[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:25

Gefeliciteerd!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:13

Top!

Ik heb zo les, komt echt noodweer aan dus ik heb een beetje zenuwen..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:14

Gefeliciteerd!

Komt goed Amethyst! Op 'mijn' rijschool werken ze met een kruisjessysteem voor alles wat je al kan, dan kan je steeds iets afstrepen. Er was ook een hokje 'rijden onder bijzondere omstandigheden'. Toen het begon te regenen was ik dus aan het juichen 'jeuh, weer een kruisje!' haha :').

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:17

Ja bij mij ook kruisjes :D Maar geen idee waarvoor haha. Hoop maar dat het een beetje gaat. Ze verwachten in 10 minuten een gemiddelde van 29,4mm/u. Dat is echt verschrikkelijk veel.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:24

Dankjulliewel!

Ik was blij dat regen echt net stopte toen ik moest :p.
Maar denk maar zo; beter een keer geoefend met harde regen,dan dat je dat nooit hebt meegemaakt. :)

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:46

Gefeliciteerd Simone!

Vanochtend ook gereden met harde regen. Blij het een keer gedaan te hebben terwijl iemand naast mij zit!
Donderdag laatste les, vrijdag voorrijden en examen. Spannend! Al heb ik het stiekem in mijn hoofd al opgegeven :o Ik maak elke keer van die stomme fouten. Als bijvoorbeeld niet netjes voor een kruispunt stoppen waardoor ik midden op het kruispunt stil sta, een bord van éénrichtingsverkeer missen en noem het maar op..

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:41

xdniesje; dat heb ik nou ook steeds!

Mijn les ging heerlijk. 1x afgeslagen, maar ach. Keren nog even geoefend, bochtje achteruit ging super soepel :D Helaas 1 ingreep. Dacht bij een rotonde eindelijk eens wat besluitvaardiger te zijn, maar toen kwam er ineens nog een auto aan scheuren :n. Heb wel vertrouwen in mn ttt volgende week. Wel met een andere instructeur, mn eigen is op vakantie. Hoop maar dat ik in ieder geval de 'eigen' auto heb!

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:05

Stille meelezer meld zich ook, en ik wil jullie bedanken voor jullie tips :D .

Vorige week ben ik geslaagd voor mijn faalangstexamen :D mocht ook wel een keer na beschamend veel lessen, 2 lange onderbrekingen van het lessen, een medische keuring waar CBR erg lang over heeft gedaan om me goed te keuren, een overstap naar een andere rijschool al 3 normale examens.

Het examen begon natuurlijk al met uitvallen van de motor en bij de eerste kruising al een ingreep omdat hij uitviel en ik gelijk door wilde rijden(was ook niet zo slim) maar daarna gewoon gereden, enorm fijne examinator die ook regelmatig zijn duim omhoog stak als ik iets goeds deed, wat heel fijn was. En verder heeft hij uitgebreid zitten praten over kibbeling. Nog nooit iemand zo gepassioneerd over vis horen praten. Voor mijn gevoel wel aardig gereden wel hier en daar wat foutjes, moest bochtje achteruit doen op een plek waar ik het al zeker 20x had geoefend dus dat was appeltje eitje. Mja toen kwam ik bij het CBR terug en had ik nog geen parkeeropdracht gekregen dus ik dacht nou dan zal ik wel gezakt zijn anders zijn we nu nooit al terug. Maar toch geslaagd en net gebeld naar de gemeente en mijn pasje is binnen hoor zo gelijk maar ophalen :D

dus iedereen bedankt voor jullie tips en succes met afrijden allemaal

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:14

Super!! Gefeliciteerd!!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:56

Gezakt voor mijn theorie... Met een fout te veel grrrr.... Kan het niet uitstaan. Kan nu pas 19 augustus weer..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:17

balen.. maar eigenlijk had je dus 6 fouten teveel.
Die fouten die je mag maken zijn er voor de 'instinkers' en de rest moet je gewoon beheersen.. eigenlijk.

