't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaB

Re: 't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:24

Dit was geen minister, maar een lid van de VVD. Maakt het nog steeds een stomme uitspraak, maar ik ben ook niet zo weg van de VVD :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:29

Nee, ik begreep dat het niet om een minister ging, dat staat er ook duidelijk bij. Maar ik wilde even aanhalen dat (oud)ministers (en sowieso kamerleden) géén problemen hebben met het vinden van werk want die krijgen dat via-via wel voor elkaar.
Ik zou dat lid van de VVD wel eens de uitdaging willen zien aangaan om een passende (!) functie te vinden. Zal ook niet zo moeilijk zijn omdat ze al in de politiek zit :\

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:38

Tzja...je kunt maar zo retedom zijn dat je denkt dat werklozen en vrije banen 1 op 1 te overleggen zijn :D
Meer heb ik er echt niet over te zeggen :n

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:21

Achja, anders allemaal verplicht de kassen in :+ ? Drie afwijzingen binnen, waarvan een als reden: we hadden 350 sollicitanten :')

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:39

Ach, ik zit al verplicht weer in de kas, moet wat. :')

Weer mn 2e week gehad, maar ik ben het echt zat.. gewoon echt geen zin meer om daar te werken. Oude gezeik komt weer naar boven. Maar goed, nog even uitzingen en dit weekend ga ik even flink solliciteren!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:45

VVD.. Die zijn alleen voor de rijken, helemaal in deze "tijden" zonder werk en sociaal draagvlak :n

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:21

irritant is dat he ruitje!
Maar tot veel banen niet 1 op 1 passen ligt niet altijd aan de sollicitant. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat ik wil werken ergens maar dan wil de werkgever me niet omdat ik niet zou passen. Dus als die werkgever niet zo zou zeuren.

Ik zat laatst te denken als je mensen voor je bedrijf zoekt geef je een zoek opdracht aan een uitzendbureau. Dus was als je werkzoekt kan je dan niet een bedrijf de opdracht geven om een baan voor je te zoeken? Dus dan hoef je als werkzoekende niet in te schrijven bij 101 uitzendbureau's 1001 mensen achter na te bellen of er werk voor je is. Bestaat dit al of is het een idee?!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:20

@Frats: dat doen in principe werving- en selectie bureau's voor je. Als je een goede hebt tenminste. Maar ook zij hebben veel werkzoekenden in hun portefeuille en dan is het de vraag welk persoon ze aanbieden bij het bedrijf.

Gisteren nog een telefoontje van een uzb gehad. Het betrof een tijdelijke baan (zwangerschapsverlof) voor 2 1/2 dag in de week. Op zich past het werk goed bij mij maar het bedrijf zit 85km bij mij vandaan...
Ik heb er goed over nagedacht, ervaring bij een ander bedrijf is nooit weg, maar toch nee gezegd. Ik moet nl voor de resterende 20 uur blijven solliciteren en ik kan dan eigenlijk in dat half jaar niet overstappen naar een mogelijke fulltime baan. En dan hebben we het nog niet eens over de reiskosten...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:55

Nouja maar dan haal je het er ook niet uit zeg....85 km...vervelend omdat het goed bij je past. Maar als ik je zo hoor doe je er goed aan het af te wijzen :j

Ik zit hier te twijfelen over een vacature, denk enerzijds dat het helemaal iets voor me is, maar als ik dan zie wat voor mensen die functie al vervullen voel ik me een beetje ´underschooled´.
En in het sollicitatieformulier moet je je leukste anekdote met kinderen vertellen...ik heb vanaf mijn 11e met kinderen gewerkt, heb er vast 300.000.000 maar kan me er geeneen herinneren momenteel...
moeilijk moeilijk

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:24

Ik ben net gebeld door UZB, ik ga volgende week langs voor een afspraak. Ze vond dat ik een vlotte babbel had en heel concreet kon vertellen wat ik wilde enzo. Leuk, maar nu nog een baan AUVB :+

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:49

Leukste anekdote? := kun je er niet 1 van internet afplukken? :')

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:58

Silvia schreef:
@Frats: dat doen in principe werving- en selectie bureau's voor je. Als je een goede hebt tenminste. Maar ook zij hebben veel werkzoekenden in hun portefeuille en dan is het de vraag welk persoon ze aanbieden bij het bedrijf.

