Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:35

Sonja_vR schreef:
muffin25 schreef:
Nee dat klopt. Het is bij beiden een 2e gesprek, maar tegelijkertijd vraag ik mij af of ik bij bedrijf B wel op 2e gesprek wil komen. Ik weet wel, nee zeggen kan daarna altijd nog. Maar bedrijf A trekt me gewoon veel meer en die functie ook.. Misschien moet ik gewoon even een week afwachten totdat ik meer van A hoor en dan keuzes maken, maar ik zit nu zelf gewoon even in de knoop met alles..

Ben al een tijd op zoek naar iets nieuws en wordt nergens uitgenodigd en alleen maar afwijzingen en dan ineens komt alles tegelijk!! Kreeg van een ander wervingsbureau ook nog vacature die mij erg graag willen spreken en voor die functie ook geen passend iemand kunnen vinden. Dus als ik wil kan ik dat ook nog aanpakken. Maar ondertussen werk ik nog wel 40 uur dus als ik ergens op gesprek wil, dan moet ik ook elke keer maar vrij nemen en weer wat op mijn werk verzinnen en dat wordt ook steeds lastiger! Dus wil ook weer niet teveel aannemen.. Snap alleen niet waarom het allemaal in één keer tegelijk op mijn pad moet komen!!

ik zou tweede gesprek bij beiden aangaan en dan afwachten wat beide bedrijven besluiten.
dan kun jij op dat moment altijd nog ja of nee zeggen mochten ze je op beide plekken willen.
ik zou die studieschuld daar niet al te veel bij mee laten wegen als je hem ook privé kunt oplossen.
maar in deze tijd kun je beter al je opties open houden dan op voorhand al een optie afschrijven.

Hier sluit ik me bij aan! :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:08

Fijn dat sommigen een baan hebben gekregen of op 1e/2e gesprek mogen!

Ik had gisteren een sollicitatie in België. Op het eind zeiden ze dat het goed vonden dat ik me zo goed had voorbereid en dat ik zo'n eind had gereisd. Halverwege zei één meneer dat hij iets ging uitzoeken met de secretaresse (omdat ik de eerste zou zijn die vanuit Nederland werd aangenomen). Maar ik maakte een blunder door ipv 'bij mijn stage', 'bij mijn sollicitatie' te zeggen |o Daarna natuurlijk de vraag of ik nog meer gesprekken had. Gezegd dat ik nog enkele brieven open had staan, maar dat dit mijn eerste gesprek was. 8)7
Meneer twee zei duidelijk dat ze geen tweede keuze wilden zijn en als ik ja zeg, ik niet moet wachten op de uitkomst van andere sollicitatie's. Duidelijke taal, maar wel een beetje.. euh.. beangstigend?
Ik twijfel nu over mijn indruk daar. Ik zou gebeld worden over hun keuze, maar heb natuurlijk niet gevraagd binnen welke termijn ik een telefoontje kan verwachten :+ Ik vreet mezelf op van de zenuwen hier!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:13

Wat fijn dat sommigen al 2e gesprekken hebben lopen!!
Komt vast goed Rebel_Jits! Ik duim voor je!

Ik ben gisteren een uur eerder weggegaan en ik zou vandaag telefonisch wel te horen krijgen of ik maandag nog terug moet komen om vandaag in te halen. Heb niks meer gehoord, stelletje ****. Mij zien ze daar dus ook niet meer terug! P&O had mijn vm ingesproken, ik de hare vervolgens maar ook niks van weer gehoord. Had haar mijn verhaal al gedaan via de mail dus ze kent mijn kant van het verhaal.

Nu eerst lekker weekend!

prulletje

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:41

Zo, opgelost! Heb ze even gebeld en ik kan twee uurtjes later komen. Dan heb ik tijd genoeg om mijn afspraak af te handelen en daarheen te gaan.

