Examenjaar vwo'ers 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Datjaa

Re: Examenjaar vwo'ers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:05

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:08

Even snel vraagje:
Welke instellingen moet de gr hebben bij natuurkunde en welke bij wisskunde a?
(bij casio: deg/rad/gra?)

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:13

Datjaa schreef:
Voor VWO Wiskunde A mensen:
http://www.fcsprint2.nl/opendir/index.p ... enulvl=239

Moet je even op het + teken daar rechts klikken, en daar leggen ze aan de hand van filmpjes bepaalde onderwerpen uit..

Haha ik kijk bij permutaties/combinaties, kom ik op de site van vincius. Ik keek van hun altijd uitleg op youtube, had me heel erg geholpen voor een SE dit jaar.. (het enige wat ik gedaan had waren paar van hun filmpjes kijken, had wel mooi een 6,2)

Colette, ik heb geen casio dus ik heb echt geen idee..

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:17

Jannaa schreef:
Marloes schreef:
Dat Jacobus met haar was getrouwd wist ik ook niet :')
Maar die Jane Fonda ging naar Noord-Vietnam, dus ik daar dacht ik al uit te halen dat ze Noord-Vietnam steunde.
Met die naam van Willem III:
Als ze hem Karel hadden genoemd was de link snel gelegd met Karel V, die wilde centralisatie, hoge belastingen en zijn regeringstijd was geen goede tijd voor de Republiek.
Met de naam Willem leg je de link met Willem van Oranje en stadhouder Willem II, beide goed geweest voor de Republiek, soevereiniteit van de gewesten en een bloeiende economie.

Tenminste, dat is wat ik had en dacht dat ik daarmee wel aardig in de goede richting zat :+

Pff, dat klinkt zó logisch nu je het zegt! Ik had die vraag eerst overgeslagen, dus ik moest de laatste 3 minuten nog wat verzinnen. Ik durf niet eens te zeggen wat ik had, het is echt een bedroevend slecht antwoord ;p Wat had je bij het politieke/religieuze conflict tussen Maurits en Van Oldenbarnevelt en Arminius en Gomanus?

Je moest er ook maar net opkomen. Ik sloeg hem over en toen ik de volgende vraag wilde lezen viel het kwartje ineens :+
Ik had als religieus conflict gewoon dat tussen Arminius en Gomanus, met iets van eeuwig leven en goed leven ofzo? En dan bij politiek conflict dat Johan van Oldenbarnevelt en de Arminianen het Twaalfjarig bestand wilde voortzetten en dus vrede met Spanje omdat dat goed was voor de economie. Maurits en de Gomanen (hoe noemde je die groep ookalweer? :P ) wilden de oorlog met Spanje hervatten omdat ze bang waren voor Spanje. Uiteindelijk won Maurits dus, werd Johan van Oldenbarnevelt onthoofd en werd de oorlog tegen Spanje hervat, het had dus geen goede invloed op de relatie met Spanje.
Zoiets, weet niet meer precies wat ik had.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:18

Geschiedenis |(

Dat ging niet helemaal als gehoopt... Zó veel schrijfwerk he! Ik wist bij een hele boel vragen wel over welke periode het ging of wat er in een bepaald jaar gebeurd was en de meningen van verschillende personen. Maar toch heb ik gevoel dat ik niet de essentie van het antwoord echt goed heb. Ik kletste er volgens mij maar wat omheen.

Gingen ze in het lokaal naast de gymzaal een (oefen?)luistertoets doen! SUKKELS! Dat was vreselijk irritant, helemaal uit mijn concentratie. :( Gelukkig zijn ze wel gestopt, maar je bent toch twee minuten afgeleid. En daarna ging de telefoon van een van de surveillanten af, met een of ander Britney Spears nummer. Arggg :(

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:21

Ah toch vooral negatief over geschiedenis dus.. Misschien valt het allemaal wel mee als jullie het correctiemodel zien, er zijn vast overal wel wat puntjes gesprokkeld!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:23

Balen Paisano... :(:)
Ik denk ook wel dat er heel veel puntjes gesprokkeld kunnen worden, in het correctiemodel van geschiedenis is vaak heel veel ruimte voor eigen interpretatie zeg maar. Met die bronnen kan je ook alle kanten op en word vaak maar een mogelijkheid in het correctiemodel genoemd. Met een lieve docent moet dat wel goed komen :j
Nu ga ik zelf heeeeel erg hard wiskunde leren, dat heb ik wel nodig...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:26

Hoe leren jullie wiskunde dan? Ik weet echt niet wat ik nu nog kan doen..

