[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xChanelx

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:00

Straks na 4 weken weer rijles, dan donderdag nog en maandag mijn eerste faalangstexamen (2x voor gewoon examen gezakt...). Stress is echt de verschrikkelijkste factor die meespeelt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:11

Wooohooooo geslaagd !!!!!!!!
Examinator zei dat ik super goed gereden heb

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:15

TOP! Gefeliciteeeerd!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:58

Gefeliciteerd!

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:29

Gefeliciteerd zeg! Allemaal geslaagden hier. :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:59

gefeliciteerd!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:06

Hij stelde wat vragen over de banden enz en wist de andwoorden gewoon niet door de spanning dus ik dacht dat begint lekker.
Maar gelijk toen ik in de auto ging zitten was de spanning en zenuwen weg en heb ij heerlijk gereden.
Hij vond sneek te druk dus zijn we naar bolsward gegaan ik had daar nog nooit gereden haha.
Ik was bijna een straat ingereden waar verbode in te rijden bord stond haha maar zag hem net op tijd.

ik kreeg ook geen parkeer of keeropdracht tijdens het rijden.
hij zei aan het eind de hellingproef was in de route heb daar niks van gemerkt haha.
en parkeren was aan het einde op het cbr terrein. Kon gewoon recht erin rijden.

dus ik dacht ik ben gezakt want was na 25 minuten alweer bij het cbr zonder een echte opdracht
alleen een opdracht om van bolsward naar het cbr in sneek te rijden zelfstandig.

Was best makkelijk haha heb echt mazzel gehad met examinator.
hij vond de muziek die ik op had echt bagger maar is mijn rit dus ik kies de muziek haha.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:09

Hoi allemaal! :)

Ik heb het hele topic gelezen, :Y)
Zou graag meekletsen haha :)

Ik ben 23 en eind juni (eindelijk) begonnen met rijlessen. Mijn ouders en omgeving waren er van overtuigd dat ik het 5 jaar geleden al moest doen, maar ik wilde/durfde/kon echt niet :P

Nu op mijn eigen tempo dus begonnen en bevalt goed. Heb halverwege juli mijn theorie gehaald in 1 keer en nu 14 lesuren (van 50 minuten) erop zitten.

Heb wel enorme last van faalangst, wat ik af en toe erg merk. Ben voor een rijles echt ziek, misselijk, duizelig, veel naar wc moeten etc, maar als ik eenmaal in de auto zit, zakt het gelukkig wel af. Alleen vind ik het enorm lastig als er buiten mijn instructrice nog iemand anders in de auto zit, een leerling die ik naar huis moet brengen bijv. Dan schiet ik in de stress.

Ik heb morgen weer rijles, maar had afgelopen nacht echt nachtmerries whaha _O- Dus heb nu ook weer een bepaalde spanning opgebouwd. Tijdens mijn laatste rijles heb ik de motor 2 keer laten afslaan, was me nooit eerder gebeurd, dus nu zenuwachtig! :Y)

Gefeliciteerd alle geslaagden!

Polly; vind het echt enorm tof en leuk dat je hier zo uitgebreid reageert en iedereen van super advies en informatie voorziet. Dat maakt dit topic ontzettend fijn om te lezen!

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:45

Morgen moet ik weer afrijden. Vandaag nog een les van 1,5 uur gehad en had erg lekker gereden. Ben overal zeker dat het goed moet komen van behalve het invoegen dat blijft een lastig punt. Ik heb gezonde zenuwen voor morgen op dit moment :-)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:08

Gefeliciteerd AfricanLady!! Zie je nou wel dat je het kan!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 05:35

AnoukS_ schreef:
Polly; vind het echt enorm tof en leuk dat je hier zo uitgebreid reageert en iedereen van super advies en informatie voorziet. Dat maakt dit topic ontzettend fijn om te lezen!

Thnx :o :D

@tomklover, succes! Vraag of je voor je examen nog een keertje mag invoegen. Probeer niet te stressen en heel goed te kijken (ook niet overdreven vaak maar echt bewust kijken) en rustig blijven. De beslissing moet soms in een split second vallen en dat maakt het soms lastig. Je kan jezelf vooruit helpen door als je naar de invoegstrook rijdt (dus nog niet parallel aan de snelweg maar nog voor de laatste bocht) een keer door je zijraam te kijken wat er allemaal rijdt. Als je dan bv een vrachtwagen ziet komen en je hebt een invoegstrook waar je lekker gang kan maken kan je daar al gas geven om voor de vrachtauto in te voegen, ervoor is (bijna) altijd makkelijker dan erachter.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:11

Gefeliciteerd geslaagden!

Ik heb zo weer rijles na 3,5 week pauze door vakantie. Eigelijk vond ik het wel even lekker. Hopelijk dat het goed gaat...

