[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:35

Haha dat doe ik dus totaal weer anders :P ik schakel terug zeg maar.. Dus naar de 4,3,2 en dan hoef ik bijna niet meer bij te remmen. Dat doe ik met de trailer dan is de overgang voor het paard het fijnste, maar ik doe het nu zonder trailer ook veel vaker.

Maar veel rotondes en bochten zijn in de 3 ook uitstekend te doen :j

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:47

Rotondes en bochten doe ik meestal in de 2.
Maar bij ruime bochten en rotondes kan je soms ook wel in de 3 doen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:51

Ja idd, sommige bochten kunnen rustig in de 3!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:52

Ik doe rotondes en bochten ook meestal in 2, behalve als het idd van die grote bochten/rotondes zijn. :)

Bah, vandaag ging niet lekker. Eerste keer dat ik echt alles zelf moest proberen te doen en ging paar keer mis. Gelukkig zag ie op een gegeven moment zelf dat het echt te druk werd in m'n hoofd en zijn we even gestopt :') Hij zei dat ik me niet druk moest maken om fouten die ik had gemaakt, want daar is toch niets meer aan te veranderen. Fijne leraar :)

Edit; hij zegt ook altijd dat ik te streng ben voor mezelf maar verdorie ik wil het ook meteen goed en perfect doen :')
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 02-07-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:56

AfricanLady schreef:
Ik heb 11 augustus om 14:55 mijn herexamen.
Is op een druk tijdstip in Sneek :(
Maar als ik mijn zenuwen onder controle houd komt het allemaal goed.
Ik ga nu van te voren naar de huisarts om iets tegen mijn zenuwen te halen.
Afgelopen keer had ik Plantival maar die werkte dus niet bij mij.
En als ik zenuwachtig ben dan kan het zomaar zijn dat ik vergeet hoe ik moet rijden en niet meer kijk zoals gister gebeurde en dat wil ik niet weer.

Bedenk wel het zal nog wel vakantie zijn in Sneek/Friesland....

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:17

Yvank_ schreef:
Haha dat doe ik dus totaal weer anders :P ik schakel terug zeg maar.. Dus naar de 4,3,2 en dan hoef ik bijna niet meer bij te remmen. Dat doe ik met de trailer dan is de overgang voor het paard het fijnste, maar ik doe het nu zonder trailer ook veel vaker.

Maar veel rotondes en bochten zijn in de 3 ook uitstekend te doen :j

Schakel je terug tijdens het remmen? Dat kost veel brandstof joh! Mag ik van mijn instructeur niet doen haha.
Ah, ook wel veel 2 dus. Idd ruime rotondes dan maar beter wel in z'n 3. Vandaag ook in z'n 2 gereden en dat vond ik beter bij te benen dus voorlopig dat prima. Mijn rijles ging echt goed vandaag, YAY! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:35

Nee hoor kost niet meer brandstof :) heb in onze auto keurig aangegeven wat ik verbruik en dat maakt niets uit. Maar als je met paard in de trailer rijdt is veel fijner.. Want daarmee probeer ik zo min mogelijk rem te gebruiken. Als ik dan afrem op de motor gaat het heel geleidelijk. Want gas loslaten en dan laten uitvieren dan komt de auto te laag in de toeren dus moet ik wel :j .

Als je met alleen een auto rijdt ja dan kan je ook nog wel vol op de rem bij een rotonde :P maar met trailer heb ik mijn paard dan ondersteboven :))

Met rijles leer je dit inderdaad niet omdat direct naar de 2 milieu bewuster zou zijn. Maar wat ik met mijn eigen auto doe moet ik lekker zelf weten :P

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:39

xNathaliee schreef:
Ik had gister ook zoies soortgelijks, voor het eerst echt op de snelweg gereden (120 km weg). Schakelde van zijn 4 naar zijn 3 ipv 5 maar had het gelukkig op tijd door :Y)
Wat gebeurd er eigenlijk als je hem wel in een te lage versnelling schakelt en je je koppeling op laat komen?

Wat er bij mij gebeurde, stonden binnen 2 seconde met horden en stoten bijna stil. :o

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:20

Siggislief schreef:
AfricanLady schreef:
Ik heb 11 augustus om 14:55 mijn herexamen.
Is op een druk tijdstip in Sneek :(
Maar als ik mijn zenuwen onder controle houd komt het allemaal goed.
Ik ga nu van te voren naar de huisarts om iets tegen mijn zenuwen te halen.
Afgelopen keer had ik Plantival maar die werkte dus niet bij mij.
En als ik zenuwachtig ben dan kan het zomaar zijn dat ik vergeet hoe ik moet rijden en niet meer kijk zoals gister gebeurde en dat wil ik niet weer.

Bedenk wel het zal nog wel vakantie zijn in Sneek/Friesland....

