Examenjaar vwo'ers 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:56

Afbeelding

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:58

er staat: ten gevolge van alfa-straling. Dan moet je dus alleen maar de straling nemen die door de alfa wordt veroorzaakt. Dus heeft bèta er niks mee te maken ;)
Denk aan SALE!
A: Heb je Antwoord gegeven op wat er gevraagd wordt?

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:01

xCathy schreef:
er staat: ten gevolge van alfa-straling. Dan moet je dus alleen maar de straling nemen die door de alfa wordt veroorzaakt. Dus heeft bèta er niks mee te maken ;)
Denk aan SALE!
A: Heb je Antwoord gegeven op wat er gevraagd wordt?

SALE? Ik heb het voorbij zien komen volgens mij maar alweer vergeten haha!

Pferdelove

Re: Examenjaar vwo'ers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:02

Ik hou er mee op voor vandaag voordat ik nog meer ga stressen!
Nu dus lekker eten en wachten tot het tijd is om naar school te gaan..
Succes iedereen met natuurkunde, laten we met z'n allen maar gewoon een 6 gaan halen :)
En mensen met geschiedenis: hoe is het gegaan?

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:02

:o :o Wat dom! Maar dan nog, in de uitwerkingen doen ze de kernen van alle drie bij elkaar × energie bij P. Ik snap wel waarom ze dat doen, zou er zelf alleen niet opkomen.

SALE: significantie, antwoord, logisch, eenheid ;)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:04

Hihi, nu mag het nog Linde! Straks om half 2 niet meer!

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:05

Ga het heel groot op mijn papier schrijven! Heeft ook geholpen bij mijn laatste PTA en daar had ik 7,3 voor :)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:09

Linde_ schreef:
Heeft iemand natuurkunde examen 2011 - II gedaan? Heb de laatste vraag gedaan, heb hem goed op een puntje na, wat ik niet helemaal snap. In de uitwerking staat: De energie is de energie die het verval van de twee isotopen met alfaverval levert. Nou zijn er ook twee isotopen met beta- verval, in Binas staat daar ook gewoon energie achter. Dus waarom hoeft die energie er niet bij?

Hoop dat iedereen de vraag een beetje snapt :P

Ik snap niet hoe ze aan die getallen komen voor alfastraling?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:11

Staat erachter in je binas ;)

Kan iemand mij nog even helpen met schuifweerstanden, hoe werkt dat?

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:11

Hahahha goh wat ben ik blij dat ik geen natuurkunde heb. Snapte het in de 3e al niet, dus hoe had ik het ooit moeten snappen in de bovenbouw _O-

Succes iedereen dadelijk! Hoe is het met de geschiedenisgangers gegaan? (zag pas 1 post van iemand die gs had).

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:12

Binas tabel 25, staat achter de soort straling een getal in MeV. Dat is de energie die vrijkomt bij het verval in het desbetreffende deeltje. Bv: Als H-3 vervalt in beta- komt er 0,018 MeV vrij ;).

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:13

xCathy schreef:
Staat erachter in je binas ;)

Kan iemand mij nog even helpen met schuifweerstanden, hoe werkt dat?

Als je een circuit hebt met een schuifweerstand moet je hem eerst opsplitsen, en dan opnieuw tekenen. Dan kun je zien of ze in serie met iets staan of parallel. Verder ligt er heel erg aan wat er gegeven is hoe je de grote van de weerstand moet uitrekenen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:23

xMarloess schreef:
Hahahha goh wat ben ik blij dat ik geen natuurkunde heb. Snapte het in de 3e al niet, dus hoe had ik het ooit moeten snappen in de bovenbouw _O-

Succes iedereen dadelijk! Hoe is het met de geschiedenisgangers gegaan? (zag pas 1 post van iemand die gs had).

Heb ook nog niks gehoord! En al mijn vriendinnen hebben zo'n beetje gs, ben de enige N&Ger!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:32

Geschiedenis ging bij mij wel aardig! Dacht dat ik de Republiek zou verpesten, ging best wel goed eigenlijk. Vietnam dacht ik heel goed te kennen, maar was bij al die bronnen toch flink aan het twijfelen, dus we zullen zien. Correctievoorschrift staat pas 2 uur online, weet ook nog niet of ik ga nakijken...

Succes met natuurkunde zometeen! :D

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:33

Nee ik zie zelfs nog niks op fb verschijnen, daar worden meestal alle frustaties er wel uitgegooit. Nouja ik zie/hoor t vanzelf! Oh Marloes komt tussendoor, goedzo! :)

Iedereen is hier aan de natuurkunde, maar ik kom even tussendoor met een wisk vraagje.
Als je van deze functie de afgeleide wil weten:
f(x)= 2x³-(1+2x)³
Dan gebruik je voor dat deel tussen haakjes met die macht erboven de kettingregel, dat stukje voor de min op de 'gewone' manier.
Dan kom je uiteindelijk op 6x²- 6(1+2x)²
Ik deed dan gewoon 6x²- 6× (1+2x)(1+2x)
Maar is er ook een snellere manier voor? Want als je dadelijk een hebt met een derde of vierde macht dan wordt die manier al een stuk lastiger..

