Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:12

Jemig, dat is ook geen doen. Heb je marketing dan weer vroeg morgen?

Mijn tentamens zijn of eind van de ochtend of anders begin van de middag. Op maandag heb ik er 2, dinsdag 1, woensdag presentatie en donderdag nog 1 tentamen. Maar stelt allemaal niet zo heel veel voor, hoop ik. Het gaat me tot nu toe eigenlijk vrij gemakkelijk af allemaal.

Ik heb ook een 7.5 terug voor een wiskunde opdracht met Maple, was ik erg trots op aangezien ik het niet zo heb met onbekende computer programma's.

Daarnaast heeft ook de docent van het verslag waar we (ik) een 9.5 voor had gevraagd of ik zou kunnen presenteren voor alle eerste jaars hoe ik het verslag eigenlijk gemaakt heb. Qua opbouw enz. Hij had zelden zo'n goed verslag gezien en aangezien er nog veel groepen waren die er een zooitje van het gemaakt, hoopte hij dat ik wellicht wat beter door zou dringen. Erg goede oefening in ieder geval! Ik hou namelijk niet zo van presenteren en nu hangt er verder niks vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:52

Ik heb marketing om 2 uur, dus half 12 weg van huis. Niet heel vroeg, maar toch..
Ben nu al ruim een uur aan het leren weer, want gisteravond was ik echt helemaal leeg. Ik vond het echt een heel zwaar tentamen gisteravond, ben ook bijna de volledige anderhalf uur bezig geweest en was echt extreem geconcentreerd, niets voor mij eigenlijk :+ en daarna was ik ook echt super moe haha.. Ik had ook best wel een zwaar rooster, met op maandag Engels (idioom + grammatica) + recht, dinsdag bedrijfskunde (sowieso een herkansing), woensdag rekenvaardigheid en donderdag marketing. Maar vrijdag alleen maar Nederlands, dus dat is wel chill..

Lekker rooster heb jij dus! :D En gefeliciteerd met je 7,5!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:17

Tentamen van gisteravond durf ik niets over te zeggen. Wist 50 vd 90 vragen 100 % zeker, 30 bijna helemaal zeker en 10 heb ik er gewoon gegokt :'). Als ik deze voldoende heb, ga ik echt een dansje doen!

Rebecca, welke hoofdstukken marketing heb je? (1,3,5,7&8? uit de Essentie?) Die toets valt heel erg mee. Ik was na 20 min klaar en zo'n beetje mijn hele klas was er wel positief over. 20 % van de vragen komt letterlijk van MyLab.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:22

Ik ben echt benieuwd naar het cijfer van de vgt van gisteren. Bij sommige vragen had ik echt iets van, dat heb ik ooit gehad, maar wat was het ook alweer?? XD van de 240 vragen denk ik dat ik er +-130 zeker weten wist, had rond de 75 vragen gegokt :') gelukkig zijn er sowieso een aantal daarvan goed. Had die nog ff opgezocht xD maar ja ik hoop echt dat ik em gehaald heb. Kan er echt geen inschatting van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:25

CCCCC schreef:
Tentamen van gisteravond durf ik niets over te zeggen. Wist 50 vd 90 vragen 100 % zeker, 30 bijna helemaal zeker en 10 heb ik er gewoon gegokt :'). Als ik deze voldoende heb, ga ik echt een dansje doen!

Rebecca, welke hoofdstukken marketing heb je? (1,3,5,7&8? uit de Essentie?) Die toets valt heel erg mee. Ik was na 20 min klaar en zo'n beetje mijn hele klas was er wel positief over. 20 % van de vragen komt letterlijk van MyLab.

1, 2, 3, 5, 6 en 7 uit de essentie inderdaad! Ik hoop het ontzettend! Ik heb op mylab geoefend en heb elke keer rond de 70-75% van de vragen goed per hoofdstuk. M'n samenvatting neem ik in de trein nog een keer door en lees nu nog de powerpoints die in de les gebruikt zijn een keertje door. Ik heb echt veel te weinig gedaan voor mijn gevoel (maar 2 uur geleerd of zo), maar ja, ik zie het wel.. Heb wel (op 1 na) alle lessen bijgewoond en alles vrij uitgebreid samengevat (daar ben ik wel heel lang mee bezig geweest ook), en er zitten ook wel overeenkomsten in met bedrijfskunde, dus ik hoop dat het voldoende is voor een zesje.

