NHB Deurne 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:22

Anoukk_ schreef:
Nja José dat op slof rijden verhaal is erg aangedikt. Niet slim om zoiets op inet te gooien.

Instructie vind ik heel goed hoor, alleen is het voor de docenten ook erg moeilijk om 9 man in 3kwartier goed te begeleiden... Lees:onmogelijk

Wat is er dan volgen jou aangedikt? Op het moment dat je je gewone teugels los moet gooien en je slofteugel wel moet aantrekken rijd je toch alleen op je slofteugel? Ik snap zijn doel er wel mee, waarschijnlijk deed ze gewoon helemaal niks met haar slofteugel maar dat kan ook op een andere manier duidelijk gemaakt worden, ik vind dit ten koste gaan van het paard. Dat was ook duidelijk te zien aan het einde van de les, toen ze met losse teugel reed en het paard nog steeds zijn kin op z'n borst had.

CuteApplePie

Re: NHB Deurne 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:59

oei, klinkt alsof t erg tegenvalt..
Is verder alles goed geregeld en wel leerzaam? dus de lessen buiten het paardrijden enzo?
en k vraag me eigelijk wel af hoe t met die flat zit, zijn die kamers n beetje te doen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:31

Xjosee schreef:
Anoukk_ schreef:
Nja José dat op slof rijden verhaal is erg aangedikt. Niet slim om zoiets op inet te gooien.

Instructie vind ik heel goed hoor, alleen is het voor de docenten ook erg moeilijk om 9 man in 3kwartier goed te begeleiden... Lees:onmogelijk

Wat is er dan volgen jou aangedikt? Op het moment dat je je gewone teugels los moet gooien en je slofteugel wel moet aantrekken rijd je toch alleen op je slofteugel? Ik snap zijn doel er wel mee, waarschijnlijk deed ze gewoon helemaal niks met haar slofteugel maar dat kan ook op een andere manier duidelijk gemaakt worden, ik vind dit ten koste gaan van het paard. Dat was ook duidelijk te zien aan het einde van de les, toen ze met losse teugel reed en het paard nog steeds zijn kin op z'n borst had.

Maar dat is gewoon een momentopname. Dat was 1 keer! Bovendien weet je de context waarschijnlijk niet, want ik neem aan dat de docenten daar toch meer kennis hebben dan een eerstejaars ;) Bovendien vind ik het erg vreemd dat je dit zomaar op internet zet gezien het feit dat iedereen op de wereld dit kan lezen, die er dus ook wss gelijk conclusies aan gaan plakken die geheel onterecht zijn.

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:33

En daarbij, jij hebt maar één les meegereden,en je bent toen gevallen. daarna heb je de rest van die korte periode in het gips gelopen. dus jouw ervaring met de lessen zijn ook echt minimaal. jij hebt alle informatie alleen maar door : horen van.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:12

Ik vind het ook niet zo heel fijn dat je dit zo op het internet zet, Jose.
Ik moest in het begin ook erg wennen aan de lessen en dacht dat we 'hard en grof' moesten rijden. Ze willen ons gewoon alles duidelijk laten voelen en daarna het kleiner maken. Wanneer je het eenmaal doorhebt is het heel anders!
De instructie is echt niet slecht! Het enige minpuntje vindt ik de grootte van de rijgroepen.

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:16

hm als ik het zo hoor is het dus wel gewoon goed les, alleen dus een minpunt van grote groepen.?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:17

Ik denk dat juist doordat ik niet veel heb meegereden ik een objectievere blik heb erop, doordat ik iedere les (op 1 na) er naast heb gezeten weet ik al meer over het hoe en waarom en dat sommige dingen botter overkomen dan dat hij ze bedoelt, terwijl als je op het paard zit je dat al helemaal niet meekrijgt.

Aan de ene kant niet slim inderdaad om het op internet te plaatsen, aan de andere kant vraag ik mij af wat wij er dan van leren als wij al niet snappen waarom we moeten doen wat we doen. Wij als leerlingen krijgen toch precies hetzelfde beeld als wat iemand die dit leest ook krijgt? Zeker als de ruiter die erop zat best wel overstuur was van wat ze moest doen, maar uiteindelijk daar verder niks mee kan, ze heeft iets gedaan wat voor haar gevoel fout is maar weet nog steeds niet wat het doel ervan was.