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:41

Maakt verder niet uit hoe groot de macht is

als het 2x³-(1+2x)^100 is
is het ook 6x² - 100(1+2x)^99 × 2

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:42

Bweh, geschiedenis was een ramp bij mij. Vooral de republiek, ik had niet één vraag waarvan ik dacht; zo, die heb ik zeker weten goed! Vietnam ging nog wel. Alleen idd, sommige bronnen! 8)7 Ik had echt geen idee bij die Jane Fonda ofzoiets. Ik had ook te weinig tijd om alles in te vullen, dus da's wel balen.. Ik heb wel 7 kantjes volgeschreven, dus ik hoop dat m'n leraar er nog wat uit kan halen :P

Iedereen met natuurkunde: heeeeeeel veel succes, jullie kunnen het! *\o/*

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:45

Jannaa, balen :(:)

Linde_ schreef:
Maakt verder niet uit hoe groot de macht is

als het 2x³-(1+2x)^100 is
is het ook 6x² - 100(1+2x)^99 × 2

:\ Ik snap het niet.. :o

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:50

Jannaa schreef:
Bweh, geschiedenis was een ramp bij mij. Vooral de republiek, ik had niet één vraag waarvan ik dacht; zo, die heb ik zeker weten goed! Vietnam ging nog wel. Alleen idd, sommige bronnen! 8)7 Ik had echt geen idee bij die Jane Fonda ofzoiets. Ik had ook te weinig tijd om alles in te vullen, dus da's wel balen.. Ik heb wel 7 kantjes volgeschreven, dus ik hoop dat m'n leraar er nog wat uit kan halen :P

Jane Fonda stond ook niet in de stofomschrijving, je moest maar net weten dat ze noord Vietnam steunde. Wist ik dus niet.
Raar vond ik ook de vraag over de naam van Willem III...
En bij vraag 6 dat Jacobus de 2e trouwt met een italiaan... Uuuh...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:51

Jannaa, dat is balen :(:) Maar met 7 kantjes moet er ook nog wel wat tussenzitten, toch? Ik had bij heel veel bronnen ook geen idee wat ze ongeveer wilde horen, maar we zullen zien. Ik heb exact 8 kantjes volgeschreven (laatste zin paste er nog net op) dus dat moet wel goed komen, hoop ik...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:53

Douce schreef:
Jannaa schreef:

Jane Fonda stond ook niet in de stofomschrijving, je moest maar net weten dat ze noord Vietnam steunde. Wist ik dus niet.
En bij vraag 6 dat Jacobus de 2e trouwt met een italiaan... Uuuh...

Dat Jacobus met haar was getrouwd wist ik ook niet :')
Maar die Jane Fonda ging naar Noord-Vietnam, dus ik daar dacht ik al uit te halen dat ze Noord-Vietnam steunde.
Met die naam van Willem III:
Als ze hem Karel hadden genoemd was de link snel gelegd met Karel V, die wilde centralisatie, hoge belastingen en zijn regeringstijd was geen goede tijd voor de Republiek.
Met de naam Willem leg je de link met Willem van Oranje en stadhouder Willem II, beide goed geweest voor de Republiek, soevereiniteit van de gewesten en een bloeiende economie.

Tenminste, dat is wat ik had en dacht dat ik daarmee wel aardig in de goede richting zat :+

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:55

Marloes schreef:

En bij vraag 6 dat Jacobus de 2e trouwt met een italiaan... Uuuh...[/quote]
Maar die Jane Fonda ging naar Noord-Vietnam, dus ik daar dacht ik al uit te halen dat ze Noord-Vietnam steunde.
Als ze hem Karel hadden genoemd was de link snel gelegd met Karel V, die wilde centralisatie, hoge belastingen en zijn regeringstijd was geen goede tijd voor de Republiek.
Met de naam Willem leg je de link met Willem van Oranje en stadhouder Willem II, beide goed geweest voor de Republiek, soevereiniteit van de gewesten en een bloeiende economie.

Tenminste, dat is wat ik had en dacht dat ik daarmee wel aardig in de goede richting zat :+[/quote]
Klopt behalve dat het geloof ik Karel den eerste was.
Maar ik blijf het een aparte vraag vinden..

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:57

Was inderdaad een rare vraag, maarja, we zullen zien... Karel de eerste kan best, ik haal al die Karels, Hendrikjes en Willems door elkaar :+

Wat is trouwens de reden dat het correctiemodel pas om 2 uur online staat?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:58

Marloes schreef:

Tenminste, dat is wat ik had en dacht dat ik daarmee wel aardig in de goede richting zat :+

Pff, dat klinkt zó logisch nu je het zegt! Ik had die vraag eerst overgeslagen, dus ik moest de laatste 3 minuten nog wat verzinnen. Ik durf niet eens te zeggen wat ik had, het is echt een bedroevend slecht antwoord ;p Wat had je bij het politieke/religieuze conflict tussen Maurits en Van Oldenbarnevelt en Arminius en Gomanus?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:59

En die Karel I was onthoofd ofzo toch? Moge het duidelijk zijn dat geschiedenis niet top ging maar hoop er wel een voldoende uit te slepen .. alleen al die bronnen idd wat een regelrechte ramp...