Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:11

Ik begrijp je ongerustheid, ik zit met hetzelfde. Zoals HTS doet doe ik het ook, dus via de kas. Verder is me door de boekhouder op het hart gedrukt nooit van de zakelijke rekening direct geld te storten naar de privé rekening, omdat dat als 'geld wegsluizen in je eigen zak' gezien kan worden. Dus dat regel ik ook via de kas.

Stel a betaalt iets privé op de zakelijke rekening
B betaalt bestelling X cash
Dan zal ik de privé betaling markeren als zijnde betaling voor bestelling X, en komt er niks in de kas. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat de bedragen kloppen aan het einde van de rit, en iedereen heeft netjes zijn geld. Vind het ook een sport om het zo netjes mogelijk te doen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:25

Oooh ik heb gisteren top diep in de nacht gewerkt om de nieuwe collectie online te zetten. Het was het waard!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:26

O, dat doe ik dan weer wel.... ik heb een automatische maandelijkse storting geactiveerd staan van mijn zakelijke rekening naar onze gezamelijke privé-rekening voor het betalen van de hypotheek enzo. Dat is dan zeg maar elke maand een soort salaris voor mijzelf dat er af gaat :)

Zakelijk klopt het gewoon helemaal qua inkoop en verkoop, is ook heel simpel als echt alles via de zakelijke rekening binnenkomt en je niks contant afrekent, lekker overzichtelijk :j

Maar ik ben toch benieuwd of er geen gezeur komt van bepaalde dingen. Bijvoorbeeld particulier een zadel van een ander verkopen, wellicht valt er iets voor te zeggen dat ik dat eigenlijk zakelijk zou moeten doen omdat ik nu eenmaal in de verkoop van die zadels zit?

Maarja, ik verdien er niks op als ik andermans zadel verkoop :P

Is ook iets dat ik zelden doe en ook eigenlijk helemaal niet wil doen, als het nooit meer voorkomt dan vind ik het heel erg fijn want ik zit er absoluut niet op te wachten omdat er bij te doen, besteed mijn tijd liever aan andere dingen :o

Stel dat je geen eigen bedrijf hebt en gewoon alleen maar particulier bent.

Dan kun je om een extra zakcentje te verdienen bvb. goedkope spullen van Marktplaats afhalen, en deze weer duurder verkopen. Maar wanneer zou dat nou als zakelijke inkomsten gezien worden en niet meer als hobby?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:28

Voor dat laatste, ik dacht dat hier voorbij was gekomen dat je daar per jaar 2.000 euro mee mag verdienen. Wat ik vreemd vond, in België bestaat daar geen richtlijn over volgens mij, of ben ik mis?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:33

Nou, ik weet niet in hoeverre dat geldt voor zo'n situatie eigenlijk.

Stel dat je bvb. voor de hobby sieraden maakt en daar een webshopje voor maakt, dan mag je tot zo'n beetje dat bedrag het nog particulier doen, maar kom je boven dat bedrag aan winst dan vindt de BD dat het toch wel een serieus bedrijfje aan het worden is waarvoor je een KvK en BTW nummer aan moet vragen.

Maar stel dat je nu via Marktplaats wat spullen verkoopt, lijkt het me ergens ook weer sterk dat je wat je daarmee verdient, als zakelijk kunt zien...

Als je een paar jaar aan het verbouwen bent bvb. en je haalt vanalles uit je huis dat je op MP verkoopt, waarmee je meer dan dat bedrag verdient....kunnen ze moeilijk verwachten dat je daarvoor een bedrijfje opricht toch :P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:45

Boven de € 2000,- per jaar zien ze het als inkomsten en moet je inkomstenbelasting over gaan betalen. Volgens mij moet je dan inderdaad KvK nummer en BTW nummer aanvragen.

Maar jouw voorbeeld met dat verbouwen... Daar zullen ze niet zo moeilijk over doen. Is gewoon verkoop van tweedehands spullen. Maar krijg je een keer controle (als bedrijf zijnde) van de belastingdienst en ze gaan alles uitpluizen en ze zien dat je erg veel artikelen via marktplaats hebt gekocht buiten je bedrijf om... Dan gaan ze toch uitzoeken waar dat vandaan komt. Een paar keer iets verkopen is dan geen ramp. Gaat echt om het structureel verkopen.

Ze hadden vorig jaar nog iemand gepakt die een uitkering kreeg en voor € 20.000,- aan spullen op marktplaats had verkocht. Die heeft echt een groot probleem :P
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 16-02-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:53

Ik stort mijn loon (dat kleine beetje, haha) ook van zakelijk naar privé met de vermelding 'loon zaakvoerder', ik heb ook loonfiches die dat gewoon staven dus ik zie er geen probleem in.

Particulier verkopen doe ik amper dus krijg ik ook geen last mee :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:05

Maar ze zien heus wel het verschil van af en toe wat op marktplaats verkopen of het aanbieden van (zelfgemaakte) producten met als doel: Winst maken.

