Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:44

Je kan het gratis bestellen of downloaden: http://www.belastingdienst.nl/download/2588.html

Ik doe het vrijwillig. Op dit moment studeer ik, en woon samen met mijn vriend, waardoor ik het me kan veroorloven dit uit liefdadigheid te doen. Als bestuurder van de stichting mag ik geen inkomen hebben vanuit de stichting, enkel onkosten vergoeding en een kleine uitkering van geloof ik max. 150 per maand. Tot nog toe heeft het me alleen geld gekost, wel leer ik er enorm veel van en vind ik het erg leuk om te doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:58

Tnxx voor de tip! Ik heb gelijk het starterspakket besteld!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:44

Ik zou heel graag de voor en nadelen willen weten van een eenmanszaak en een tweemanszaak.
Wie kan mij hierin helpen?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:58

Ik heb een computer gekocht! Een grafisch veel betere dan mijn laptop (wordt dus business computer :D)

Afbeelding

<3 ga hem van de week halen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:10

Woooo, wat een mooi scherm zeg!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:10

wat gaaaf! een Apple! Die zijn zo fijn :D

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:17

Ja? Geen idee, nog nooit mee gewerkt :') Maar ze schijnen grafisch erg mooi en goed te zijn! Top voor mijn fotografie dus :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:59

Ik vond het wel even een overstap hoor, van windows naar mac! K heb er een tijdje op moeten werken bij mn oude werk!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:03

_Chendo_ schreef:
Ik zou heel graag de voor en nadelen willen weten van een eenmanszaak en een tweemanszaak.
Wie kan mij hierin helpen?

Je hebt verschillende vormen van ondernemen, als je niet kijkt naar de nv en bv vorm kan je kiezen voor een eenmanszaak of vennootschap.

Als eenmanszaak, ben jij als enige verantwoordelijk voor de zaak, je draagt alle winst en schulden zelf. Dit kan dus verhaalt worden op jou prive vermogen. Als eenmanszaak mag je overigens personeel aannemen. Die kan je salaris geven maar jij bent en blijft verantwoordelijk.

In een vennootschap, sluit jij als vennoot, een overeenkomst met iemand anders, de andere vennoot, een overeenkomst. Jullie zijn beiden verantwoordelijk voor de inbreng (kapitaal, goederen) en voor de schulden, wie wat doet staat vast in de overeenkomst. De overeenkomst kan gewoon mondeling gesloten worden. Je kan ook een vennootschap overeenkomst sluiten met een commanditaire vennoot, dat is dan zeg maar de geldschieter, waar jij mee aan de slag gaat. De geldschietende vennoot is dan geen bestuurder.

Dat zijn denk ik de hoofdlijnen, ik hoop dat ik het een beetje goed heb gezegd.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:05

Ziet er strak uit, sterk motiverend als je die mac in huis hebt :D

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:21

Bedankt voor je info Daphna :)

Hoe zit het met belasting? Betaal je meer belasting in een vennootschap?
Stel je hebt een klein bedrijf die je naast je huidige baan houd. Is het dan verstandiger om een eenmanszaak te hebben of een vennootschap?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:09

Wat belasting betreft maakt het niet veel uit. Het is wel een verschillend systeem geloof ik.

Bij de eenmanszaak betaal je je belasting, je kosten en wat overblijft is je winst. Die is direct van jou. Het vermogen van de eenmanszaak is jou vermogen.

Bij een vennootschap, is er een gescheiden vermogen. Jou geld is niet het geld van de vennootschap, en het geld van de vennootschap is niet direct van jou. De vennootschap heeft een eigen vermogen, betaald de belasting, en de winst wordt alleen aan jou gegeven als dat in overeenstemming is van jou en de andere vennoten.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:10

_Chendo_ schreef:
Stel je hebt een klein bedrijf die je naast je huidige baan houd. Is het dan verstandiger om een eenmanszaak te hebben of een vennootschap?

