Economie reden voor stagevergoeding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Economie reden voor stagevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:43

Vind het een beetje erg raar om stagevergoeding te verwachten Nagelbijten / Gniffelen Als je het krijgt is het erg mooi meegenomen! Maar je komt daar wél om te leren. Het bedrijf moet tijd en geld in jou steken om jou het vak te leren. Dat je daarna vol mee draaid is dus win - win. Hun steken hun energie in jou om je te leren goed te functioneren en jij kunt hun daarna helpen op het bedrijf en zelf de kneepjes van het vak leren.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:58

Ik vind het een belachelijk onzin excuus. Voor grote bedrijven slaat een bezuiniging op stagiaires helemaal nergens op. Voor grote bedrijven is de redelijk € 250,- in de maand (voor fulltime) echt een schijntje.

Voor kleine bedrijven is dat anders. Maar bij kleine bedrijven is het vaak weer zo dat ze de stagiaire gewoon als goedkope kracht gebruiken i.p.v. een extra gewone werknemer aan te nemen.

Het verschilt natuurlijk per branche en per bedrijf, maar zo is mijn ervaring iig.

@Thats_Me
Als je een jaar fulltime stage moet lopen, is het echt geen pretje om daarnaast ook nog eens te werken om geld te verdienen. Maarja, je moet toch wat. Een kleine vergoeding helpt dus al heel veel.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:02

ze zijn het niet verplicht. Dus het is gewoon mooi meegenomen als je wat krijgt.
Ik heb bij mijn stages nooit wat gehad. (ja in de zomer reiskosten vergoeding en bij mijn andere stage een leerboek)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:07

Bij sommige scholen zijn de stage bedrijven het wel degelijk verplicht Ja

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:18

[quote="Knoffer"]Ik vind het een belachelijk onzin excuus. Voor grote bedrijven slaat een bezuiniging op stagiaires helemaal nergens op. Voor grote bedrijven is de redelijk € 250,- in de maand (voor fulltime) echt een schijntje.

Voor kleine bedrijven is dat anders. Maar bij kleine bedrijven is het vaak weer zo dat ze de stagiaire gewoon als goedkope kracht gebruiken i.p.v. een extra gewone werknemer aan te nemen.

Het verschilt natuurlijk per branche en per bedrijf, maar zo is mijn ervaring iig.

@Thats_Me
Als je een jaar fulltime stage moet lopen, is het echt geen pretje om daarnaast ook nog eens te werken om geld te verdienen. Maarja, je moet toch wat. Een kleine vergoeding helpt dus al heel veel.[/
quote]

Dan nog zijn ze je niets verplicht. Daarbij ben je, jezelf ook vaak niets verplicht want je hoeft niet naar school. Je kiest zelf voor de opleiding. Dat daar een jaar stage bijzit en je daar niet voor betaald krijgt is jammer. Maar je leert er wel van. Zoals ik al zei het is mooi dat je wat krijgt Ja maar het hoeft niet want de ervaring die je opdoet is echt het aller belangrijkste.

Daarbij school is ook fulltime Nagelbijten / Gniffelen Dus wat dat betreft maakt school, stage weinig uit. Of je moet een hobbyschool hebben waar je maar paar uurtjes per week mee bezig hoeft Bloos

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:19

In principe hoor je voor stage helemaal geen vergoeding te geven maar omdat je vriendin het wel kreeg is het idd belachelijk dat jij het niet zou krijgen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:17

Thats_Me schreef:
Dan nog zijn ze je niets verplicht. Daarbij ben je, jezelf ook vaak niets verplicht want je hoeft niet naar school. Je kiest zelf voor de opleiding. Dat daar een jaar stage bijzit en je daar niet voor betaald krijgt is jammer. Maar je leert er wel van. Zoals ik al zei het is mooi dat je wat krijgt Ja maar het hoeft niet want de ervaring die je opdoet is echt het aller belangrijkste.

Daarbij school is ook fulltime Nagelbijten / Gniffelen Dus wat dat betreft maakt school, stage weinig uit. Of je moet een hobbyschool hebben waar je maar paar uurtjes per week mee bezig hoeft Bloos

Klopt dat ze niets verplicht zijn (tenzij er afspraken daarover met de school zijn), maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over redelijkheid (wat uiteraard een heel subjectief begrip is, maar het is ook puur mijn mening die ik hier verkondig). Ik vind het gewoon redelijk om een stagiaire een kleine vergoeding te bieden. En tuurlijk, je kiest er zelf voor, maar dat vind ik ook niet echt relevant voor de vraag wat redelijk is.