Welk vak had je gisteren? Enne, als je 50 van de 90 zeker weet en 30 bijna helemaal zeker, heb je echt wel een voldoende! :D

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:31

Als je goed hebt geoefend met Mylab komt het wel goed! Bij mij waren 25 vragen over marketing en 15 over consumentengedrag. Bij jou zal de samenstelling wel iets anders zijn, maar de toets was zeer goed te doen. Ik denk dat zelfs als je niet zou leren en wel alle hc's en wc's aanwezig bent geweest, je ook nog een voldoende kan halen.

Ik had gisteren voedingsleer/receptenleer. Over de verschillende functies van vitamine, koolhydraten, eiwitten, vetten enz enz. En over bereidingen van eten. Was echt wel pittig.

Heb jij je Engels cijfer al terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:05

Ja, ik heb alles nu 2x geoefend op mylab en ga zo alles nog een 3e keer oefenen. heb overal 9 van de 12 goed, soms 10, maar alleen bij hoofdstuk 2 wilt het niet zo goed (7-12 goed), dus ga die nog even een extra keer doorlezen.. Je moet alleen zo enorm goed lezen, ik ben niet zo goed in details lezen dus met vragen als "welke bewering is onjuist/juist" zie ik het vaak niet zo snel omdat alles op elkaar lijkt haha. Dus markeerstift mee en gewoon alles onderstrepen :')

Klinkt heel erg pittig ja, maar gelukkig heb je het dus waarschijnlijk wel gehaald! Nee, ik heb nog helemaal geen enkel cijfer terug, ook Recht niet (meerkeuze toets-maandag gemaak). Onderzoek en OOW cijfers ook nog niet, dat hebben we al anderhalve week geleden/2 weken geleden ingeleverd.. ik wil toch wel graag een keer wat weten. Jij Engels al terug toevallig?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:07

Ben nu lekker aan het oefenen voor mij tentamen ecologie. Heerlijk als je bijna alles alleen hoeft te herhalen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:09

Herkenbaar, ik heb vrijdag Nederlands, daar kijk ik gewoon naar uit.. _O-
Heb vorig jaar logopedie gedaan en mijn taaltoetsen daar gehaald met een 8 en een 9, dus ik denk dat Nederlands wel goed moet komen, zonder al teveel inspanningen.. :D

Succes met je tentamen Cyella!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:21

Rebeccaa schreef:
Herkenbaar, ik heb vrijdag Nederlands, daar kijk ik gewoon naar uit.. _O-
Heb vorig jaar logopedie gedaan en mijn taaltoetsen daar gehaald met een 8 en een 9, dus ik denk dat Nederlands wel goed moet komen, zonder al teveel inspanningen.. :D

Succes met je tentamen Cyella!

Hahaha, precies! Ik heb volgende week taal- en spellingstoetsen, heb de toets van vorig jaar gemaakt met maar 2 fouten zonder te oefenen. Dus dat komt ook wel goed! Is gewoon een heerlijk gevoel als je niet veel hoeft te doen en een ruime voldoende ermee haalt!

Alleen maandag had ik 2 toetsen(Zelfde vak, praktijk en theorie) waarvoor ik wel moest leren. Dat was volledig nieuw. Practicum heb ik al een voldoende voor terug, dus als ik de theorie ook heb gehaald, dan heb ik al mijn studiepunten binnen voor deze periode! :D En een vak herkansen vind ik niet eens zo erg, maar wil het liever in een keer halen natuurlijk!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:11

Ik wil altijd liever niet herkansen xD heb ook nog nooit hoeven herkansen, maar als k dat wel moet doen, dan moet je dubbel zoveel leren omdat je dan twee tentamens moet maken in een periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:13

Ik krijg studiepunten in blokken van 2, dus ik moet per blok tussen de 3-5 dingen voldoende afronden om 7.5 studiepunt te krijgen. Als ik 2 toetsen uit verschillende blokken niet haal, heb ik gewoon 0 studiepunten voor periode 1, terwijl ik de overige 8 dingen dan wel voldoende heb afgerond.. Raar systeem haha. :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:28

Bij ons moet je gewoon alles minimaal met een 5,5 halen, ook de deelcijfers. Verder moet je alles ingeleverd hebben. Anders krijg je een 1. We kunnen dus helaas niet compenseren. Maar op zich is de opleiding niet super moeilijk tot nu toe, dus dat is niet zo heel erg.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:31

