"Vwo-ers moeten na afstuderen verplicht naar de universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Re: "Vwo-ers moeten na afstuderen verplicht naar de universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:31

Precies, dat slaat ook helemaal nergens op.

Het is ook zo dat wanneer het ingevoerd zou worden dat VWO-ers na het afstuderen verplicht naar de universiteit moeten, kinderen al op dertien jarige leeftijd moeten beslissen of zij een WO, HBO of MBO opleiding willen volgen, over vier, vijf, zes of soms zeven jaar. Dit lijkt me absoluut niet haalbaar. Zeker niet als je ziet dat kinderen (én volwassenen) van de leeftijd zestien tot negentien zelfs nog verkeerde keuzes maken op het gebied van vervolgopleiding.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:12

Maar hoe kwam je dan op deze stelling? Zelf bedacht of ergens gelezen? (Omdat je d'r zelf ook tegen bent. Knipoog ).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:26

Allereerst denk ik dat je niet zo snel dingen overbodig leert. Ik heb wel wat rondgezwalkt qua studies en keuzes maar vrijwel alles wat ik heb geleerd is wel weer eens van pas gekomen. Ik heb in elk geval nergens spijt van.
Bovendien leer je op een universiteit (en uberhaupt op een opleiding) meer dan alleen maar vakinhoud. Je leert ook algemene vaardigheden over het scheiden van hoofd- en bijzaken, herkennen van onderliggende principes, omgaan met teksten, je leert discipline opbrengen of je juist ergens makkelijk doorheen kletsen, etc.

Celede_x schreef:
Zeker niet als je ziet dat kinderen (én volwassenen) van de leeftijd zestien tot negentien zelfs nog verkeerde keuzes maken op het gebied van vervolgopleiding.

Dat wordt vaak 'verkeerde keuze' genoemd, maar ikzelf denk dat dat vaak niet helemaal terecht is. Het is een deel van je ontwikkeling, die op je 16e en ook op je 19e nog lang niet afgerond is. Je hoeft niet van te voren alles precies te weten, het is namelijk ook heel waardevol om te leren dat je iets niet wilt, of dat je interesses hebt die je nooit had vermoed. Dat zijn ook dingen die je maken tot wie je bent, en die je ook meeneemt naar je werk.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:42

Shadow0, dat kan ik helemaal met je eens zijn. Ik heb 1 jaar hbo gedaan (na het vwo) en ik heb daar vakinhoudelijk misschien niet zo veel geleerd, maar daar buiten om wel genoeg, hoe presenteer je en omgaan met mensen, feedback geven en literatuur zoeken en beoordelen enz.
En daar heb ik nu ook wel een en ander van op de uni, maar toch weer anders. Ik vind dat jaar ook geen weggegooid jaar, maar een jaar waarin ik toch een hoop geleerd heb.
Ik zal ook niet uitsluiten dat ik later wat anders ga doen dan waar ik voor geleerd heb.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:53

Loose schreef:
Maar hoe kwam je dan op deze stelling? Zelf bedacht of ergens gelezen? (Omdat je d'r zelf ook tegen bent. Knipoog ).

ergens gelezen denk ik. Maar kwam dus oppeens weer in me op. En was gewoon zeer benieuwd naar beweeg redenen om hier tegen te zijn Knipoog

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:51

Na het wvo is het WO voor veel een logische stap. Op veel scholen vergeet men te vermelden dat het WO inhoudt dat jij later onderzoeken gaat doen!
Het WO is erg onderzoeksgericht, veel onderzoeksvakken en opdrachten. Het HBO gaat veel meer in op de inhoud. Het is maar net wat je zelf wilt.
Waar je op de HBO wel over na moet denken is dat veel grote bedrijven het liefst WO'ers hebben. Juist omdat daar die onderzoeksgerichte denkmanier gewenst is..

Natuurlijk gaat het erom waar je het gelukkigst wordt, maar er zitten meer kanten aan het verhaal..
Ik doe zelf WO(bedrijfskunde) en vind al die onderzoeken erg leuk! Zou echt geen HBO willen doen, maar vriendin van mij doet HBO bedrijfskunde en die vindt het echt makkelijk dus jaa... Tis wat je zelf wil!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:03

@ Ukkie_Cathy: onderzoeksgericht klopt niet helemaal. Na je WO opleiding kom je op alle plekken terecht, maar een klein deel gaat promoveren en dus de onderzoeks kant op. Wel is het WO theoretischer dan het HBO.
En dat bedrijven liever WO-er hebben ipv HBO-ers.. T is net precíes anders om Clown Er is een grotere werkloosheid onder afgestudeerde WO-ers dan bij de HBO-ers. En bij sollicitatie hebben HBO-ers de voorkeur doordat zij een meer praktijk gerichte opleiding hebben gevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:15

Onzin, je kan niemand verplichten een studie op een bepaald niveau te doen als ze liever lager studeren, OF als de studie waar hun voorkeur naar uit gaat niet op dat niveau te krijgen is.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:16

Mijn mening: Doen wat je lekker zelf wilt doen!

Het hangt er ook heel erg af wat je wilt. Wil je iets praktisch, contact met mensen e.d. dan kan je beter geen WO doen. Vind je het wetenschappelijke, onderzoekende leuker dan is WO wel weer iets voor je.

Ik voelde me zelf alleen toch wel min of meer verplicht om WO te gaan doen. Ik studeer nu geneeskunde en dat heb ik ook altijd gewild. Maar als dit niet het geval was, was ik nog eerst gaan kijken bij de universitaire studies.

Een vriendin vanmij die wil bijvoorbeeld leraar frans worden. Die doet nu leraren-opleinding frans aan de HAN. In zo'n geval is dat weer verstandiger, hier doe je gewoon vele meer praktijk ervaring op. En dat je dan toevallig VWO hebt gedaan is dan toch mooi megenomen?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:18

Net als de rest ben ik het absoluut oneens met de stelling. Je moet lekker doen wat je zelf wilt.
De overheid kan proberen te sturen, maar verplichten, nee, wat een onzin.

Welshcobfan schreef:
Maar hbo is ook niet goedkoop! Dus als de uni voor je te duur is, zal het hbo ook zeker te duur zijn.

Idd. Volgens mij is het collegegeld van hbo en uni ongeveer gelijk. Voor de uni zal je waarschijnlijk wat meer boeken moeten kopen, maar dat zal ook afhangen van de studierichting. Sommige hbo's zit je ook met een behoorlijk boekenpakket. Naast boeken moet je op het hbo soms ook nog 'praktijk' dingen aanschaffen (denk aan bijv. materialen voor de kunstacademie).