opzeggen dienstverband bepaalde tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: opzeggen dienstverband bepaalde tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:41

Als ze zich ziekmeldt wordt ze zo weer teruggestuurd met de mededeling dat dit iets is tussen werkgever en werknemer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:42

tall inderdaad Ja
ik heb niet 'gedreigd' met dan meld ik me ziek.. maar ik weet gewoon dat ik het niet meer kan opbrengen. heb begin dit jaar al 1,5 maand ziek thuisgezeten door werk.. niet willen opgeven, toch weer proberen.. maar ik vind het hier vreselijk, word gewoon depressief hier. ik kán gewoon niet meer, heb mn best gedaan, echt geprobeerd maar de koek is op.. begrijp niet dat ze dit niet zien...

en dat andere van dat bellen gaat lastig... Scheve mond

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:43

en terecht lijkt me.
maar je zou er ziek van kunnen worden

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:43

Als je depressief word, moet je naar je dokter gaan en dit laten verklaren..

Schei uit, niemand hoeft ziek te worden van zijn werk!!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:44

*pakt haar contract erbij*
Heb hem nog niet getekend Tong uitsteken

Er staat bij mij in dat het opzeggen kan na de proeftijd met inachtneming van artikel 7:672 burgelijk wetboek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:45

ben ook zo kwaad dat ze een week lang het gevoel gaven dat het oke was. ik was zó opgelucht, zo blij en dan opeens dit.

maar goed.. ze moeten nog beslissen Lachen
alleen die onzekerheid na de opluchting nekt me nu behoorlijk Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:46

ik teken nooit meer iets waar geen opzegtermijn in staat Clown

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:46

hopelijk zien ze in dat ze aan een ongemotiveerde ongeinteresseerde en ongelukkige werknemer ook niet veel hebben....
Neem aan dat je al wat anders hebt gevonden?

SImpelste als ze niet accoord gaan is werk weigeren... das een reden voor ontslag op staande voet... Wel eerst met je eigen baas bespreken natuurlijk....

want tja, dan moet hij je dus ontslaan op staande voet, en dan is het nog de vraag of hij dat wel wil doen voor jou.

als je ziek wordt van je werk gaat het iig niet goed!

Hier heeft iedereen een opzegtermijn in het contract staan, maar tot nu toe heeft iedereen het (veel) ruimer van te voren aangegeven.
Mensen gingen hier niet weg omdat ze het werk/bedrijf niet leuk vonden maar omdat de een ging emigreren naar Canada, en de ander haar droom achterna is gegaan (italiaans studeren).
Zo heeft het bedrijf ruim vante voren nieuwe mensen kunnen aannemen en inwerken..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:47

Bij mij in mijn contract is het helemaal grappig.. Er staat dat zowel baas als ik het met 1 maand opzegtermijn kunnen beeindigen.. Ook al heb ik onbepaalde tijd Nors opkijken

Dus er staan altijd wel onprettige dingen in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:48

ja marietje daar zat ik ook aan te denken.. geen idee of ie daar aan wil mee werken..

ik wacht eerst maar die beslissing af hopelijk maak ik me zorgen voor niks.

omdat ik op reis ga in november is het redelijk krap, dat besef ik ook wel.. 24-10 laatste dag.. 2 weken na opzegging dus.
maar ik heb het al weken megarustig. tis hier nooit druk. er is genoeg vervanging al intern...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:49

jury schreef:
Heel veel mensen beseffen inderdaad niet dat bij contract bepaalde tijd je deze moet uitdienen.
Wel even spannend voor je.

Komt dat in de meeste een opzegtermijn in staat. Ik zorg ook altijd dat ik die als 1ste controleer.

Tja volgens mij heb je gewoon een opzegtermijnn van 1 maand?? Aan de hand van dit artikel:

Laatste artikelen: 672 BW7

Burgerlijk Wetboek 7 (BW7)

Artikel 672 | BW7, Boek 7, Titel 10, Afdeling 9
1.
Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.