Rebel_Jits, dat klinkt inderdaad erg streng. Op zich kan ik het van hun uit wel begrijpen, al is het natuurlijk meer dan logsich dat je in deze economische tijden niet op één paard wedt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:51

Bedrijf: we willen niet dat we tweede keus zijn.
Sollicitant: ik ook niet, wanneer kan ik beginnen?

;)

muffin25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:00

Sonja_vR schreef:
muffin25 schreef:
Nee dat klopt. Het is bij beiden een 2e gesprek, maar tegelijkertijd vraag ik mij af of ik bij bedrijf B wel op 2e gesprek wil komen. Ik weet wel, nee zeggen kan daarna altijd nog. Maar bedrijf A trekt me gewoon veel meer en die functie ook.. Misschien moet ik gewoon even een week afwachten totdat ik meer van A hoor en dan keuzes maken, maar ik zit nu zelf gewoon even in de knoop met alles..

Ben al een tijd op zoek naar iets nieuws en wordt nergens uitgenodigd en alleen maar afwijzingen en dan ineens komt alles tegelijk!! Kreeg van een ander wervingsbureau ook nog vacature die mij erg graag willen spreken en voor die functie ook geen passend iemand kunnen vinden. Dus als ik wil kan ik dat ook nog aanpakken. Maar ondertussen werk ik nog wel 40 uur dus als ik ergens op gesprek wil, dan moet ik ook elke keer maar vrij nemen en weer wat op mijn werk verzinnen en dat wordt ook steeds lastiger! Dus wil ook weer niet teveel aannemen.. Snap alleen niet waarom het allemaal in één keer tegelijk op mijn pad moet komen!!

ik zou tweede gesprek bij beiden aangaan en dan afwachten wat beide bedrijven besluiten.
dan kun jij op dat moment altijd nog ja of nee zeggen mochten ze je op beide plekken willen.
ik zou die studieschuld daar niet al te veel bij mee laten wegen als je hem ook privé kunt oplossen.
maar in deze tijd kun je beter al je opties open houden dan op voorhand al een optie afschrijven.

Bedankt voor jullie reactie! Bij bedrijf A heb ik vandaag al 2e gesprek gehad en daar hoor ik volgende week meer van. Stel nu dat ik wordt aangenomen, zal ik dan wel alsnog bij Bedrijf B op 2e gesprek gaan? Heb hier wel een minder gevoel bij, maar kan altijd kijken wat ze bieden..

Tegelijkertijd heb ik vanmiddag ook nog eens een uitnodiging gekregen voor een soortgelijke functie als bij B, maar dan weer bij een ander bedrijf. Ook een leuke uitdaging en lijkt me ook superleuk! Meer doorgroeimogelijkheden, betere arbeidsvoorwaarden, beter salaris, maar ook grotere organisatie (internationaal). Volgens het wervingsbureau zou ik dan zelfs de enige kandidaat zijn! Maar heb ondertussen dus al ergens anders twee 2e gesprekken lopen!! Ongelooflijk, solliciteer al weken en constant afwijzingen. En dan krijg je in 1 week 3 aanbiedingen..

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:14

Maar nog geen één contract en das de belangrijkste stap om je op te beraadslagen. Wie weet levert het je 0/3 contracten, maar het kunnen er ook 3/3 worden. Dan hoef je je pas zorgen te maken.

Ik heb nadat ik klaar was met school een contract getekend bij een accountantskantoor in Zwolle. Vervolgen 1 week later (op de manege nota bene) gescout door een accountantskantoor hier in Dronten. Ik heb ze in Zwolle laten weten dat ik helaas toch niet bij hun kwam werken.

Wat ik dus wil zeggen is dat je nu nog helemaal niet op het punt bent waarop je een keuze moet maken, dat is pas als je echt een contract in je handen hebt...

