Duaal/deeltijdstudie accountancy (HBO), ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:03

Jaren later, maar misschien leest er nog iemand mee!

Ik vroeg me af.. Is de mentaliteit binnen de accountancy nog steeds zo of is het inmiddels wel verbeterd?

_Nancy

Re: Duaal/deeltijdstudie accountancy (HBO), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:07

Ik heb het even terug gelezen en ik herken de mentaliteit die op de vorige pagina beschreven wordt helemaal niet. Ik denk dat je dan echt bij de grootste 4 zit, zou ik denken?

Mensen staan niet perse boven mij, wij werken met elkaar aan één dossier. Een assistent accountant (ik), accountant, fiscalist, relatiemanager, bedrijfsadvies.. Ieder heeft zijn taak in een dossier.

Ik werk op een kantoor met meerdere locaties en meer dan 700 collega's. Ik ken ze niet allemaal ;)

Daarnaast zit ik nu op een agrarisch kantoor te werken, wat mij super goed bevalt. Boeren zijn toch anders dan mkb-ers, dat heb ik wel gemerkt.

Ik doe mijn werk met plezier, al mag het zeker wel beter betalen :')

Ik volg nu overigens de accountancy deeltijd opleiding bij Avans in Breda, begin na de zomervakantie aan mijn 3e leerjaar.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:19

Biks2 schreef:
Jaren later, maar misschien leest er nog iemand mee!

Ik vroeg me af.. Is de mentaliteit binnen de accountancy nog steeds zo of is het inmiddels wel verbeterd?

Dat is aan het verbeteren!

Mijn oud collega studenten die nog werken bij een big4 hoor ik veel klagen over de jongere generaties. Ik vind het eigenlijk wel een goed teken. Steeds meer die een dag vrij nemen of niet meer tot middernacht willen werken. Ik weet alleen niet of de ski vakantie inmiddels zijn toegestaan voor de ‘gewone’ medewerkers tussen januari en april. Dat was voorheen alleen toegestaan door de partners en dat vond ik zo vreselijk asociaal.

Maar goed, ook op dit soort plekken is de schaarste goed te voelen. Minder begeleiding, kwaliteit is soms een dingetje, de bovenlaag stroomt langzaam uit. Die hebben nu wel geluk dat de arbeidsmarkt best goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:28

Ik vind de mentaliteit echt niet verandert. Misschien dat het de laatste 1,5 jaar verbeterd is gezien de enorme krapte op de markt. Maar ik ben nog altijd heel gelukkig met de keuze om de sector te verlaten en geen haar op mijn hoofd die nog zou overwegen terug te gaan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:41

Ik ben er nooit aan begonnen en er ook nog elke dag blij mee :')

Ook de salarissen vind ik wat achterblijven bij de business. Maar goed, er is veel te leren, maar het moet je echt liggen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:30

Ik werk een paar uur in de week op een kantoor en daar is de mentaliteit echt heel anders. Je krijgt haast de indruk dat iedereen maar komt wanneer hij/zij zin heeft en er zijn er -op de directie na- maar twee die 40 uur werken. Vakantie kun je rustig een week van te voren aanvragen, dat kan altijd. Alleen voor de boekers kan het wel lastig zijn bij de kwartaal afsluiting, maar als hun leven er echt beter van wordt kan ook dat gewoon. ;)

Heb inderdaad wel op kantoren gewerkt waar je standaard moest overwerken tegen geen waardering. Daar was ik heel snel klaar mee.

Maar ook de wat grotere kantoren zie je al reclame maken dat bij hun de werk-prive balans erg belangrijk is, dus dat is wel een goed teken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:16

Ze zullen ook wel moeten denk ik want de mensen lopen massaal weg als je ziet hoe vreselijk veel vacatures er in in de accountancy niet vervuld worden... Maar de vrijheid van sommige andere plekken is er gewoon niet maar dat is ook de sector. Als ik s'ochtends wakker wordt en denk vandaag is het een hele mooie dag om vrij te zijn dan zet ik dat in mijn agenda en in het systeem en dan is het klaar. Toestemming vragen hoeft niet. Je beheert je eigen agenda en je eigen afspraken dus als het past is het goed. Heerlijk :D

Heeft in mijn beleving trouwens weinig met wel of geen 40 uur werken te maken. Ik werk nu 40 uur en dat is een stuk fijner en prettiger in te delen dan de 32 uur op accountantskantoor. Door de vrijheid maar ook de de druk die op de kantoren waar ik werkte heel erg hoog was. Altijd maar bereikbaar zijn ook savonds, veel overwerk.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:51

Dat ligt ook echt aan het bedrijf, ik werk al een aantal jaar voor een accountantskantoor. Ik ben dan wel geen accountant maar mijn werkgever vind werk/prive balans wel heel belangrijk. Is het druk? Jazeker, ook wij hebben personeelstekort. Moeten onze assistentes/accountants wel een over werken of tot laat blijven? Ook echt wel eens, maar dan doen ze het vaak voor een bepaalde klant die bepaalde dingen nodig heeft voor een bepaalde deadline. Bij ons werkt 80 procent part time, je mag zelf je redelijkerwijs je tijden bepalen. Zolang je je uren maar maakt en niet standaard op zaterdag werkt ipv doordeweeks om maar een voorbeeld te noemen.
Onze werkgever wijst op dit moment heel veel toekomstige klanten af, omdat we anders het werk niet aan kunnen.
Dus echt niet elk accountskantoor is een hel om te werken.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 22:46

Ik heb 2 maanden geleden mijn baan bij een big 4 kantoor opgezegd omdat het niet te combineren was met mijn dochtertje die vorig jaar geboren is. Heb er geweldige jaren gehad, incl achterlijke uren, maar die deden we met het hele team, met gezellig eten etc. ik had het onwijs naar mijn zin. Heb je er een bepaalde mentaliteit voor nodig om dat te trekken? Absoluut!
Nu zijn mijn prioriteiten veranderd en matchen we niet meer, en dat is prima.

Ik denk dat er sowieso veel verschil is tussen de samenstel praktijk en de controle praktijk en dan ook nog tussen kleinere kantoren en grote organisaties. Het is net wat bij jou past. En ja ik heb de om 5 uur weggaan en als ‘grapje’ te horen krijgen of je tegenwoordig parttime werkt ook gehoord, maar je moet je ook niet laten gek maken. Maar er wordt zeker van je verwacht dat je op moment suprême er bent en het fixt. En hoorde ook nog vaak genoeg mensen die trotser dan trots vertelde hoeveel 100 uren overuren zij wel niet hadden staan.

(Ski) vakanties in busy season konden bij ons bij een partner worden aangevraagd en werden waar mogelijk zeker toegestaan. Grote kans dat je zelf de week ervoor en erna extra uren maakt. En de reclames van mijn kantoor met betere work-life balance zag ik ook wel eens, maar in praktijk was dat zeker nog niet zo..