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:28

Ik heb voor wiskunde nog wat opgaven met hypothesetoetsen geoefend, en met de wortel n wet, en vandaag nog een klein beetje kansrekening. Ik heb puur de dingen er tussenuit gezocht waarvan ik weet dat dat weggezakt was.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:30

About wiskunde: Ik snap gewoon níet wat ik in deze opgave fout doe, het is volgens mij het makkelijkste wat je kan krijgen zo ongeveer, maar toch kom ik anders uit dan de antwoorden.

Vraag is:
In een doos liggen 5 lampen, waarvan er 2 defect zijn. De lampen worden stuk voor stuk getest totdat de beide defecte lampen opgespoord zijn. Het aantal tests dat nodig is om beide defecte lampen op te sporen is een stochast X.
a. Geef de kansverdeling van X.
Wat ik doe:
1 kan niet, omdat je 2 defecte lampen hebt.
Kans op X=2 is (2/5)×(1/4)= 0,1 (goed)
Kans op X=3 is (2/5)×(3/4)×(1/3)×2= 0,2 (fout, moet 0,3 zijn) (×2 komt van 2 nCr 1)
Kans op X=4 is (2/5)×(3/4)×(2/3)×(1/2)× 3 nCr 1)= 0,3 (fout, moet 0,6 zijn)

Huh?

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:31

Ik hoop idd dat het allemaal meevalt :P Maar ik baal nu toch wel even ;)

Ik zit met hetzelfde Douce! Maar wiskunde is niet een van mijn beste vakken dus zal wel iets moeten doen :P Denk dat ik of uit het boek of een oud examen ga oefenen! :)

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:34

Hoi allemaal! Geschiedenis was echt veeeeeel! Ik heb 16 kantjes volgeschreven!!! Ik weet ook nog niet of ik in het antwoordmodel ga kijken, ik denk het wel want ik ben toch te nieuwsgierig. :D Het ging volgens mij redelijk goed! Alleen er kwamen inderdaad af en toe dingen voorbij waar ik nog nooit van gehoord had, zoals Jane Fonda, die huwelijken bij de volgordevraag etc. Maar ik denk dat het wel goed ging. ;)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:35

Zestien? :wow: Dat is mega veel! Ik 6,5 ofzo :P

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:36

xMarloess schreef:
About wiskunde: Ik snap gewoon níet wat ik in deze opgave fout doe, het is volgens mij het makkelijkste wat je kan krijgen zo ongeveer, maar toch kom ik anders uit dan de antwoorden.

Vraag is:
In een doos liggen 5 lampen, waarvan er 2 defect zijn. De lampen worden stuk voor stuk getest totdat de beide defecte lampen opgespoord zijn. Het aantal tests dat nodig is om beide defecte lampen op te sporen is een stochast X.
a. Geef de kansverdeling van X.
Wat ik doe:
1 kan niet, omdat je 2 defecte lampen hebt.
Kans op X=2 is (2/5)×(1/4)= 0,1 (goed)
Kans op X=3 is (2/5)×(3/4)×(1/3)×2= 0,2 (fout, moet 0,3 zijn) (×2 komt van 2 nCr 1)
Kans op X=4 is (2/5)×(3/4)×(2/3)×(1/2)× 3 nCr 1)= 0,3 (fout, moet 0,6 zijn)

Huh?

Volgens mij zijn je ncr's fout. Bij de tweede 3 ncr 2 denk ik..