2.
De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:

a.
korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;

b.
vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd: twee maanden;

c.
tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd: drie maanden;

d.
vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.

3.
De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.

4.
Indien de toestemming bedoeld in artikel 6 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945 is verleend, wordt de door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging verkort met één maand, met dien verstande dat de resterende termijn van opzegging ten minste één maand bedraagt.

5.
De termijn, bedoeld in lid 2, kan slechts worden verkort bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan. De termijn kan schriftelijk worden verlengd.

6.
Van de termijn, bedoeld in lid 3, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.

7.
Van lid 4 kan, voor zover het betreft de resterende termijn van opzegging van één maand, slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

8.
Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, mag de termijn van opzegging, bedoeld in lid 6, tweede volzin, voor de werkgever worden verkort, mits de termijn niet korter is dan die voor de werknemer.

9.
Voor de toepassing van lid 2 worden arbeidsovereenkomsten geacht eenzelfde, niet onderbroken arbeidsovereenkomst te vormen in geval van herstel van de arbeidsovereenkomst ingevolge artikel 682.

ID189111 - BIJGEWERKT 22-JUN-05 15:14 - 329 WOORDEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:49

ow dies ook apart tall... misschien eens bij functioneringsgesprek proberen te veranderen? als je dat wilt tenminste Clown

ik wil het amerikaanse systeem:
hoi ik neem ontslag
pakt doos en spullen en verdwijnt

Clown

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:50

Ik denk ook dat ik eerder voor werkweigering zou gaan. Bij ziekteverzuim wordt je vanzelf weer in de situatie teruggestuurd. Zeker als de bedrijfsarts hoort van de werkgever, dat je je ziekgemeld hebt nadat ontslag geweigerd is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:54

is het een bepaalde duur contract? Dan ben je verplicht je tijd uit te doen tot einde contract. Indien jij met je werkgever iets kunt overeenkomen kun je eventueel vroeger stoppen. Heb je onbepaaldeduurcontract, is de opzegtermijn 6weken.

Ik kan het weten Knipoog ben hiervoor naar de vakbond geweest omdat ik zelf ontslag wou nemen. Let wel, ik ben van belgië, maar veel kan dat in nederland niet schelen zeker?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:54

Bij een contract met bepaalde tijd moet je in beginsel uitdienen, maar daar was je al achter. Komt er geen 'bevrijdende overeenkomst', dan kunnen ze je een schadevergoeding vragen die overeenkomt met het bedrag dat ze jou hadden moeten betalen in de rest van het contract. Als dat tot juni is, kan dat behoorlijk oplopen.

Eerst een week niks laten horen is niet aardig, maar vermoedelijk is in de laag daarboven iemand wakker geworden.
Vaak is het inderdaad zo dat bedrijven ervoor kiezen de werknemer maar te laten gaan, tenzij die heel erg moeilijk te vervangen is. Gewoon even afwachten wat ze voorstellen. Misschien kun je ze dan alsnog tegemoet komen met een voorstel om een ander in te werken.

Het verbaast me trouwens nog steeds dat mensen hun recht niet kennen bij het tekenen van een arbeidscontract...

Heb het laatst ook andersom gezien: een bedrijf dat graag continuïteit op een positie ziet, dat ook in de onderhandelingen meeneemt, maar in het contract voor bepaalde tijd toch een opzegtermijn van een maand opneemt. Bizar...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:56

werkweigering is dan nog de meestveilige optie... diefstal of een kasgreep, tja... das weer wat twijfelachtiger.

