Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:51

Wow, gaaf, die nieuwe inschrijvingen!! Heel veel succes, vanaf nu begint het hele avontuur pas echt!

@Fleur: Balen van je tankbonnen! Hopelijk kan je boekhouder ze nog wel op een bepaalde manier verwerken!

@Joyce en zo: Wat betreft het profileren als bedrijf heb ik al veel goede dingen zien langskomen en ik denk dat als je dat idee met die hondenbrokjes en je visitekaartje doorzet en de andere ideeën waar je nu mee bezig bent, dat het dan nu wel komt.

@Hilda: Toevallig heeft mijn broertje al 2 keer een cadeaubon van mij aan een vrienden gegeven. Hij kwam er beide keren zelf mee en voor mij natuurlijk super leuk! Zelf doe ik het niet zo snel, ook omdat ik het een beetje moeilijk vind wat ik dan moet geven, aangezien ik ook weinig foto's heb van familie en zo. Maar als ik iets leuks weet, waarom niet??

Zelf ben ik vandaag een beetje tegen het punt van mijn verzendkosten aangelopen, en aangezien dat dit net besproken is, wil ik het graag even overleggen.
Bij mij worden voor alle foto's t/m 20x30 cm € 2.50 verzendkosten geteld. Dit omdat deze foto's altijd door de brievenbus kunnen en deze kosten zijn opgebouwd op een geschatte verzendprijs (natuurlijk afhankelijk van het aantal foto's, dus daarom een standaard bedrag gekozen), de envelop en het verzendklaar maken. Als ik de BTW eraf haal, hou ik meestal niet veel meer over, maar okey.
Voor alles boven de 20x30 cm vraag ik € 7,- verzendkosten. Maar op de kosten van een pakket verzenden zit geen BTW, dus daar lever ik al op in, en nu blijkt ook nog eens dat de manier waarop mijn leverancier mijn foto's opstuurt niet goed genoeg is om de foto's in verder te sturen, waardoor ik nu dus ook kokers moet gaan regelen om de foto's in te stoppen. Dan wordt mijn ex. btw bedrag voor het verzenden van de foto's dus al snel € 7,25, terwijl ik maar € 7,- inclusief BTW ontvang voor het versturen.
Ook is de marge op die grote foto's niet heel groot, dus hou ik er niet veel meer aan over.
Wat is jullie mening hierover?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:08

Oeh, daar kan ik je helaas niet mee helpen!

Net terug van de KVK, mezelf helaas nog NIET ingeschreven. Voornamelijke reden is dat ik nu werkloos ben, en nog geen WW aan heb kunnen vragen, maar deze wel nodig heb om de hypotheek te kunnen blijven betalen! Moet ook cursussen hygiene volgen, en je keuken moet aan de HACCP voldoen. Alleen ik heb 2 katten, dus ik vrees dat dat sowieso niet gaat! Dan zou ik voor het bakken alleen een andere ruimte moeten gaan huren, vrees dat dat te veel gaat kosten. Dat moet ik dus even goed uitzoeken, want ik kan geen verbouwing van mijn keuken betalen, of mijn katten wegdoen :P .

Moet het dus ff allemaal op een rijtje zetten. Maar mijn caphoezen en antiek worden er sowieso in opgenomen, van het innovatieteam waren ze daar HEEL enthousiast over mijn caphoezen, dus dat is wel heel leuk :j . De man van innovatie wilde er meteen een voor zijn eigen fietshelm, en zag daar ook wel brood in :P . A.s. maandag heb ik met hem een gesprek (kan ie er meteen een kopen HAHAHAHA).

Maar ik moet dus ff het een en ander regelen en uitzoeken...

pmarena

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:31

Hilda :

ik vind dat zeker wel kunnen hoor , als het maar "leuk" blijft zeg maar en het niet zo wordt van : :roll: heb je haar weer :roll: Dus wel alleen doen als je vrij zeker weet dat de mensen het wel leuk vinden , en niet bvb. als mensen vrij duidelijk zijn wat voor cadeautjes ze graag willen , bvb. dat ze graag van iedereen iets voor in de tuin hebben ofzo , dan vind ik het een beetje misplaats :P

(TENZIJ ze het ook dan echt wel leuk vinden , kun je zelf wel goed inschatten denk ik)

Rinske : jammer !