Wij hebben een VOF en moeten ons salaris storten met de tekst: "Prive opname". Het wordt niet geboekt als salaris, want dan moet je loonbelasting, VZW, etc gaan betalen als bedrijf zijnde.
Of zoiets.... ben er niet helemaal in thuis. :P

Is het eigenlijk wel salaris? Je bent toch geen werknemer van je eigen bedrijf?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:05

Mijn boekhouder heeft mij ook aangegeven dat ik gewoon geld van zakelijk naar privé mag overboeken onder het kopje "privé opname" Anders zou je als zzp-er nooit een 'salaris' krijgen en ook nooit privé een 'vermogen' kunnen opbouwen. Wel heb ik destijds voor mijn camera en auto geld van privé overgezet naar zakelijk. Mijn privé opnames zouden dus ook als terugbetalen van dat geld bekeken kunnen worden.
Mocht ik een contante betaling ontvangen (gebeurd heel weinig omdat ik niet veel voor particulieren werk), maak ik deze van privé naar zakelijk over o.v.v. het factuurnummer. Dan blijft het altijd kloppen, want wat maakt het nu uit of ik het overmaak of mijn klant.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:14

Inderdaad 11AFotograaf. Zo kan je het ook zien. Terugbetaling van het privé vermogen wat je erin gestoken hebt.
Of... Je ontvangt winst uit onderneming.

Nu moet ik toegeven dat mijn collega het grootste gedeelte van de boekhouding doet en onze accountant alles na controleert. Ik doe er vrij weinig aan. Dus ben ook niet helemaal up-to-date over alles regels en wetten.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:47

ik dacht dat geld van privé naar de zaak inbreng van eigen vermogen is en omgekeerd is inderdaad je 'loon'.
als je een eenmanszaak bent, dan kan je toch niet anders als geld van de zaak naar jezelf doorgeven om bv. eten te kopen en je hypotheek te betalen?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:50

Nee, daarom!
En in principe is het toch allemaal van jezelf als je zzp-er bent? Je privé vermogen wordt namelijk wel meegenomen als je ergens aansprakelijk voor wordt gesteld of zo. Dus is die 'privé opname' dan gewoon compleet rechtvaardig! Want je mag je boodschappen niet van je zakelijke rekening pinnen...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:04

11AFotograaf schreef:
Want je mag je boodschappen niet van je zakelijke rekening pinnen...

Dat ligt eraan. Wij mogen de boodschappen wel zakelijk betalen. In de winkel moeten we ook eten en drinken.
En jij als fotograaf moet toch ook wat eten als je heel de dag onderweg bent?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:10

Boodschappen voor de winkel betaal ik tot nu toe altijd privé (koekjes, snoepjes voor de klanten, frisdrank,..) omdat ik de vennootschap op dit moment nog zo weinig mogelijk wil belasten met allerlei extra kosten. Na verloop ga ik dat ook wel van de zakelijke rekening betalen..

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:32

Oh ja, zeker wel! Dat soort bonnen gaan zeker wel op de zaak mee, zeker als ze bij de tankbon zitten. Maar de gewone boodschappen voor thuis kun je toch niet op de zaak zetten? Hoewel ik dat zeker nog wel na ga vragen als ik op mezelf ga wonen (plannen zijn er nog niet hoor) met een kantoor aan huis.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:36

Dat weet ik niet precies hoe het zit. De boodschappen van thuis betalen wij ook gewoon prive. Denk niet dat ze het accepteren als er steeds avondmaaltijden op de bonnetjes staat :P Maar de boodschappen van de zaak betaal ik echt zakelijk.

@Mallootje: Of je het nou prive betaald of zakelijk, het is beide je eigen geld. Het enige verschil is dat een deel van de BTW verrekend wordt als je het zakelijk betaald. Dus dan ben je goedkoper uit.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:40

Ik heb een vennootschap, dus eigenlijk is het niet beide mijn eigen geld :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:44

Mallootje schreef:
Ik heb een vennootschap, dus eigenlijk is het niet beide mijn eigen geld :)

Wij hebben een ook een VOF. (Kan trouwens alleen als er meerdere vennoten zijn, anders is het gewoon een Eenmanszaak o.i.d.)
Daarbij is het zakelijke geld gewoon je eigen geld.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:45

Oh wacht ff, misschien is het in NL anders dan in Belgie....

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:48

Ja inderdaad, hier is de vennootschap een aparte rechtspersoon, los van de zaakvoerder..
Ik heb wel eigen geld erin gestopt, maar heb daarvoor aandelen in de plaats. Beige 'potjes' moeten dus wel netjes gescheiden blijven..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:51

Ja inderdaad. Belgie en Nederland is zo verschillend wat betreft regels en wetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:18

Ik heb het hier wel eens gehad hoor, dat ik in de supermarkt stond met een volle kar en de privé-pas ineens niet werkte, of ik die per ongeluk niet bij me had ofzo....en dan wel de zakelijke pas....tja dan betaal ik toch echt met de zakelijke pas :P

Dan is dat gewoon weer iets dat onder het kopje privé onttrekking valt. Geen ramp, alleen staat het niet zo mooi zeg maar :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:01

Klopt. Zo'n situatie heb ik ook wel eens gehad. Ook toen vorig jaar opeens de benzine voor zakelijke km's met een privé auto niet meer op de zaak mocht.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:11

Als ik weer eens mijn prive pinpas vergeten ben tank ik gewoon met mijn zakelijk pas en haal de kosten bij de KM declaratie er weer af. Er is altijd een oplossing voor ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:06

Als het niet structureel gebeurt en je kan bewijzen dat het eind van de rit toch klopt, denk ik niet dat je grote problemen krijgt. En trouwens, daar heb ik een boekhouder voor, om het uit te leggen bij de belastingen :D

Wie wil er nog een advertentietegoed van Google Ads? Heb er hier eentje van 75 euro gratis bij besteding van 25 euro.