Wie is er psycholoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Wie is er psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:14

Volgens mij kun je de meeste hbo opleidingen ook in 3 jaar doen Lachen

Ik twijfel nog over de master...
hrm lijkt mij ook erg leuk, is vrij nieuwe master! Weet nog niet van welke faculteit dat is eigenlijk Clown Maar ik kan direct instromen na mijn bachelor.

Als neuropsycholoog kun je ook lastig aan het werk komen, mijn vriendin is net klaar maar de kans dat ze echt als neuropsycholoog kan worden is zoooo klein...
Teveel mensen, te weinig werk... en alleen de allerbeste komen vrij snel aan het werk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:18

Dan moet je zorgen dat je de allerbeste bent. En dus ook zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort tijdens je opleiding.
Klinische vind ik wel fijn om te studeren maar werkveld zegt me weinig. Forensische kant is wel leuk maar in belgie en nederland staat de psychiater toch boven dus dat is ook niks.
En arbeids hahaha dat vind ik echt zo verschrikkelijk Nagelbijten / Gniffelen totaal niet mijn ding.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:21

Misschien verandert het nog Tong uitsteken Maar het is wel een erg boeiend gebied! Lachen
Toen ik begon wou ik een eigen praktijk, daarna absoluut neuropsycholoog worden (totdat ik 1 ontmoete... die werkte in de geriatrie en nee niet met mensen maar zij moest het personeel coachen) en ik die vakken toch wel te moeilijk vond.
Sociale vond ik sowieso niet echt leuk.
Dus dan blijft er maar 1 ding over: toch maar in de voetsporen van pa treden Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik denk dat ik met bedrijfskunde toch meer kansen heb op de arbeidsmarkt... dus misschien doe ik dat er nog bij...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:29

't Is trouwens wel zo dat bepaalde landen de Nederlandse diploma's niet accepteren! Er zitten heel veel Belgen bij mij op de uni die psychologie hebben gedaan, en niet als psycholoog mogen werken in België. Die moeten dus echt nog een een- of tweejarige aanvullende opleiding doen in België voor ze aan de slag mogen. Zelf vind ik 4 jaar ook véél te weinig. Mijn vriend heeft psychologie gedaan in 't oude systeem, en hij heeft echt veel beter/meer onderwijs gehad dan in het nieuwe systeem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:33

Dat vertelde mijn docent dus ook en daarom willen ze de opleiding weer langer maken Lachen Gaat ook zeker gebeuren!
Maar goed... je zit dus eigenlijk vast in Nederland (tenzij je wil laten bijscholen) Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:34

Wist niet dat er zo een verschil was.
Sociale vind ik ook niet echt wat voor me, de stof is opzich wel leuk. Maar ben toch een persoon die meer voor de persoonlijke invloeden gaat. Vind dat er ook gegeneraliseerd word en soms verwaarloost.

Wel leuke stof om in les te geven denk ik.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:36

Sociale vind ik ook niks. Heb zelf neuropsychology gedaan, dus vooral biologisch, haha. Ik vind het met generaliseren wel meevallen, maar heb ook absoluut geen klinische opleiding gehad (geven ze niet in Maastricht) dus weet niet hoe 't elders zit.

Is laatst nog een hele rel over geweest, meisje die dus Belgische is, wilde in België gaan werken, maar het bedrijf waar ze wilde gaan werken accepteerde het Nederlandse masterdiploma niet (wel de bachelor). Die is uiteindelijk geloof ik via het gerechtshof gegaan om te kijken of ze een goedkeuring voor d'r master kon krijgen, maar weet niet zeker wat daar nou de uitslag van was.

Maar goed, geef ze groot gelijk. Ben nu zelf ook nog wat bijvakken aan 't volgens op het gebied van gezondheidszorgmanagement, puur om wat extra's te hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:45

4 jaar is ook absoluut veel te kort!
Docenten waren het er ook niet mee eens dat het verkort werd, maar daar hadden zij helaas niets over te zeggen.
Gelukkig is het voor aop niet zo'n ramp, want ik kan net zo goed op een bedrijfskundige functie solliciteren.

