Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:27

Ik heb geen vlaggetje.
Afbeelding
In het bollteje heb ik profile, subscription en letters (koreaanse karakters)

musiqolog

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:46

Dit is het beginscherm, voordat je een les doet. Dat vlaggetje verschijnt vlak nadat je antwoord beoordeeld is - als het goed is. Ik zal vanavond als ik eraan denk eens een screenshot maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:21

Aha, gespot!
Dank je!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 21:19

Mijn computerfähige broertje, die trouwens zelf geen Duolingo gebruikt, kwam met een andere mogelijke oplossing: start je telefoon eens opnieuw. De eerste keer ging dat een paar lessen goed; daarna kwam het probleem terug. Gisteren probeerde ik het nog een keer. Nu lijkt (AFKLOPPEN!) het probleem permanent verdwenen: ik heb drie sessies gedaan zonder dat de spraak uitviel.

En fijn dat jij het meldvlaggetje ook gevonden hebt, Lusitana. :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 22:38

gefeliciteerd musiqolog Y)(^)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 22:41

Ja, gefeliciteerd Musiqolog!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 23:49

Feliz cumpleaños, Musiqolog

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:49

Weet je nog, mijn voorstel om af en toe een liedje te delen uit de taal waar je mee bezig bent? Ik heb er nog eentje. Vandaag is het in Wales namelijk Dydd Santes Dwynwen. Sint-Dwynwen is de Welshe patroonheilige van de geliefden. Daar stuur je elkaar geen Valentijnskaarten maar Dwynwen-kaarten. Zo blijkt maar eens te meer dat er een wereld voor je open gaat als je een taal leert.

Meic Stevens, ook degene van het eerste liedje dat ik deelde, zingt hier over Môr o gariad, een "zee van liefde".

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 22:51

Zo, het is even stil hier... :\

Ik ben door één van jullie uitgenodigd voor Duolingo Max. Daardoor kon ik drie etmalen extra dingen proberen. Bedankt hiervoor. Hebben meer mensen die uitnodiging gekregen, en ervan gebruik gemaakt?

Zelf ben ik er maar matig enthousiast over. Zeker, het is een manier om je spreekvaardigheid te oefenen, maar die gesprekken met een AI-personage voelen erg ongemakkelijk aan. Iets met de uncanny valley. Ik zou er niet extra voor betalen. Al herinnert het me er wel aan dat ik weer eens naar buiten moet, om met een moedertaalspreker van (in dit geval) het Portugees te gaan oefenen.

Overigens ben ik nog steeds fanatiek bezig. Vooral met Welsh, want dat krijg ik maar moeilijk onder de knie. Let wel: ik had nooit verwacht dat het makkelijk zou zijn. Niet-Germaanse, niet-Romaanse talen zijn altijd moeilijker voor sprekers van het Nederlands. De grammatica is nog wel te overzien, al is dat ook niet echt kinderachtig: net als in alle Keltische talen kan de eerste letter veranderen onder invloed van het woord dat ervoor komt, meervouden zijn onvoorspelbaar (je moet ze dus altijd apart leren!) en de zinsbouw was in het begin echt abracadabra voor me. Maar goed, grammatica went altijd.

Ook de uitspraak went na verloop van tijd. De taal ziet er op het eerste gezicht afschrikwekkend uit, maar als je weet dat de w een klinker is ('oe' om precies te zijn), wordt het al een stuk uitsprekelijker. Achter de 'll' gaat een heel exotische klank schuil (een klank die in talen van Siberië en de Indianen veel voorkomt, maar in Europa nauwelijks), maar daar wel je ook wel. Het is een soort slissende dikke l; je moet die klank vooral een keer horen om hem te kunnen uitspreken. De taal verstaan gaat voorlopig nog erg moeilijk.

Maar hét is probleem is de stortvloed aan onbekende woorden. Je krijgt er zoveel tegelijk voorgeschoteld dat je ze gewoon niet allemaal in één keer kunt onthouden. Kijk, in het Zweeds of Portugees duikt er ook weleens een onbekend woord op, maar dat komt dan tussen alle herkenbare woorden door. Dat sla ik dan nog wel op. Maar als de hele zin ermee volstaat... En vaak zijn het ook nog woorden die in heel veel talen hetzelfde zijn. Wat te denken van:

* Cerddoriaeth (muziek)
* Cyhydnos (equinox)
* Damcaniaeth (theorie)
* Cyfrifiadur (computer)
* Esblygiad (evolutie)
* Amgylchedd (milieu)
* Disgyrchiant (zwaartekracht)

