Studeren, maar waar? Groningen vs Utrecht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Re: Studeren, maar waar? Groningen vs Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:01

Groningen vind ik een geweldige stad. Die drukte is heerlijk!

Je moet voor je zelf kiezen en je niet laten beinvloeden door je vriend. Waarschijnlijk moet je wel wat beter je best doen om de relatie laten werken.

Mijn vriend en ik studeren niet meer maar mijn vriend is vaak en lang weg (ca 2.5 maand). Ik vind het niet leuk, maar als hij het nou wel wil, wie ben ik om hem tegen te houden. Dus straks ga je in utrecht studeren omdat je vriend het wil en dan zijn jullie klaar en gaat hij bijv ook ver weg werken.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:15

Babel schreef:
Natuurlijk moet je je toekomst niet door je vriend laten bepalen maar hou er wel rekening mee dat er een grote kans is dat je uit elkaar groeit.

K heb 1,5 jaar op 250 km afstand van mn vriend gewoond en je bent dan juist blij als je elkaar ziet. K heb echt geen moment gehad dat k dacht van goh we groeien uit elkaar.
Meid k zou lekker naar Groningen gaan, t is een super leuke stad en je kan zo met de intercity desnoods elk weekend terug naar utrecht. Instappen en 2 uur later ben je dr Knipoog

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:48

Groningen is inderdaad de studenten stad. Woon tegen de binnenstad aan. Vind het heerlijk hier!

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:38

Nou als student in Utrecht zeg ik natuurlijk Utrecht!

Maar ik weet dat Groningen ook zeker een leuke studentenstad is, heb er zelf ook lang over getwijfeld.
Maar maakt het qua opleiding nog uit? Want wat ik wilde doen zat niet in Groningen.

Ook heb ik een goede vriendin die is opgegroeid het centrum van Utrecht. Zij studeert hier nu ook maar woont wel op kamers! Ze zegt zelf dat ze Utrecht nu op een hele andere manier beleeft dan voorheen.

Ik zou zeggen, denk er goed over na. In beide steden krijg je vast een super studententijd Lachen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:46

Ik heb ook in Utrecht gestudeerd, en ik vond het echt geweldig!
leuke studentenstad, leuke kroegen, goeie studenteverenigingen...

okee, ik moet zeggen ik ging vanuit Twente naar Utrecht, dus ik kwam ergens anders vandaan. dat is een nieuwe stad altijd leuk.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:52

Ik studeer ook in Utrecht, en kwam vanuit een dorpje in het óóóst'n van het land, dus ik was sowieso het wonen in een stad niet gewend. Ik vind het echt geweldig hier. Lachen

Ik kan me zo voorstellen dat je wel eens wat anders wilt, als je je hele leven al in de buurt van Utrecht hebt gewoont. Groningen zou ook hoog staan op mijn lijstje, mijn enige reden dat ik voor Utrecht heb gekozen, is dat ik het lekker centraal vind liggen, en het is wat kleiner en overzichtelijker dan Amterdam o.i.d. Groningen vond ik wat dat betreft te ver weg van het westen van het land. Maar het is zeker een prachtige stad, en ook lekker studentikoos. Ja

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:04

Ik studeer ook in Groningen en zit ook bij een studentenvereniging... Zelf woonde ik 2 uur van Groningen vandaan dus veel thuisthuis kom ik niet meer aangezien ik sinds kort een paardje bij Groningen in de buurt heb staan! Lachen
Ik kan je wel zeggen dat Groningen een hele leuke stad is en waar je ook zeker een hele leuke tijd gaat beleven, met of zonder studentenvereniging!!
Wat je niet moet vergeten is dat als je bij een studentenvereniging gaat het je in het 1e jaar heel veel tijd kost. Natuurlijk hangt dit ook af welke vereniging je kiest en of je actief wilt worden in deze vereniging... Maar je bent er meestal wel, vooral de 1e 4/ 5 maanden, 2 avonden per week mee bezig. Je moet je jaarclub zoeken en je vereniging leren kennen. Als je daarbij ook nog je paardje hebt staan die verzorgd en gereden e.d. moet worden en je ook nog naar je vriend in Utrecht moet, wat ook een eind reizen is... Ik weet niet hoe goed je in plannen bent maar dat moet je wel zijn Knipoog Haha..
Ik ben nu 3e jaars in Groningen en ben sinds kort weer begonnen met elke dag te rijden. Ik merk dat er gewoon heel veel tijd naar de verzorging e.d. gaat en ik weet zelf niet of ik dat had gered in me 1e jaar met studentenvereniging, studie en nieuwe mensen leren kennen... Al denk ik dat mijn planningcapaciteiten me hierin ook te kort geschoten hadden!
Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is dat, omdat jij zegt dat je bij een studentenvereniging wil, je goed moet kijken hoe je het wilt doen want het kost meer tijd dan je denk ik van te voren denkt, vooral omdat je nog een vriend in Utrecht hebt! Het kan echt wel... Maar omdat jij ook zegt dat Groningen je wel leuk lijkt maar dat vooral je vader het een goed idee vindt... Je moet het echt zelf willen. Want als je het echt zelf wilt dan kan het ook echt wel... Ook met studentenvereniging, paard en studie.. Ken ook iemand die nu 1e jaars is en dat doet en die red het ook.
Maar Utrecht is ook echt een leuke stad! Heb er zelf een jaar 5/6 VWO gedaan en me toen prima vermaakt! Zelf zit ik er aan te denken om weer thuisthuis te gaan wonen en heen en weer te reizen naar Utrecht.. Maar mijn vriendje in Groningen maakt die beslissing moeilijk Knipoog