werving- en selectie bureau is toch een uitzendbureau? Of heb ik het mis.
Ik kom uit de groensector en daar heb je op dat gebied HBO niveau maar 1 bureau in en MBO misschien 5 of 6 goede die groen als hoofdzaak hebben. Ze kijken in hun kaartenbak en zeggen nee momenteel hebben we niets.
Ik bedoel iemand die dan verder gaat kijken voor je met ideeen komt wat je verder zou kunnen doen. Of een andere tak misschien zelfs omscholing. Die wel overal binnen komt. Bv als ik met mijn cv bij randstad kom zeggen ze meteen nee hoor jou kunnen we niet helpen op dat vakgebied hebben we niets. Dan zeg ik maar een MBO baantje bv telefoniste en dan krijg ik als antwoord euh nee daar heb je geen papieren voor. Ze weten niets eens dat ik heel goed de telefoon op kan nemen. :o
Ander voorbeeld als ik solliciteer op een docentenbaan voor docent in het groen. Zeggen zei je hebt veel kennis van groen maar geen lerarenopleiding. Tja bij mijn weten zijn dat 2 HBO opleidingen Wie heeft ze alle twee gedaan? ;(
Dus bestaat er dan iemand die voor je zoekt en je echt met dit soort problemen helpt?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:04

Ok. sollicitatie de deur uit gedaan voor een vacature wat denk ik heel goed bij mij past. Ik ben benieuwd.. helaas zijn er volgens mij nog zo'n 200 mensen die dat denken :+ (na een dag op de website staan :oo )

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:14

@frats, daarvoor kun je wel naar de gemeente. Dan kun je uitlegfgen hoe het zit en evt. een reintergratie traject in. Dan betalen ZIJ jouw extra MBO opleiding tot receptioniste of wat dan ook en helpen je aan een baan :j

Hoe dat precies zit weet ik niet, maar met bepaalde leeftijd etc. zijn ze verplicht je aan werk te helpen. Veel mensen gaan dat traject echter gewoon niet in.
2 links die meer uitleggen over die re-intergratie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eente.html

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... t-mij.html

Dus ook als je geen uitkering hebt kun je bij de gemeente aankloppen. Uitleggen dat je dus een baan wil, en zelfs bereid bent tot omscholing / bijscholing.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:22

@frats: Het lastige is dat zo'n bureau betaald moet worden. Een werkgever betaalt meestal het equivalent van 2-3 maanden salaris (of meer) van de zojuist door het wervingsbureau aangebrachte werknemer als vergoeding.

Dat gaat hem niet worden om dat als werknemer te moeten betalen.
Ik ben ingeschreven bij een w&s bureau en die benaderen regelmatig hun contacten of die een baan voor mij hebben. Mocht ik via hen worden aangenomen dan betaalt de werkgever de vergoeding.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:57

Lolleke schreef:
Hoe dat precies zit weet ik niet, maar met bepaalde leeftijd etc. zijn ze verplicht je aan werk te helpen. Veel mensen gaan dat traject echter gewoon niet in.
2 links die meer uitleggen over die re-intergratie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eente.html

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... t-mij.html

Dus ook als je geen uitkering hebt kun je bij de gemeente aankloppen. Uitleggen dat je dus een baan wil, en zelfs bereid bent tot omscholing / bijscholing.

Maar: bij de 2e link staat het volgende
Citaat:
Re-integratie en het UWV

Het UWV begeleidt u bij het vinden van werk als u een uitkering heeft op basis van 1 van de volgende wetten of regelingen:

Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA);
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (WAO);
Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ);
Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong);
Werkloosheidswet (WW);
Ziektewet (ZW).

Dik gedrukt is op mij van toepassing dus wordt ik door de gemeente verwezen naar het UWV. En het UWV doet vervolgens niets >;). Kortom: de rijksoverheid kan dat wel zo stellen, maar in de praktijk werkt het helaas niet zo....

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:21

@patpen: als het gaat om reintergratie etc. hoef je niet te verwachten dat ze zelf komen nee. Zeker niet als ze nog niet zo lang met je bezig zijn. Je zult in de meeste gevallen toch wel zelf moeten gaan aankloppen.

