holly schreef:En mauvestraat/Leedebee, kunnen jullie dan misschien ook uitleggen wat nou eigenlijk het verschil is tussen een accountant, administratiekantoor, boukhouder etc.
Ik denk dat dat voor vele niet helemaal helder is en dus heel erg interessant om wat meer over te weten.
Zover ik het weet, maar misschien hebben anderen aanvullingen
:
"Accountant" is een titel die enkel en alleen gevoerd mag worden door gediplomeerde mensen met RA/AA diploma. AA= Accountant administratieconsultant = HBO diploma Accountancy en RA = register accountant = universitaire studie en aangesloten bij een Nederslandse vereniging van RA accountants.
Een accountantskantoor moet geleid worden door een bovenstaand gediplomeerd iemand. Vaak zie je ook dat een accountantskantoor fiscalisten in dienst heeft waardoor er veel kennis onder 1 dak zit.
Een boekhouder/administrateur zal bijna altijd ook een opleiding hebben genoten maar waarschijnlijk niet bovengenoemde opleidingen. Wat niet wilt zeggen dat een administratiekantoor niet heel goed kan zijn! Maar volgens mij is enkel en alleen een accountant bevoegd om een jaarrekening voor een BV of NV op te stellen zodat deze gedeponeerd kan worden bij de KvK. Andere rechtsvormen zoals vof of eenmanszaak kunnen natuurlijk ook een jaarrekening op laten stellen (door bijvoorbeeld een boekhouder/administratiekantoor), altijd goed om zaken inzichtelijk te krijgen. Echter zijn deze rechtsvormen niet verplicht zoals een BV of NV om deze te deponeren bij het KvK.
De term boekhouder is meer een synoniem, kan zowel voor accountant of administratiekantoor zijn.
Zoals gezegd denk ik dat voor de meeste hier een administratiekantoor meer dan afdoende zal zijn. De uurtarieven zijn beduidend lager dan een accountant en men zal je ook goed advies kunnen geven. Het is alleen verstandig, zoals met zoveel zaken, om naar ervaringen om je heen te luisteren, te kijken of men aangesloten is bij bepaalde verenigingen etc.
En misschien van te voren afspraken te maken hoe er wordt omgegaan met het beantwoorden van (kleine) vragen. Niet dat je voor alles meteen facturen om je hoofd geslingerd krijgt
.
Verder altijd handig; het belastingdienst handboek en de website. Qua overzichtelijkheid laat het de wensen over maar over het algemeen zijn de huidige regels omtrent btw, auto gebruik etc etc erop terug te vinden. Ook veel informatie op higherlevel.nl en lancelots.nl, of natuurlijk hier
.