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 09:24

Hoi Sannnn, ik ga zometeen naar Groningen voor de open dag (in mijn ups) en om manege de Oude Held te bekijken. Ik weet wat je bedoeld met de drukte van een studentenvereniging. Daarom wil ik er ook voor kiezen om niet in een huis te gaan, omdat dat nog veel meer tijd kost. Mijn zus zit hier in Utrecht en ik weet echt dat ze weinig tijd heeft. Dus daarom wil ik vandaag ook eens eventjes kijken hoe lang de dagen zijn van mijn studie. Een vriendinnetje zit soms van 14.00 tot 22.00 op school hier in Utrecht. Dus dan zou het toch een stuk lastiger worden.
Ik wil vandaag eerst eens even de stad gaan bekijken en klungelen met het OV. Daarna ga ik een vriendin in Groningen opzoeken en daar gezellig mee doen Knipoog

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:11

Ahh leuk! Groningen is hele leuke stad! Haha! Knipoog
Manege de Oude held ken ik wel! Is leuke manege! Heb daar klein poosje met parafrid (studentenpaardrijvereniging) gereden! Is ook niet ver van de stad! Vond je het wat?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:34

Ik heb precies het omgekeerde gedaan, geboren en getogen in Groningen en in Utrecht gaat studeren. Wilde best in Groningen gaan studeren maar ik wilde ook wel eens echt loskomen van mijn schooltijd. Nooit spijt van gehad, Utrecht is een geweldig leuke stad. Eigenlijk vind ik Groningen en Utrecht erg vergelijkbaar qua sfeer, hoewel Utrecht wat groter en drukker is natuurlijk. Ik mis wel nog steeds de Groningse rust en de ruimte, Utrecht is me al snel te vol en veel te veel mensen. Hoewel de centraliteit van Utrecht natuurlijk een enorm pluspunt is. Ik zou lekker naar Groningen gaan als ik jou was, je vleugels uitslaan en wat van de wereld (nou ja... ) zien. De afstand is prima te doen, rechtstreekse treinverbinding en je bent er voor je het weet. Ik heb er nooit moeite mee gehad en zeker in het begin ging ik ieder weekend terug naar het noorden.

Sterker nog: ik werk sinds kort weer in Groningen, terwijl ik nog in Utrecht woon *LOL* Ik overnacht doordeweeks bij mijn moeder, op maandagochtend heen en donderdagavond terug. Vind ik ook prima te doen, in die twee uurtjes treinen krijg ik een hoop werk gedaan. Mijn vriend woont in Utrecht in ons huis, en het gaat eigenlijk heel goed. We zien elkaar minder maar we redden ons er prima mee.
Ik vind het heerlijk om weer zo vaak in Groningen te zijn, het blijft toch een beetje mijn stadje en ik voel me er nog steeds erg thuis.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:55

Kom gezellig naar Groningen Haha!. Vind het een geweldige stad, maar woon er dan ook al mn hele leven Lachen. Je kan misschien wel wat moeite hebben met de nuchterheid hier, dat hebben er wel meer whaha!
Stalling is hier idd veel goedkoper Lachen. dus dat scheelt dat weer Knipoog>

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:46

@ corine, woon jij in groningen-stad? Ik dacht in een dorp in de provincie! Waar heb je sting staan?