Dat je wat leert vind ik ook het belangrijkste en dat het een leuke plek is. Dat vind ik belangrijker dan de vergoeding. Maar je moet ook ergens van leven en voor heel veel studenten kan €250,- in de maand best een groot verschil maken. Maar het bedrag verschilt natuurlijk ook per branche. In de branches waar ik stage heb gelopen/moet gaan lopen, komt het weinig voor dat er geen vergoeding is.

Een studie is idd voltijd, maar ik ben met mijn studie toch echt minder uren kwijt dan met een fulltime stage hoor. Dit verschilt natuurlijk ook weer per opleiding en niveau. Maar ik zou het ook echt niet getrokken hebben om in m'n stagejaar ernaast ook gewerkt te hebben. Naast m'n hbo opleiding gaat dat prima.

Edit:
Ik heb het bij een stage trouwens over een fulltime stage van 40 uur in week.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 19-11-08 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:24

Tja dat verschilt enorm per opleiding.

Mijn zusje liep 1 dag in de week stage(8 uurtjes). Deed amper wat, hooguit verslagjes typen. Kreeg hiervoor 250 euro in de maand.

Ik liep voor mijn opleiding paardenhouderij stage op een manege.Een half jaar 3 dagen in de week van 's ochtend 8 tot 's avonds 7/8. strooide 80 stallen per dag op, veegde kilometers vloer, en heb weet ik veel hoeveel trallies staan schuren en verfen enz enz enz. En er kon nog geen mars van af. O ja, een chocoladeletter met sinterklaas. En niet eens mijn eigen letter Huilen
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 19-11-08 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:28

In de paardensector is sowieso alles slechter betaald helaas.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:31

Een vriend van mij liep stage in een labaratorium en kreeg €500 in de maand Lachen
Hij heeft zoveel mazzel gehad.

Maar het is zeker niet veplicht om een vergoeding te krijgen. Ernaar vragen vind ik eigenlijk niet kunnen. Zoiets moet je aangeboden worden Bloos

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:38

Inderdaad. Heb afgelopen jaar veel stage gelopen. Iets van 14 bedrijven ofzo gehad. Soms voor een paar week soms voor een paar maand. Maar er na vragen is gewoon not done. Dan kun je wat mij betreft beter opzoek naar werk gaan dan je opleiding afronden. Want je doet het voor jezelf, voor je toekomst waar je in investeerd. Dat het misschien wel wat opleverd is mooi maar het is lange termijn werk. Je investeerd in jezelf en dat is het aller belangrijkste dat je die ervaring opdoet! niet het geld wat je er eventueel voor krijgt. Dat is leuk en handig maar goed je krijgt ook stufi (niet veel maar toch)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:46

Voor een week of 1 maand vind ik het ook wat kort om een vergoeding te verwachten. Maar bij 3 maanden of langer verwacht ik wel een vergoeding in mijn branche. Ik zou er niet naar vragen, maar ik ben nog geen stageplek tegen gekomen die mij aansprak en die geen vergoeding gaf.

Stufi is vaak nog niet eens genoeg om je studie van betalen, laat staan al de andere kosten.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:23

Ik loop van november tot eind april stage en dit is 4 dagen in de week. Ik heb gister een nette mail gestuurd over de stagevergoeding en nu konden ze op basis van een 40 urige werkweek 300 euro geven. Dit vind ik erg netjes afgehandeld. Ik heb het netjes gevraagd en dan vind ik het niet asociaal overkomen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:25

Een vriendin van mij werkt fulltime op haar stage, en ze krijgt 500 euro per maand. Echt heel veel.
Maar ze zijn het idd niet verplicht, maar mooi meegenomen is het altijd Ja

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:39

Ik loop ook stage in de economische richting, maar krijg geen vergoeding hoor
Snap dus ook niet zo goed waar de titel van dit topic op slaat...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:03

Misschien moet je de begin post lezen? Knipoog

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:32

ratjelover schreef:
Ik loop ook stage in de economische richting, maar krijg geen vergoeding hoor
Snap dus ook niet zo goed waar de titel van dit topic op slaat...

Idd even beter de begin post lezen, het gaat erom dat een stagebedrijf geen stage vergoeding geeft omdat het op het moment niet goed gaat met de economie.

Wat met nog steeds een vage reden lijkt overigens, denk dat ze het bedoelen in de zin van we kunnen het gewoon niet opbrengen.

Dit lijkt mij overigens ook weer zo'n geval van 'we nemen een stagaire want die kosten niets'