Sociale vind ik wel boeiend, maar net is te algemeen om er iets mee te willen doen. Je eindigt toch vaak als onderzoeker dan... en dat lijkt mij niets aan.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:48

Onderzoek doen vind ik juist fantastisch. Het testen zelf vind ik niet zo veel aan, maar de literatuur lezen, het schrijven, de resultaten verwerken... dat vind ik leuk! Haha!

Ben niet zo praktisch ingesteld, haha.

Dat scheelt wel, dat je makkelijk 2 richtingen op kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:50

hahaha ik vind alleen het schrijven van een inleiding en de discussie leuk Nagelbijten / Gniffelen
Alles ertussen in niet Nagelbijten / Gniffelen
Nee, ik probeer liever een resultaat uit hahaha Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:55

Ik vind allebei wel leuk, maar ben meer zoals welshcobfan inleiding, literatuurstudies, discussies. Allemaal leuk maar verwerking van resultaten spss nachtmerries Tong uitsteken.

Ik ben meer het test persoon, diagnostiseren vind ik leuk.
Sociale vaardigheidstraining lijkt me wel leuk om te geven.

En kinderpsychologie, ik ben echt een pedagogisch wrak Nagelbijten / Gniffelen echt geen feeling daarvoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:00

sociale vaardigheidstraining heb ik gegeven! was erg leuk! Lachen Gaf het onderdeel: samenwerken.
Dus was erg nuttig voor mijn aop straks! Haha!

Maar kinderpsy? neeeeeee! geen ontwikkelingspsy voor mij Nagelbijten / Gniffelen
Als ik bij mijn vriend zie wat voor kids er soms op spreekuur komen! help Nagelbijten / Gniffelen
Vooral omdat je er ook nog van de 'leuke' ouders bij kunt hebben die roepen: niet onze schuld, geef kind maar een stempel want dan ligt het niet aan ons Nagelbijten / Gniffelen
(mijn tante geeft les op de psychiatrische gesloten afdeling voor kids, de crisisopvang. Die heeft echt drama's meegemaakt met de ouders... en de kids zijn heftig! Kotsen op commande brrrrrr)
Nee geen kids Tong uitsteken Ben sowieso niet van het 'teken je emotie' Nagelbijten / Gniffelen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:03

Ontwikkeling vind ik zoooo saai. En dat terwijl m'n moeder orthopedagoge is Tong uitsteken

Heb zelf een aantal vakken getutord, waaronder communicatievaardigheden, dat was wel grappig. Vooral omdat ik zelf echt een ei ben waar het om communicatie gaat Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:05

hahaha maar ik weet zelf dat het geven van iets, makkelijker is dan het ook zelf opvolgen Tong uitsteken

De ontwikkeling... het begint met poepende baby's die veranderen in etterende pubers die uiteindelijk hun verstand terug krijgen als ze volwassen worden Haha!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:06

Hahaha, daar komt 't wel op neer ja Huilen van het lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:08

hahah en daar heb je dan 4 jaar studie voor nodig Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:10

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:17

Ik ben neuropsycholoog. Heb na mijn studie zo'n twee jaar op mijn oude stageplaats gewerkt, afdeling medische psychologie in een algemeen ziekenhuis. Vooral veel voor neurologie, was ontzettend leuk en leerzaam. Maar ik miste een beetje een uitdaging en dus ben ik afgelopen zomer begonnen aan een promotie. Over een jaar of 4,5 mag ik mezelf hopelijk doctor noemen. Daarna zou ik nog wel graag de GZ-opleiding willen volgen, ik vind de praktijk ook nog steeds heel boeiend. Het liefst wil ik een baan waar ik wetenschap en praktijk kan combineren, in een academisch ziekenhuis bijvoorbeeld. Maar ach, ik heb nog even de tijd, eerst deze klus maar eens klaren Haha!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:02

