Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:56

K heb net een pb gekregen, dat je dan idd een factuur moet maken, dat je het dan aan jezelf verkoopt tegen inkoopsprijs (of wat voor prijs dan ook).

We krijgen trouwens een Dobermann pupje, kan echt niet wachten :D

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:13

BTW kan je vorderen als je iets inkoopt toch?
En BTW betalen als je iets verkoopt?

En hoe zit dat met de belasting? Wanneer moet je dat betalen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:25

Ik ga kijken of ik het snap, ik dacht dat het zo zat:

Als je meer btw krijgt, dan dat je hebt betaald, dan moet je geld afdragen aan de belastingdienst. (stel je hebt 150 euro aan btw uitgegeven door de inkoop van je spullen en daarna heb je weer spullen aan klanten verkocht en daardoor heb je 200 euro aan BTW binnen gekregen, dan moet je die 50 euro "teveel" afdragen aan de belasting). Of heb ik het nou helemaal mis? Ik ben dr nog niet zo in thuis hoor, haha.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:39

Ja dat is met de btw aangifte inderdaad, het verschil tussen ingekomen btw en uitgegeven btw moet je betalen of krijg je.
Maar hoe het met de jaarlijkse belastingaangifte zit is voor mij ook nog abracadabra, daar wil ik me binnekort eens in gaan verdiepen/ Maar voor nu heb ik daar nog een boekhouder voor :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:59

@joyce2: helemaal goed!

@blue_kim
Een boekhouder is over het algemeen toch wel handig en zo kan je je vol op je eigen werk storten,
maar btw aangiftes kan je net zo goed zelf doen. Alleen aan het einde van het jaar even letten op bijtelling auto en aftrek kleine ondernemers regeling ;)

Ik zie trouwens wel vaak veel verschil in tarieven. Ook bij klanten die zich bij ons melden. Nu ligt het er aan hoe groot een bedrijf is (hoeveel administratie), maar soms loont het best om even rond te kijken. ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:17

Nou de reden waarom ik het zelf wil gaan doen is, ik heb moenteel anderhalve map administratie, mijn schoonouders hebben vanuit hun bedrijf ongeveer 6 mappen administraie (misschien nog wel meer), we hebben dezelfde boekhouder, en zij betalen maar een heel klein beetje meer dan wij. En dat vind ik een beetje frappant.
Misschien moet ik eens gaan rond vragen bij andere boekouders.. maarja of hun nou zullen vertellen aan mij of ze duurder of goedkoper zijn?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:21

Je kan gewoon vrijblijvende offertes aanvragen en je hoeft niet perse te zeggen wat je nu betaald.
Uiteindelijk kan je dan altijd nog kijken of je naar een ander gaat of blijft, toch!?
Ik heb ook geen idee of het nog uit maakt in welke regio je zit? Net als met stalling! :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:24

haha oh jee als dat het geval is, dan vrees ik het ergste :P
Ik ga inderdaad gewoon eens informeren. Zou leuk zijn om toch wat geld te besparen. helemaal omdat manlief grote plannen heeft met de zaak. Hij wil een extra hefbrug kopen en misschien iemand erbij voor op zaterdag, omdat ie het zo druk heeft. Wat natuurlijk alleen maar positief is, maar meteen een hoop extra gedoe met zich mee brengt... tenzij we het zwart doen natuurlijk.. mja..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:28

haha, dat laatste moet je niet te hard roepen op internet hoor! :p
Dan is een boekhouder ook handig. Die kan jullie dan goed informeren hoe je dat het beste
aan kan pakken.

Als je trouwens personeel wil aannemen moet je er rekening mee houden dat het je ongeveer
2x zoveel kost als dat je ze uitbetaald én weer extra kosten bij de boekhouder die de loonadministratie
dan moet bijhouden ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:31

Ja daarom, want je moet verzekeringstechnisch ook 1 en ander veranderen enzo... Daarom ook dat laatste zinnetje, scheelt een hoop rompslomp.
Hoe zit dat eiegenlijk als je bv voor een stage bedrijf zou gaan. Dus dat je een stagair in dienst neemt. Die hoef je niet betalen of weinig. Ik weet dat ik nooit een stage vergoeding heb gehad...
Of meot je daar evengoed ook gewoon kosten over betalen...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:40

Het ligt er aan wat voor soort stage het is. Als het bijv. een BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg) is dan kan je ook weer bepaalde kortingen op de loonbelasting krijgen. Dat is dus als iemand echt voor monteur leert.

