Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:19

Dat is balen Joyce! Ik moet dan ook maar m'n verzendkosten aanpassen naar € 5,50.

Ik heb geen eigen paard, en rijd maar 1 keer per week op het paard van iemand anders. Ik heb jaren fulltime gewerkt in de paarden, toen ik 4 jaar geleden ging werken in een andere branche, ben ik me alleen nog maar hobbymatig gaan bezighouden met paarden. Ik vind het prima zo. Moet er niet aan denken om avond na avond op stal te zijn, hoe leuk 'mijn' paard ook is!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:20

Verzenden is niet leuk meer. Ik laat bijna alles ophalen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:34

Echt buitenproportioneel, die verzendkosten. Soms moet ik hier in NL bij mijn leveranciers nog meer betalen dan als ik het vanuit het buitenland laat komen. De meesten zitten op 8,95 aan verzend- en handlingskosten. Omdat ik nogal verspreid moet inkopen voor mijn atelier zijn de verzendkosten regelmatig hoger dan de orderkosten zelf -O- Aan de andere kant, vanuit de groothandel in Tsjechie kost het 24 euro voor een zending.

Over paarden en beschikbare tijd: wij hebben ze aan huis, gelukkig doen de meiden ook mee in de staluitmestdiensten, maar het blijft een hoop werk. Daarnaast rijden ze 2x per week bij de ponyclub, waar ik in het bestuur zit (secretaris dus daar gaat ook veel tijd in zitten), rijdt mijn oudste dochter wedstrijden en heb ik naast mijn tuigmakerij/atelier, en trimsalon ook nog een parttime loondienstfunctie. Die betaalt zo goed en is zo leuk dat ik daar absoluut niet mee wil stoppen.

Ik probeer drie keer per week te rijden, maar er zijn weken dat ik op mijn tandvlees loop en dan schiet dat er wel eens bij in. Dan wil ik 's avonds liever een keertje relaxen bij de haard met een wijntje :o
Laatst bijgewerkt door Remy op 13-10-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:37

O, en Foxy: die conversatie, daar valt me de *** van open. Belachelijk.

Ik zou me sowieso schamen om dat soort dingen aan een collega/concurrent te vragen. Is toch genant?
Maar die van jou is wel heel brutaal :')

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:52

:wave: vanuit de Ardennen....

Site staat klaar, ondernemersplan is af. Nu nog de workshops en arrangementen op papier uitwerken en verder aan de slag met mijn checklist.

Over de paarden: ik heb drie paarden en ben erg fanatiek in de sport. Dat blijft ook zo en ga ik absoluut niet veranderen. Het hoort ook gewoon bij mijn bedrijf :D

Bizar zeg als mensen zo brutaal proberen om achter de leveranciers te komen.... :n

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:19

Ik ben dus niet de enige die baalt van de hoge verzendkosten! Wat zou het toch mooi zijn als alle kleine webshops samen konden werken om op die manier de verzendkosten te drukken (dat je op die manier het minimale aantal pakketjes haalt om korting te krijgen, zodat ook de kleine webshops gunstigere tarieven aan kunnen bieden.)

Het liefst zou ik alles gratis verzenden, maar dat is nu gewoon niet mogelijk, dan snij ik mezelf gigantisch in de vingers! Al helemaal als iemand ook nog een pakket terug wil zenden...

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:21

Wat zijn jullie hard gegaan. Foxy, die conversatie is inderdaad..... opmerkelijk. Beetje jammer dat er op zo'n brutale manier om contacten wordt gevraagd. Het lijkt met niet altijd een probleem om ze wel door te geven, maar om er zo op door te blijven gaan is toch wel erg gek.

Zooist, wat fijn dat het ondernemersplan af is! Wat goed!

Poeh, ik liep vandaag wel tegen iets aan mbt het sturen van pakketjes. Ik had een bestelling van een canvas gehad van 120 x 80 cm en had hem naar mijn huis laten verzenden om hem na te kunnen kijken, in de veronderstelling dat ik hem wel weer zou kunnen verzenden. Dat viel dus mooi even tegen. Ik naar het postkantoor van PostNL gereden, namen ze hem daar niet aan omdat hij 5 cm te breed was -O-. Vervolgens naar een DHL servicepoint, die man wilde niet eens het pakket opmeten, zei meteen dat hij die niet ging verzenden.

Nu is het toevallig zo dat mijn opa in de buurt van het afleveradres woont en mijn moeder daar wekelijks langs gaat, dus voor deze keer wilde ze het pakketje daar wel voor me afleveren, maar dit formaat canvas gaat dus van mijn website af. Ieder kleiner formaat kan dus wel. (Of ik doe het zo dat er alleen besteld kan worden als er wordt afgehaald).