Ik dacht dat compenseren op HBO nergens kon?Uiteindelijk moet je alles halen anders kom je niet aan die 60 studiepunten. Tenminste, zo ken ik het.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:39

Bij ons kan er wel gecompenseerd worden, maar alleen in het eerste jaar omdat bij ons 3 opleiding in een zijn ''gegooid'' in het eerste jaar. Als een richting je dan niet ligt, kan het vak daarvan bijv gecompenseerd worden met een richting die je wel ligt. Maar dat vind ik ook meer dan terecht omdat 2 van de 3 jouw richting uiteindelijk niet is :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:41

Dominique_96 schreef:
Bij ons kan er wel gecompenseerd worden, maar alleen in het eerste jaar omdat bij ons 3 opleiding in een zijn ''gegooid'' in het eerste jaar. Als een richting je dan niet ligt, kan het vak daarvan bijv gecompenseerd worden met een richting die je wel ligt. Maar dat vind ik ook meer dan terecht omdat 2 van de 3 jouw richting uiteindelijk niet is :)

Zit je trouwens toevallig bij Esmee in de klas? Jij ging toch BML doen? Zij is dit jaar namelijk ook gestart met die opleiding in Heerlen.

Vond het inderdaad niet meer dan logisch dat gecompenseerd mocht worden bij BML. Hoe gingen de eerste tentamens?

RianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:56

Ik deed vorig jaar ook een studie waarbij gecompenseerd mocht worden, maar we moesten dan ook 60/60 studiepunten halen en dan mocht je 2 vijven met 2 zevens compenseren. Als je dan een vier had gehaald was het voorbij. Maar ik vind het nog steeds een stomme regeling. Dat was trouwens op de universiteit.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:44

Cyella schreef:
Dominique_96 schreef:

Zit je trouwens toevallig bij Esmee in de klas? Jij ging toch BML doen? Zij is dit jaar namelijk ook gestart met die opleiding in Heerlen.

Vond het inderdaad niet meer dan logisch dat gecompenseerd mocht worden bij BML. Hoe gingen de eerste tentamens?

Haha ja ik zit bij haar _O- Waar ken je 'r van? :)
Eerste tentamens gingen opzich wel prima! CBIN ging opzich wel prima, CHTE ging wonderbaarlijk goed omdat ik het proeftentamen op blaadje erbij mocht houden en heb dalijk TMICI dat ik helemaal ga verpesten :') Jezus wat is dat veel stof zeg!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:49

Dominique_96 schreef:
Haha ja ik zit bij haar _O- Waar ken je 'r van? :)
Eerste tentamens gingen opzich wel prima! CBIN ging opzich wel prima, CHTE ging wonderbaarlijk goed omdat ik het proeftentamen op blaadje erbij mocht houden en heb dalijk TMICI dat ik helemaal ga verpesten :') Jezus wat is dat veel stof zeg!

Hahaha, leuk! Zij heeft bij me in de klas gezeten en was mijn vaste scheikunde buddy :P

Tmic ging overigens bij iedereen dramatisch vorig jaar: schouten was echter zo slim om bij de nabespreking de antwoorden letterlijk te geven(Een slimme leerling had er foto's van gemaakt) en vervolgens al aan te geven dat hij geen nieuwe toets zou maken. Bij de herkansing had iedereen vervolgens hoge voldoendes :P

Fijn dat je bij CHTE het tentamen erbij mocht houden, dat mocht bij ons niet. Alleen een A4'tje met aantekeningen. Zou me vooral focussen op CBIN, want straks krijg je Orga1 wat daar weer op verder gaat. Als je Cbin met minder dan een 6,5 afrondt, weet ik zeker dat je problemen krijgt met Orga1.

Succes! Hoe vind je de practica tot nu toe? Lekker titreren :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:56

Ooh wat grappig! In de eerste keer dat ze de 4de deed? Het jaar daarna kwam ik bij haar namelijk :D

Dan zal ik vooral maar naar de nabespreking gaan _O- Schouten is wel zo suf idd :')

Cbin snap ik opzich best goed, snap alleen de hoeken tussen de verschillende molecuulvormen nog niet zo goed. Wanneer het precies 108 graden is, dan weer 120 graden e.d.