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:40

Paisano schreef:
Zestien? :wow: Dat is mega veel! Ik 6,5 ofzo :P

Hahaha ja... mijn leraar zal blij met me zijn. :+ Maar als ik snel moet schrijven schrijf ik ook wel groot dus het valt nog wel mee.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:40

Maar de laatste moet daar toch sowieso staan? Want anders kan het zijn dat de 2 defecte al bij de eerste twee trekkingen tevoorschijn komen. Die laatste zou dus niet mee mogen doen in het aantal volgordes. Tenminste, zo dacht ik..

edit: je hebt wel gelijk.. Want bij X=4 krijg je bij 4 nCr 2 ook 6 en als je 6×0,1 doet krijg je dus het goede antwoord 0,6. Maar ik snap dus totaal niet waarom..
Laatst bijgewerkt door Touchem op 21-05-12 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:41

Sabine_Duco schreef:
Hoi allemaal! Geschiedenis was echt veeeeeel! Ik heb 16 kantjes volgeschreven!!! Ik weet ook nog niet of ik in het antwoordmodel ga kijken, ik denk het wel want ik ben toch te nieuwsgierig. :D Het ging volgens mij redelijk goed! Alleen er kwamen inderdaad af en toe dingen voorbij waar ik nog nooit van gehoord had, zoals Jane Fonda, die huwelijken bij de volgordevraag etc. Maar ik denk dat het wel goed ging. ;)

Bij die volgorde vraag wist ik het meeste wel. Hopen dat het ook klopt haha :P

Paisano schreef:

Met een liedje leer je makkelijker he :+ Kreeg het bij vraag 6 spontaan in mn hoofd :=

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:42

xMarloess schreef:
Maar de laatste moet daar toch sowieso staan? Want anders kan het zijn dat de 2 defecte al bij de eerste twee trekkingen tevoorschijn komen. Die laatste zou dus niet mee mogen doen in het aantal volgordes. Tenminste, zo dacht ik..

Ja dat dacht ik ook al, de laatste D (defecte) staat vast.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:43

Sabine_Duco, jij hebt toch ook Latijn? Weet je of je daarvoor ook echt alle informatie die vooraf in het boek staat (Thucydides enzo) ook allemaal moet kennen, of een keer moet doorlezen voor de verbanden?
Ik weet het, stomme vraag, maar ik ben echt veel te laat begonnen met Latijn :+

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:44

Kom even binnenvallen, heb wel een beetje meegelezen maar niet meer zo gereageerd, sorry. Geschiedenis ging voor mn gevoel ook wel goed, maarja dat heb ik altijd wel eigenlijk en meestal valt het dan toch behoorlijk tegen :+ Ga straks wel even nakijken!

Marloes volgens mij doe je telkens de eerste kansen fout! Je berekent nu de kans op 4 defecte, wat gebeurt er als je 3/5x2/4x2/3x1/2x 3ncr1 doet?

Edit: laat maar, dat is gewoon hetzelfde :+ Nee dan weet ik het ook niet :n
Laatst bijgewerkt door Marive op 21-05-12 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:44

Ja ik heb ook Latijn. Ik heb volgens mij wel een ander boek dan jij, ik heb Het Vroege Rome. Maar bij mij staat ook heel veel informatie vooraf over Livius en de idealen van de geschiedschrijving, volgens mij moet je dat wel allemaal weten.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:45

Ik leer wiskunde gewoon door te doen, ga zo een oefenexamen maken (zeg al een uur dat ik ga beginnen :+ ) en wat theorie in m'n rekenmachine zetten zometeen, in de hoop dat ik daar dan wat aan heb.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:47

Geschiedenis was echt moeilijk zeg.
Vooral omdat het niet echt leren is maar goed interpreteren.

En die huwelijken? Hoe moesten we dat weten?

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:48

Marive schreef:
Kom even binnenvallen, heb wel een beetje meegelezen maar niet meer zo gereageerd, sorry. Geschiedenis ging voor mn gevoel ook wel goed, maarja dat heb ik altijd wel eigenlijk en meestal valt het dan toch behoorlijk tegen :+ Ga straks wel even nakijken!

Marloes volgens mij doe je telkens de eerste kansen fout! Je berekent nu de kans op 4 defecte, wat gebeurt er als je 3/5x2/4x2/3x1/2x 3ncr1 doet?

Dan komt er 0,3 uit. En dat is bij de kans van X=4 toch? Die zou dus 0,6 moeten zijn.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:49

De volgordevraag van Vietnam was in dat opzicht wel makkelijker want dat waren jaartallen die je echt geleerd kon hebben. :P Met die huwelijken was het een beetje reconstrueren.