Daarbij, als jou baas ook vind dat je beter weg kan gaan als je het niet naar je zin hebt... dan wil hij je vast wel helpen hiermee.

reden voor een werknemer op een werkgever op staande voet te ontslaan:

Voor een werkgever:

De werknemer is voortdurend dronken op het werk.
    De werknemer pleegt diefstal of een ander misdrijf jegens de werkgever.
    De werknemer is gewelddadig op het werk.
    De werknemer pleegt (een poging tot) ontucht op het werk.
    Er is sprake van een roekeloze gevaarszetting door de werknemer waarmee eigendommen of mensenlevens in gevaar worden gebracht.
    De werknemer weigert hardnekkig om de opdrachten van de werkgever uit te voeren.
    De werknemer blijkt de benodigde diploma's niet te hebben, of heeft fraude of valsheid in geschrifte gepleegd om in dienst te worden genomen.

Werkweigering is dus de minst erge optie...
Dronken op werk = soms een afkick cursus
diefstal of een ander misdrijf = strafbaar
Ontuch = strafbaar
roekeloze gevaarzetting = iets wat je neit eens moet willen proberen
fraude/valsheid in geschriften = strafbaar

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:58

Overigens: artikel 7:672 gaat alleen over de dag van opzegging - dat artikel gaat er dus van uit dat opzegging überhaupt mogelijk is.
Artikel 7:667 gaat over de opzegging zelf:
Art. 667. 1. Bepaalde tijd: Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de
tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven. (BW 6:248)
2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:
a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald; (BW 7A:1606)
b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet,
waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken. (BW
7:656; K 431; Fw 40, 239)
3. Tussentijdse opzegging: Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts
tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is
overeengekomen.
4. Ragetlieregel: Indien een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst, die
anders dan door rechtsgeldige opzegging of door ontbinding door de rechter is geëindigd,
éénmaal of meermalen is voortgezet door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met
tussenpozen van niet meer dan drie maanden, is in afwijking van lid 1 voor de beëindiging
van die laatste arbeidsovereenkomst voorafgaande opzegging nodig. De termijn van
opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de
arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
5. Van een voortgezette arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 4 is eveneens sprake indien
eenzelfde werknemer achtereenvolgens in dienst is geweest bij verschillende werkgevers
die redelijkerwijze geacht moeten worden ten aanzien van de verrichte arbeid elkanders
opvolger te zijn.
6. Onbepaalde tijd: Voor de beëindiging van een voor onbepaalde tijd aangegane
arbeidsovereenkomst is voorafgaande opzegging nodig.
7. Een beding, krachtens hetwelk de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wegens
het in het huwelijk treden van de werknemer of wegens het aangaan van een geregistreerd
partnerschap door de werknemer, is nietig. (BW 3:40)
8. Een beding, krachtens hetwelk de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wegens
zwangerschap of bevalling van de werkneemster, is nietig. (BW 7A:1639e (oud); BW 3:40;
7:646, 647, 670)

[/einde rechtsbijstandsmodus]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:59

ik wil gewoon op een goede manier weg...

prr tis inderdaad stom van me. naïef. harde les Lachen

ik wacht het maar af en is het slecht nieuws dan weer met mn baas praten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:00

Op de goede manier weg is overleg. En daar kom je vast wel uit...
Kracht van het positieve denken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:01

dank jullie wel allemaal trouwens voor alle informatie en hulp Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:02

ja prrr. ik hoop dat ik mn baas duidelijk genoeg heb gemaakt dat ik het niet meer kan, dat het het beste is voor mij en het bedrijf. Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:02

Tranenkraan open, desnoods doen alsof je hardstikke gestoord bent en daarna werk weigeren, denk dat je binnen no time buiten staat *LOL*

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:05

Het is idd erg vervelend als er geen tussentijdse opzegtermijn in het contract staat.. ik hoop voor je dat ze instemmen met een beeindigingsovereenkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:06

ow de tranenkraan heb ik al -heel oprecht- gehad. heb halve tissuedoos van baas vanochtend al volgesnoten en gebruld Bloos Verdrietig

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:11

zolang jou baas maar zeker van zijn zaak is, dan kan hij het ook overbrengen op het bestuur....
En als het bestuur het er neit mee eens is, tja.... dan vergt het goed overleg met hem naar de mogelijkheden (lees: bespreek werkweigering, negatieve functionerings gesprekken etc)