Ik snap ook dat 9 paarden in 1 les van 45 minuten te veel is om dingen uit te leggen, maar dat betekend dus dat de grote groep ten koste gaat van de kwaliteit. Daar moet je wel rekening mee houden als je deze opleiding wilt gaan doen en goed bedenken of je het ook wilt als de groep weer zo groot wordt.

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:21

Jose: ik heb het zelf natuurlijk nooit meegemaakt, maar het lijkt me dat door de schooljaren heen de groepen kleiner worden, omdat er mensen stoppen met de opleiding, en lijkt me dat je er opsich best van kan leren. ik rijd dan zelf nu op een manege, en daar rijden wij nu met z'n 12 à 13 in een les van 1 uur en daar leer je ook genoeg, als je er zelf ook maar genoeg tijd in steekt om het te willen leren en ook met vragen komt e.d...
ik hou me er verder buiten want ik weet natuurlijk niet hoe het er op deurne zelf aan toe gaat, ik "weet" dingen ook alleen maar door verhalen :x

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:27

CuteApplePie schreef:
Jose: ik heb het zelf natuurlijk nooit meegemaakt, maar het lijkt me dat door de schooljaren heen de groepen kleiner worden, omdat er mensen stoppen met de opleiding, en lijkt me dat je er opsich best van kan leren. ik rijd dan zelf nu op een manege, en daar rijden wij nu met z'n 12 à 13 in een les van 1 uur en daar leer je ook genoeg, als je er zelf ook maar genoeg tijd in steekt om het te willen leren en ook met vragen komt e.d...
ik hou me er verder buiten want ik weet natuurlijk niet hoe het er op deurne zelf aan toe gaat, ik "weet" dingen ook alleen maar door verhalen :x

Ik denk inderdaad dat dat het verschil is tussen de mensen die met de opleiding door gaan en stoppen, ik vind het fijn om hele theoriën achter het rijden te weten, een ander wilt het eerst gewoon doen en dan komt diegene er later wel achter waarom het zo wordt gedaan. Daarom denk ik dat je vooral naar jezelf moet kijken of je dit wilt.

Aan de ene kant snap ik heel goed dat mensen er over vallen dat ik dit vertel/neerzet op internet, aan de andere kant je moet wel dealen met deze momentopnames. Bij een positieve moment opname zouden ze er waarschijnlijk niet over vallen. En de hele opleiding bestaat natuurlijk uit moment opnames.

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:40

Wie valt waarover?!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:42

Anoukk_ schreef:
Wie valt waarover?!

Charlotte, Michelle en jij over het feit dat ik dat van die slofteugel op internet zet.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:44

Mijn zus zit in het 3e jaar en die heeft toch echt maar met 4 hoogstens 5 les.
En ze leert best wel veel.

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:53

_FD schreef:
Mijn zus zit in het 3e jaar en die heeft toch echt maar met 4 hoogstens 5 les.
En ze leert best wel veel.

Wij zitten in een klas met 35 man, en worden met rijden in 4 groepen verdeelt, dus wij rijden met z'n negenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:57

Jose, ik heb echt niks tegen ervaringen uit de eerste hand maar dan moeten ze wel terecht zijn. En dat is, naar mijn inziens, echt niet het geval hier.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:01

Bizzybijtje schreef:
Jose, ik heb echt niks tegen ervaringen uit de eerste hand maar dan moeten ze wel terecht zijn. En dat is, naar mijn inziens, echt niet het geval hier.

Begrijp me niet verkeerd, jullie zijn het goed recht om het er niet mee eens te zijn.

Wat is er dan volgens jou niet terecht aan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:08

De groepen worden sowieso in de loop van de tijd kleiner, aangezien er steeds meer afvallen.

