Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:14

Heino schreef:
Florenc, heb je al eens met je baas gepraat over dat je wat meer uitdaging in je werk zoekt? Wie weet zijn er doorgroeimogelijkheden waardoor je op dezelfde plek, toch vindt wat je zoekt :)

Zoveel moed heb ik nog niet gehad :+. Enerzijds omdat ik nog zeker genoeg uitdagingen heb, ik ben "nog maar" een ruim half jaar aan het werk, dus ik loop zelf nog op heel wat dingen vast die ik niet kan/weet. Anderzijds omdat er op zich wel "uitdagingen" zitten aan te komen, in de zin dat er een internationaal project in opstart is waar ik een grote rol in zou moeten spelen. Super tof natuurlijk, maar het is iets van lange duur. In januari start het met een kleine (internationale) firma (30personen?), wat helemaal niet zoveel speciaals is. Dan is het pas in mei dat de volgende extra firma erbij komt, dan weer pas in september. Dus eer dat loopt, zijn we minstens een jaar verder....

Ik voel me eigenlijk zo'n verwend klein kind dat een beetje loopt te stampevoeten :Y), vandaar dat ik misschien niet zo goed met mijn leidinggevende durf erover spreken. Maar mss moet ik inderdaad wel toch wel eens...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:54

het is erg lastig op het moment om wat te vinden.
als je dan iets vind wat je ook nog erg leuk vind dan reageren er ook weer zoveel mensen op met meer ervaring.
het is een rotperiode om te solliciteren.
maar niet geschoten is altijd mis, ik reageer gewoon op alles wat me ook maar enigszins aanspreekt.

annastasia

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:02

Vandag in het nieuws dat mijn werkgever ook 750 banen gaat schrappen. En niet alleen mensen welke vast in dienst zijn maar ook mensen met een extern contract.

Al ben ik er zelf niet zo bang voor. Wij kosten haast niets en hebben werk te veel op dit moment.....

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:58

vriendin van me had vorige week een sollicitatiegesprek, werd er gevraagd naar hoogte van hypotheek bedrag en schulden en of er een bkr check gedaan mocht worden.
ze heeft nee gezegd en geen antwoord op de hoogte van haar schulden gegeven, ze is nu bang dat ze niet wordt aangenomen hierdoor.
ik heb hier echt nog nooit van gehoord, vind het best belachelijk eigenlijk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:00

veneri schreef:
vriendin van me had vorige week een sollicitatiegesprek, werd er gevraagd naar hoogte van hypotheek bedrag en schulden en of er een bkr check gedaan mocht worden.
ze heeft nee gezegd en geen antwoord op de hoogte van haar schulden gegeven, ze is nu bang dat ze niet wordt aangenomen hierdoor.

Daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:11

veneri schreef:

Wat voor een soort baan is het, want bij sommig beveiligingswerk of politie is dit een vereiste. Maar ook functies waarbij je overheid documenten te zien kan krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:13

veneri schreef:

Dit kan bij sommige banen (Defensie/overheid) heel normaal zijn! :)
Evenals dat je strafblad vrij moet zijn bij bijvoorbeeld beveiliging/politie.

Zo raar is dit dus niet.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:15

Waarom zou de hoogte van je hypotheek invloed hebben op je functioneren :?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:18

SuSem schreef:
Waarom zou de hoogte van je hypotheek invloed hebben op je functioneren :?

Kan ik me zo even snel niet bedenken.
Maar vaak hebben dingen een reden. ;)

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:18

Is dat niet een verboden vraag, net zo als vragen naar een kinderwens?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:22

SuSem schreef:
Is dat niet een verboden vraag, net zo als vragen naar een kinderwens?

Waarom is vragen naar een kinderwens verboden?
Ze vragen mij ook altijd of ik samenwoonplannen heb ivm afstand tussen mij en mijn vriend (200 km) mag dit dan wel?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:23

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:25

Creatas schreef:
ik las hier al een weekje of 2 mee, maar sinds een brief van afgelopen zondag gaat het nu hard.. En ik hoor graag of iemand bekend is met adertjes onder het gras mbt 2 parttime jobs? Zijn er dingen waar ik nog specifiek op moet letten..ga binnenkort onderhandelen over de voorwaarden nl.. Hoor het graag :)

houd er rekening mee, dat je slechts bij 1 werkgever Loonheffingskorting kunt toepassen.
Daarnaast moet je ook rekening houden met belasting betalen. Het wordt per loon gedaan, niet te samen.
Dat wil als gevolg hebben dat je nog een flinke heffing krijgt....
Belasting wordt pregressief geheven, hoe meer inkomen, hoe meer belastingn je mag betalen.