Maar hoe druk heb je het eigenlijk , is het wel nodig om je daarvoor bij de KvK in te schrijven ?
Kun je het wellicht niet nog als hobby houden nu en het eerst nog wat verder uitbouwen ?
Of ben je dat punt al voorbij :)

11A : dat is wel typisch iets waar je zelf een overweging in moet maken , hoe doen anderen het , hoe hou je het leuk en rendabel voor jezelf , alles meenemen in de overweging en dan een keuze maken.
Zou het je veel klanten kosten als het bedrag ietsje omhoog gaat / bied je ook andere opties aan zoals afhalen of digitaal aanleveren zodat ze het zelf af kunnen laten drukken ? Zeker als je een alternatief aanbiedt dan moet het wel kunnen vind ik hoor , maar vooral moet het voor jezelf natuurlijk ook nog wel leuk blijven.

Hier zit ik met een redelijk vergelijkbaar probleem , dat er ook zaken zijn die eigenlijk niet "uit" kunnen en die ik niet tof vind , maar waar ik toch mee door ga.

De opzet van mijn bedrijfje is dat ik alles inkoop en op voorraad hou , en m'n wederverkopers het verder aan de klant leveren. Er zit niet zo gek veel marge op de spullen , en al helemaal niet op de kleinere spulletjes zoals een pommeltje , maar die worden wel heel vaak verkocht. Het voordeel van werken met wederverkopers zit er voor mij dus in dat het idee is dat zij orders van klanten bundelen zodat ik minder pakketten hoef te versturen en minder factuurtjes hoef te maken , en minder bestellingen hoef af te handelen. Maar in de praktijk komt het toch regelmatig voor dat ook de wederverkopers van die kleine ordertjes doorgeven van 1 of 2 kleine dingetjes , en daar de marge daarbij helemaal om zeep is omdat het ook nog langs de wederverkopers gaat , kost het mij eigenlijk meer dan dat het oplevert.... zelfde verhaal voor de wederverkopers zelf eigenlijk i.v.m. de verzendkosten die hun marge weer opeet.

Eigenlijk werkt dat dus niet....kan ik nog beter zelf die kleine ordertjes direct aan de klant leveren , maarja daarmee ondermijn je de wederverkopers weer want vanuit die kleine ordertjes maken er wel klanten kennis met ze , praten erover met stalgenoten , en komt er later een grotere order uit voort.

Dus tja ik ga er dan toch maar mee door , maar echt blij word ik er niet van natuurlijk :P

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:47

@Rinske: Wat balen zeg!! Hopelijk kun je er toch een middenweg in vinden! Kun je bijvoorbeeld je keuken niet afsluiten, zodat je katten daar niet komen??

@Pmarena: Klopt, ik moet daar ook zelf uitkomen. Helaas heb ik nog geen optie in mijn webshop voor afhalen, maar natuurlijk wel digitale bestanden en voor mensen die bij mij de foto's komen uitzoeken geef ik natuurlijk wel die optie om de foto's te komen afhalen.

Ik ben gewoon meer benieuwd naar jullie mening over die verzendkosten, als ik ze bijvoorbeeld naar € 8,50 zou zetten. Zouden jullie foto's bestellen als de verzendkosten zo hoog zijn?
Ik zit er wel aan te denken om bij bijvoorbeeld een order van 5 foto's (maakt niet uit wel formaat) de verzendkosten te laten vervallen, maar ik weet niet of dit mogelijk is met mijn webshop.
Ik denk namelijk wel dat mensen dan sneller een extra foto zullen bestellen, aangezien ik dit zelf ook sneller doe bij bijvoorbeeld een min. bedrag dat je moet besteden.

@Pmarena: Is het niet mogelijk dat je bijvoorbeeld een dienst aanbied dat jouw wederverkopers het bij jou bestellen en dat jij het meteen naar hun klant stuurt, bij kleine bestellingen. Eventueel zou je dit als exta optie kunnen aanbieden tegen een kleine meerprijs. Voor jou vaak meer opbrengst en voor hun makkelijker en meer opbrengst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:54

Ik denk dat mensen het wel begrijpen hoor , als je heel overzichtelijk de mogelijkheden neerzet die er zijn , dus digitaal bestellen , afhalen , meerdere foto's met korting , dan zien ze wat er mogelijk is en als ze dan toch graag verstuurd willen hebben dan zien ze de verzendkostenprijs + prijs voor degelijke verpakking en dan weten ze ook waar dat bedrag vandaan komt , daar kan niemand iets tegenin brengen en als ze de andere opties niet willen dan kiezen ze bewust voor de "dure" optie :)

