[ENQ] Heeft uw paard artrose?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosmarijn_

Re: [ENQ] Heeft uw paard artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:17

Okee, nee dan gaat het helaas niet. Maar toch bedankt!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:25

1. Hoe oud is uw paard nu?
Mijn Tinker is 8,5 jaar

2. Op welke leeftijd kreeg het paard last van artrose? En hoe snel verergerde de artrose?
Ik ontdekte het in mei 2006, dus 6 jaar was hij toen

3. Is er bekend in welke fase de artrose bij uw paard nu is? En op welke plek zit de artrose?
De eerste foto's die werden genomen waren ernstige vorm,
mijn Tinker is toen half jaar op rust gegaan waarnaar opnieuw foto's zijn gemaakt & dat zag er toen beter uit

4. Wat zijn de merkbare gevolgen van de artrose?
Ik rij alleen nog maar buiten maar hij moet goed warm/instappen wil hij lekker lopen, vooral als het koud(er) is

5. Wanneer heeft uw paard het meest last van de artrose?
Richting deze tijd van het jaar, oktober, krijgt hij er meer last van
Voornamelijk met de herfst & winter: nattigheid & kou

6. Hoe merkt u aan uw paard dat deze last heeft van de artrose?
We rijden alleen nog maar lekker recreatief, maar merk dat hij even op 'gang' moet komen

7. Geeft u uw paard speciaal voer/voedingssupplementen/medicijnen voor de artrose?
Zo ja, welke?
Ik geef glucosamine & teunisbloemolie van de paardendrogist door zijn voer
Ik geef dit overigens alleen de maanden september tot en met april ongeveer

8. Mocht u uw paard speciale voedingssupplementen of medicijnen geven,
wat voor verbetering ondervindt uw paard hiervan?
Of het helpt weet ik niet, ik geef het sinds dat ik weet dat hij artrose heeft
Na zijn half jaar rustperiode ben ik begonnen weer met rijden & ben ik dit gaan geven

9. Wat voor soort voedingsupplement geeft u uw paard? Welk merk krijgt van u de voorkeur?
Ik geef glucosamine & teunisbloemolie van de paardendrogist

10. Wat vindt u de beste remedie om met de artrose om te gaan?
Mijn Tinker heeft een ruime weide, vanaf de weide kan hij de paddock in & de inloopstal
Hij kan dus zelf kiezen waar hij wil, dus hij geeft zichzelf voortdurend beweging wat ik erg belangrijk vindt
Rust roest, voor een artrose paard is het belangrijk om regelmatige beweging te krijgen

11. Krijgt uw paard speciale behandelingen of doet u bijvoorbeeld speciale trainingen met
hem/haar voor zijn artrose? Zijn deze effectief?
Ik doe verder geen behandelingen of andere dingen voor zijn artrose, behalve de supplementen
Wel ben ik gestopt met in de bak rijden & bos/strand, ik rij nu alleen nog maar rustig recreatief

Pling

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:33

13 jaar

2. Op welke leeftijd kreeg het paard last van artrose? En hoe snel verergerde de artrose?
7 jaar, is laatste jaar flink verergerd

3. Is er bekend in welke fase de artrose bij uw paard nu is? En op welke plek zit de artrose?
allebei de voorknieen, zeer slecht.

4. Wat zijn de merkbare gevolgen van de artrose, kunt u bepaalde dingen niet meer met uw
paard wat u voorheen wel kon?
Ze loopt korter,
niet springen, geen korte wending, kleine voltes, geen absolute rengalop ( kan ze nog wel, mag niet meer van de DA)

5. Wanneer heeft uw paard het meest last van de artrose? (denk aan jaargetijden/trainingen
etc.)
Als ze minder in training staat

loopt wat moeizamer.