Ik ben naar de open dag geweest en de opleiding lijkt me echt superleuk maar die is er dus in utrecht ook. Over de oude held was ik minder te spreken, ik ben er op de fiets heen gegaan en dat was gemakkelijk te doen idd. Alleen stond me de sfeer niet aan, ik vond de mensen niet echt aardig en de vrouw achter de bar wilde me vrij weinig Uitleggen. Verder kwa stalling zag het er erg netjes uit. Alleen gek dat als er ponylessen in het ene gedeelte van de bak rijden, mogen er geen paarden in het andere gedeelte en andersom. Echt een onzin regel, waarom heb je dan zo'n gesplitste bak? Pony ruiters rijden toch ook serieus?

Van de stad heb ik in mijn eentje vrij weinig gemerkt. Ik vond het een mooie stad, dat zeker. Volgende maand ga ik naar de almenac onthulling van Vindicat dus dan zal ik er wel een beter beeld van krijgen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:57

Wat de bokker op de vorige pagina zei over centraal zitten: Waarom zou je centraal in Utrecht zitten? In Groningen heb je in principe ook alles bij de hand, wat is het verschil? Vraag uit nieuwsgierigheid, niet voor dit topic hoor Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 08:17

Utrecht ligt toch veel meer in het midden van het land? Daardoor is het centraler;)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:07

imd schreef:
Wat de bokker op de vorige pagina zei over centraal zitten: Waarom zou je centraal in Utrecht zitten? In Groningen heb je in principe ook alles bij de hand, wat is het verschil? Vraag uit nieuwsgierigheid, niet voor dit topic hoor Lachen

Ik bedoel meer centraal als in centraal in Nederland Knipoog
Dat is van Groningen niet te zeggen.
Ik studeerde vorig jaar iets waar veel film en theater bij kwam kijken, en dan zit je in het midden/westen gewoon beter.
Nu doe ik iets anders (rechten) maar ik wilde niet meer weg uit utrecht, en dus heb ik voor de stad gekozen Haha!
(had ik overigens niet gedaan als de kwaliteit van de opleiding ergens anders aanzienlijk beter was geweest, maar dat is niet zo nu).

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:06

Je zou ook nog eens in bijv. Haren of een andere manege kunnen kijken. ik heb een tijd gelest bij De oude Held en vond de mensen ook niet zo aardig/sympathiek, maar goed het gaat om de stalling en rijmogelijkheden natuurlijk.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:21

imd schreef:

Als je al lang in het noorden woont dan valt het niet zo op dat Groningen best ver weg van de rest van Nederland ligt, is mijn ervaring. Ik vond het vroeger doodnormaal om 5 uur te reizen op een dag om mijn oma in Amsterdam op te zoeken. Maar nu ik maar een half uurtje van Amsterdam af woon, is dat toch ook wel erg plezierig Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:40

eefangel schreef:
imd schreef:

Ik bedoel meer centraal als in centraal in Nederland Knipoog
Dat is van Groningen niet te zeggen.
Ik studeerde vorig jaar iets waar veel film en theater bij kwam kijken, en dan zit je in het midden/westen gewoon beter.
Nu doe ik iets anders (rechten) maar ik wilde niet meer weg uit utrecht, en dus heb ik voor de stad gekozen Haha!
(had ik overigens niet gedaan als de kwaliteit van de opleiding ergens anders aanzienlijk beter was geweest, maar dat is niet zo nu).

Oh zo Haha! Nee dat klopt, alle grote theaters enzo zitten inderdaad wat zuidelijker.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:43

Parafrid vind ik stom Tong uitsteken Ik probeer al een paar jaar om erbij te komen maar de gevorderdenlessen zitten steeds vol... Het is wel achter het huis van mijn vriend... hij woont er op zo'n 100 meter vandaan Lachen

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:44

Ik heb bij parafrid gereden in de gevordenden lessen vorig jaar.. Maar ik vond het niet geweldig.... Was ook wel verwend met altijd een eigen paard en dan ineens op manege paard vond ik wat minder.. Maar dat is een persoonlijke smaak! Knipoog
Ik heb dit lijstje toen ik zelf aan het zoeken was een keer hier op bokt gevonden.. Misschien heb jij er ook wat aan met het verder zoeken naar een stalling! Ik weet niet of alles nog bestaat... Maar met google kom je denk ik met dit lijstje al een heel eind!