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:27

Polly dankje voor de tips. de vorige keer had ik een ingreep op een hele korte invoeg strook. je moet voor je de strook op rijd al een auto hebben uitgekozen waar je achter wil komene. op de invoegstrook is daar geen tijd meer voor. Het was hartstikke druk en eenmaal op de invoegstrook was dat gat dichtgereden. En ik blijf het lasting vinden om een auto uit te kiezen om achter te gaan invoegen vanaf een afstand en de juiste snelheid te rijden.
maar kan je tips wel goed gebruiken bij een langere invoegstrook.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:40

Wauw gefeliciteerd geslaagden! Ik heb vanmiddag ook weer rijles na 4,5 week dus ben erg benieuwd! Ondertussen ook aan mijn theorie begonnen maar dat wil nog niet erg vlotten :')

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:13

Ik ben geen instructeur, maar ik kan wel vertellen wat ik altijd doe met invoegen op de snelweg :+

Ik kijk altijd vooraf al goed een keer over mijn schouder om te zien hoe druk het is op de weg. Zo kun je eerder een inschatting maken van de snelheid op de rechterbaan en de mogelijkheden. Dan gewoon gas geven tot een realistische snelwegsnelheid en opnieuw goed kijken wat er rijdt. Ik rijd nooit helemaal door tot aan het einde, omdat ik dan gevoelsmatig niet voldoende gebruik maak van mogelijkheden die ik tussentijds makkelijk zou kunnen benutten langs de strook. Ook zou ik niet focussen op 1 auto, je weet nooit wat iemand gaat doen in de tussentijd! Daarom is goed kijken en het ook echt WILLEN ZIEN zo belangrijk. Niet kijken om het kijken!

Een goede bestuurder maakt trouwens in mijn ogen zoveel mogelijk plaats voor de invoegers op de rechterbaan door even een baantje op te schuiven, maar helaas doet niet iedereen dit.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:11

Thanx amaryllis. Over een uurtje word ik opgehaald. Dan heb ik nog een lesje en dan ga ik er voor! Ik ga gewoon lekker rijden zoals ik altijd doe. Dan merk ik vanzelf wel of ik geslaagd ben of niet :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:24

Batlow schreef:
Ik heb hem vrijdag aangevraagd, woensdag gebeld of hij klaar lag en hij zou donderdag klaar liggen dus donderdag opgehaald ;)

Ik heb zojuist ook gebeld kreeg denk ik iemand aan de lijn die levensmoe is jeetje wat een chago. Maar ze mocht mij niks door de telefoon vertellen. Ze leek wel geïrriteerd.. Naja ga donderdagavond maar langs in de hoop dat hij er al is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:25

ik heb net weer 2 geslaagde kandidaten blij thuis afgeleverd +:)+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:26

Ik heb mijn rijbewijs aangevraagd en ik kan hem morgen ophalen !!!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:50

AfricanLady schreef:
Ik heb mijn rijbewijs aangevraagd en ik kan hem morgen ophalen !!!

Zonder spoedaanvraag? Lucky!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:51

Nee met :P

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:56

Oh haha wou al zeggen :+

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:01

Oeh, super tof dat je hem morgen al hebt africanlady! :)

Lijkt me voor jou ook fijn Polly als je geslaagden thuis af kan zetten! :D

tomklover, je zult nu wel klaar zijn, hoop dat je geslaagd bent.

Ik heb weer 2 lesuurtjes erop zitten. Ging eigenlijk wel weer erg goed, maar merk echt dat ik te kritisch ben naar mezelf. Zegt mijn instructrice ook.. :Y) Ik zit mezelf in de weg omdat ik teveel verwacht, waardoor ik zenuwachtig wordt. Nja dus maar goed rustig blijven en realistisch naar mezelf blijven :)

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:48

yeaaah ik ben geslaagd! :D :D had heerlijk gereden. Het besluiten nemen ging goed.
Verbaasde me af en toe over me Eigen kunnen O:)
Als bijzondere manouvre moest ik parkeren en kon ik een doorsteek maken. verder hoefde ik geen opdrachten te doen. ik moest weer invoegen waar ik de vorige x was gezakt. dit keer kwamen er 2 auto's vanaf de rechterbaan en daarna niks dus kon hem er zo achter gooien. en toen dat eenmaal achter de rug was werd ik steeds zelfverzekerder. Had niet eens een timeout genomen kwam ik achteraf pas achter :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:23

xNathaliee schreef:
Batlow schreef:
Ik heb hem vrijdag aangevraagd, woensdag gebeld of hij klaar lag en hij zou donderdag klaar liggen dus donderdag opgehaald ;)

Ik heb zojuist ook gebeld kreeg denk ik iemand aan de lijn die levensmoe is jeetje wat een chago. Maar ze mocht mij niks door de telefoon vertellen. Ze leek wel geïrriteerd.. Naja ga donderdagavond maar langs in de hoop dat hij er al is.

Nou lekker dan..... sommige mensen |o