Practica zijn super leuk! Titreren is wel echt vreselijk _O-

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:01

Dominique_96 schreef:
Ooh wat grappig! In de eerste keer dat ze de 4de deed? Het jaar daarna kwam ik bij haar namelijk :D

Dan zal ik vooral maar naar de nabespreking gaan _O- Schouten is wel zo suf idd :')

Cbin snap ik opzich best goed, snap alleen de hoeken tussen de verschillende molecuulvormen nog niet zo goed. Wanneer het precies 108 graden is, dan weer 120 graden e.d.

Hahahah, ja precies! Jij hebt dus ook op het smc gezeten :D

http://www.youtube.com/watch?v=GkbV_AeOdwQ

Misschien helpt dit? Zou het zelf ook niet meer weten hoor :')

Schouten is echt een sufferd met zo'n dingen, snapte zijn uitleg ook nooit. Was echt dat uurtje op vrijdag ochtend uitzitten met de gedachte 'Ik lees die 30 pagina's nog wel eens' :')

Pmic vond ik altijd enorm leuk! Daar zal je Molling wel voor hebben? Hij was vorig jaar mijn mentor namelijk, geweldige man! Chemie praktijk was echter altijd een hel, iedere.les.weer.opnieuw.titreren.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:06

Cyella schreef:
Dominique_96 schreef:

Hahahah, ja precies! Jij hebt dus ook op het smc gezeten :D

http://www.youtube.com/watch?v=GkbV_AeOdwQ

Misschien helpt dit? Zou het zelf ook niet meer weten hoor :')

Schouten is echt een sufferd met zo'n dingen, snapte zijn uitleg ook nooit. Was echt dat uurtje op vrijdag ochtend uitzitten met de gedachte 'Ik lees die 30 pagina's nog wel eens' :')

Pmic vond ik altijd enorm leuk! Daar zal je Molling wel voor hebben? Hij was vorig jaar mijn mentor namelijk, geweldige man! Chemie praktijk was echter altijd een hel, iedere.les.weer.opnieuw.titreren.

Yep! Haha :D

Zal straks een de video bekijken. Maargoed als dat het enige is dat ik (nog) niet snap dan komt t wel goed denk ik.

Ik ben vaak ook gewoon niet naar de les van schouten gegaan. Hij vertelde toch over andere dingen en dan was ik liever eerder thuis dan dat nutteloze uurtje :p

Pmici is echt heel leuk idd! Heb idd Molling, hele leukr aardige man :) had een 7 voor praktijktoets :D en pche, dat is tja..pipetteren idd :')

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:07

Rebecca, nee ik heb Engels ook nog niet terug. Een andere klas van mijn opleiding wel, ze waren wel goed gemaakt!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:09

Dominique_96 schreef:

Zal straks een de video bekijken. Maargoed als dat het enige is dat ik (nog) niet snap dan komt t wel goed denk ik.

Ik ben vaak ook gewoon niet naar de les van schouten gegaan. Hij vertelde toch over andere dingen en dan was ik liever eerder thuis dan dat nutteloze uurtje :p

Pmici is echt heel leuk idd! Heb idd Molling, hele leukr aardige man :) had een 7 voor praktijktoets :D en pche, dat is tja..pipetteren idd :')

Oh, is er dan geen aanwezigheidsplicht meer? Bij ons was er 100% aanwezigheidsplicht bij iedere les. Ook bij die colleges die compleet nutteloos waren in die grote collegezaal. (Heb je overigens toegevoegd op FB als ik niet de verkeerde heb :Y) )

Wat doe jij in paarden verder trouwens? ;)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:18

Cyella schreef:
Dominique_96 schreef:

Oh, is er dan geen aanwezigheidsplicht meer? Bij ons was er 100% aanwezigheidsplicht bij iedere les. Ook bij die colleges die compleet nutteloos waren in die grote collegezaal. (Heb je overigens toegevoegd op FB als ik niet de verkeerde heb :Y) )

Wat doe jij in paarden verder trouwens? ;)

Alleen bij de practica is aanwezigheidsplicht nu. Nu ik je zie op fb herken ik je _O- heb je geloof ik wel een paar keer op smc gezien :')

Edit: heb jaar of 5 geleden gereden maar doe verder niets meer met parden nu, zou t wel graag weer willen :)