* Balance & Connection, 219552, Paardenhouderij en -sport, SELLINGEN
* Calidad, 217072, Paardenhouderij en -sport, UITHUIZEN
* D.O.C.W., 213070, Paardenhouderij en -sport, WINSCHOTEN
* De Beukenhof, 200503, Paardenhouderij en -sport, ONSTWEDDE
* De Haarhof, 102493, Paardenhouderij en -sport, MARUM
* De Paardenhoeve, 219847, Paardenhouderij en -sport, NIEUWE PEKELA
* Dollard Manege, 219620, Paardenhouderij en -sport, WINSCHOTEN
* Fair play Stables, 206376, Paardenhouderij en -sport, NIEBERT
* Fokkens-de Haan VOF, 213836, Paardenhouderij en -sport, PIETERBUREN
* Habo's Hof, opvang van (landbouw)huisdieren, 215119, Dierverzorging, TER APEL
# Hippisch Centrum Stadskanaal, 201306, Paardenhouderij en -sport, STADSKANAAL
# HJC Manege, 206489, Paardenhouderij en -sport, TOLBERT
# Manege "de Oude Held" VOF, 206586, Paardenhouderij en -sport, GRONINGEN
# Manege "de Waddenruiters", 207253, Paardenhouderij en -sport, WARFFUM
# Manege Biessum, 102055, Paardenhouderij en -sport, DELFZIJL
# Manege De Volharding, 203761, Paardenhouderij en -sport, BLIJHAM
# Manege Stal Bakker, 206482, Paardenhouderij en -sport, ZYLDYK
# Manege Van Hoorn, 101421, Paardenhouderij en -sport, SAPPEMEER
# Melkveehouderijbedrijf K.G. Bolhuis, 208209, Veehouderij, WARFFUM
# Paardensportcentrum de Blauwe Stad, 217648, Paardenhouderij en -sport, OOSTWOLD SCHEEMDA
* Paardensportcentrum Marum, (ook Engelstalig), 102094, Paardenhouderij en -sport, MARUM
* Paardenstalling Wobbesheerd, 213400, Paardenhouderij en -sport, OOSTWOLD GEM LEEK
* Pension & Handelsstal Sipko Sipkens, 17583, Paardenhouderij en -sport, GRONINGEN
* Reiderhoeve, 216361, Paardenhouderij en -sport, FINSTERWOLDE
* Rijcentrum Harendermolen, 206612, Paardenhouderij en -sport, HAREN GN
* Schapenhouderij, Paardencemtrum "op de Heegswal", C. Dekker, 17782, Veehouderij, UITHUIZERMEEDEN
* Springstal Rianty Zwart en pensionstal, 102506, Paardenhouderij en -sport, OOSTWOLD GEM LEEK
* Stal Homan, 100779, Paardenhouderij en -sport, WINSUM GN
* Stal Salva, 207046, Paardenhouderij en -sport, SLOCHTEREN
* Stal Vries Nieuwolda, 218519, Paardenhouderij en -sport, NIEUWOLDA
* Stal Wimosa, 218463, Paardenhouderij en -sport, HOUWERZIJL
* Stalhouderij / Manege Nieboer, 209205, Paardenhouderij en -sport, HOOGEZAND
* Vier PM, 216886, Paardenhouderij en -sport, TER APELKANAAL
* Wellness Stables, 218521, Paardenhouderij en -sport, MIDWOLDA
* Westernstable Westerkwartier, 210271, Paardenhouderij en -sport, MARUM

jasmijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:51

ik woon dan dicht bij groningen, maar groningen is een mooie stad maar ik kom uit groningen en zou eerder naar utrecht gaan dan in groningen te blijven. maar dat ben ik, verder heb je hier wel alles bij de hand en met de trein ben je in een paar uur in utrecht. en er is genoeg rij mogelijk heden
succ met je keuze Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:12

Ze zeggen wel dat Groningen een stad is met het gevoel van een dorp Lachen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:47

Klopt, maar dat is Utrecht ook Lovers

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:41

Soda schreef:
Klopt, maar dat is Utrecht ook Lovers

Vind ik niet eigenlijk. Het is dan wel iets dorpser dan Amsterdam maar het blijft echt een stad.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:20

Ik vind Groningen ook echt een stad. De meningen kunnen er over verschillen natuurlijk, maar ik vind Groningen en Utrecht qua sfeer erg vergelijkbaar.