Ik denk dat het makkelijker is een eenmanszaak te beginnen, gewoon beginnen!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:49

Na een hele tijd mee gelezen te hebben toch maar eens posten.
Welke webshopmaker/ producent adviseren jullie voor het op zetten van een webshop.
Op welke site kan ik de juiste en actuele gegevens vinden?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:07

Daphna bedankt! Je hebt me goed op weg geholpen :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:10

@PaysBas: Er is daar al een hoop over geschreven in dit topic! Dus met een beetje spitwerk, kun je alle info vinden! Maar ik wil niet flauw zijn, dus zal ook ff antwoord geven ;)

Mijn webshop word gemaakt door een webdesigner, waardoor alles helemaal vormgegeven word zoals ik het wil, met alle opties erop die ik belangrijk vind, etc. Hij maakt een CMS, dus in de toekomst kan ik bijna alles zelf naar wens aanpassen. De site word gehost door QDSA (bedrijf van een oud collega van mij) en daar betaal ik geloof ik 50 euro per jaar voor + 10 euro voor mn domeinnaam (ex btw).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:17

Marjolein, gefeliciteerd met je Macje! :D
Wel even je scherm kalibreren hoor, tis nogal een hardnekkig misverstand dat dat bij Macs "niet nodig" zou zijn.

Daphna: ik ga 'm ook ff downloaden :D

Verder vwb administratie algemeen nog een paar puntjes:

robert45 schreef:
online boekhouding is geweldig! maar niet heus.

is je internet traag of hem je een storing... jammer dan

Een geheel digitale administratie mag sowieso uitsluitend met toestemming van de Belastingdienst. Heb je die niet, dan dien je je administratie op papier te hebben. Oftewel: digitaal factureren, en zelf een printje uitdraaien en in je map stoppen. Ligt je internet eens plat, is er dan dus helemaal niks aan het handje (want je hebt alles ook offline).

Verder: weet niet wat voor internet jij hebt, maar niet kunnen factureren omwille van mijn internet is me nog niet voorgekomen sinds ik Moneybird gebruik. Ik verwacht daarin ook geen problemen.

Daphna schreef:
Ik zet een administratiekantoor in, durf mezelf er nog niet aan te wagen.

joyce2 schreef:
Ik hou alles wel netjes zelf bij en ga proberen om de belastingaangifte zelf te doen, omdat dat niet zo heel erg moeilijk schijnt te zijn (vooral als je een heel klein bedrijfje bent), maar dingen zoals jaarrekeningen, durf ik mij ook niet aan te wagen!

Frozenstar schreef:
Ik wil toch graag alles zelf in eigen hand houden :P
Maar geen idee hoe... hahahaha.

Ik heb 't de eerste paar jaar zelf gedaan, tot me alles echt boven het hoofd begon te groeien en ik het idee had dat ik veel te veel afdroeg. Ik heb mijn belastingzaken sindskort uitbesteed en dat is de beste beslissing geweest sinds ik ben gestart als ZZP'er! Ik dacht ook dat ik 't zelf wel kon, dat 't nooit zo ingewikkeld kon zijn, maar ik snap nu waarom er zo op wordt gehamerd een goede accountant in de arm te nemen! Waarschijnlijk ga ik volgend jaar behoorlijk wat aan te veel betaald geld terug krijgen!

Echt, ik ben niet van plan ooit mijn IB nog zelf te doen. OB zelf doen oké, daar kom ik wel uit, maar ik kan nu gewoon heerlijk bezig zijn met mijn uitvoerende werk in plaats van met belastingzaken. Mijn vader heeft me een paar jaar duidelijk geprobeerd te maken dat een goede accountant geen geld kost, maar geld oplevert, en pas nu geloof ik daar zelf ook in. Echt niet dat ik daar nog op ga besparen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:35

Ik baal er heel erg van dat de boekhouder die mijn prive dingen doet, waar ik super blij mee ben, mij er zakelijk niet meer bij kan hebben! Maarja, ik moet nu dus eigenlijk naar een ander opzoek voor de zakelijke dingen, heb al een adresje gekregen van de vader van iemand hier uit het topic, dus denk dat ik die binnenkort toch maar eens moet gaan benaderen! Alleen ben ik tot nu toe eigenwijs bezig en doe ik alles nog zelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:36

Ik heb trouwens even een vraagje aan jullie. Ik was van mening in mijn AV te hebben staan dat ik werk dat ik (in opdracht) maak te allen tijde mag gebruiken voor mijn eigen portfolio. Nu blijkt 't dat ik die tussen de kladversie en de definitieve versie van mijn voorwaarden schijnbaar vergeten ben op te nemen in de definitieve versie en ik kom er pas net achter dat dit dus niet in mijn AV staat. Nu heb ik eigenlijk twee vragen:

1) Actiepuntje voor 2011: alsnog opnemen in AV. Maar weten jullie of dat is toegestaan? Enerzijds misschien niet vanwege portretrecht, anderzijds wellicht wél vanwege auteurswet, en wellicht bestaat er een uitzondering op het portretrecht voor het eigen portfolio van de maker? Of wellicht is daar nog een heel andere wet voor die dat toestaat of juist beperkt?
2) Voor nu: heb een mail ontvangen van één van mijn opdrachtgevers dat hij een bepaalde foto liever niet op mijn website terugvindt. Vind ik persoonlijk heel jammer, want het is een goede aanvulling op het werk dat ik daar heb staan. Enerzijds denk ik "het is niet anders, ik zal hem verwijderen" (zal ik ook doen hoor :j), anderzijds ben ik benieuwd of er niet toevallig een regeltje is waar in staat dat dit gewoon toegestaan is?