Qua pensioen ( zelfde branche?) en verzekering weet ik het zo gauw niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:30

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:30

op je beschikbaarheid, niet op je prestaties. maar er naar vragen mag dus niet..
Laatst bijgewerkt door SuSem op 15-11-12 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:31

SuSem schreef:
Omdat dat discriminerend is. Het heeft namelijk geen invloed op prestatie.. is iets wat een werkgever niets aangaat namelijk.

http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... atievragen

Hier wil ik toch een kleine nuancering in aan brengen.
Denk aan mensen met schuldeisers achter zich aan, dat kan soms in enorme bedragen lopen. Dat kan zeer zeker gevolgen hebben voor je functioneren/verzuim ed.

Wil niet wegnemen dat het heel vervelende vragen zijn!

*kijkt zo af en toe hier om de hoek, ivm veel korte dienstverbanden, nu een jaarcontract op een heeeel toffe maar pittige job*

Suc6 met zoeken dames, laat het hoofd niet hangen, ookal wordt je er soms zooooo moe van.
Alle uitzonderngen daar gelaten, kom je het beste tot uiting in een job die bij je past, waarmee het perspectief ook veel beter is.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:48

het ging geloof ik om een secretariele/administratieve functie bij een gewoon bedrijf, dus geen bank of overheid ofzo.
ik vind het maar een vreemd iets.
je persoonlijke situatie heeft imo niks te maken met je profesionele presteren.
Laatst bijgewerkt door veneri op 15-11-12 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:50

Maar kan wel van groot belang zijn voor bepaalde overheidsfuncties.

Voor mijn stage bij de politie moest ik ook een BKR registratie bij inleveren. Teveel schulden en ik had geen stage mogen lopen. Maar heb ook een agent op bezoek gehad voor antecedentenonderzoek.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:05

veneri schreef:

Als dit voor een functie is bij politie of dergelijke vragen ze dit omdat bij geldproblemen de kans groter is dat je chanteerbaar bent. Stel dat een grote drugsbobo jouw drie ton bied voor bijvoorbeeld inside informatie. Dan kan je met een negatieve finaciële druk sneller zwichten. En dit staat dan vaak ook duidelijk aangegeven in de sollicitatieprocedure.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:13

tsja maar dit was geen politie ofzo he...
wat kan zo'n werkgever eigenlijk precies te weten komen als ze een bkr check gaan doen?
hoogte van hypotheek/schulden/soort schuld/aflossingsgedrag of alleen dat er een (hypotheek)schuld of lopende lening is?
ik zou me ook niet prettig voelen als dit soort dingen gevraagd werden, maar ik denk dat als je er geen (eerlijk) antwoord op geeft dat je het dan sowieso wel kan schudden?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:15

Ik heb eens de vraag gehad over een kinderwens. Had sowieso al geen fijn gevoel bij het gesprek. Heb toen als antwoord gegeven:
"Eigenlijk mag u daar niet naar vragen, maar wees gerust, ik ben onvruchtbaar".

Niet dat het zo is hoor (hoop ik..)

Ze wisten niet waar ze kijken moesten :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:24

Over die verboden vragen...

Kan je dan wel zeggen he, dat mag je niet vragen, maar t is op het moment voor jou 10 anderen, dus tja

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:25

Tja, maar liegen wil je niet (als je de baan ook echt graag wilt) maar eerlijk antwoord geven (in mijn geval dan) betekent dan wss ook dat je de baan niet krijgt..

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:25

net een uitnodiging ontvangen per mail voor een kennismakingsgesprek bij een bedrijf vlak bij mijn huis
ze hadden me gevonden via jobbird
gelijk maar teruggemaild wanneer ik langs mag komen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:01

Voir de kinder wens:
Ik vind kinderen heel erg leuk. Het leukste vind ik het moment dat papa en mama ze weer op komen halen. Ik moet nu niet denken aan kinderen!
Ze zijn heel leuk, maar niet voor mij.

Door een simpele nu toevoegen op een onopvallende plek zeg je niks over toekomst plannen ;)