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 02:47

joyce2 schreef:
Ik ben dus niet de enige die baalt van de hoge verzendkosten! Wat zou het toch mooi zijn als alle kleine webshops samen konden werken om op die manier de verzendkosten te drukken (dat je op die manier het minimale aantal pakketjes haalt om korting te krijgen, zodat ook de kleine webshops gunstigere tarieven aan kunnen bieden.)

Het liefst zou ik alles gratis verzenden, maar dat is nu gewoon niet mogelijk, dan snij ik mezelf gigantisch in de vingers! Al helemaal als iemand ook nog een pakket terug wil zenden...

Ik heb gelukkig veel kleine spullen dus kan mijn verzendkosten redelijk laag houden gemiddeld, maar idd, het is wel ontzettend balen dat kleine ondernemers geen goedkopere verzendkosten kunnen krijgen en dus niet opkunnen tegen de lage of geen verzendkosten van sommige grotere bedrijven...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:24

Ik neem sowieso ook al een deel van de verzendkosten op mij, ik bestel zelf niet graag op het internet als ik 6 euro of meer aan verzendkosten moet btetalen..
E-commerce wordt zo groot en toch heb ik het gevoel dat verzendbedrijven dzar niet in mee willen gaan.. Mochten de prijzen lager zijn denk ik dat ze echt meer omzet kunnen halen omdat dan nog meer mensen het gaan gebruiken..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:24

In België kus ik mijn handen met kiala. 4 euro voor een pakket binnen België, en dat tot 10 kg, en ze zijn ook soepeler qua afmetingen dan de post (waar je onder de 2 kg 6,20 euro betaald, en tot 4 kg al 8,80 euro!)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:31

Dat zou de ideale oplossing zijn Joyce! Misschien zijn er hier uit het topic mensen die daarin mee willen doen?

Ik ben bezig met een zoektocht naar een Ipad 3 maar jeetje wat een enorme prijsverschillen zeg.
Kreeg de tip van een fotozaak om daarop mijn foto's te tonen. Dan hoef je alleen maar 1 voorbeeldalbum hebben / desnoods alleen maar de omslagen waaruit mensen kunnen kiezen en dan kun je de foto's en de ontwerpen die je hebt gemaakt op de Ipad laten zien aan de bruidsparen.
Wat vinden jullie van deze tip?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:39

Even een vraagje... Hebben jullie een zakelijke rekening hiervoor geopend?
Ik ben me aan het oriënteren bij verschillende banken en wilde eigenlijk een aparte rekening voor mijn bedrijf openen, om het allemaal netjes gescheiden te houden. Ik zie nu bij de bank met het groene logo (zal geen namen noemen) dat het 1,95 per maand kost om alleen al die rekening te hebben.

Ik zag een paar keer de vraag voorbij komen wat ik doe dat ik toestemming moet vragen. Ik MOET het niet, maar voor de goede orde heb ik het wel gedaan. Ik werk 40 uur als Executive Assistant bij een international retail bedrijf.

Paard? Ja, die heb ik ook! Behalve op woensdag ben ik elke avond na mijn werk bij mijn paard te vinden. Ik rijd minimaal 4 keer per week en mijn bijrijder rijd 1 dag. Tja, het zal even zwaar worden, maar ik heb er wel zin in!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:50

Wij hebben wel een zakelijke rekening geopend. We wilden echt zakelijk en privé heel goed scheiden, en het geeft je een beter overzicht van je zakelijke financiële situatie. Wij zitten bij een oranje bank ;) Bovendien vind ik het ook professioneler staan. Wanneer klanten niet via iDeal betalen, dan hoeven ze het niet op rekening met mijn naam te storten, maar een rekening met bedrijfsnaam.
Wellicht is het ook anders of je een webwinkel hebt, of een fotografiebedrijf. Kan me zo voorstellen dat je bij een webwinkel meer te maken hebt met allerlei transacties?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:50

Agossie, de bank wil graag dat je een zakelijke rekening opent maar voor de belastingdienst e.d. is dat niet verplicht. Velen hebben een privé rekening. Soms gaan ze er over zeuren en dan moet je misschien wel overstappen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:04

Agossie, als het in nederland niet verplicht is, doe het dan niet. Bank vijst je alleen een poot uit qua kosten en wat de service betreft is er 0,0 verschil.

Ik heb een paar jaar geleden eens een aantal nederlandse banken gebeld om eventueel een nederlandse rekening te openen. Zodra men hoorde dat er een bedrijfsmatige insteek aan zat, kreeg ik gelijk een 'zakelijke' rekening in de maag gesplitst die veel meer kostte dan een particuliere en waar ik nooit een deftige uitleg kreeg waarom dat dan zoveel moest kosten.