Maar het blijft balen, op naar de volgende keer!
Op welk onderdeel had je de meeste fouten?

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:16

Wat fijn Conejo! Super dat je er na al die tijd mee klaar bent! Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst!

Ik vind het niveau van examen rijden zo moeilijk te bepalen. De één zakt door een ( in mijn ogen) onbenullige reden, zoals die wielrenner hierboven, en andere maken meerdere foutjes en slagen alsnog. Mijn vriend had bijvoorbeeld een ingreep gekregen tijdens een examen omdat hij een fietser niet zag, toch geslaagd..
Ik heb ook ergens gehoord dat ze maar een bepaald aantal mogen laten slagen? Kan dit kloppen of is dit maar een stomme fabel?

Balen Ruby.. Hopelijk volgende keer beter!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:47

xdniesje schreef:
Ik heb ook ergens gehoord dat ze maar een bepaald aantal mogen laten slagen? Kan dit kloppen of is dit maar een stomme fabel?

ONZIN!!!

Het is ook weleens moeilijk inschatten als je van mensen zelf hoort waarom ze zijn gezakt. Vaak komt de boodschap zo hard aan dat de rest van het verhaal een beetje langs de mensen heen gaat. Voorbeeldje: leerling was gezakt, was ook duidelijk een onvoldoende rit (voornamelijk door de zenuwen) en de examinator had bijna een wc rol nodig om alle dingen te benoemen waar hij de fout in was gegaan. Heel sneu natuurlijk dus geprobeerd om het wel duidelijk uit te leggen en hij gaf aan dat hij het begreep.
Onderweg naar huis werd hij gebeld door zijn moeder en het enige wat hij zei was 'ja ik ben gezakt omdat ik een keer niet in mn binnenspiegel keek'

eeeeuuuhhhmmmm :list:

Dus toen hij ophing gevraagd waarom hij dat op die manier deed maar hij was de rest echt alweer vergeten, de spiegel was het enige wat was blijven hangen..
Hoef niet te vermelden dat ik thuis ook even een praatje heb gemaakt met zn ouders..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:19

Als ik bij regels en inzicht een fout minder had gemaakt was ik dus gewoon geslaagd en ik weet precies welke vraag ik goed had kunnen doen maar had geen tijd meer om te veranderen, had bij gevaar herkenning 9 fout, is niet mn sterkste kant.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:35

gevaarherkenning is ruim binnen de marge.

Waar zaten, behalve bij de vraag die je wel wist, de fouten?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:40

Nou bij de ene vraag ging eigenlijk over inhalen voor een bocht dus of dat kon, ik had ja ingetoetst maar zag later pas dat het een bocht was maar had geen tijd meer om het te veranderen. Verder weet ik het echt niet.... Ik dacht dat ik het echt had gehaald maarja.... volgende keer beter maar moet nou zolang wachten :|

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:35

Op je uitslagformulier staan de categorieën waarin je fouten hebt gemaakt, hier kan je dan extra op trainen zeker als je in een bepaalde categorie meer fouten hebt is dat zeker de moeite waard.

Fouten maken is zonde maar probeer ervan te leren. Je hoeft niet te weten welke vraag het was, als je de stof beheerst maakt het niet uit wat voor vragen je krijgt.

Als je er niet uitkomt mag je ook altijd een pb sturen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:56

Had die categorieën inderdaad gezien maar begreep het niet helemaal, maar had wel dus in 6 verschillende categorieën een fout. Ik dacht echt dit is een makkie, tot er een paar vragen kwamen... Pff. Moet nu een halve maand wachten.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:59

Kun je niet eerder? Of eventueel in een ander cbr?