Zolang je maar alternatieven aanbiedt denk ik dat het allemaal wel mee valt.
En zo'n aanbieding vind ik altijd een goede zaak , zie reactie een stuk terug ook. Voor iedereen leuk :)

Ja , dat doe ik af en toe ook inderdaad. Voor mij heeft dat geen nut maar ik vind dat wel leuker voor de wederverkoper zodat die dan tenminste nog wat er aan over houdt. Maargoed , dan sta ik nog 1 klein dingetje in te pakken / factureren / wegbrengen dus voor mij heeft het geen nut.

Erger nog : stel dat de wederverkoper dan toch voor 2 klanten iets nodig heeft , zeg een pommeltje voor klant A en een setje inlages voor klant B , dan krijg je nog dat ik i.p.v. 1 klein pakje , 2 kleine pakjes kan gaan versturen , dan ben ik helemaal de sjaak :P

Al met al komt het gelukkig niet zo gek vaak voor en daarom doe ik het nog wel , maar als het te gek zou worden zou hier wel mee moeten stoppen. Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat veel importeurs / groothandels een minimum orderbedrag hanteren want dan heb je dit natuurlijk ook niet.

Maargoed dat vind ik weer zo flauw en ondermijnt het hele systeem van wederverkopers natuurlijk dus tja.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:56

pmarena schreef:
Rinske : jammer !

Maar hoe druk heb je het eigenlijk , is het wel nodig om je daarvoor bij de KvK in te schrijven ?
Kun je het wellicht niet nog als hobby houden nu en het eerst nog wat verder uitbouwen ?
Of ben je dat punt al voorbij :)

Nou, als je workshops geeft, dan moet je sowieso een KVK nummer hebben he, dat mag nie zonder :P . Heb inmiddels al van minstens 4 groepen aanvragen voor workshops :) .
En mijn caphoezen gaan (iig in de winter) vrij hard. Vorige winter heb ik er met 'bijverdienen' ( :P ) in 2 maanden meer dan 90 (!!) verkocht. Best wel een goedlopend ding dus :j .
Wellicht nog een stuk beter als ik ze ook voor bouwhelmen en fietshelmen ga verkopen :) .

Keuken afsluiten gaan helaas niet, we hebben een half open keuken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:59

Geen idee hoe dat zit met workshops :P

Wel leuk dat het zo goed loopt , ziet er ook echt mooi uit +:)+

Tja dan inderdaad het keuken-gebeuren er maar buiten laten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:20

*houdt workshops geven in het achterhoofd voor morgen*
Jammer Rinske, maar goed, je bent nog bezig en wellicht gaat de poging volgende week beter.

Over wel/niet verzendkosten etc kan ik niet meepraten, ik heb daar niet mee te maken gelukkig.

Ik vind het wel spannend hoor morgen, ben benieuwd wat ik voor mn kiezen krijg.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:48

pmarena schreef:
Ik denk dat mensen het wel begrijpen hoor , als je heel overzichtelijk de mogelijkheden neerzet die er zijn , dus digitaal bestellen , afhalen , meerdere foto's met korting , dan zien ze wat er mogelijk is en als ze dan toch graag verstuurd willen hebben dan zien ze de verzendkostenprijs + prijs voor degelijke verpakking en dan weten ze ook waar dat bedrag vandaan komt , daar kan niemand iets tegenin brengen en als ze de andere opties niet willen dan kiezen ze bewust voor de "dure" optie :)

Zolang je maar alternatieven aanbiedt denk ik dat het allemaal wel mee valt.
En zo'n aanbieding vind ik altijd een goede zaak , zie reactie een stuk terug ook. Voor iedereen leuk :)

Ja , dat doe ik af en toe ook inderdaad. Voor mij heeft dat geen nut maar ik vind dat wel leuker voor de wederverkoper zodat die dan tenminste nog wat er aan over houdt. Maargoed , dan sta ik nog 1 klein dingetje in te pakken / factureren / wegbrengen dus voor mij heeft het geen nut.