7. Geeft u uw paard speciaal voer/voedingssupplementen/medicijnen voor de artrose? Zo ja,
welke?
Vitamine E, selenium

8. Mocht u uw paard speciale voedingssupplementen of medicijnen geven, wat voor
verbetering ondervindt uw paard hiervan?
goede resultaten

9. Wat voor soort voedingsupplement geeft u uw paard? Welk merk krijgt van u de voorkeur?
zie 7

10. Wat vindt u de beste remedie om met de artrose om te gaan? (Totale rust, constante
training, veel beweging, gewoon doortrainen op dressuurniveau etc.)
rustige training - rust roest.
ben er zelf ook van overtuigd dat sterke spieren, banden en pezen, een hoop rottigheid kunnen opvangen/ ondersteunen

11. Krijgt uw paard speciale behandelingen of doet u bijvoorbeeld speciale trainingen met
hem/haar voor zijn artrose? Zijn deze effectief?
Ze heeft in de kliniek 5 dagen op een infuus met Tildren gestaan, verder zijn we op het moment aan het opbouwen / herstellen van een IRAP behandeling (sinds maart dit jaar mogelijk) Er wordt bloed afgetapt, hieruit worden botopbouwende cellen gehaald en op kweek gezet, daar na in de knieen ingespoten. lichaamseigen stoffen dus goede kans op slagen. Laatste controle is geconstateerd dat er geen actieve artrose meer in de knieen zat (wat er zit gaat niet weg, maar het slijtage proces wordt stopgezet)

Er worden regelmatig foto's gemaakt, maar die zijn digitaal op de kliniek aanwezig. Ik kan wel voor je informeren of ik ze kan krijgen.
Dierenarts zei dat ie eigenlijk nog zelden zo'n zware artrose gezien had, en verbaasde zich erover dat de merrie nog zo veel doet.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:36

26
Dat weet ik niet precies,hij heeft het wel al zeker 10 jaar of langer.

De fase weet ik niet, het zit in zijn benen..

4. Wat zijn de merkbare gevolgen van de artrose, kunt u bepaalde dingen niet meer met uw
Ik kan niet meer dressuurrijden of springen. Ik rij vooral buiten,hij is nu vier jaar van mij dus dat ik hem kreeg was hij al wat ouder,toen heb ik nog wel afentoe in de bak gereden maar niet echt meer dressuurmatig.

5. Wanneer heeft uw paard het meest last van de artrose? (denk aan jaargetijden/trainingen
etc.)
Vooral in de winter.

Ik merk het niet echt heel erg

7. Geeft u uw paard speciaal voer/voedingssupplementen/medicijnen voor de artrose? Zo ja,
welke?
Nee

verbetering ondervindt uw paard hiervan?
Ik heb mijn paard wel een tijdje een soort poeder gegeven maar dat werkte niet. Ik weet helaas niet meer hoe dat heet.

-

10. Wat vindt u de beste remedie om met de artrose om te gaan? (Totale rust, constante
Veel beweging! Rust roest

hem/haar voor zijn artrose? Zijn deze effectief
Nee mijn paard krijgt geen speciale behandelingen

AnnaMichiels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:44

Hermes is 13 jaar
6 maanden, als veulen in de prikkeldraad gezeten.
rechtsvoorbeen,het sesambeentje, en het beentje erboven
Hermes mag niet meer springen omdat het zijn voorbeen te veel blesseert, gaat dan veel struikelen en zelfs vallen.
etc.) Wanneer je ermee gaat springen, kleine huppeltjes mag je wel doen maar niet hoger dan 50 cm
Hij gaat struikelen, en gaat soms zelfs vallen.
hij word heel sloom en soms zelfs mank
welke? Om het half jaar geef ik een homeopatisch middel van de dierenarts om zijn artrose onder controle te houden, dit werkt zeer goed !
verbetering ondervindt uw paard hiervan? zie hierboven
9. Wat voor soort voedingsupplement geeft u uw paard? Welk merk krijgt van u de voorkeur? hij krijgt mengeling van Pavo
Hermes krijgt dressuurles, en mag lekker wat rondhobbelen in het bos. Zeer belangrijk vind ik dat je paard, zeker met artrose, regelmatig buiten kan staan
hem/haar voor zijn artrose? Zijn deze effectief? neen.