Deurne is heel erg gericht op het klassieke trainen en in de lessen is er geen tijd voor theorie, dat is er in de theorie lessen en dan worden de vragen gesteld. Dus wordt er ook van je verwacht dat je het gewoon doet, omdat het je gezegd wordt. Je komt er qua gevoel echt meer dan snel genoeg achter waarom en daarvoor moet je het ook gewoon doen wat er je gezegd wordt. Heel simpel en geen discussie over mogelijk. Dat is overigens niet alleen op Deurne zo, dat is bij elke trainer op niveau (en dan bedoel ik geen M niveau). Er is best tijd voor vragen bij zo'n trainer, maar ga niet zeuren dat je dat zo niet wilt doen of dat het zielig is of dat je paard er mee kapot maakt of weet ik wat je kan verzinnen. Meestal kan je de deur dan nog eenmalig door.

Wanneer er op Deurne een slof bij gepakt wordt is daar meer dan genoeg reden voor, deze wordt niet zomaar uit de kast geplukt. Ook wordt er op menig sport stal standaard met slof gereden, dus wanneer je in het rijtje zit "slof is zielig, slof maakt alles kapot, slof dit, slof dat" heb je op Deurne niets te zoeken en al helemaal niet in de (top)sport.

Daarnaast kan je lessen met geen mogelijkheid ervaren vanaf de kant, maar alleen op het paard. Wanneer je het doet en het gevoel gaat voelen. Horen, zien en conclusies maken kan je helpen in het leer proces, maar je nooit het gevoel gaan geven en dus het waarom zal je nooit voor 100% ervaren zonder dat gevoel er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:12

Quir omschrijft het perfect +:)+

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:22

AMEN

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:35

Haha anouk :')
Goed omschreven Quir!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:14

Fijn dat jullie het eens zijn. :D
Hihi.

Romy_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:09

Ik zal ook nog eens iets posten :D

Zit ondertussen ook alweer een tijdje thuis.
Vind het ergens wel jammer, maar ik kon daar echt niet wennen. Ook het niveau was voor mij te laag, ik verveelde me gewoon dood de hele dag.
Zag mijn paardje ook diep ongelukkig worden, normaal altijd zo opgewekt, nu zat er gewoon geen leven meer in. Was veel te druk voor hem en veel te veel op stal. Ik moest voor mijn opleding ook niet rijden, dus dat hielp niet echt. Mijn lessen waren altijd om half 5 gedaan, en dan moest ik wachte tot 19.00 of 20.00u om te rijden.

Achja, beste oplossing voor mij en mijn paardje, maar aan iedereen daar ik hoop echt dat het jullie wel goed meevalt! :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:14

Welke opleiding heb je dan gedaan?
Niveau op Deurne is ook erg laag, voornamelijk theoretisch gezien.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:41

Quir schreef:
Welke opleiding heb je dan gedaan?
Niveau op Deurne is ook erg laag, voornamelijk theoretisch gezien.

Ja dat vind ik dus ook. Dit is mijn derde helicon, maar ook op deze helicon vind ik het jammer dat ze niet zo 'diep' op de stof in gaan. Misschien is dat wel iets typisch mbo, geen idee want ik heb alleen helicon ervaring (Boxtel, Nijmegen en Deurne).

En Romy; ik miste je Appa al in de stallen! Wat ga je nu doen?
Was er voor jou trouwens geen mogelijkheid om een klas over te slaan? Ik heb gelukkig al in het tweede jaar mogen instromen.

Romy_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:54

Ik deed horse & health.
Kon wel instromen, maar dan had ik 2 dagen school en 3 dagen stage, dat was niet te doen om heen en weer te reizen.
Ga nu gewoon werk zoeken, en mss iets bij studeren ofzo.
Paardje is in ieder geval terug gelukkig, dat is het voornaamste :)

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:59

Romy_Romeo schreef:
Ik deed horse & health.
Kon wel instromen, maar dan had ik 2 dagen school en 3 dagen stage, dat was niet te doen om heen en weer te reizen.
Ga nu gewoon werk zoeken, en mss iets bij studeren ofzo.
Paardje is in ieder geval terug gelukkig, dat is het voornaamste :)

Heee Romy, wat leuk om te horen dat het goed gaat met jou en je paardje, de klassen worden bij ons (HB, HW, HH) steeds kleiner, blijft dalijk niks meer vanover :P