Pfff, ben ondertussen al 55 lessen verder en nog steeds geen examen in zicht |( Mag er wel tweede bijbaan bij zoeken onderhand

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:21

VeraPopeye schreef:
Pfff, ben ondertussen al 55 lessen verder en nog steeds geen examen in zicht |( Mag er wel tweede bijbaan bij zoeken onderhand

Wat verteld je instructeur je dan?
Ik neem aan dat elke les besproken word, wat er wel en niet goed ging, verschillende specifieke situaties die je onderweg gehad hebt en niet helemaal of juist wel goed hebt opgelost etc.
Het is heel banketstaaf maar niet iedereen heeft even veel talent om auto te rijden. Om een voorbeeld te geven; ik heb een kandidaat in de auto, hartstikke lieve meid, doet gruwelijk haar best maar ze heeft het gewoon echt niet, verkeersinzicht ontbrak de eerste tijd volledig, voertuigbeheersing hield ook niet over etc. Lesje in de automaat gepakt maar dat was het ook niet. Paar gesprekken gehad en ze wist zelf dondersgoed dat ze geen talent was en dat het een lang verhaal ging worden. Ook met de ouders besproken, daar was ze ook heel open naar geweest dus ja kwestie van doorrijden, ervaring op doen, kilometers maken en heel veel oefenen. Normaal gaan leerlingen hier op ttt met 20-30u, rijden dan een net rondje en halen vrijstelling voor de bijzondere manouvres. Zij heeft uiteindelijk ttt gedaan na ruim 60u, rondje was redelijk maar geen vrijstelling. Wel heeft ze onderweg alles zelf opgelost en dat was haar doel, we zijn dus weer hard aan het oefenen voor haar examen. Die staat overigens niet gepland want zij wil zelf ook dat het eerst veilig moet gaan en dan pas een examen aanvragen.

Helaas heeft niet iedereen evenveel talent maar ik vind wel dat je daar als instructeur open en eerlijk over moet zijn naar je kandidaat, ik zou er eens naar vragen. Hoe gaan de gesprekken, de nabespreking van de les zeg maar, meestal?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:35

Wou maandag het gaan doen in breda maar toen ik hem wou reseveren was hij al weg. Er zijn geen andere in de buurt....

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:08

Ik ben gelukkig wel heel blij met mijn instructeur, ik weet precies wat ik fout doe (drukke stressvolle situaties, en ik mis gewoon heel veel verkeersinzicht waardoor ik vaak onnodig lang wacht of stress wanneer ik nog ruim de tijd heb om bijvoorbeeld voor een auto te gaan) Het enige aan voertuigbeheersing wat ik nog moet verbeteren is voor de situatie klaar zijn, en dan met name voor een bocht koppeling laten opkomen. TTT heb ik gelukkig wel, maar ik wil onderhand gewoon mijn examen aanvragen. Maarja dat gaat natuurlijk pas als ik genoeg kans heb om te slagen.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:02

Ik kom ook weer es om de hoek kijken !
Gefeliciteeerd alle geslaagden !

Ik heb de afgelopen 2 weken weer les gehad de 1ste les ging mwah, paar goede stukken en paar echt bagger, laatste les ging heel goed op snelweg, invoegen uitvoegen ging allemaal heel goed, alleen nu was ik in de bebouwde kom te onzeker, heb vrijdag nog 1 les voor het 2de faalangst examen op me verjaardag moet ik afrijden haha :D

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:30

Ik heb 14 augustus rijexamen.
Ik heb even terug een tussentijdse toets gedaan.
Ik was echt ontzettend zenuwachtig, en daardoor ging mijn rijden natuurlijk slechter. :(
Ik kan zo erg zenuwachtig worden van dit soort dingen, want ik wil het heel graag halen, en ik vind het ook best een belangrijk iets. Daardoor wordt ik ontzettend zenuwachtig.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:34

Heb je je vrijstelling wel?

Balen vanochtend les om 12 uur, sta ik netjes om 5 voor klaar belt hij af. Was overmacht maar had er net zon zin in :') Nu morgen weer.