Klopt maar aangezien ik 18 augustus weer naar school moet zou eerstvolgende examen pas in herfstvakantie zijn.
Ik ga nu veel op drukke punten enzo rijden in de vakantie.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:29

In de lessen nam ik rotondes in ze 2. Nu in zijn 3. En de auto van me opa in zijn 4. Die auto maakt anders heel veel toeren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:21

ik doe privé ook veel in 3 en 4 maar bij het CBR zien ze afslaan, rotondes etc graag in twee, naderingssnelheid is dan lager en je hebt dus meer tijd om alles te zien aankomen. Ik doe sommige situaties ook liever in een hogere versnelling maar dat leren we kandidaten dus niet omdat het CBR dat niet wil.
Elke keer een versnelling terug en dan weer koppeling los zou ik nou niet zo snel doen, maar wij rijden de aanhanger dan ook met automaat. Zeg niet dat het niet kan maar meestal moet je mensen dat gaan aanleren terwijl ze het bij de auto juist niet willen zien en dan blijf je aan het aan en afleren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:02

Ja dat is zo nouja ik heb het mezelf geleerd :') maar meer gewoon kijken wat werkt het fijnste. Als ik naar les ga bijvoorbeeld rij ik over de autoweg waar ik 90 mag en daar ligt dan halverwege een rotonde in bij een kruispunt met een andere autoweg. Omdat ik de rotonde driekwart moet en niet met de trailer vol op de rem wil moet ik wel van te voren zorgen dat het tempo eruit is. In het begin wou ik dan dus ook gewoon gas los uitvieren heeel iets rem terug naar de 2 en dan de rotonde om. In de praktijk bleek toch dat de auto dan zwaar in de toeren daalde enorm ging brommen en doen dat dit niet echt een optie was _O-

Dus nu haal ik hem uit de 5 naar de 4 daar red ik het wel een eind op en dan meestal terug naar de 3 en dan de 2.

Met de alleen de auto is dit ook niet nodig en met een lege trailer ook niet want dan rem ik gewoon wat meer :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:10

Snap ik ook hoor, ik rij ook niet altijd zoals ze het bij het CBR willen zien maar als ik aankom met een BE kandidaat en die gaat in de rondte sturen alsof er een knol achter in de aanhanger staat dan zakken ze absoluut omdat er te voorzichtig gereden word (vaak).

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:40

Morgen om 10 uur afrijden voor mijn praktijk.
Instructeur en manlief t volste vertrouwen....ik toch wel nerveus :D :+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:44

Succes !!!!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:33

Succes!
Ik heb om 11 uur weer rijles 1,5 uur.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:35

Succes vandaag!

Ik heb vandaag van 10:00-12:00 mijn laatste rijles, en dan maandag praktijk *\o/*
Moet zeggen, heb al wel wat zenuwachtige kriebels, maar ik ga er gewoon voor :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:50

Is met slippers rijden anders dan schoenen? Het wordt vandaag wel erg warm voor dichte schoenen dus wil mijm Birckenstocks aan.
Oh spannend Blarhiminn! Hoe laat moet je maandag?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:52

xNathaliee schreef:
Is met slippers rijden anders dan schoenen? Het wordt vandaag wel erg warm voor dichte schoenen dus wil mijm Birckenstocks aan.
Oh spannend Blarhiminn! Hoe laat moet je maandag?

Ik weet dat ik bij mijn oude instructeur niet met slippers mocht rijden, altijd dichte schoenen..
Weet niet meer precies waarom dat was.
Weet niet hoe dat bij mijn huidige instructeur is maar daar heb ik eigenlijk ook elke keer maar dichte schoenen aangetrokken.

Ik moet maandag om kwart voor 11 :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:08

Met slippers rijden is een aparte tak van sport, ik heb al 8 jaar mn rijbewijs maar kan het nog steeds niet! Ik rij dan beter met blote voeten!

Maar aangezien je nog aan het lessen bent zou ik zeggen dichte schoenen :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:11

ik laat leerlingen ook dichte schoenen aantrekken, slippers zijn waardeloos.
Neem aan dat je airco hebt in de auto, dan is het niet zo warm hoor.

Ik zit ook niet in mn korte broek in de auto en zolang ik er ook in blijf zitten gaat het prima.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:27

Hmm oke. Dan trek ik wel dichte schoenen aan maar dat betekend ook een lange broek. Heb alleen jurken of lange broeken. Als ik klaar ben met lessen snel omkleden dan want moet nog naar school.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:50

Puur uit nieuwsgierigheid, heeft iemand ervaring met met hakken/sleehakken aan autorijden? Vraag me af of het überhaupt mogelijk is :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:51

Oh ik op birckenstocks prima die zitten veel 'vaster' op teenslippers rijd waardeloos die doe ik meestal uit en rij dan wel op blote voeten :+

Hakken is ook geen probleem bij mij :P

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:40

Hoe is het gegaan !!!
Ik heb met soort van sandalen gereden dat mocht wel omdat ik er niet uit kan glijden