Dus ga gewoon overal voor wat jou wat lijkt en zie wat het je uiteindelijk "echt" brengt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:16

Eens met Karin.. ik heb ook wel eens meegemaakt dat iedereen tegelijk een gesprek en zelfs tweede gesprekken wilde, en dat werd uiteindelijk allemaal niks...
Zonder handtekening ergens op, heb je in feite niets..gewoon zakelijk blijven bekijken, doet het bedrijf ook :j

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:20

Ik zie dat ik weer 8 pagina's gemist heb! Of jullie gaan te hard of ik zit niet genoeg achter mijn computer haha...

Gefeliciteerd iedereen die inmiddels iets gevonden heeft en ik duim mee voor iedereen die nog op nieuws/2e uitnodiging wacht.

Heb vandaag de hele dag in Groningen rond gereden om huisjes te bekijken en ben op gesprek geweest bij Div.oz.a. Ging erg leuk, dacht er een uurtje te zijn maar ben met rondleiding erbij 2 uur bezig geweest. :) Dat geeft de mens weer hoop haha. Als het goed is wordt ik volgende week gebeld en als het wat wordt kan ik ergens in juni beginnen. Heb nog 6 weken vakantie staan bij mijn huidige baan dus kan ik mooi de kraamperiode van mijn merrie helemaal vrij nemen (wat zou dat als een luxe uitkomen!).

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:30

Bonnie wat voor functie krijg je daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:21

Pff ik kom niet eens aan de bak bij de Blokker :')

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:04

Naath86 schreef:
Bonnie wat voor functie krijg je daar?

Eerst maar eens afwachten of ze terugbellen met positief nieuws ;) was een open sollicitatie. Waarschijnlijk gewoon voor in de verkoop.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:38

Nog maar een keer hier de vraag. Ik heb nu een sollicitatiebrief klaar. Zou iemand voor mij kunnen checken of de spelling etc in orde is?
alvast bedankt!!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:22

Stuur maar op hoor :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:51

muffin25 schreef:
Sonja_vR schreef:

Bedankt voor jullie reactie! Bij bedrijf A heb ik vandaag al 2e gesprek gehad en daar hoor ik volgende week meer van. Stel nu dat ik wordt aangenomen, zal ik dan wel alsnog bij Bedrijf B op 2e gesprek gaan? Heb hier wel een minder gevoel bij, maar kan altijd kijken wat ze bieden..

Tegelijkertijd heb ik vanmiddag ook nog eens een uitnodiging gekregen voor een soortgelijke functie als bij B, maar dan weer bij een ander bedrijf. Ook een leuke uitdaging en lijkt me ook superleuk! Meer doorgroeimogelijkheden, betere arbeidsvoorwaarden, beter salaris, maar ook grotere organisatie (internationaal). Volgens het wervingsbureau zou ik dan zelfs de enige kandidaat zijn! Maar heb ondertussen dus al ergens anders twee 2e gesprekken lopen!! Ongelooflijk, solliciteer al weken en constant afwijzingen. En dan krijg je in 1 week 3 aanbiedingen..

ik ga met de reactie van Karin mee, ga gewoon praten.
je weet pas wat ze allemaal te bieden hebben als je er bent geweest, ook wat betreft sfeer en team , je weet pas of het wat is als je hebt gezien wie er werken en hoe ze werken.
je weet pas of je keuze hebt als ze opbellen metde mededeling ", we willen je graag hebben als collega."
en hey, keuze hebben is niet iets om je zorgen over te maken , dan kun je juist voor hetgeen gaan wat je het meest aanspreekt, of dit nu op functieprofiel is, sfeer binnen het bedrijf, doorgroeimogelijkheden, of juist een combi van al het genoemde :)
mijn advies is , ga gewoon overal babbelen en kijk wat het je qua kansen brengt . ( dat weet je namelijk pas als je de gesprekken hebt gehad)
wie weet of het klikt en wie weet wat het brengt. niet op voorhand de gesprekken niet aangaan omdat je ergens anders een gesprek hebt gehad waar je een goed gevoel bij hebt.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:07

Idd, beter een gesprek 'voor niets' dan dat je achteraf spijt hebt. En ervaring opdoen met soll. gesprekken is altijd goed lijkt mij.