Erger nog : stel dat de wederverkoper dan toch voor 2 klanten iets nodig heeft , zeg een pommeltje voor klant A en een setje inlages voor klant B , dan krijg je nog dat ik i.p.v. 1 klein pakje , 2 kleine pakjes kan gaan versturen , dan ben ik helemaal de sjaak :P

Al met al komt het gelukkig niet zo gek vaak voor en daarom doe ik het nog wel , maar als het te gek zou worden zou hier wel mee moeten stoppen. Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat veel importeurs / groothandels een minimum orderbedrag hanteren want dan heb je dit natuurlijk ook niet.

Maargoed dat vind ik weer zo flauw en ondermijnt het hele systeem van wederverkopers natuurlijk dus tja.

Dat is inderdaad wel een goede suggestie. Eens kijken hoe ik het precies kan uitwerken, zodat ik mezelf niet in mijn vingers snij met hogere verzendkosten.

Als er inderdaad 1 bestelling voor 2 klanten is zou ik het ook niet doen. Ik durf niet echt goed te zeggen wat hier een makkelijke aanpak in is. Misschien wat korting geven bij hogere bestellingen, zodat je wederverkopers dat eerder doen? Dan is het voor hun ook interessanter!

@Rinkse: Ook om workshops te geven heb je niet persé een kvk nummer nodig, maar hoe dat precies werkt snap ik nog steeds niet, ik weet alleen dat het geen verplichting is. Als je dat wilt weten, moet je het even vragen aan Femke van Hypo Focus, die heeft dat ook jaren gedaan zonder kvk.
Balen van je keuken! Wat wil je daar dan precies mee doen? Dat heb ik namelijk niet meegekregen. Worden daar de workshop in gehouden? Misschien dat er anders namelijk wel een andere oplossing is.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:00

Nee, ik wil mijn taarten ook gaan bakken / verkopen en dan moet je aan de eisen van de Voedsel en Warenautoriteiten voldoen. Een cursus algemene hygiëne volgen en aan de HACCP voldoen. Mijn keuken is al oud, natuurlijk wel schoon, maar ja, ik heb wel 2 katten in huis rondlopen... Dus kan ik er nooit aan voldoen. Maar goed, met een paar workshops en taarten bakken kan ik ook geen pand huren, dat haal ik er nooit uit.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:06

Maar kun je dan voor die workshops iig geen keuken ergens huren?? Er zijn ook fotostudio's te huur, dus misschien ook keukens? Dan heb je iig voor je workshops een ruimte voor die paar uur dat je bezig bent. Misschien toch een beter idee als de mensen bij je thuis ontvangen, aangezien je keuken dan ook een aparte entree en toilet moet hebben waar je persoonlijk niet gebruik van maakt als je gewoon thuis bent...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:27

Balen Rinske.
Je caphoezen heb je daar voorbeelden van? Denk dat je daar een gat mee in de markt kunt hebben.
Ikzelf kies 's winters al snel voor zonder cap zodat ik een muts op kan maar dat is natuurlijk geen goed voorbeeld. Sinds ik een dochter heb rij ik namelijk weer met cap.

Verzendkosten.
Het is bij mij zo. Ophalen of aangetekend verzenden.
Zoals ik de foto's krijg stuur ik ze ook door. Maak het voorzichtig los en tape ze na controle en het verwijderen van de factuur/pakbon weer vast. Adres etiket eraf en die van de klant er op en naar het postkantoor.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:36

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:58

Is er met aangetekend verzenden minder kans op beschadigingen? Ik deed dat namelijk ook altijd zo, maar nu blijkt dat de verpakking van mijn leverancier toch niet zo goed is voor de foto en een klant een vouw heeft gekregen in de foto. Vandaar dat ik nu kokers ga regelen!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:06

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:19

11AFotograaf schreef:
Is er met aangetekend verzenden minder kans op beschadigingen? Ik deed dat namelijk ook altijd zo, maar nu blijkt dat de verpakking van mijn leverancier toch niet zo goed is voor de foto en een klant een vouw heeft gekregen in de foto. Vandaar dat ik nu kokers ga regelen!

Dan horen ze er anders mee om te gaan en is de post ook verantwoordelijk voor zoekraken, beschadiging en dergelijke.