Edit: ben nu bezig met een vacature. En zie het echt zitten, lijkt me leuk werk..maar ben zo murw geslagen door iedere keer nieuwe brieven schrijven en op papier uitleggen 'waarom ik zo goed ben' dat ik het gewoon niet meer op papier krijg -O-

Wil het liefste gewoon die sollicitatie eruit, vanmiddag nog....maar kom nu gewoon geen stap meer verder...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:30

Lolleke: ik ben nu ruim 2,5 jaar bezig met het UWV om een re-integratietraject op te starten. Dus ik verwacht heus niet dat ze naar mij toe komen en ben er echt heel actief mee bezig geweest. Maar UWV verwijst naar gemeente en andersom. Het schiet dus gewoon niet op :n. Bij het UWV werkbedrijf (uiteindelijk) een arbeidsdeskundige toegewezen gekregen en die zou de mogelijkheden voor een re-integratietraject gaan bekijken en opstarten. Iedere keer erachter heen gegaan, maar er gebeurt gewoon niets.... Nu is mijn WW afgelopen en doet het UWV nog minder (voor zover dat mogelijk is :=)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:09

*\o/* ik heb de baan, nog wel arbeidsvoorwaardengesprek as dinsdag, maar dat komt wel goed _/-\o_
Na slechts 3 weken werkloos te zijn.

Ik ben zo blij :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:13

Gefeliciteerd Sas! :))

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:20

Ook ik mag aankomende week op 2 gesprekken komen! Eindelijk! Ben er best wel blij om. Als ik word aangenomen scheeld dat een hoop minder stress en hoofdpijn!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:14

SaskiaB schreef:
*\o/* ik heb de baan, nog wel arbeidsvoorwaardengesprek as dinsdag, maar dat komt wel goed _/-\o_
Na slechts 3 weken werkloos te zijn.

Ik ben zo blij :D

Saskia, hartstikke mooi! En is het ook een functie die je graag wilt en aansluit op je studie?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:22

Jazeker. Na anderhalf jaar op een communicatiebureau met slechts 1 collega en tevens baas die regelmatig weg was, ben ik onwijs blij dat ik nu op een marcom afdeling kom met meer collega's!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:37

Even een update:

Met lood in de schoenen begonnen aan het reintegratie traject. In het eerste gesprek kwamen we al niet verder als de helft want het werd mij allemaal teveel dus |(
Week erna weer heen voor een Jobsite training...uhhhh wat moet ik daar van verwachten? Ging dus over hoe je het beste gebruik kan maken van job site's...juist.
Daarna toch een kleine toevoeging/verandering aan het CV gemaakt en heb ik over de mail wat vacatures toe gestuurd gekregen. Op 1 hiervan heb ik gesolliciteerd en een ander moet ik nog even doen.
Inmiddels is het mij ook duidelijk geworden dat dit reintegratie buro WEL MEENT wat ze zeggen. Erg ligt ook geen druk op dat ik alles maar aan moet nemen wat me voorgeschoteld word en daar ben ik heel blij om. Nu word ik eindelijk eens ECHT serieus genomen ook ivm mijn rugklachten. Geeft de burger dus weer wat moed en begin weer een klein beetje zin te krijgen om er weer mee aan de slag te gaan. Klein lichtpuntje aan die lange donkere tunnel

Vanmorgen ben ik gebeld n.a.v mijn cv op monsterboard of ik intresse had in een callcenter functie.
Poeh dat was wel even moeilijk want dat staat echt zo onderaan op mijn lijst en ik heb er zelf zo'n spuug hekel aan :r .
Maar goed schappelijke man aan de andere kant van de telefoon, hij heeft mij info gestuurd en ik moest er maar even over nadenken en maandag terug bellen.
Misschien is het niet zo verkeerd omdat 2 halve dagen te gaan doen. Kreeg zelfs een compliment dat ik een fijne ffoon stem heb. :P Dat heb ik wel vaker gehoord.

Agelopen week ook mijn vrijwilligers contract getekend bij de dierenambulance. Helemaal leuk en erg breed om ervaring op te doen op diverse vlakken o.a. administratie, telefoon aanname, mensen te woord staan. Ja het is niet alleen maar beestjes ophalen.

En last but not least: DINSDAG VLIEGEN!!!!!! naar Zuid-Amerika. Lekker ver +:)+ en ik heb er enorm veel zin in :P

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:42

Mag je mee als dierverzorger????? Gaaf!!!!!!

Ik ga 1 dag in de catering helpen tijdens de TT.
Eergisteravond een kort berichtje gestuurd, gisterochtend direct al telefoon.