Oké, genoeg gezeurd. Ik wilde dit even kwijt, en door die moeilijke woorden uit te schrijven oefen ik meteen wat bij. Bedankt voor het lezen van deze voor jullie nutteloze informatie. :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 08:20

Ik heb kennelijk een update gehad en nu kan ik in mijn feed mensen niet meer feliciteren -O- .
Dat zou, neem ik aan, moeten kunnen door links op het feestbolletje te tikken. Maar die doet niets.
Meer met dit probleem?
Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:02

musiqolog, ik heb ook helemaal geen behoefte aan Duo Max.
Ik volg via Facebook een Duolingo Frans groep, en wat ik van Max zie zal voor mij persoonlijk totaal niet bijdragen aan een fijne leerervaring.

Het Welsh zal ongetwijfeld ver boven mijn pet gaan, maar het is wel leuk om er op deze manier wat meer over te weten te komen. Misschien dat ik Latijn ga proberen - als ik ooit Frans heb afgerond, want Italiaans staat ook op mijn lijstje.

Ik ga hier nog steeds bestendig met Frans assorti (NL/FR en EN/FR en soms FR/EN) :)
Volgende maand alweer 2 jaar, hoewel dat af en toe niet zo voelt (gisteren nog een rampzalige 'legendarische' oefening met wat oudere lesstof, vol stomme kleine foutjes waarvoor ik me dan best schaam)
Maar ik pak het elke ochtend zonder mankeren even een half uurtje op, soms ook 's avonds nog wat extra als ik zin heb. Ik vind het nog steeds erg leuk!

Roodvos, ik heb dat uitgezet dus kan je niet helpen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 13:01

Welsh klanken zijn niet zo lastig als je eenmaal weet waar je je tong moet zetten. De zinsbouw is wel een ding soms. En dat hele abstracte, niet bekend voorkomen, dat heb ik ook met Koreaans en dat maakt het leren wel lastiger. Ik voel met je mee.

Ik had in mijn Koreaanse lessen wel wat raars, ik was na een les die ik net afgerond had toe aan een luister les, maar hij versprong naar iets heel anders en ik kon het ook niet meer terugvinden. Waar hij me wilde laten starten had ik allemaal al gehad, dus ik ben weer vooruit gesprongen tot de volgende les. Dan moet je weer zo´n test doen waar ik doorheen vloog want ik had dat allemaal al gehad. Maar zo vreemd dat het pad totaal veranderde! Misschien heeft het te maken dat ik tussendoor op de laptop gewerkt heb.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 13:50

Wel leuk die talen als Koreaanse en Welsh, maar ik doe toch liever talen waar ikzelf wat mee kan zoals Duits, Frans en Latijn. Ik heb er ook te weinig tijd voor, max 5 lesjes per dag in totaal, dus ik zou nooit ver komen met al die exotische klanken :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:38

Ik denk dat jullie hier wel om kunnen lachen. Ik kreeg 3 dagen gratis Max in mijn abonnement om uit te proberen, dus ik zo'n AI videocall in.

Het ging dus over fruit en wat we lekker vonden en wat niet.

AI: Hou je er eigenlijk van om fruit te eten?

Ik: Ja ik hou van fruit!

AI: Ah dat is geen probleem.

Hier trok ik dus even een wenkbrauw op. Goed het gesprek vervolgde over allerlei soorten fruit. Geen hele heftige gesprekken ofzo.

Daarna krijg je een overzicht van wat er gezegd is en had de AI mijn zin 'Oui, j'aime les fruits!' opgevangen als 'Oui, j'aime les filles!'.

De AI dacht dus dat ik heel random mededeelde dat ik op vrouwen zou vallen volgens mij en zei dat dat geen probleem was. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:46

:') zucht. Die max is zo geen toevoeging. Traag sloom meer een napraten dan een gesprek en ergerlijk. :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:57

Nouja voor als je nog echt niet zo goed bent in het voeren van gesprekken is het wel een leuke extra oefening. Maar ben nog zo zoekende naar woorden dat die AI me eigenlijk halverwege mijn zinnen onderbreekt omdat ie denkt dat ik klaar ben met praten. Helaas kom ik dan gewoon niet op de meest simpele woorden. :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:09

Celebi schreef:
Nouja voor als je nog echt niet zo goed bent in het voeren van gesprekken is het wel een leuke extra oefening. Maar ben nog zo zoekende naar woorden dat die AI me eigenlijk halverwege mijn zinnen onderbreekt omdat ie denkt dat ik klaar ben met praten. Helaas kom ik dan gewoon niet op de meest simpele woorden. :+

Heel herkenbaar... Maar goed, ik heb het in elk geval met een open geest geprobeerd.