Vaak kan je op de site van de Belastingdienst best wel aardig wat info vinden, maar zodra je gaat betalen, dan zit er meestal ook een hoop administratief werk achter.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:51

dank je wel. Ik zal daar eens verder naar info zoeken.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:37

Joyce, als ik iets van mezelf wil houden dan pak ik het gewoon en registreer er niks van :o Ik kan wel een factuur op gaan stellen, maar dan moet ik in mijn administratie programma zetten of ik die factuur per kas of bank boek en er komt niks per kas of bank bij als ik zelf iets wil houden want dat betaal ik niet. Toen ik nog geen webshop had hield ik geen voorraad bij dus niemand die weet wat ik precies heb zeg maar. Nu met de webshop houd ik het wel bij maar als ik iets wil dan gaat de vooraad van de webshop dus bijvoorbeeld iets omlaag.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:50

Nou, ik dacht idd ook dat je dat gewoon zo kon doen!

Maar stel dat je het zo doet, krijg je dan geen gezeur met de belastingdienst?

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:03

Dat weet ik niet :o heb ze ieder geval nog nooit op de stoep gehad. Maar hoe willen ze het precies controleren? Volgens mij ben je officieel niet verplicht om een voorraad bij te houden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:36

Ze willen toch kunnen zien wat er in en wat eruit gaat?
Anders weet je toch ook niet hoeveel btw je moet verrekenen?

(ik ben blont hoor op dit gebied).

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:20

Michelle, zo doe ik het ook. Je kunt het ook zien als reclame voor je producten in mijn geval. Als ik een sieraad draag, wordt vaak gevraagd of het uit m'n eigen webwinkel komt en of ik er nog een exemplaar van heb.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:39

Ohw, dat is idd ook slim Georgette, het zien als reclame voor je eigen shop :D Het is natuurlijk wel zo!

Nog even een vraagje, ben net bezig met mn eerste factuur maken en nu mail ik deze naar een kennis, dus het is nu niet zo'n probleem, maar dat ding staat in Word, waardoor de ontvanger nu zeg maar de factuur aan zou kunnen passen. Dus nu vroeg ik me af, hoe doen jullie dat? Maken jullie er een plaatje van, of word het een PDF bestand en hoe doe je dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:52

Ik maak altijd PDF's ja... Facturen verzenden als .doc lijkt me een minder briljant idee...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:57

Nouks als ik (ook) vragen mag, jaja, ik heb alweer dezelfde vraag als Joyce, met welk programma maak jij dan eigenlijk PDF's?
Ik heb me daar helemaal lens naar zitten zoeken en uiteindelijk heb ik een PDF kunnen maken via Office Publisher, maar dat was een heel gedoe en ik moest de hele layout opnieuw aanpassen want daar klopte niets meer van.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:25

Precies, ik snap wel dat je het niet als Word bestand moet verzenden, gezien mensen dan zelf die factuur aan kunnen gaan passen. Maar hoe krijg ik het voor elkaar om een "onveranderbaar" bestand te maken (zoals een PDF)?

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:34

Mijnwebwinkel.nl nemen die automatisch facturen in PDF genereerd :P

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:31

Je moet zelf een bestand toch ook kunnen omzetten in een PDF?
(waarom lukt mij dat dan niet of nauwelijks?)

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:47

Volgens mij kan dat met bijvoorbeeld photoshop, waar het verder nog mee kan? Geen idee, misschien op google zoeken?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:15

Ik heb al zitten googlen tot ik een ons woog. Maar ik kan er dus maar niet achter komen.
Misschien een ander pakket van adobe? Zoals ik al zei ik heb het nu met een Office pakket wel gepresteerd, maar dan moet ik de hele layout aanpassen.