:20

Karin schreef:
Sommige mensen zijn sowieso niet voor het middaguur in staat om optimaal te presteren. En anderen weer niet in de avonduren. Dus of een tentamen dan om 8 uur of om 9 uur plaatsvindt of om 21 of 22 uur is afgelopen doet er IMO niet zo veel toe, er zullen altijd mensen in het nadeel zijn.

Mee eens! En ik zou wel eens 100% gemotiveerde studenten 40 uur per week willen zien studeren en niet altijd maar klagen dat het zo druk is, en ondertussen wel 20 uur bij kunnen werken; 10 sporten en een studentenvereniging er op na houden. Om vervolgens in mijn les doodmoe aan te komen.

Het is jammer dat studeren hier niet meer als een voorrecht gezien wordt, en dat er alleen maar geklaagd wordt over het onderwijs. IB-groep geeft niet voor niets leningen uit om te kunnen studeren zonder er naast te hoeven werken.

Ik ben ook niet heilig, maar wordt er moe van dat als er ook maar iets in de weg komt te liggen van de student er gelijk acties op touw gezet worden. Steek eerst eens hand in eigen boezem en steek die energie in een oplossing, desnoods richting de overheid en niet tegenover een faculteit, die moeten ook maar roeien met de riemen die ze hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:26

Marieke_K schreef:
Steek eerst eens hand in eigen boezem en steek die energie in een oplossing, desnoods richting de overheid en niet tegenover een faculteit, die moeten ook maar roeien met de riemen die ze hebben.

De universiteit heeft wel een paar luxe, met de hand uitgesneden riemen hoor. Daar valt volgens mij heel prima mee te roeien.