Hier heb ik een mailtje gestuurd naar de contactpersoon van een vacature. Met de vraag wanneer het schikt om even te bellen, omdat ik een paar vragen heb (en daar hangt van af of ik solliciteer of niet). Hoop dat ik maandag een reactie krijg, want de vacature staat er al 'verdacht'lang op. Mijn huidige werkgever doet vooral heel erg vaag over al dan niet kunnen blijven, dus ik ga gewoon verder kijken nu.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:47

Hoe doen jullie het als je een sollicitatiebrief online verstuurt? Ik zie sommige voorbeelden met eigen adres + adres geaddreseerde, maar dat lijkt me online nogal nutteloos. Ik neig zelf meer naar de variant met alleen eigen adres erboven, 'betreft', datum, plaats en dan aanhef+inhoud..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:50

imd schreef:
Hoe doen jullie het als je een sollicitatiebrief online verstuurt? Ik zie sommige voorbeelden met eigen adres + adres geaddreseerde, maar dat lijkt me online nogal nutteloos. Ik neig zelf meer naar de variant met alleen eigen adres erboven, 'betreft', datum, plaats en dan aanhef+inhoud..

Waarom is het nutteloos? Als je de brief zou versturen via de post, dan is het ook niet logisch om het adres op de brief zelf te zetten (dat zet je immers op de envelop).

Om die reden doe ik net alsof de online sollicitatie via de post gaat en dus plaats ik wel het adres van het bedrijf erop (ook ivm de ruimte, ik vind het niet zo mooi staan als ik onderaan een lege ruimte heb. Door adres van bedrijf toe te voegen is mijn brief netjes gevuld)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:01

Da's waar idd :P En dat van die ruimte vond ik zelf ook, dat zou dus een reden voor mij zijn om het adres er wel op te zetten..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:30

Ik verstuur online altijd een formele brief. Dus inclusief mijn adres en die van het bedrijf waar ik solliciteer (vaak met een contactpersoon of afdeling erbij).
Soms in de vorm van een .doc, soms gooi ik alles in de motivatie-box. Afhankelijk van de mogelijkheden.

Ik heb m'n gesprek met euh.. veeel mensen besproken en vrijwel iedereen ziet het positief in (het is goed dat ze dat en dat zeiden!!). Vrijwel zeker dat ze het zeggen om mij gerust te stellen, maar de domper zal extra groot zijn als ik word afgewezen -O- Komende week waak ik over mijn telefoon als een havik 8)7 :=

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:35

Ik hoop dat je 'n positieve reactie krijgt! Je zou binnen een week wat horen?
Ennuh, wat bedoel je met 'de motivatie-box'?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:13

Het invul vak bij onlinesollicitatie.

Ik stuur mijn brieven via de mail. In de mail zelf alleen de brief. Vanaf de aanhef.
En dan de formele brief (incl adressen etc) en m'n cv als .pdf in de bijlage

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:23

Weet iemand wat ik aan thuiszorg kan/mag doen? Heb er geen diploma's in, wil ook absoluut geen mensen wassen of helpen met toilet oid, maar kan wel schoonmaken, boodschappen doen etc...

Sonja? Weet jij dit?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:33

stef schreef:
Weet iemand wat ik aan thuiszorg kan/mag doen? Heb er geen diploma's in, wil ook absoluut geen mensen wassen of helpen met toilet oid, maar kan wel schoonmaken, boodschappen doen etc...

Sonja? Weet jij dit?

Je mag als alfahulp inderdaad mensen ondersteunen in hun leven door bv boodschappen te doen, schoon te maken, stukje met ze wandelen en als ze het wensen doen ze graag hun verhaal bij je. Daar heb je geen diploma voor nodig, alleen goede sociale vaardigheden en een gezonde arbeidsethos! :) (en in enkele gevallen ook een beetje een dikke huid en sterke maag :D)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:39

En dat gaat via een zorg instantie?