Ik heb mijn bachelor psychologie gedaan, doe nu een master neurosciences... Ben nog bezig dus kan je niet vertellen hoe ik aan een baan ben gekomen, maar de arbeidskansen schijnen in het onderzoek wel een stuk beter te zijn Lachen

Welscobfan: 1-jarige masters zijn niet internationaal erkend, alleen de 2-jarige masters Ja

Elma: de mensen die ik hoor die HBO psychologie hebben gedaan is dat je het echt moeilijk is om werk te vinden (is al een tekort aan plaatsen voor alle WO-psychologie studenten) en dat je idd echt een "hulpje" wordt en dus weinig uitdagend werk te doen krijgt..

4 jaar vind ik trouwens ook te kort! En daarbij vind ik de opleiding (hier iig) belachelijk simpel, heb dit jaar voor het eerst weer het gevoel dat ik écht wat leer Bloos

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:05

Veel succes met je loopbaan soda

1 jarige master wow had ik nog nooit van gehoord, beetje normaal dat het niet erkend word. Vind dat zoiets al twijfelachtig is op zich zelf Nagelbijten / Gniffelen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:09

zo'n master gaat ook eigenlijk nergens over.. van je stage leer je natuurlijk wel een hoop, maar het nut van een scriptie schrijven 2 maanden (met een beetje pech) na je bachelor scriptie zie ik niet helemaal, en daarnaast heb je dan misschien nog 3 vakken door het jaar heen?

Ik weet dat ze hier op de VU iig liever een 2-jarige master zouden geven, maar de regering moet dat dan wel goedkeuren anders krijg je geen extra jaar studiefinanciering.. Onderzoeksmasters zijn volgens mij wel altijd 2 jaar?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:14

Dankje Katialv! Ik vind 1-jarige masters niet zo twijfelachtige eigenlijk, ik ben nog gewoon doctoraal afgestudeerd en dat duurde ook vier jaar. Net als bij een 1-jarige master het geval zou zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:16

Veel geluk met je master dan, onderzoek en theorie vind ik bij ons niks.
Citaat:
Afgestudeerde psychologen ‘theorie en onderzoek’ komen in heel uiteenlopende functies terecht, waarbij je vooral een sterke theoretische en methodologische vorming nodig hebt. Zo werken ze onder meer in allerlei studiediensten in de mediasector, bij banken, in de marketingsector, in beleidsondersteunende diensten van de overheid, in de farmaceutische sector en in softwarefirma’s. Nog anderen worden kwaliteitscoördinator in de profit- of nonprofitsector. Aan de universiteit komen ze vaak terecht in onderzoeksprojecten, gefinancierd door één of ander onderzoeksfonds (bv. FWO-Vlaanderen) of in onderzoeksprojecten in opdracht van de overheid. Daarnaast kun je via een richtingsverbredend venster ook beroepsuitwegen vinden naar de psychologische praktijk in de beroepsvelden beschreven bij de andere afstudeerrichtingen.

Maar met 1 jarige master dan mis je toch nog een heel jaar theorie, kan me niet voorstellen dat ze stage die theorie en scriptie in één jaar kunnen zetten en waar je nog wat van onthoud.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:24

Heb je het nou tegen mij? Dan snap ik je niet zo goed. Ik bedoel niet te zeggen dat ik vóór 1-jarige masters ben, ik vind ze alleen niet twijfelachtiger dan een 4-jarige doctoraalstudie, zoals de situatie al decennia is in Nederland. Bij ons krijg je in de master nauwelijks nog theorie, één cursus geloof ik. De rest is stage en onderzoek.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:05

Hebben jullie maar 1 onderzoeksmaster katiavl? Wij hebben er hier aan de uni al zeker 3..

soda: maar in 4 jaar doctoraal is het laatste jaar onderdeel van de hele studie (al vind ik 4 jaar alsnog weinig), met de bama structuur krijg je een diploma alleen voor dat laatste jaartje. Vind ik toch wel een ander idee..