[HK] VWO Eindexamen 2010 VII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] VWO Eindexamen 2010 VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:01

En Marije, ik wou nog even zeggen wat SUUUUPER GOED !! +:)+

Maar toen ik net op Bokt kwam had ik zo de pest over wiskunde B in dat ik dat eerst even van me af moest schrijven hihi. Hope you understaaaand.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:04

Massaspectrometrie

Toepassingen (denk ik minder relevant dan de werking zelf)

Een belangrijke analysemethode is massaspectrometrie. De massaspectrometer is een instrument waarmee je de structuurformule van ingewikkelde verbindingen kunt bepalen. Massaspectrometrie wordt onder andere gebruikt bij analyse van bloed in het ziekenhuis. Bij de keuringsdienst van Waren worden hiermee voedingsmiddelen gecontroleerd op mogelijke aanwezigheid van verboden stoffen.
Voor experimenten met een massaspectrometer heb je maar heel weinig stof nodig. Daarom is dit onderzoek zo geschikt als maar weinig stof beschikbaar is. Je kunt dan denken aan sporenonderzoek bij een misdrijf of aan dopingsonderzoek bij sporters.
Ook het opsporen van vervuilers bij milieuschandalen behoort tot de mogelijkheden, zoals insecticiden in slootwater, olievlekken op zee, stank bij luchtverontreiniging.

Het principe van een massaspectrometer bekijken we in de volgende proef. Deze proef is een simulatie en berust op hetzelfde principe als de echte massaspectrometer.

De proef
Bij deze proef krijgt een deeltje een bepaalde snelheid. Dan ondervindt het deeltje een kracht, die loodrecht op de bewegingsrichting staat (van de zijkant dus). Hierdoor wordt het deeltje afgebogen. De afbuiging is afhankelijk van de massa van het deeltje, de snelheid van het deeltje en de grootte van de zijwaartse kracht. Als je de grootte van de zijwaartse kracht en de snelheid van het deeltje constant houdt, is de afbuiging alleen afhankelijk van de massa van het deeltje. Op deze manier kun je een mengsel scheiden op grond van de massa's van de deeltjes.

Massaspectrometrie wordt gebruikt voor structuuropheldering. Hierbij ga je uit van de te onderzoeken zuivere stof. Deze wordt geïoniseerd. Dit gebeurt door de moleculen te 'beschieten' met elektronen. De beschietingselektronen komen zo dicht in de buurt van het molecuul, dat daardoor de minst stevig gebonden elektronen uit het molecuul worden verwijderd.
Als het molecuul een elektron heeft verloren, is een positief geladen ion ontstaan, een zogenaamd molecuulion. Omdat nu een elektron te weinig aanwezig is in het molecuul, zijn sommige atoomverbindingen in het molecuul verzwakt. Het molecuul valt in fragmenten uiteen.
vb: CO2+ --> CO + O+.

De positief geladen fragmenten worden vervolgens in een sterk elektrisch veld versneld. Daarna komen de bewegende ionen in een magneetveld terecht, dat loodrecht op de bewegingsrichting van de ionen staat (dit is dus de zijwaartse kracht). Hierdoor worden de ionen afgebogen. De afbuiging is afhankelijk van de massa en de lading van het ion. De natuurkunde leert dat deze afbuiging rechtevenredig is met de verhouding m/z. Hierbij is m de massa van het fragment en z de lading.
De lading is in de praktijk meestal dezelfde, namelijk 1+. Dus net als in de simulatie wordt in de praktijk gewerkt met een scheiding op grond van de massa, want m/1 = m.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:04

Ik kom er met de syllabus van economie nog steeds niet uit wat wel of niet moet. Er staat daarboven dan de volgende onderwerpen hebben betrekking op het examen 2010 en blabla is geschrapt. En dan als je scrollt wat die onderwerpen inhouden dan staan er ook weer geschrapte onderwerpen bij, die dan niet geschrapt zijn... als jullie mij snappen? :P

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:05

Ik heb ook nog een klein stukje uitleg over hoe de grafiek van massaspectrometrie in elkaar zit.

Peperkroket

Echt sowieso geen micro.. dus geen go/gtk/wathever.

FantasyB

Sita_xx schreef:
Ik kom er met de syllabus van economie nog steeds niet uit wat wel of niet moet. Er staat daarboven dan de volgende onderwerpen hebben betrekking op het examen 2010 en blabla is geschrapt. En dan als je scrollt wat die onderwerpen inhouden dan staan er ook weer geschrapte onderwerpen bij, die dan niet geschrapt zijn... als jullie mij snappen? :P

Ik weet het ook niet. Iemand met Index die mij kan vertellen wat ik wel en niet moet leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:06

Sander je bent echt mijn held !! En van velen met mij denk ik, haha! Echt thanks.

Ik snap nu tenminste WAT het is. :j Nog een vraagje, hoe lees je zo'n m/z-dingetje af? En is m/z gewoon echt massagetal : ladinggetal?

Isjtar

Gittekit schreef:
Isjtar schreef:
Wie had ook alweer een hele tijd geleden de puntenverdeling van scheikunde gepost?
Sorry, voor de bold print, maar ik moet het ff weten :D O:)

Ik. :P

Waarom kan ik jouw lijstje met de puntenverdeling nergens terugvinden? _-:(

Anoniem

Sander_ schreef:
Ik heb ook nog een klein stukje uitleg over hoe de grafiek van massaspectrometrie in elkaar zit.

Oh ik was weer te snel met posten! Heel, heel, heeeeel graag! O:)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:07

Oeh guys nog 5 pagina's. Dat gaan we makkelijk halen vandaag :)

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:10

*paginavulling*

R_obin

Sita_xx schreef:
kan iemand mij met 100 % zekerheid vertellen of elasticiteiten gtk tk to en belastingen enzo wel of niet moeten?

Elasticiteit hoeft niet want dat valt onder consumeren en welvaart.
GTK/TK/TO etc. hoeven niet, dit valt onder produceren en welvaart.
Belastingen moeten wel.

Dit heb ik voor je opgezocht in samengevat. :) Wil je nog meer weten? Dan zoek ik het op.

Isabelliej

Natuurlijk gaan we dat halen :D

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:11

Ik zal eens naar stal.. Maar ik ga maar even niet rijden, economie is wat belangrijker. :+

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:12

Chris schreef:
Oeh guys nog 5 pagina's. Dat gaan we makkelijk halen vandaag :)

En snel een beetje want dan kan ik beginnen met scheikunde :Y)

Yannicke

Komt goed. :))

Als iemand weet wat de exacte leerstof voor eco is, hoor ik het ook graag. :)

Yannicke

Ik ga zo lekker met mijn paard wandelen buiten met een vriendin samen, gezellig. :)

Peperkroket

Hahha okaayyy daar gaaaaaaanwe

Peperkroket

Hup topic hup. Laat Astrid niet in haar hempje staan.

Isabelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:13

Ik ga naar de paardjes toe, even lekker rijden!
Vindt dat ik dat wel heb verdiend na vandaag :P , ga morgen wel weer verder met leren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:13

OOh, nog 5 pagina's!
Moet lukken vanavond toch :P

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:14

Jaaaaa maar we moeten het snel doen, anders kan Astrid niet aan scheikunde..

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:15

ik wil niet. :=

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:15

Nee dat zou zielig zijn! :D

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:16

Wiskunde A: 2547 klachten