Rinske, ik ga mijn cap meten en dan bestel ik er eentje.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:23

@11A: t/m 20 x 30 cm gebruik ik bordrugenveloppen en die stop ik weer in een dikke kartonnen envelop.
Grotere formaten stuur ik door naar de klant in de verpakking waarin ik ze binnenkrijg.
Ik reken € 3,= voor verpakkings- en verzendkosten voor bestellingen van afdrukken tot € 30,=.
Bij grotere afdrukken heb ik de verzendkosten in de prijs verwerkt. Bij canvasprints reken ik € 9,= verzendkosten.
De start- en verzendkosten van Profotonet zitten ook in mijn kostprijs verwerkt.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:41

@Hilda: dat dacht ik al, maar een pakket aangetekend versturen is ook een stuk duurder, of niet?

@Jolanda: die bordrugenveloppen gebruik ik ook en aangezien ik daar nog geen problemen mee heb gehad, doe ik er geen kartonnen envelop omheen.

Grote formaten doe ik ook altijd doorsturen in de verpakking die ik krijg, maar dat is dus misgegaan pasgeleden, kom ik vandaag achter. Klant heeft dat toen niet gemeld en heeft nu een nieuwe foto besteld, maar nu moet ik dus wel een koker regelen. Vandaar dat ik nu dus aan mijn verzendkosten begin te twijfelen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:59

Aangetekend is meen ik 7 euro.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:52

Dat valt wel mee. Gewone pakketdienst kost € 6,75.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:24

Bordrugenveloppen alleen vind ik veel te slap. Die zijn een keer dubbelgevouwen door de postbode en sindsdien gebruik ik dikke kartonnen enveloppen in 2 formaten.
Mijn portokosten zijn daardoor uiteraard wel hoger.

Aangetekend kost € 7,= voor brievenbuspost en € 8,05 voor pakketten.

Bestel jij je foto's in grote maten bij Profotonet? Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad qua verpakking.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:48

Dat ze een bordrugenvelop dubbelvouwen heb ik nog nooit meegemaakt! Ik wil nog wel graag ergens goedkoop stickers laten afdrukken met de tekst "Niet Vouwen - Bevat Foto's" zodat er zeker niets mee gebeurt.

Oh, die € 8,05 valt reuze mee!! Denk dat ik mijn verzendkosten dan gewoon omhoog gooi en er bij zet dat het aangetekend verstuurd wordt. Geeft mijn klanten natuurlijk ook iets meer vertrouwen in mijn diensten en dan is die hogere prijs ook meer waard.

Ja, het is die driehoekige verpakking idd. Ik snap ook niet wat er mee gebeurt is, aangezien ik het nu pas te horen krijg van mijn klant en mocht er bij het verzenden iets mis zijn gegaan, dan neem ik aan dat ik dat eerder had gehoord. Dus het is nu ook geen probleem, maar die extra kosten vind ik toch zonde, zeker omdat ik dus al inlever op de verzendkosten van het pakket.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:07

11A: Heb je ook overwogen om alle tarieven omhoog te doen en dan geen verzendkosten meer te rekenen? Is dat een optie? Dat zou psychologisch goed kunnen werken.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:32

Dat heb ik nog niet overwogen, Kay. Deels zou is dat moeilijk te bepalen bij kleine afdrukken, aangezien daarbij de verzendkosten meer op gewicht gaan en daarnaast zou ik dan bij ieder product een bepaalde hoeveelheid verzendkosten moeten stoppen en bij bijvoorbeeld 2 grote afdrukken, is mijn klant goedkoper uit als ik de verzendkosten apart reken. Daarnaast vind ik dit ook niet eerlijk tegenover mijn klanten die de producten bij mij komen ophalen.
Dus ik snap je redenering, maar ik sta daar zelf niet heel goed achter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:29

Zou ik ook niet doe hoor :n

In veel gevallen is dat helemaal geen slecht idee om het ergens weg te moffelen , maar als het wat lastiger wordt en dan niet helemaal eerlijk meer te doen is...vind ik een korting geven bij het afnemen van meerdere afdrukken een beter idee. En natuurlijk als je die verschillende opties blijft aanbieden is het volgens mij geen probleem :)

In mijn geval heb ik eigenlijk gewoon geen ruimte meer om een extra korting aan te bieden....en het zou ook weinig nut hebben ben ik bang , want het is niet zo dat de wederverkopers niet meer WILLEN bestellen...ze hebben gewoon verder niks nodig op dat moment en het is te riskant om te gokken wat de volgende klant wil. Sowieso zou de wederverkoper zelf ook liever een grotere order plaatsen want voor hun is het ook totaal niet interessant qua verdiensten zo....maarja we zien het allemaal maar als een investering in klantenwerving waar grotere orders uit volgen :P