Ben zelf ook al druk op zoek (auteurswet en portretrecht enzo aan het uitpluizen) maar ben ook benieuwd of jullie me misschien verder kunnen helpen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:36

joyce2 schreef:
Alleen ben ik tot nu toe eigenwijs bezig en doe ik alles nog zelf ;)

Was ik ook. Met als gevolg dat ik naar alle waarschijnlijkheid jaren te veel heb betaald.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:39

Ja daar ben ik dus ook bang voor, omdat professionals echt alles weten van de kleine regeltjes en ik doe maar wat! Prive heb ik ook echt al vaak een behoorlijk bedrag terug gekregen, dan hadden ze weer iets toegepast of weet ik het wat en hoppa 500 euro terug! Dus ik moet mezelf gewoon een schop onder mn hol geven en iemand zoeken, dan weet ik zeker dat alles goed geregeld is.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:43

PayBas ik heb je een pb gestuurd. Maar wat wil je gaan doen of heb je voor bedrijfje?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:51

Nouks schreef:
Ik heb trouwens even een vraagje aan jullie. Ik was van mening in mijn AV te hebben staan dat ik werk dat ik (in opdracht) maak te allen tijde mag gebruiken voor mijn eigen portfolio. Nu blijkt 't dat ik die tussen de kladversie en de definitieve versie van mijn voorwaarden schijnbaar vergeten ben op te nemen in de definitieve versie en ik kom er pas net achter dat dit dus niet in mijn AV staat. Nu heb ik eigenlijk twee vragen:

1) Actiepuntje voor 2011: alsnog opnemen in AV. Maar weten jullie of dat is toegestaan? Enerzijds misschien niet vanwege portretrecht, anderzijds wellicht wél vanwege auteurswet, en wellicht bestaat er een uitzondering op het portretrecht voor het eigen portfolio van de maker? Of wellicht is daar nog een heel andere wet voor die dat toestaat of juist beperkt?
2) Voor nu: heb een mail ontvangen van één van mijn opdrachtgevers dat hij een bepaalde foto liever niet op mijn website terugvindt. Vind ik persoonlijk heel jammer, want het is een goede aanvulling op het werk dat ik daar heb staan. Enerzijds denk ik "het is niet anders, ik zal hem verwijderen" (zal ik ook doen hoor :j), anderzijds ben ik benieuwd of er niet toevallig een regeltje is waar in staat dat dit gewoon toegestaan is?

Ben zelf ook al druk op zoek (auteurswet en portretrecht enzo aan het uitpluizen) maar ben ook benieuwd of jullie me misschien verder kunnen helpen :j

http://www.fotografenfederatie.nl/algem ... 254.0.html

Dit heb ik achterop mijn contract gedrukt! Alle algemene voorwaarden volgens de fotografen federatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:57

Jep ik ken ze, daarop zijn de mijne ook gebaseerd. Maar in de AV van de Fotografenfederatie staat een dergelijke clausule niet opgenomen (vandaar ook dat ik 'm waarschijnlijk kwijt ben geraakt tussen mijn klad- en definitieve versie). Ik zou nu graag willen weten of ik het wettelijk kan maken om in 2011 deze clausule wel op te nemen in mijn AV (immers, AV mogen niet in strijd zijn met de wet), plus dat het me zou helpen in het "hoe te reageren" op deze specifieke kwestie.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:08

@Paan: trek de stoute schoenen aan en ga vanavond uit t werk m'n KVK nummer aanvragen. Kan dan meteen bij een leverancier uit Duitsland een bestelling plaatsen.
Het gaat bij mij om langhoudbare seizoensartikelen.
Denk er al zo vaak aan en ga ik t doen!
Zal mezelf wel in t diepen storten maar ach ik kan zwemmen.
Misschien dat ik een webshop laat maken via deze gasten:
Www.ipublications.net