Hoe kom ik er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Hoe kom ik er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:06

Is dierenarts assistente niets voor je? Dat is een kortere weg bij mijn weten, met ongeveer dezelfde taken Lachen

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 19:56

Nou kijk ik wil paardenarts worden en dan als ik daar klaar mee ben
en jaar gaan reizen en stage's lopen bij paardenopvangcentra om ervaring
op te doen en dan
een eigen paardenopvangcentra beginnen in het buitenland.

Ik heb er een heel plan over en ben nog wel meer daarmee vanplan.

Ik ben snachts om 3 uur een pen en papier gaan pakken,, 3kwart slaperig
en ben dingen op gaan schrijven en had et weer weggelecht..
Toen die ochtend het gelezen en DAt zou het worden.

Ik wist namelijk al vanaf me 1e jaar niet wat ik wou worde.
Dus vandaar,, Maar ik ben bereid die hoge berg te gaan beklimmen
en hoop dat het me lukt.

In de 1e had ik 2tiende punt te weinig om naar havo te gaan.
in de 3e ging ik SDV doen sport dienstverlening en Veiligheid en dat
was alleen op kader terweil ik naar TL mocht.
En ik haal nu 10en 8en en 9ens.. En als ik er aan trek
zal het mij lukken..

Maar de vraag is hoe kom ik er. Tong uitsteken

@ allen: Bedankt voor de reacties. En het is niet onmogelijk..
Het onmogelijke gebeurt meer dan een Wonder.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:08

Om paardenarts te worden moet je eerst diergeneeskunde gaan doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:09

Vroeger bij mij op school is er een keer een jongen van MAVO 4 (VMBO-T) na zijn examen naar VWO 4 gegaan, heeft zonder problemen VWO gehaald en is toen naar de uni gegaan.
Dat zou je in theorie ook kunnen, als de school daarmee akkoord gaat, maar dat zal denk ik alleen gebeuren als ze nu extreem uitblinkt op het VMBO. Maar inderdaad, het is niet onmogelijk.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:10

Probeer eerst een MBO opleiding te kiezen die erg dicht licht bij Dierenards en dan zo omhoog naar HBO en Universiteit!
maar weet dat het erg pittig is! Lachen (Ben ook van KB naar MBO4 gegaan en dat is al lastig! *LOL*

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:13

Lindy, bedoel je dat die jongen dan gemiddeld een 9 of 10 had.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:20

Poeh dat is een aardige weg, en de vraag is maar of de school je toelaat op de havo als je van kader komt, bij ons namelijk niet. Bij ons moet je TL hebben én de school moet denken dat je het redt (dus je moet echt hele goede cijfers hebben).
Maar dan wordt het dus Kader4-Havo4-Havo5-Vwo5-Vwo6, dan zit je dus nog 5 jaar op school inclusief dit schooljaar. Én bij ons kan je nooit meer gymnasium doen als je daar niet voor kiest in de 2e of 3e klas dus dan kun je niet hoger dan Atheneum (dat is dus zonder latijn en grieks, en ik heb begrepen dat je wel latijns moeten weten als je de medische kant uit gaat..)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:22

ukje schreef:
Lindy, bedoel je dat die jongen dan gemiddeld een 9 of 10 had.

Ja, maar vooral de manier waarop hij die cijfers haald: hij hoefde er niets voor te doen.

Hij was eerst ook naar de MAVO gegaan omdat hij heel fanatiek sportte, en dus geen tijd had voor huiswerk. Hij mocht na zijn examen naar het VWO op voorwaarde dat hij dan wel tijd voor huiswerk zou hebben, en dat had hij, dus het ging goed.
Het kan trouwens ook zijn dat hij van MAVO 4 naar HAVO 5 is gegaan en toen naar VWO 5, dat weet ik niet meer precies, maar hij heeft ergens een klas overgeslagen.

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 20:30

Ik leer bijna nooit voor toetsen.. en ik haal hoge cijfers..
Nederlands zuig ik uit mijn duim.. Wiskunde ook alle andere vakken eigenlijk hetzelfde
alleen engels Maar daar ben ik nu een jaar mee aan het trekken
en het lukt me nu eersthad ik altijd een 4 omdat je niet lager
kon krijge maar nu sta ik al voor engels een 7,3

Ik weet dat als ik mijn best doe dat ik er kom...
En ik denk dat ik dan gewoon naa mijn VMBO naar MBO ga..
en daarna naar HBO en zo door naar de uni..
Maar dan probeer ik MBO opleiding die niet zo lang duurt.

Mijn toekomst plan is het het waard:)

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:31

superlise schreef:
(dat is dus zonder latijn en grieks, en ik heb begrepen dat je wel latijns moeten weten als je de medische kant uit gaat..)