Ik zit bij het Belgische record bank en betaal geen cent. Niet voor het openen van een rekening, niet voor mijn bankkaarten, visa, pc banking etc. Ook geen kwartaalkosten, beheerskosten of kosten voor verrichtingen aan het loket (bv geld storten).

Tegenwoordig betaalt toch iedereen al via iban en bic. En ik heb nog nooit van een nederlandse klant gehoord dat ze het raar vonden op een rekening te betalen die op mijn naam stond. (ze kunnen ook op naam van de zaak betalen, daar maakt mijn bank trouwens ook geen punt van)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:05

Ik wil wel een zakelijke rekening nemen. Puur om het goed gescheiden te houden.

Heeft er hier iemand ervaring met het schrijven van een marketingplan?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:09

Zooist, ha ha ha. Als je privé bij bank a bent en je wilt het gescheiden houden dan doe je toch je betalingen voor je bedrijf op een privé rekening bij bank b. Mooi gescheiden lijkt mij.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:15

Ik zit met alles bij 1 bank. Gewoon administratief opvolgen, lijkt mij geen punt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:17

Nee, ik was bij een informatiedag bij de Belastingdienst en daar werd ook over dit onderwerp gesproken. Het scheelt ook echt veel administratie om het apart te houden.

Een zakelijke rekening vind ik persoonlijk ook wel professioneler staan dan een priverekening. En voor die 1,95 vind ik het goed te doen.

Ik ga bij de Rabobank of bij ING. Dat ga ik nog even goed uitzoeken.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:30

Als je een rekening opent bij een bank, dan ga je door ondertekening van de overeenkomst akkoord met de bijbehorende voorwaarden. Bij een privérekening staat in de voorwaarden dat de rekening alleen voor privé-doeleinden gebruikt mag worden en niet voor een bedrijf. Bij een zakelijke rekening staat in de voorwaarden dat de rekening bestemd is zakelijk betalingsverkeer.
Wat de consequenties zijn als ze erachter komen dat je een privérekening zakelijk gebruikt, dat weet ik niet.

Ik heb alles bij dezelfde bank. Vind ik praktisch, kan ook heel simpel via telebankieren tussen eigen rekening heen en weer boeken.
Een aparte rekening voor je bedrijf is wel zo handig. Dat maakt de boekhouding een stuk eenvoudiger.
Laatst bijgewerkt door JolandaS op 14-10-12 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:31

Ik moet ook nog een afspraak maken bij de bank voor een zakelijke rekening.
Is mij ook geadviseerd ivm alles gescheiden houden voor beter inzicht.

Deze wil ik openen bij de bank waar ik nu ook zit, mijn vriend zit daar ook al prive en zakelijk en heeft daar goede ervaringen mee

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:49

Ik heb voor nu even een extra privé betaalrekening geopend voor mijn bedrijfje. Mochten ze later melden dat het toch een zakelijke rekening moet zijn, dan zal ik een zakelijke openen en dan de privé opzeggen. Voor nu kan ik het in ieder geval apart houden.
Ga zo even kijken of ik Office met Outlook kan bestellen... Is 240,- maar dat zal dan mijn eerte officiële aankoop zijn voor mijn bedrijfje!!

Overigens, iedereen bedankt voor jullie reacties!!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:33

Ik betaal mijn leveranciers met mijn eigen (prive) rekening, mijn klanten betalen bijna allemaal contant dus daar ga ik geen zakelijke rekening voor openen alleen maar om de bank rijker te maken 8-)

Maar als mijn klanten wel allemaal op factuur zouden betalen dan zou ik het wel doen, ivm de voorwaarden van de bank en het staat inderdaad professioneler naar de klanten toe.

In de eerste instantie wilde ik ook een extra priverekening openen maar ik MOEST een afspraak maken met de zakelijke afdeling van de Rbank, ja doei :evaw:

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:53

Ik heb voor mijn bedrijf een betaal en spaarrekening geopend bij de ASN bank. Ik wou persé een groene bank, haha.
Het is geen zakelijke rekening. Dat ben je ook niet verplicht. Mochten ze gaan zeuren dan merk ik het wel, wellicht dat ze al inbinden als ik dreig met overstappen naar een andere bank. Op al mijn facturen staat dat het geld kan worden overgemaakt op mijn naam. Vind ik ook wel handig omdat ik twee bedrijven heb, waar ik ook zelf eigenlijk het handelswaar ben, haha. Dus overmaken naar een rekening om naam vind ik in dit geval niet zo raar.

Privé heb ik rekeningen bij een andere bank.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:21

Agossie, open office is een gratis variant op office van windows.