En van alle figuurtjes is Lily, met wie ik de gesprekjes had, echt wel mijn favoriet. Chagrijnig en alternatief, had zo mijn dochter kunnen zijn. :+ (Hoewel: dan zou ze zich waarschijnlijk uit alle macht tegen me afzetten en weer heel anders doen...)

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 15:25

Ik dacht dat ik de videogesprekken ook niks zou vinden. Onpersoonlijk en vooral ongemakkelijk had ik verwacht. Maar ik heb dankzij het aansluiten bij een familieabonnement nu wel Max en ik vind het tegen mijn verwachting in dus geweldig! Falstaff is inderdaad heel beperkt en hij klinkt soms heel vreemd omdat hij dan in het Engels Duitse zinnen uitspreekt. Maar ik vind de gesprekken en rolspellen met Lilly echt enorm veel toevoegen. Mijn spreekvaardigheid gaat echt met sprongen vooruit. Ben dus helemaal om! :)

Ik lees dat er ook mensen zijn die meerdere talen tegelijk doen. Dat vind ik echt heel knap. Ik heb het geprobeerd met Noors en Duits tegelijk, maar ik hield de woorden niet uit elkaar. Misschien liggen deze talen voor mij wel te dicht bij elkaar. Hou het nu eerst bij Duits. Als ik het aandurf ga ik daarna misschien wel weer aan Noors beginnen. Of aan een taal die wat minder dicht bij Duits ligt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 15:48

MikeyB schreef:
Ik lees dat er ook mensen zijn die meerdere talen tegelijk doen. Dat vind ik echt heel knap. Ik heb het geprobeerd met Noors en Duits tegelijk, maar ik hield de woorden niet uit elkaar. Misschien liggen deze talen voor mij wel te dicht bij elkaar. Hou het nu eerst bij Duits. Als ik het aandurf ga ik daarna misschien wel weer aan Noors beginnen. Of aan een taal die wat minder dicht bij Duits ligt.

Dat is wel de reden dat ik alleen onverwante talen doe. Zweeds, Russisch, Portugees, Welsh en een klein beetje Arabisch, dat zijn vier of vijf talen uit evenveel verschillende families. Als ik pakweg Portugees en Italiaans tegelijk zou doen, dan zou ik ook gek worden.

Dan nog kom ik weleens op het Welshe woord als ik iets in het Russisch wil zeggen, maar dat kan ik dan wel opzij schuiven. Het is gewoon zo absurd om die door elkaar te gebruiken, dat mijn hoofd op tijd nee zegt. En straks, als je echt vloeiend Duits spreekt, zegt je hoofd ook op tijd nee tegen Duitse woorden in het Noors. Dan kun je rustig Noors gaan proberen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 15:52

Ik doe 1 taal echt serieus.

Daarnaast ben ik met nog een paar talen gestart, maar ik merk dat dat voor mij niet echt werkt.

Nu is de motivatie voor mijn hoofdtaal ook een stuk groter omdat het van die taal realistisch is dat ik er gebruik van maak in real live.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 16:39

Ik ga met alle drie mijn talen gelijk op, doe de lessen ook direct achter elkaar. Gaat gelukkig goed :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 18:48

Twee verschillende talen werkt idd wel beter. Ik doe nu fanatiek Noors, maar Spaans kan er prima naast bijvoorbeeld.

Ik kijk ook een Noorse Netflix serie, wel leuk dat je steeds meer gaat verstaan. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:19

Ik kijk naar die man die Latijn spreekt op zijn Youtube kanaal en versta best veel omdat Portugees nog heel dicht bij Latijn staat. (Dat is geen taal die ik leer op Duolingo.) Volgen jullie Youtubers in een taal die je leert?

Dat steeds meer verstaan in series herken ik wel, MerrieLeen, en dat is hoe ik het beste leer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:21

Ik volg überhaupt geen YouTubers :o - en Latijn volg ik voor mijn anatomie-hobby, ik hoef het niet te spreken :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 22:15

Ik kijk soms wel kleine verbouwing of fruitbomen videos in het Frans.

Heb sinds kort zangles en de lesgeefster kwam met een Frans sopraan lied dat ik moest doen.

Heb het gisteren tijdens mijn Franse conversatieles met mijn buurman doorgenomen, dat was een interessante zeg maar _O-

Je te veux van Erik Satie mocht je het willen opzoeken.

Beetje zoals we vroegah I wanna have sex on the beach meezongen =:) :))