Nee hoor, nergens voor nodig Latijn, nergens verplicht, alleen voor een studie klasieke talen is dat aan te bevelen Haha! .
Hard hard hard werken. Maar houd zoals al eerder gezegd een plan B in je achterhoofd want er zijn er maar zo weinig die in NL ingeloot worden.
Orienteer je ook op het buitenland en overleg eens met een decaan op school, die kan het allemaal precies vertellen.
Dat je nu zonder leren hoge cijfers haalt wil niet zeggen dat je de uni aan kan.
Ik heb mijn Havo met 8en en 9ens afgerond zonder te leren, maar ik moet nu op het HBO toch flink aan de bak wil ik scoren....

edit: typfoutje

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 20:36

@ ladymagic: Ik zal es kijken of mijn mentrix er meer over weet:P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:37

verootjoo schreef:
Die laatste 2 opties kunnen niet Knipoog Je moet voor diergeneeskunde écht een vwodiploma met relevante vakken hebben.

Je hebt gelijk, propedeuse HBO MAG wel, maar dan moet ze in het volwassenenonderwijs natuurkunde, scheikunde, biologie 1 en 2 en wiskunde B1 erbij doen op VWO-niveau.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 02:56

Urielle schreef:
Niet aanvallend bedoeld maar:
Ik denk niet dat het aan ons is om te zeggen of zij het wel of niet kan Bloos Als zij dit echt wil, moet ze er voor gaan. Ongeacht of ze haar einddoel haalt, zal ze zich verder ontwikkelen en dat is altijd goed. Bovendien creeer je met dit soort berichten al een mentale rem die iemand inderdaad minder kan laten presteren.
TS is bepaald de eerste niet die van VMBO naar unief gaat hoor! Mijn broer bijv. komt van de vroegere LOM-school, heeft HBO afgerond en een functie die tussen HBO en universitair niveau ligt. Er zijn niet veel mensen die het lange studeren er voor over hebben maar onmogelijk is het zeker niet Lachen

Helemaal mee eens!

Dat de weg lang is, zie ik het probleem eigelijk niet zo van in. Mits je van studeren houdt.

Devillicious schreef:
Ik weet dat als ik mijn best doe dat ik er kom...

Ik zou niet eerst naar het MBO gaan. Ik denk dat je meer aan havo hebt. Het niveau van mbo zal je waarschijnlijk vies gaan tegenvallen (te laag, gevoel dat je er niets leert) en de meeste mbo's (niveau 4) duren gewoon 4 jaar. Soms is er een verkorte versie van 3 jaar, maar die is er niet altijd en is meestal bedoelt voor havisten. Dus dan ben je korter bezig als je voor havo gaat. En aangezien je dus ook voor dierengeneeskunde bepaalde vakken moet hebben op vwo niveau, lijkt havo me dan ook nog beter aansluiten.

Daarna kan je je p halen op een relevante hbo opleiding ofzo en dan die verplichte vwo vakken los doen.

Heel veel succes in ieder geval!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 03:05

Devillicious schreef:

En het kan echt hoor, ik ken iemand die het zo heeft gedaan! Die is nu afgestudeerd. Het uiteindelijke traject duurt wel langer dan wanneer je rechtstreeks van het VWO komt, maar het is dus echt mogelijk. Maar misschien is havo als tussenstap inderdaad beter dan het mbo. Behalve dan dat je hier schrijft dat je best wel kunt leren als je het wilt, ben je ook ontzettend gemotiveerd en dat helpt je al een aardig eind op weg.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 03:10

Laat mij maar een rotmens zijn, maar de reacties in dit topic snap ik echt niet. Bloos Overal op Bokt kom je van die negatievelingen tegen maar dit lijkt iedereen een goed idee. Verward

@TS: Sorry, ik denk niet dat het gaat lukken. Je zult nog wel vaker zulke reacties krijgen dus je kunt maar beter zo snel mogelijk leren om je daar niets van aan te trekken. Ik denk dat je beter een andere toekomstdroom kunt verzinnen maar ik hoop wel voor je dat het lukt en wens je ontzettend veel succes!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:49

Onderbouwing, Goeroe?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:30

Ja volgens mij valt het wel mee Goeroe, velen zeggen dat het lang gaat duren, dat je studeren leuk moet vinden, ik raad aan om mee te lopen met DA zodat het beeld van DA zijn wordt gerelativeerd.
En daarnaast... jij wenst haar toch ook succes Knipoog

@ TS: je doel is dus eigenlijk om een paardenopvangcentrum te hebben in het buitenland. Volgens mij hoef je daar echt geen DA voor te zijn... maar is bedrijfskunde o.i.d. handiger... dan neem je gewoon een DA in dienst. Dat soort centrums is vooral een goede organisatie en veel geld voor nodig.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:36

Kan je niet direct al als je een vmbo diploma hebt naar vwo 4 gaan? Want wij hadden we dat als je vwo 3 had gehaald dat je dan naar het mbo kon. Dus eigenlijk is je vmbo diploma dus hetzelfde als vwo 1 t/m 3.
Maar eigenlijk hoeft het nog niet eens zo lang te duren. Als je hierna havo sprint doet (1 jaar) en dan vwo sprint (ook 1 jaar) dan heb je je vwo diploma even snel als dat je gewoon direct vanaf de brugklas naar het vwo was gegaan. Het is wel hard werken denk ik maar dan heb je ook wat. Haha! En dan kan je je inschrijven voor diergeneeskunde.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:22

Devillicious schreef:
Nou kijk ik wil paardenarts worden en dan als ik daar klaar mee ben
en jaar gaan reizen en stage's lopen bij paardenopvangcentra om ervaring
op te doen en dan
een eigen paardenopvangcentra beginnen in het buitenland.

Wat voor opvangcentrum heb je in je hoofd? Zoiets als het Brook Hospital for Animals? Daarvoor hoef je zelf niet per se paardenarts te zijn want die kun je ook gewoon bellen als je een nieuw 'geval' binnen krijgt. Het zou wel handig zijn als je zelf iets van dierenartsassistente bent, dan kun je zelf wonden verbinden enzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:02

ladymagic schreef:
superlise schreef:
(dat is dus zonder latijn en grieks, en ik heb begrepen dat je wel latijns moeten weten als je de medische kant uit gaat..)

Nee hoor, nergens voor nodig Latijn, nergens verplicht, alleen voor een studie klasieke talen is dat aan te bevelen Haha! .
Hard hard hard werken. Maar houd zoals al eerder gezegd een plan B in je achterhoofd want er zijn er maar zo weinig die in NL ingeloot worden.
Orienteer je ook op het buitenland en overleg eens met een decaan op school, die kan het allemaal precies vertellen.
Dat je nu zonder leren hoge cijfers haalt wil niet zeggen dat je de uni aan kan.
Ik heb mijn Havo met 8en en 9ens afgerond zonder te leren, maar ik moet nu op het HBO toch flink aan de bak wil ik scoren....

edit: typfoutje

Klopt idd... latijn is niet nodig. Heb ik ook nooit gehad, en draai aardig mee. Overigens wel in de paramedische wereld Knipoog
Dat laatste kan trouwens ook precies tegenovergesteld uitpakken. Ik had moeite op de middelbare school, en het hbo gaat nu veel beter, ik vlieg de jaren door met 2 vingers in mn neus, en zit nu in het 4e jaar Lachen

Maar TS: als je voor het opvangcentrum wil gaan heb je meer iets aan een economische/bedrijfs opleiding. Een bedrijf runnen red je niet als DA! Daar wordt je niet voor opgeleid, en dan heb je geen enkel idee hoe je een bedrijf opstart en draaiende houdt. Ik zou dan voor een managementopleiding gaan, of bedrijfskunde ofzo, evt. hippische bedrijfskunde, heb je toch nog iets met paarden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:29

Opleidingen als Paardenhouderij heb je ook op HBO-niveau. Scheelt weer een stapje...

Latijn is inderdaad niet nodig voor een medische opleiding. Mijn lerares Latijn heeft vroeger gezegd dat dat een heel ander soort latijn is. Het is vakjargon dat afstamt van het Latijn dat in de middeleeuwen door de wetenschap werd gebruikt. Het Latijn dat je op school leert is van 1500 jaar eerder!

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:38

Na VMBO K naar VMBO T of MBO3. En als je geluk hebt word je toegelaten op MBO4, maar vaak worden leerlingen die van VMBO K afkomen niet op MBO 4 toegelaten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:04

Je hebt in Dronten idd een opleiding Paardenhouderij en Management Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:41

LindyH schreef:
Opleidingen als Paardenhouderij heb je ook op HBO-niveau. Scheelt weer een stapje...

Sterker nog, volgens mij bestaat het niet op wo niveau.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:45

Heino schreef:
Onderbouwing, Goeroe?

Dat is een kwestie van statistiek. Er komen hier een aantal succesverhalen voorbij maar de praktijk leert dat dat uitzonderingen zijn.

Ik weet een beetje hoe het gaat bij psychologie (dat heb ik zelf gestudeerd) en dat is niet om vrolijk van te worden. In Groningen haalt ongeveer de helft van alle studenten de eindstreep. Ik heb geen cijfers van studenten die van het HBO kwamen, maar daarvan valt echt bijna iedereen af. En psychologie is dan nog een relatief gemakkelijke studie. Het is niet voor niets dat regelmatig de discussie oplaait over de vraag of het niet beter zou zijn om geen HBO-studenten meer toe te laten, iets waar ik trouwens geen voorstander van ben. Overigens zou TS ook even moeten uitzoeken of de route MBO-HBO-WO wat betreft studiefinanciering haalbaar is, want ik meen dat ik laatst ergens gelezen heb dat je dan geen recht meer hebt op studiefinanciering.

Ik denk dat het inderdaad beter zou zijn als TS eerst haar VWO-diploma zou halen. Het lijkt mij een zware, zo niet bijna onmogelijke opgave, maar mocht dat lukken dan getuigt dat in elk geval van de nodige capaciteiten en wilskracht. Met de instelling die ze nu heeft komt ze er sowieso wel, of ze deze droom nu werkelijkheid maakt of een andere droom vindt. En natuurlijk wens ik haar daarbij veel succes (@Evelijn) maar ik probeer wel realistisch te blijven. Lachen